Tukiliiton sivustouudistus ja verkkokauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kun Tukiliiton kanssa lähdettiin uudistamaan sivustoa vuonna 2017, oli lähtökohtana yhdistää viisi sivustoa, tiivistää sisältöjä ja jaotella sisällöt helposti saavutettaviksi kokonaisuuksiksi. Koska sivuston yhtenä pääkohderyhmänä on vammaiset, oli saavutettavuus/esteettömyys kaiken kaikkiaan keskeinen tavoite sivustoa suunnitellessa ja kehitettäessä.

Tukiliitto on valtakunnallinen toimija, jonka jäseniä ovat paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset yhdistykset. Kun Tukiliiton kanssa lähdettiin uudistamaan sivustoa, oli lähtökohtana yhdistää viisi sivustoa, tiivistää sisältöjä ja jaotella sisällöt helposti saavutettaviksi kokonaisuuksiksi. Koska sivuston yhtenä pääkohderyhmänä on vammaiset, oli saavutettavuus/esteettömyys kaiken kaikkiaan keskeinen tavoite sivustoa suunnitellessa ja kehitettäessä.

Projekti aloitettiin kolmella työpajalla Tukiliittolaisten kanssa. Haasteena tekemisessä oli suuri määrä toimijoita, joita kaikkia sivuston tulisi palvella hyvin – vammaiset, vammaisten läheiset, Tukiliiton työntekijät, yhdistystoimijat, mahdolliset tulevat jäsenet, lahjoittajat, vapaaehtoiset, ammattilaiset, rahoittajat, kansainväliset verkostot… Näiden moninaisten käyttäjäryhmien takia oli tärkeää pitää useampi työpaja, joissa saatiin mahdollisimman monipuolisesti eri näkökantoja esiin, sekä viitoitettua jokin kultainen keskitie sille, mitä kokonaisuutta sivuston on realistisesti ja saavutettavasti mahdollista palvella.

Työpajojen jälkeen teimme ensin etusivusta staattisen lay outin, jota Tukiliitolla arvioitiin. Heillä olikin välitön ja simppeli metodi arviointia varten: leiska tulostettiin ja laitettiin esiin Tulppaanitalon yhteiseen kahvittelutilaan. Näin kaikki ohikulkiessaan näkivät, mitä ollaan puuhastelemassa ja samalla saivat kommentoida ja kysellä.

Etusivun jälkeen tehtiin rakenne ja design koko sivustolle, josta tehtiin klikkailtava proto. Tätä kevyesti käyttäjätestasimme muutamalla kohderyhmän edustajalla ja saimmekin hyvää ja rakentavaa palautetta. Sitten päästiinkin hyväksyttämään proto sivupohjineen kokonaisuudessaan ja itse toteuttaminen alkoi. Muutoksia tuli jonkin verran matkan varrella, kuten aina, mutta protovaiheessa tehdyt valinnat osoittautuivat pitkälti toimiviksi myös lopullisella sivustolla.

Saavutettavista ratkaisuista mainittakoon temaattisiin paloihin pilkotut kokonaisuudet ja askel askeleelta syvälle porautuva, korttimuotoinen sivupohjarakenne auttavat hahmottamaan asiat vähän kerrallaan. Sivustolla on käytössä myös ReadSpeaker, joten kaikki sisältö on kuunneltavissa.

Saavutettavuus toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Annanpura Oy:n kanssa. Uudistusprojektin jälkeen Geniem on vastannut sivuston saavutettavuusauditoinnista ja korjannut jatkokehityksenä ongelmakohdat, jotta sivusto vastaa WCAG 2.1 standardin mukaisia vaatimuksia.

Sivusto sisältää myös Lahjoita-toiminnon ja verkkokaupan Tukiliiton tuotteille, kuten esimerkiksi ansiomerkit, postikortit ja adressit. Verkkokauppa toteutettiin WooCommerce-alustalla ja maksutapapalvelu on Checkout Finlandilta.

Olemme hyvillämme, että pääsimme olemaan osana Tukiliiton hienoa tehtävää yhteiskunnassa. Toivomme että lopputulos tyydyttää loppukäyttäjiä!

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Kuluttajaliiton verkkosivusto

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet. Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- […] Lue lisää

Gofore

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Gofofe on eettisen digimaailman asiantuntija joka auttaa rakentamaan kestävää tulevaisuutta. Lähdimme toteuttamaan uutta sivustoa johon kohdistui lukuisia erilaisia toiveita. Yhteistyö on jatkunut tiiviinä julkaisun jälkeenkin, Gofofen luottaessa Duden ylläpitopalveluun. Lähtökohdat Sivusto oli jäänyt ajasta jälkeen eikä täyttänyt liiketoiminnallisia tarpeita, hallittavuus oli hankalaa ja ulkoasukin oli päässyt hieman kulahtamaan. Sivustouudistus käynnistettiin Goforella sisäisen markkinoinitiimin voimin, joka […] Lue lisää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021. Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän […] Lue lisää

Risteilykeskus.fi sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Suunnittelimme ja toteutimme Travel Specialist Group Oy Ltd:n (TSG) laajan verkkosivu-uudistuksen WordPress Multisite -toteutuksena. Uudistettavaan sivustokokonaisuuteen kuului seitsemän eri sivustoa: – Risteilykeskus.fi – Sagamatkat.fi – Tsg.fi – Krydstogtcenter.dk – Kryssningscenter.se – Vegaresor.se – Cruisecenter.co.no. WordPress Multisite on juuri siksi sopiva ratkaisu TSG:lle, että uusia, brändi-ilmeen mukaisia erillissivustoja pystyy perustamaan ja julkaisemaan kustannustehokkaasti liiketoiminnan laajentuessa eri […] Lue lisää

Wise Professionals

Tekijä: Genero Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Neljä verkkosivustoa, kolme kohderyhmää, 3520 post-it-lappua ja yksi tyytyväinen asiakas Kuinka rakennetaan verkkosivustot useista yrityksistä koostuvalle yritykselle? Tekemällä kompromisseja? Ei todellakaan, vaan saamalla jokainen brändi kukkimaan saman kukoistavan sateenvarjon alla. Miksi me rakastamme tätä asiakasta Tiesimme, että Wise Professionals haastaa rekrytointialan käytäntöjä testaamalla uusia tapoja luoda ja toimittaa palveluita. Meillä oli yhteistyömme alusta alkaen kädet […] Lue lisää

Reka.fi-verkkosivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Reka.fi-verkkosivustouudistuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin Geniem Oy toteutti suurimman suomalaisomisteisen kaapelivalmistaja Reka Kaapeli Oy:n verkkosivustouudistuksen, jonka myötä uusi reka.fi on kansainväliset mitat täyttävä verkkopalvelu. Geniem vastasi projektin kokonaistoimituksesta, joka sisälsi verkkopalvelun konseptoinnin, käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen suunnittelun, sivuston teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen sekä uudistetun sivuston ylläpidon. Uusi reka.fi-verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2021. Verkkosivustouudistuksen lähtökohta ja tavoitteet Uudistuksen lähtökohtina olivat: […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun