Tukiliiton sivustouudistus ja verkkokauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kun Tukiliiton kanssa lähdettiin uudistamaan sivustoa vuonna 2017, oli lähtökohtana yhdistää viisi sivustoa, tiivistää sisältöjä ja jaotella sisällöt helposti saavutettaviksi kokonaisuuksiksi. Koska sivuston yhtenä pääkohderyhmänä on vammaiset, oli saavutettavuus/esteettömyys kaiken kaikkiaan keskeinen tavoite sivustoa suunnitellessa ja kehitettäessä.

Tukiliitto on valtakunnallinen toimija, jonka jäseniä ovat paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset yhdistykset. Kun Tukiliiton kanssa lähdettiin uudistamaan sivustoa, oli lähtökohtana yhdistää viisi sivustoa, tiivistää sisältöjä ja jaotella sisällöt helposti saavutettaviksi kokonaisuuksiksi. Koska sivuston yhtenä pääkohderyhmänä on vammaiset, oli saavutettavuus/esteettömyys kaiken kaikkiaan keskeinen tavoite sivustoa suunnitellessa ja kehitettäessä.

Projekti aloitettiin kolmella työpajalla Tukiliittolaisten kanssa. Haasteena tekemisessä oli suuri määrä toimijoita, joita kaikkia sivuston tulisi palvella hyvin – vammaiset, vammaisten läheiset, Tukiliiton työntekijät, yhdistystoimijat, mahdolliset tulevat jäsenet, lahjoittajat, vapaaehtoiset, ammattilaiset, rahoittajat, kansainväliset verkostot… Näiden moninaisten käyttäjäryhmien takia oli tärkeää pitää useampi työpaja, joissa saatiin mahdollisimman monipuolisesti eri näkökantoja esiin, sekä viitoitettua jokin kultainen keskitie sille, mitä kokonaisuutta sivuston on realistisesti ja saavutettavasti mahdollista palvella.

Työpajojen jälkeen teimme ensin etusivusta staattisen lay outin, jota Tukiliitolla arvioitiin. Heillä olikin välitön ja simppeli metodi arviointia varten: leiska tulostettiin ja laitettiin esiin Tulppaanitalon yhteiseen kahvittelutilaan. Näin kaikki ohikulkiessaan näkivät, mitä ollaan puuhastelemassa ja samalla saivat kommentoida ja kysellä.

Etusivun jälkeen tehtiin rakenne ja design koko sivustolle, josta tehtiin klikkailtava proto. Tätä kevyesti käyttäjätestasimme muutamalla kohderyhmän edustajalla ja saimmekin hyvää ja rakentavaa palautetta. Sitten päästiinkin hyväksyttämään proto sivupohjineen kokonaisuudessaan ja itse toteuttaminen alkoi. Muutoksia tuli jonkin verran matkan varrella, kuten aina, mutta protovaiheessa tehdyt valinnat osoittautuivat pitkälti toimiviksi myös lopullisella sivustolla.

Saavutettavista ratkaisuista mainittakoon temaattisiin paloihin pilkotut kokonaisuudet ja askel askeleelta syvälle porautuva, korttimuotoinen sivupohjarakenne auttavat hahmottamaan asiat vähän kerrallaan. Sivustolla on käytössä myös ReadSpeaker, joten kaikki sisältö on kuunneltavissa.

Saavutettavuus toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Annanpura Oy:n kanssa. Uudistusprojektin jälkeen Geniem on vastannut sivuston saavutettavuusauditoinnista ja korjannut jatkokehityksenä ongelmakohdat, jotta sivusto vastaa WCAG 2.1 standardin mukaisia vaatimuksia.

Sivusto sisältää myös Lahjoita-toiminnon ja verkkokaupan Tukiliiton tuotteille, kuten esimerkiksi ansiomerkit, postikortit ja adressit. Verkkokauppa toteutettiin WooCommerce-alustalla ja maksutapapalvelu on Checkout Finlandilta.

Olemme hyvillämme, että pääsimme olemaan osana Tukiliiton hienoa tehtävää yhteiskunnassa. Toivomme että lopputulos tyydyttää loppukäyttäjiä!


Sinua voisi kiinnostaa myös

Costo.fi verkkokauppa

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Costo on suomalainen kestäviä ja laadukkaita asusteita myyvä yritys, jonka myynnistä merkittävä osa tapahtuu verkkokaupan kautta. Costolaisten sydäntä lähellä ovat ajaton suunnittelu, vastuullisesti ja lähellä tuotetut tuotteet sekä hyvä ja asiantunteva palvelu. Pääsimme vastaamaan Coston verkkokaupan uudistuksesta. Projekti lähti liikkeelle tarpeesta vaihtaa soveltuvampaan verkkokauppa-alustaan edellisen Magento-alustan vanhennuttua. Alustaksi valikoitui WooCommerce, johon integroitiin Odoo ERP-järjestelmä Web-veistämön […] Lue lisää

VisitVaasa.fi

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Uudistimme VisitVaasa.fi-sivuston vuosien 2018 ja 2019 aikana projektissa, jossa Vaasan seudun neljän eri organisaation sivustoa yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi Vaasa.fi. VisitVaasa.fi löytyy siis omana kokonaisuutenaan Vaasa.fi/koe-ja-nae -osiosta, joten toteutus on siinä mielessä tavallisista kaupunkien matkailusivustoista poikkeava. Vaasan seudun uuden verkkosivuston toteutuneina tavoitteina olivat: – hakukoneystävällisyys – erinomainen käytettävyys ja sisältöjen löydettävyys – saavutettavuus ja mobiiliystävällisyys – […] Lue lisää

Tampereen korkeakouluyhteisön WordPress-kotisivukoneet

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Suunnittelimme ja toteutimme vuosien 2018 ja 2019 aikana Tampereen korkeakouluyhteisölle 5 kpl “kotisivukoneita” eli WordPress-multisite asennuksia. Projektissa luotiin kolme erilaista WordPress-teemaa näiden kotisivukoneiden käyttöön ja monipuoliset kustomoidut käyttäjätasot sekä integraatioita, kuten esimerkiksi HAKA-kirjautuminen. Kotisivukoneisiin rakennetuilla yhtenäisillä teemapohjilla voi sekä pystyttää sivustoja korkeakouluyhteisön projekteja, hankkeita, tutkimuksia ja tapahtumia varten että perustaa blogeja. Kotisivukoneisiin perustetaan satoja sivustoja, […] Lue lisää

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu

Geniem suunnitteli ja toteutti Väestöliiton uuden Hyvä kysymys -verkkopalvelun, joka tarjoaa paljon maksuttomia, eri ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin liittyviä palveluja ja toimintoja. Väestöliitto yhteistyössä useiden kumppanijärjestöjen kanssa tuottaa palveluun laadukasta ja monipuolista sisältöä ja siksikin sivuston ylläpito on pyritty tekemään sisällön ja palvelujen tuottajille mahdollisimman helpoksi. Sisällönsyöttö on ratkaistu järjestökohtaisilla räätälöidyillä näkymillä ja eri käyttäjätasoilla. Tämä […] Lue lisää

Hunajayhtymän verkkokauppa kuluttajille

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: alle 10 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Hunajayhtymän verkkokauppa kuluttajille Hunajayhtymä Oy on pakannut suomalaista hunajaa suomalaisille kuluttajille jo yli 50 vuotta. Tuotteet ovat kaupanhyllyjen klassikkoja, joita moni muistaa maistaneensa jo lapsuudessa. Hunajayhtymän perusti vuonna 1969 joukko mehiläishoitajia vastaamaan kahteen tarpeeseen: hunajan myynnin tehostamiseen sekä monipuoliseen mehiläistarvikemyyntiin. Puoli vuosisataa myöhemmin molemmat näistä tavoitteista ovat edelleen liiketoiminnan kivijalka. Toiminta perustuu vahvoihin vihreisiin arvoihin, […] Lue lisää

Sylva ry:n uusi verkkopalvelu

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Sylva ry:n uusi verkkopalvelu on juuri julkaistu (09/2021) ja sillä Sylva tähtää saavutettavaan ja monipuoliseen verkkopalveluun täyttäen useiden eri kohderyhmien tarpeet. Meillä oli kunnia aloittaa Sylvan verkkopalvelun uudistusprojektia toden teolla alkuvuodesta 2021. Projektissa suunniteltiin ja toteutettiin verkkopalvelu, joka ennen kaikkea palvelee paremmin muun muassa seuraavia kohderyhmiä: – lapsiperheet – nuoret – nuoret aikuiset – vapaaehtoiset […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun