Kuluttajaliiton verkkosivusto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet.

Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet

Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö. Kuluttajaliitto puolustaa kuluttajan ja julkisten palveluiden käyttäjien oikeuksia yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Kuluttajaliiton verkkosivustolla kuluttaja voi osallistua, vaikuttaa, saada tietoa ja kuulua yhteisöön. Uutta sivustoa, jolla haluttiin entistä paremmin houkutella kävijöitä Kuluttajaliiton jäseniksi, lähdettiin uudistamaan WordPress Multisite -alustalle. Multisite-alustalle Kuluttajaliitolla on mahdollisuus luoda uusia, erillisiä sivustoja kustannustehokkaasti.

Top5-tavoitteet Kuluttajaliiton verkkosivuston uudistuksessa

  • sivuston löydettävyyden parantaminen (hakukonenäkyvyys)
  • sisältöjen ja sisältörakenteiden optimointi toiminnan ja yhteisöllisyyden tukemiseen sekä loppukäyttäjää paremmin palvelevaksi
  • ylläpidon ja pienkehityksen sujuvoittaminen
  • korkeatasoinen käytettävyys etenkin mobiilissa
  • WCAG-standardin mukaisen AA-tason saavutettavuus

Lisäksi projektissa haluttiin uudistaa ja kehittää Kuluttajaliiton tapahtumakalenteria, jotta tapahtumiin pystytään houkuttelemaan entistä enemmän myös nuorempaa sukupolvea. Jotta tapahtumakalenterin ja koko sivuston jatkokehittämisen systemaattisempi vetäminen mahdollistettiin, sivuston analytiikka ja seuranta huomioitiin jo projektin suunnitteluvaiheessa konversioiden, maalien ja käyttäjäpolkujen osalta. Projektin aikana toteutettuja analytiikan dashboardeja hyödyntämällä Kuluttajaliitto voi suunnitella ja priorisoida jatkokehitystä.

Geniemin tehtävät Kuluttajaliiton sivustoprojektissa

Laajassa projektissa Geniemin tehtäviin kuuluivat:

  • Sivuston konseptointi loppukäyttäjät osallistaen
  • Verkkosivuston graafisen ilmeen, UI- ja UX-suunnittelu ja toteutus
  • Teknisen toteutus, ml. Integraatiot
  • Sisällön siirto
  • Sivuston testaus
  • Sivuston julkaisu ja siihen liittyvät ohjaukset
  • Analytiikka ja raportointi
  • Koulutus ja dokumentaatio

Konseptointivaihe oli Kuluttajaliiton projektissa ja on yleisesti ottaenkin sivustoprojektin tärkeimpiä vaiheita, jossa otetaan huomioon uuden palvelun tavoitteet, ja miten tavoitteisiin vastataan. Yhteistyössä työpajoissa täsmennettiin muun muassa myyntisuppilon tärkeimmät konversiot eli jäsenhakemuksen, neuvontachatin käytön sekä postituslistan tavoitteet ja yksityiskohdat. Sekä aiempaa analytiikkaa että tehtyä avainsana-analyysiä hyödyntämällä käyttäjäpolkujen ja avainsisältöjen uudistustarpeet tarkennettiin. Hyvin tehty konseptointi ja käyttäjien osallistaminen suunnittelutyöhön mahdollistaa sekä loppukäyttäjien että ylläpitäjien tarpeet huomioivan käyttökokemuksen verkkosivustolle.

Geniem vastaa uudistusprojektin jälkeen sivuston teknisestä tuesta ja ylläpidosta, käyttöpalvelusta (hosting) sekä aktiivisesta jatkokehityksestä.

Mitä kuluttajaliitto.fi-sivustolle uudistettiin?

Uusi kuluttajaliitto.fi tarjoaa kävijöilleen muun muassa uudistetut koulutus- ja tapahtumakalenterin ja tietopankin. Molempiin toteutettiin käyttäjää helpottava hakutoiminto. Sivuston sisällöt kattavat sekä paljon PDF-muodossa tarjottavia sisältöjä että suoraan verkkoon tuotettuja sisältöjä. Sisältöjen osalta oli tärkeää, että materiaalit esitetään houkuttelevasti ja relevantteihin sivuston osiin kytkettyinä esimerkiksi kategorisoinnin ja tägäysten avulla. Sisältöjen esitystapoihin suunniteltiin ja toteutettiin sopiva määrä erilaisia sisältölohkoja, joilla Kuluttajaliitto pystyy nostamaan esimerkiksi infograafeja, luetuimpia artikkeleita ja tietopankin kiinnostavia sisältöjä monipuolisilla ja modulaarisilla tavoilla haluttuihin kohtiin sivustolla.

Kuluttajaliitolle uusien jäsenien hankkiminen on tärkeää, joten sitä silmällä pitäen projektissa suunniteltiin verkkokauppamainen jäsenhakemus, jossa hakija voi valita itselleen sopivan jäsenyyspaketin. Itse jäsenhakemus tehdään sopivan paketin valinnan jälkeen Avoinen järjestelmässä.

Saavutettavuusvaatimukset täytetty

Kaikki se, mitä Kuluttajaliiton uusi sivusto pitää sisällään, on mahdollistettu kaikenlaisten ihmisten käytettäväksi. Tämä tarkoittaa, että saavutettavuuden taso on suunniteltu, arvioitu ja toteutettu vastaamaan asetettuja vaatimuksia. Saavutettavuusvaatimuksista voi lukea tarkemmin Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolta. Myös selkokielisyys on huomioitu omana kieliversionaan englannin ja ruotsin lisäksi. Kuluttajaliiton projektissa saavutettavuuden tason arvioi projektin loppuvaiheilla Näkövammaisten liiton omistama yhteiskunnallinen yritys Annanpura, jonka kaikki työntekijät ovat näkövammaisia ja saavutettavuustestaukseen harjaantuneita asiantuntijoita.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Elinkeinoelämän keskusliitto

Tekijät: Evermade, Miltton Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Elinkeinoelämän keskusliitto on Suomen elinkeinoelämän ääni. Se tuo esiin ja kiteyttää suomalaisen yritysmaailman näkemykset, tukien maan uudistumista ja kasvua. Ek.fi-sivusto kokoaa yhteen liiton linjaukset, strategian ja viestit. Aiempi Ek.fi oli monelta osin vanhanaikainen ja kankea. Sivuston sisältöä ei ollut selkeästi jäsennelty, tärkeimmät viestit hukkuivat muuhun sisältöön ja sisältöjen esitystavat olivat vanhanaikaisia. Sisällön suuri määrä aiheutti […] Lue lisää

Ravintola.fi sivustouudistus (NoHo)

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Asiakkaamme NoHo Partners Oyj:n toimiala, ravintolatoimiala, on itsessään todella monimuotoinen: valikoimaan mahtuu useanlaisia ravintoloita, joilla kaikilla on omat tarpeensa sivustoille. Ja ravintolamäärä itsessään, tätä kirjoittaessa (17.4.2020) ravintoloita ketjulla on yhteensä 250 kappaletta. Kunnioitettava määrä! Vaikka kaikki eivät omaa sivustoa tarvitsekaan, niin selvää on, että sivustopohjan tulee taipua moneen tarpeeseen. NoHo:n tapauksessa kyseessä oli sivustohanke, jolla […] Lue lisää

Hoas.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Hoas.fi – helpotusta sopivan opiskelija-asunnon löytämiseen Hoasilla asukaskokemus syntyy muustakin kuin vain neljästä seinästä. Hoas auttaa ja tukee opiskelijoita niin asumisen, muuttamisen kuin arjenkin perusasioissa. Lisää tukea haluttiin nyt tarjota uudistamalla verkkosivusto palvelemaan asunnonhakijoita paremmin. Home sweet Hoas Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (tuttavallisemmin Hoas) tarjoaa edullista asumista opiskelijoille. Hoas vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla. Hoasin […] Lue lisää

MutkatonKoti-verkkopalvelu

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Joulukuussa 2021 julkaistu LähiTapiolan MutkatonKoti -verkkopalvelun suunnittelussa on keskitytty mahdollisimman miellyttävään käyttökokemukseen. Geniemin suunnittelemaan ja toteuttamaan verkkopalveluun tehtiin WordPressin ja eKoki-järjestelmän välinen integraatio, jonka kautta verkkopalveluun tuotavat kiinteistöjen ja asuntojen tiedot helpottavat mukavasti sisältöjen ylläpitotyötä. Palvelun tärkeimmät toiminnot, kuten asuntohaku, asuntojen listausnäkymät ja asuntohakemus, toimivat käyttäjälle johdonmukaisesti millä tahansa päätelaitteella ja käyttäjä pääsee käyttämään niitä […] Lue lisää

Reka.fi-verkkosivustouudistus

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Reka.fi-verkkosivustouudistuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin Geniem Oy toteutti suurimman suomalaisomisteisen kaapelivalmistaja Reka Kaapeli Oy:n verkkosivustouudistuksen, jonka myötä uusi reka.fi on kansainväliset mitat täyttävä verkkopalvelu. Geniem vastasi projektin kokonaistoimituksesta, joka sisälsi verkkopalvelun konseptoinnin, käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen suunnittelun, sivuston teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen sekä uudistetun sivuston ylläpidon. Uusi reka.fi-verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2021. Verkkosivustouudistuksen lähtökohta ja tavoitteet Uudistuksen lähtökohtina olivat: […] Lue lisää

Kokkolan kaupunki – verkkosivustouudistus

Tekijä: Geniem Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Kokkolan verkkosivustouudistuksen kärkinä asukaslähtöisyys, käytettävyys, tiedon löydettävyys ja saavutettavuus Toteutimme Kokkolan kaupungin verkkosivustouudistuksen WordPress-julkaisujärjestelmään. Uudistetun, alkuvuodesta 2021 julkaistun kaupunkisivuston ilme perustuu Kokkolan kaupungin uuteen brändiin, ja sivusto heijastelee kaupungin strategian linjauksia, joissa korostuvat asukaslähtöisyys, palvelukehitys ja digitaalisuus. Sivustolla on kiinnitetty erityistä huomiota saavutettavuuteen, selkeyteen, sivujen käytettävyyteen, tiedon löydettävyyteen sekä mobiilikäytettävyyteen. Samalla myös Kokkolan Matkailun visitkokkola.fi-sivusto […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun