WordPress-markkinan haastajasarjaa: Contrast Helsingistä

Perttu Tolvanen

WordPressin suosion kasvu globaalisti näkyy Suomessakin, ja etenkin uusille digitoimistoille WordPress on viime vuosina vaikuttanut varsin selvältä teknologiavalinnalta. Pieniä toimistoja on tullut varsin runsaasti viime vuosina, mutta Vierityspalkin Toimistot-hakemiston kriteerit eivät ole olleet kovin helppoja pienille toimistoille.contrastlogo-vierityspalkki

Nyt Contrast Helsingistä pääsi vihdoin kriteereistä läpi. Toimistolle on parin vuoden aikana kertynytkin varsin hyviä referenssejä, ja tämä on myös näkynyt liikevaihdon ja henkilöstömäärän kehityksessä. Myös WordPress-yhteisön toimintaan toimiston henkilökunta on osallistunut kohtuullisen aktiivisesti toimiston pienestä koosta huolimatta.

Tällä hetkellä kuuden työntekijän voimin Lauttasaaressa toimiva yritys tekee pääosin verkkosivustoja ja verkkokauppoja pk-yrityksille. Ehkä erottuvin osa Contrastin tekemisissä on kohtuullisen hyvät referenssit Automatticin nykyisin omistamasta WooCommerce-verkkokauppa-alustasta, josta heillä on jo useamman projektin verran kokemusta.

Aivan pieniä projekteja ei Contrastkaan tee, eli muutaman tuhannen euron budjetilla ei heiltäkään saitteja saa, mutta 10 000 – 20 000 euron budjetilla jo varmasti kannattaa ovea kolkutella.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasivat Contrastin Joonas Virtanen, Sami Mäkelä ja Mari Orpana.

1) Toimistonne tähänastinen tarina?

”Toimintamme aloittamisesta tulee aivan tuota pikaa neljä vuotta. Sami ja Joonas olivat molemmat painaneet hommia freelancereina jo kauemmin, mutta päättivät vuonna 2012 yhdistää voimansa ja perustaa oman digitoimiston. Toimisto perustettiin aluksi Mikkeliin, mutta Helsinki kutsui heti ensimmäisen vuoden jälkeen.

Idea toimiston perustamiselle syntyi, kun molemmat olivat sitä mieltä, että markkinoilla olevat toimistot eivät riittävän hyvin yhdistäneet kolmea meille tärkeää asiaa: WordPress-osaamista, vahvaa räätälöityä design-osaamista ja fokusta asiakkaan liiketoiminnan kehittämiseen.

Tällä hetkellä kansainvälistyminen kiinnostaa ja meillä on useita asiakkaita ulkomailla, ja tavoitteenamme on avata toimisto New Yorkiin tämän vuoden puolella.”

2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?

”Kun aloitimme toimintaamme, meillä oli kokemusta muistakin alustoista, kuten Joomlasta. Kuitenkin heti alusta lähtien valinta oli hyvin selvä. Tärkeimmät syyt valintaan olivat ehdottomasti WordPressin räätälöitävyys, alustan jatkuva kehitys sekä sen helppokäyttöisyys asiakkaille. Valintaa ei ole tarvinnut missään vaiheessa katua: WordPress on tämänkin neljän vuoden aikana kehittynyt huimasti!”

3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?

”Ehdoton vahvuutemme on WordPress-tuntemuksen yhdistäminen loppuun asti hiottuun design ja UI/UX-osaamiseen.

Ihan kiva ei ole riittänyt meille missään vaiheessa, vaan kaikki on loppuun asti mietittyä ja harkittua. Työn laadusta onkin muodostunut ensimmäinen toiminnan peruspilareista. Kiteytettynä tämä tarkoittaa kauniita sivustoja, jotka toimivat.

Toinen tärkeä asia on ollut se, että tehdään mitä luvataan. Tämä on välillä osunut myös omaan nilkkaan, kun päivät ovat venyneet pitkiksi, mutta aikatauluista on pidetty ja pidetään edelleen kiinni.

Kolmas kulmakivi toiminnalle on ollut kommunikaatio. Erityisesti huomiota on kiinnitetty siihen, että se on ollut läpinäkyvää ja asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat olleet tietoisia mitä tehdään ja milloin. Kommunikoinnin nopeuteen on myös panostettu, sillä nopeat vastausajat ovat toimivan yhteistyön edellytys.”

4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?

”Työtapamme ja prosessimme ovat vahvimmillaan noin 10 000 – 30 000 € projekteissa, ja tässä hintaluokassa kaikki toteutuksemme ovat alusta asti räätälöityjä, tarkkaan suunniteltuja ja huolella toteutettuja.”

5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?

”Pyrimme osallistumaan WordPress-yhteisön toimintaan mahdollisimman usein. Olemme olleet puhumassa WordPress Caféssa pariin otteeseen, sekä muutoin messissä WordPress-meetupeissa Suomessa. Meidän Joonas on osallistunut WordPress-yhteisön toimintaan myös New Yorkin päässä. Omia plugineja ja moduuleita on kehitetty useita, mutta tähän asti ne ovat tulleet lähinnä vain omaan käyttöön.”

6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

”Tarjoamme seuraavia peruspaketteja:

1) Miniylläpito: Minipaketilla huolehdimme siitä, että julkaisujärjestelmä päivitetään aina uusimpaan versioonsa. Seuraamme aktiivisesti palvelinresurssien käyttöä ja liikennöintimäärää sekä varmistamme, että valittu palvelinratkaisu on sopiva. Toimitamme kuukausiraportin sivun liikennöinnistä sekä tehdyistä ylläpitotoimista. Hinta 110 €/kk

2) Jatkuva kehitys: Tarjoamme myös räätälöityjä ylläpitosopimuksia, joihin sisällytetään etukäteen sovittu määrä työtunteja (puolikas tai kokonainen päivä per kk). Ylläpitoaika käytetään sivun sisällön ja rakenteen parantamiseksi ja se mahdollistaa muutosten tekemisen sivustolle säännöllisesti. Räätälöityyn ylläpitoon voidaan yhdistää myös jatkuva hakukoneoptimointi. Hinta 4h/kk 440 € ja 8h/kk 880 €”

7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?

”Olemme vuosien saatossa kokeilleet läpi käytännössä kaikki suurimmat suomalaiset (sekä useat ulkomaiset) hosting-tarjoajat. Kaikenlaisia palveluja vuosia testattuamme huomasimme, että olimme kaikkein tyytyväisimpiä suomalaisen WP-palvelun hosting-ratkaisuihin ja asiakaspalvelumentaliteettiin. Siksi teemmekin nyt tiivistä yhteistyötä heidän kanssaan. Laajan kokemuksen perusteella voimme siis lämpimästi suositella WP-palvelun hosting-ratkaisuja.”

8) Minkälaista design-osaamista teiltä löytyy?

”Contrastin designista vastaa tällä hetkellä Joonas Virtanen, jolla on laaja digitaalisen designin tausta, ja joka on myös opiskellut maailman parhaaksi valitussa design-koulussa (Parsons the New School for Design) New Yorkissa.”

9) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä, ja miksi?

”Verkkokaupat Mixtec ja Schoffa ovat olleet erityisen antoisia projekteja sekä tietysti Furnished NYC Apartments.

Mixtecistä olemme ylpeitä erityisesti sen toiminnallisuuden ja ERP-integraation vuoksi. Schoffa puolestaan on designiltaan tyylitelty viimeisen päälle upeaksi ja toimivaksi verkkokaupaksi. Furnished NYC Apartments oli ensimmäinen isompi kansainvälinen toteutuksemme ja se on sekä designiltaan että toiminnallisuuksiltaan erittäin onnistunut sivusto.”

Contrastin viimeisimpiä referenssejä Julkaisut-palstalta:

SARC Architects

vierityspalkki-projects-sarc

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

 

Schoffa

schoffa-vierityspalkki

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

Furnished NYC Apartments

nyc-iphone-maisema_mini

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Mixtec

mixtec_vierityspalkki_2

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

SmarpShare -sivusto

smarpshare-preview

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Shotti.fi

shotti_fi

Tekijä: Contrast
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto, Verkkokauppa

>> Kaikki Contrastin referenssit Toimistot-hakemistossa

Comments are closed.