Verkkokauppojen rakentajat – näyttäkää voimanne!

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin seuraava suuri selvitys kohdistuu verkkokauppoja tekeviin alan firmoihin. Tällä kertaa teknologialla ei ole väliä, vain kokemus puhuu. Tavoitteena on löytää ne toimistot tästä maasta, joilla on eniten kokemusta menestyvien ja laadukkaiden verkkokauppojen suunnittelusta ja toteutuksesta.

Vierityspalkki verkkokauppa final

Ensisijaisesti selvityksessä haetaan alan toimistoja, joilla on vahvaa osaamista kuluttajille suunnattujen verkkokauppojen rakentamisesta. Myös yritysten väliset verkkokaupat lasketaan meriiteiksi, mutta eniten pisteitä tässä katsauksessa annetaan merkittävien kävijämäärien verkkokauppojen toteutuksesta ja menestyksekkäästä jatkokehittämisestä.

>> Hakemuslomake Verkkokauppojen tekijät Suomessa 2015 -selvitykseen

Vastauksien määräaika on elokuussa, 20. päivä. Selvityksen tuloksena tullaan syksyllä 2015 julkaisemaan katsaus verkkokauppoja toteuttaviin toimistoihin, joka toivottavasti toimii jatkossa verkkokaupasta haaveilevien asiakkaiden oppaana tähän hyvin moniulotteiseen markkinaan.

Yksittäisiä freelancereita ei tässäkään katsauksessa tulla valitettavasti huomioimaan. Tavoitteena on löytää asemansa vakiinnuttaneita, jo useamman vuoden toimineita, vähintään muutaman hengen yrityksiä. Sellaisia monipuolisia osaamiskeskittymiä, joiden varaan pk-yritys tai isompikin konserni voi uskoa oman verkkokauppansa teknisen toteutuksen ja huolenpidon.

Kuten todettua, teknologialla ei tässä ole merkitystä, onnistuneet referenssit puhuvat kovinta kieltä. Hyvä esimerkki tällaisesta nuoresta, mutta innokkaasta verkkokauppoihin erikoistuneesta yrityksestä on vaikkapa Lamia. Toisenlainen, kenties satoja verkkokauppoja tehnyt taho on vaikkapa Vilkas.

Pienten, mutta kokeneiden verkkokauppatoimistojen löytämisen lisäksi selvityksessä kohteena ovat myös astetta isommat IT-talot, joista monilla on vahvaa kokemusta verkkokauppojen tekemisestä – mutta jotka eivät ehkä ole kovin hyvin profiloituneet verkkokauppojen osaajina.

Esimerkiksi aiemmissa Drupal- ja WordPress-selvityksissä on tullut vastaan useita toimistoja, joiden referensseistä löytyy merkittäviä määriä laadukkaita verkkokauppoja, mutta jotka eivät silti asiasta kovin laajasti huutele. Esimerkiksi Drupal-kentällä sekä Wunderkraut että Exove ovat tehneet lukuisia verkkokauppoja tähän maahan.

Ja luonnollisesti, selvityksessä tullaan myös varmasti listaamaan monia verkkokauppoihin jo vuosia erikoistuneita toimijoita. Esimerkiksi Smilehouse ja Descom epäilemättä ovat isoja pelureita kisoissa, joissa asiakkaan tavoitteet ja liiketoiminta ovat kunnianhimoisia – ja joissa kaupanteon tavoitteet ovat kenties myös Suomen ulkopuolella.

Vastauksien määräaika on elokuussa, 20. päivä. Tulokset tullaan julkaisemaan myöhemmin syksyllä. Jos siis työskentelet verkkokauppoja toteuttavassa yrityksessä, tai tunnet tahoja joiden kannattaisi osallistua selvitykseen, niin välitä viestiä.

>> Hakemuslomake Verkkokauppojen tekijät Suomessa 2015 -selvitykseen

PS. Samanaikaisesti on käynnissä myös North Patrolin ja Verkkoteollisuus ry:n yhteisselvitys, joka kohdistuu verkkokauppoja pyörittäviin asiakkaisiin ja siihen millaisia haasteita he kohtaavat verkkokauppojen käytännön johtamisessa.

Comments are closed.