Selvitys alkaa: Shopify-kumppanit Suomessa 2022
Shopify, kanadalainen palveluna tarjottava ohjelmistoratkaisu pienten ja keskikokoisten verkkokauppojen pyörittämiseen, on ollut ehdottomasti nopeimmin kasvanut tämän tyyppinen verkkokauppa-alusta viime vuosina Suomessa. BuiltWith-teknologiatutkan mukaan Suomessa on jo yli 3700 Shopify-verkkokauppaa. Esimerkiksi Suomessa suosittuun MyCashflow-verkkokauppa-alustaan verrattuna ero on jo varsin selvä (MyCashflow:n vastaava numero on reilut 1900).
Shopify-kauppoja on siis paljon, mutta missä ovat osaavat kumppanit?
Woolman on ollut vuosia varsin yksin tässä markkinassa, haastajat ovat olleet lähinnä pieniä freelancereita tai kovin pieniä digitoimistoja. Parin viime vuoden aikana liikehdintää Shopifyn suuntaan on kuitenkin ollut selvästi enemmän myös toimistojen ja konsulttien puolella.
Siksi North Patrol ja Vierityspalkki toteuttavat nyt keväällä yhteistyössä selvityksen Suomessa toimivista Shopify-kumppaneista. Selvityksen tulokset tullaan julkaisemaan avoimesti, jotta kumppanikentän osaamisesta olisi Shopifystä kiinnostuneilla asiakkailla enemmän puolueetonta tietoa käytettävissään.
Selvityksen toteuttavat Perttu Tolvanen ja Mikko Jokela North Patrol Oy:stä, tulokset tullaan julkaisemaan North Patrolin Web-ostajan opas -blogissa sekä Vierityspalkissa elokuussa.
Selvitykseen osallistuminen on avointa kaikille, niin isommille toimistoille kuin freelancereille. Minimikriteerinä on, että yhtiöllä tulee olla oma y-tunnus, joten jonkinlainen yritysmuotoinen toiminta täytyy olla kyseessä.
Selvityksessä katsotaan ensisijaisesti referenssejä ja arvioidaan palvelutarjontaa. Loppuraportissa ei ole tavoitteena sijoittaa toimistoja erityisesti paremmuusjärjestykseen esimerkiksi liikevaihdon tai tehtyjen projektien laajuuden mukaan. Erilaiset asiakkaat tarvitsevat erilaisia kumppaneita, selvityksen tavoitteena on auttaa asiakkaita itselleen sopivien kumppaneiden löytämisessä.
>> Osallistu selvitykseen, vastaa kyselyyn
Vastaavia selvityksiähän on Vierityspalkissa tehty vuosien varrella hyvin monista eri teknologioista ja tuotteista. Yleensä selvitykset ovat ajoittuneet juuri tilanteisiin, kun teknologia on ollut selvässä nosteessa tai kumppanikenttä on syystä tai toisesta varsin hajallaan, ja asiakkailla on vaikeuksia tunnistaa kokeneita toimijoita tai ylipäätään itselleen sopivia toimijoita.
Selvityksen määräaika on 18.5.2022, joten toimistoilla on nyt reilu kuukausi aikaa osallistua prosessiin. Lomakkeella annettujen tietojen varmistamiseksi on mahdollista, että selvityksen tekijät haastattelevat myös toimistojen edustajia ja heidän asiakkaitaan.
>> Osallistu selvitykseen, vastaa kyselyyn
Aiemmin verkkokauppa-aiheesta kirjoitettua:
- Klarna tekee ostamisesta ja kiusaamisesta helppoa (2022)
- Verkkokauppajärjestelmät ja erilaiset verkkokauppojen toteutusmallit vuonna 2021
- Verkkokaupan nopeissa toimituksissa kisa kiihtyy (2021)
- Klarnan omituinen suhde ihmisten henkilötietojen julkisuuteen (2021)
- Valheelliset tuotearvostelut keräävät huomiota (2021)
- Kokeneimmat WooCommerce-toimistot Suomessa 2021
- Wolt on paholaisen asianajaja ravintoloille (2021)
- Evästelupakysely asiallisesti – esimerkkejä verkkokaupoista (2021)
- Budbee tuo läpinäkyvyyttä verkkokauppojen kotiinkuljetuksiin (2021)
- Ravintoloiden verkkokauppa pyörii Woltin ja Foodoran avulla (2021)
- Yli 40 % verkkokauppojen tuotearvosteluista väärennettyjä (2020)
- VR teki ruoka-annoksien verkkokaupan alle kahdessa viikossa (2020)
- Ruoan verkkokaupan erityispiirteet ja haasteet (2020)
- Sopivan verkkokauppajärjestelmän valinta – lyhyt oppimäärä (2020)
- Kokeneimmat WooCommerce-digitoimistot Suomessa vuonna 2020
- A-lehdet jatkaa integroitumistaan verkkokauppojen kanssa (2020)
- Verkossa ei ole ostoskeskuksia – joten kannattaa liittoutua (2020)
- Verkkokauppajärjestelmät Suomessa 2019
- Isot verkkokaupat ja internet-jättiläiset hyötyvät koronakriisistä (2020)
- Pizza-online muuttui Foodoraksi ja matka kohti monopolia etenee (2020)
- Case Pizza-online – miksi omaan webbikanavaan kannattaa panostaa (2019)