Artikkelit
Avoimia työpaikkoja web-alalla keväällä 2022

WordPress-liikevaihto: 500 000–1 miljoona euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: ★ Muutamia verkkokauppatoteutuksia
Integraatiokokemus: ★★ Kokenut integraatioiden tekijä
Samassa liikevaihtoluokassa: Genero, Eeco, J&Co Digital, Web-veistämö, Pixels, Contrast, redandblue, Trimedia
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Pohjois-Suomen Energiatieto (5 päivää sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Käyttäjälähtöisyyttä vaaliva WordPress-toimisto: Agenda Helsinki (2020), Agenda Helsinki yhdistyi rovaniemeläisen Sohovan kanssa (2022)
Sohova on kokonaisvaltainen digitaalinen kumppani strategiassa, palveluissa ja markkinoinnissa. Sohovan kanssa asiat hoituvat mutkattomasti saman katon alla. Olemme ratkaisukeskeisiä ja neuvokkaita, emmekä hätkähdä helposti. Osaavat ammattilaisemme löytävät oikeat ratkaisut asiakkaan tarpeisiin ja otamme rohkeasti haasteet vastaan tavoitteena tehdä konkreettisia tuloksia.
Ota yhteyttä: info@sohova.fi / 020 730 6950 / www.sohova.fi/
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Toteutimme PSET:n visuaalisen ilmeen ja WordPress-verkkosivuston.
Pohjois-Suomen Energiatieto Oy
PSET eli Pohjois-Suomen Energiatieto Oy on valtakunnallinen energia-alan ICT-asiantuntija yritys, joka tuottaa palveluita omistajayhtiöilleen ja muille asiakkailleen. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat eri toimialoille, kuten energian, veden ja lämmöntuotannon aloille suunnatut pääkäyttäjä-, mittaus- ja asiakastietopalvelut.
Työnantajamielikuvan kehittämistä
PSET strategian uudistamisen myötä yrityksen näkyvyyttä ja työnantajamielikuvaa haluttiin lähteä tietoisesti kehittämään. Uudistuksen aikana ajankohtaiseksi tulee luoda yritykselle uudet, tiiviit ja informatiiviset kotisivut ja parantaa yritys- ja työnantajamielikuvaa kertomalla avoimesti ja aktiivisesti yrityksen toiminnasta.
Sivuston rakentamisen myötä haluttiin myös päivittää yrityksen ilmettä tähän päivään historiaa unohtamatta. Yritysilmeen ja sivuston valmistumisen myötä yrityksestä ryhdytään jakamaan tietoa ja rakentamaan positiivista kuvaa PSET:n toiminnasta sosiaalisessa mediassa.
Informatiivinen WordPress-sivusto
Graafinen suunnittelijamme päivitti yrityksen värimaailmaa ja logon vastaamaan enemmän tätä päivää. Päivitetyn ilmeen pohjalta loimme PSET:lle yritysilmeen mukaiset Word- ja PowerPoint-pohjat. Yritysilmeen mukaan toteutetut pohjat esityksille ja asiakirjoille ovat omiaan parantamaan yritysmielikuvaa.
Suunnittelimme ja toteutimme PSET:lle WordPress-verkkosivuston, joka pidettiin selkeänä, tiiviinä ja informatiivisena. Tuotimme sivuston sisällöt asiakkaan toimittaman aineiston pohjalta. Sivustolla haluttiin herättää potentiaalisten työntekijöiden kiinnostus yrityksen työpaikkana, joten layout suunniteltiin vastaamaan erityisesti tähän tarpeeseen.
Someviestintä käyttöön
PSET:llä ei ollut entuudestaan profiileja sosiaalisessa mediassa. Perustimme yritykselle Facebook- ja LinkedIn –tilit, jotta viestintä halutuille kohderyhmille paranee, yritys voi tiedottaa ajankohtaisista asioista, panostaa rekrytointiin ja markkinoida palveluitaan. Tilien perustamisen lisäksi laadimme julkaisusuunnitelman Facebook-viestinnälle.
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Visma Playbook on Visman tytär- ja kumppaniyrityksille tarkoitettu verkkopalvelu, jossa jaetaan tietoa toimenpiteistä ja osaamisesta. Käyttäjät voivat esitellä palvelussa erilaisia tekemiänsä markkinointitoimenpiteitä sekä näiden onnistumista, sekä tutustua kollegoidensa osaamiseen.
Sisäinen pelikirja
Visma Playbook –palvelussa käyttäjä voi etsiä joko kollegoita tai tietoa markkinointitoimenpiteiden esittelyistä (Play). Käyttäjät voivat myös kertoa monipuolisesti omasta osaamisestaan yksikkönsä kannalta tärkeistä aiheista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi digitaalinen markkinointi, tuotemarkkinointi, sisältömarkkinointi ja data-analytiikka tai muut markkinointiin liittyvät erityistaidot. Edellä mainitut kategoriat on jaettu tarkempiin yksittäisiin osa-alueisiin, kuten Google Analytics, SEO, PPC, Asemointi, Segmentointi jne.
Lisäksi palvelun kautta voi kertoa itse työssään käyttämistä työkaluista ja Visman tuotteista joiden markkinoinnin parissa itse työskentelee. Eri toimenpiteistä (“Play”) voi myös tykätä ja täten nostaa niitä esiin joukosta.
Räätälöity WordPress-toteutus
Palvelun ulkoasu toteutettiin Visman yritysilmeen mukaisesti, kuitenkin ottaen tiettyjä palvelukohtaisia vapauksia. Palvelu on ensisijaisesti suunniteltu käytettäväksi desktop-muodossa, mutta on täysin responsiivinen ja toimii siis hyvin myös mobiilina. Kirjautumaton käyttäjä näkee vain promootiosivun, mutta kirjautuneena käyttäjä pääsee hyödyntämään koko palvelua. Käyttökokemuksen parantamiseksi käyttöliittymää on räätälöity huolella pienin parannuksin.
Visma Playbook on toteutettu WordPress-sisällönhallintajärjestelmä alustana. Teema rakentuu Sohovan oman sisäisesti kehitetyn WordPress-pohjateeman päälle, jota on muokattu asiakaskohtaisesti. Lisäksi toteutuksessa on hyödynnetty Reactia ja REST-APIa.
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Toteutimme Bioenergia Ry:n verkkojulkaisun räätälöitynä WordPress-palveluna.
Bioenergiaa
Bioenergia ry on yli kolmensadan jäsenorganisaation ja henkilöjäsenen edunvalvoja, joka kehittää bioenergia-alaa niin, että Suomessa olisi maailman parhaat edellytykset tuottaa biomassaan perustuvia kestäviä ja jopa hiilinegatiivisia tuotteita.
Bioenergia julkaisee Bioenergia -lehteä, jonka siirsimme asiakkaan kanssa verkkoon. Paperinen lehti julkaistaan jatkossa kerran vuodessa.
WordPress-verkkolehti
Toteutimme bioenergialehti.fi -verkkolehden käyttäen WordPress-sisällönhallintajärjestelmää. Suunnittelun pohjana on Bioenergia ry:n visuaalinen ilme, värit ja fontit.
Toteutukseen on räätälöity mainospaikkoja. Räätälöidyn toiminnallisuuden ansiosta verkkolehden hallinnoijat voivat lisätä uusia mainoskampanjoita. Sivu- ja artikkelipohjissa on mainospaikat, joihin palvelu automaattisesti hakee olemassa olevista mainoskampanjoista sellaisen josta löytyy mainospaikkaan sopiva kuva.
Verkkopalvelussa on mahdollisuus rekistereityä tilaajaksi tai kirjautua sisään tilaajana, jolloin pääsee lukemaan vain tilaajille tarkoitettuja sisältöjä. Käyttäjänhallinnan tueksi ylläpitäjille on toteutettu erillinen näkymä. Oppilaitoksille, kirjastoille ja muille organisaatioille on myös toteutettu IP-pohjainen tunnistautuminen. Ylläpitäjäkäyttäjä voi lisätä tai poistaa sallittuja IP osoitteita ja osoiteavaruuksia hallintapaneelissa.
Palveluun toteutettiin myös monia räätälöityjä sisältölohkoja WordPressin Gutenberg-editoria hyödyntäen. Näin ylläpitäjä voi helposti lisätä määrämuotoisia sisältöjä kuten kainalojutut ja korostusosiot.
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Suunnittelimme ja toteutimme ohjelmistotalo Polyconille asiakasportaalin asiakaskohtaisesti räätälöitynä WordPress-palveluna.
Palvelu on tarkoitettu Polyconin asiakkaille jotka käyttävät heidän Effector -palveluansa. Asiakasportaalista löytyy käyttöohjeita, keskustelualue, tiedotteet, tuote-esittelyt, sekä tapahtumiin kuten webinaareihin ja käyttäjäpäiviin liittyviä materiaaleja ja kuvia.
Suunnittelu
Otimme Effector-palvelun oikeat käyttäjät mukaan suunnitteluprosessiin varhaisessa vaiheessa työpajan kautta. Koska toteutusprojekti haluttiin pitää kevyenä, lähestyttiin asiaa hyödyntämällä WordPressin lisäosaa. Tämän päälle luotiin käyttöliittymän ulkoasu noudattaen Polyconin brändiä ja yritysilmettä. Tarpeelliset lisätoiminnot räätälöitiin asiakaskohtaisesti.
Etusivulle on nostettu tärkeät artikkelit ja uutiset, sekä uusimmat foorumin aiheet. Erityyppisille sisältönostoille on omat tyylinsä. Omasta profiilista voi helposti löytää omat topicit, ja suosikkeja pystyy tallentamaan. Käyttöliittymään on luotu mahdollisuuksia suodattaa sisältöä valittujen kategorisointien mukaisesti, ja mm. tukitiketit on värikoodattu ja kategorisoitu jotta ne olisi helppo löytyää myös hakutoiminnolla.
Toteutus
Polyconin asiakasportaali on toteutettu käyttäen WordPress-sisällönhallintajärjestelmää. Teema on asiakaskohtaisesti räätälöity lapsiteema, jonka pohjalla on Sohovan oma, sisäisesti kehitetty WP-teema. Sivut alustetaan PHP-templaatissa. Suurin osa sivuista myös renderöidään PHP:lla, mutta osa , kuten versiotiedotteet ja tukitiketit, toistetaan Reactilla. Tukitikettejä voi suodattaa otsikon, päivämäärän, tilan ja tuotelinjan mukaan.
Palvelu on integroitu, ja rajapinnat on suunniteltu yhdessä asiakkaan kanssa. Sisältöjä haetaan ja muokataan Effector-palvelun kautta. Keskustelufoorumin toteutuksen pohjalla on WordPress-lisäosa, jonka oletusteemaa on räätälöity asiakaskohtaisesti. Lisäksi teknisessä toteutuksessa on tehty tiettyjä Sohovan käytäntöjen mukaisia parannuksia mm. tietoturvaan.
[Palvelu on tunnuksien takana, mutta Sohovan sivuston referenssitarinasta löytyy runsaasti kuvakaappauksia palvelun käyttöliittymistä ja toiminnoista.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Suunnittelimme ja toteutimme Rakennusteollisuuden Koulutuskeskukselle (tuttavallisemmin RATEKO) täysin räätälöidyn ja integroidun Woocommerce-verkkokaupan, josta rakennusalan ammattilaiset voivat ostaa koulutuksia.
Tervetuloa oppimaan!
Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus RATEKO tarjoaa rakennusalan ammattilaisille ajankohtaisia täydennyskoulutuksia, sekä henkilösertifiointeihin ja pätevyyksiin valmentavaa että ammatillisiin tutkintoihin valmistavaa koulutusta.
Uuden verkkokaupan avulla haluttiin saada koko koulutusten myyntiprosessi oman talon sisälle. Verkkokauppa-alustaksi asiakas oli valinnut WooCommerce, joka on yksi käytetyimmistä verkkokauppa-alustoista. Syitä alustan valintaan olivat avoin lähdekoodi, vahva omistajuus ja jatkokehitettävyys.
Määrittely
Verkkokauppaprojekti startattiin tammikuussa 2021 määrittelyvaiheella. Määrittelyssä kartoitettiin ja täsmennettiin asiakkaan tavoitteet ja vaatimukset verkkokaupan ominaisuuksien suhteen. Erityisen tärkeä osa määrittelyä olivat integroinnit eri palveluihin.
Suunnittelu
Verkkokaupan rakenne noudattelee joiltain osin hyvin pitkälle WooCommercen oletusasetuksia, kun taas esimerkiksi varsinainen ostoprosessi ostoskorista eteenpäin on suunniteltu täysin räätälöidyksi Ratekon yksilöllisten tarpeiden pohjalta. Visuaalisesti ilmeeltään verkkokauppa suunniteltiin yhtenäiseksi Ratekon olemassaolevan ilmeen ja verkkosivujen kanssa.
Toteutus
Verkkokauppa toteutettiin Agendan kehittämän WooCommercen pohjalta. Projektin keskeinen erityispiirre oli suuren tilausmäärän siirtäminen uuteen alustaan: vanhan kaupan kautta oli myyty yli 50 000 lisenssiä, joista muodostui yli 20 000 WooCommerce-tilausta. Tämä tilausdata piti projektin puitteissa siirtää uudelle alustalle voimassaoleviksi tilauksiksi. Loppukäyttäjälle piti mahdollistaa tilausten hallinnointi. Kauppiaille räätälöitiin toimintoja mm. data viemiseen palvelusta.
Integraatiot
Palveluun toteutettiin lukuisia vaativia integraatioita. Vero API -integraatio tarkistaa osallistujien veronumeroiden oikeellisuuden Verohallinnon tiedoista. Gateway API mahdollistaa että osallistujille lähetetään verkkokaupasta tiedot kursseille osallistumista varten tämän palvelun kautta tekstiviestinä. Person API (Ilmoita-palvelu) tarkistaa kuuluvatko osallistujat Vastuu Groupin tarjoamaan Ilmoita palveluun. Palveluun kuuluminen on pakollista, mikäli haluaa saada merkinnän suoritetuista kursseista Taitorekisteriin.
Ostetut kurssit suoritetaan Moodlessa, jonne verkkokauppa ilmoittaa kenelle hankittu lisenssejä mihinkin koulutuksiin.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Toteutimme Enfucen uuden verkkosivuston kevään 2021 aikana käyttäen WordPress -sisällönhallintajärjestelmää.
Tulevaisuuden maksu- ja finanssialan palvelut
Enfuce on edelläkävijä nopealiikkeisessä fintech maailmassa, joka mullistaa maksutapahtumat niin fintech -yrityksille, pankeille ja kauppiaille.
Uuden verkkosivuston lähtökohtana on tarjota kävijöille aiempaa selkeämmin tietoa Enfucen tarjoamista palveluista sekä tuottaa enemmän laadukkaita liidejä. Sivustosta haluttiin myös mahdollisimman helposti lähestyttävä sisällönsyötön ja -muokkaamisen kannalta.
Visuaalisen ilmeen suunnittelusta vastasi Bou.
Tekninen toteutus
Enfuce.com on toteutettu WordPress-verkkosivuna, Agendan omalla ADS-teemalla täysin räätälöitynä asiakkaan toiveiden mukaisesti.
– Oma WordPress-liitännäinen agenda-gutenberg muokkaa editorin ulkoasua ja lisää editorissa tuen omalle grid-järjestelmälle, joka on totetutettu Bootstrap -kirjastolla. Lisäksi liitännäinen lisää tarvittavia sisältöblokkeja, kuten parannellun kuvablokin ja julkaisujen nostoblokin.
– Oma teema ADS alustaa ulkoasusäännöt neutraaleiksi ja Bootstrap-yhteensopiviksi, jonka pohjalta on ohjelmoitu tilattu ulkoasu moderneja käytäntöjä käyttäen.
– Prioriteettina saavutettavuus ja performanssi. Google Lighthouse piste lähentelee sataa.
– Tyypilliset hyvän verkkosivun mahdollistavat liitännäiset, kuten Yoast SEO ja Advanced Custom Fields ovat sivulla käytössä.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Uudistimme nenäpäivä.fi verkkosivut ja verkkokaupan käyttäen WordPress-sisällänhallintajärjestelmää ja Woocommerce-verkkokauppa-alustaa.
Taustaa uudistukselle
Nenäpäivä on tunnettu hyväntekeväisyystapahtuma, jota järjestää Nenäpäivä-säätiö. Tapahtuman juuret ovat Isossa-Britanniassa vuodessa 1985 Comic Relief -järjestön perustamisessa.
2020 Nenäpäivä-säätiö halusi uudistaa verkkopalvelunsa. Aiemmin alustana palvellut Drupal oli tullut tiensä päähän: Drupal-versioon ei enää ollut luvassa päivityksiä, joten uudistaminen olisi joka tapauksessa. Palvelun sisällön ylläpidosta haluttiin myös helpompaa, joten asiakas valitsi uudeksi alustaksi WordPressin. Agenda on erittäin kokenut WordPress-toteuttaja.
Palvelun ilmettä haluttiin myös uudistaa ja käyttäjäkokemusta parantaa: erityisesti sisältöjen löydettävyyttä oli parannettava. Uudistuksen laajuuteen kuului myös sivustoon kuuluva verkkokauppa. Lisäksi haluttiin uudistaa myös rahalahjoitusten antamiseen ja vastaanottamiseen käytetyt maksukanavat, joiden hallinnointia haluttiin vahvemmin säätiön omiin käsiin.
Suunnittelu
Tärkeä referenssi uudistukselle oli säätiön brittiläinen esikuva comicrelief.com. Sivuston haluttiin puhuttelevan koko laajaa yleisöä, siis ketä vain. Erityisesti koska sivuston käyttäjissä on paljon iäkkäitä henkilöitä painotettiin saavutettavuuden merkitystä suuresti. Esteettisesti palvelun ilmeessä tavoiteltiin voimakasta muotokieltä: vahvaa typografiaa ja kirkkaita värisävyjä laajoinakin väripintoina.
Suunnittelu käynnistettiin työpajatapaamisella, jossa sisältösuunnitelma käytiin läpi ja sisältöä yksinkertaistettiin karsimalla rönsyjä. Päivitetyn sisältösuunnitelman pohjalta edettiin rautalankamallien suunnitteluun. Sivupohjien yksinkertaisuutta ja selkeyttä korostettiin. Myös kaupan näkymät ja ostopolku uudistettiin.
Kirsikkana kakun päälle toteutettiin animoidut punaiset nenät, jotka elävöitävät sivuston hero-osioita.
Toteutus
Verkkosivut on toteutettu käyttäen Agendan omaa WordPress-teemaa, joka on toteutettu mahdollisimman saavutettavaksi sekä helposti muokattavaksi. Teema hyödyntää sisällön muokkaamiseen Gutenberg-editoria, jonka edut mahdollistavat sisällön uudelleen jäsentämisen ja muotoilun ilman erityistä teknistä osaamista. Sisältölohkoja voidaan vetää ja pudottaa vapaasti eri kohtiin muokkausnäkymässä. Sisällöntuottajalle tarjotaan hallintapaneelissa suositut SEO työkalut hakukoneoptimointia varten.
Maksukanavaintegraatiot
Osana sivustoa uudistettiin rahalahjoitusten antamiseen ja vastaanottamiseen käytetyt maksukanavat. Lahjoittaminen onnistuu joko suoraan tai Nettilippaan kautta, jolloin raha on korvamerkitty juuri tiettyyn tarkoitukseen.
Verkkokauppa
Verkkokauppa pohjautuu WooCommerce -lisäosaan, joka on tunnettu WordPressiin integroitava verkkokauppa-alusta. Nenäpäivän verkkokauppa tarjoaa verkkopankki- ja korttimaksun Paytrailin kautta ja yritysasiakkaille laskun tilauksen sähköpostitse. (Verkkokauppa julkaistaan myöhemmin vuoden 2021 aikana.)
Verkkokauppa tarjoaa erilaisia tuotteita, joiden asetukset ovat helposti muokattavissa hallintapaneelissa. Tuotteet voivat sisältää eri vaihtoehtoja esimerksiksi koon, värin tai itse keksityn ehdon suhteen. Kaupassa voi myös olla tuotteita, jotka ovat myytävänä ulkoisessa kaupassa. Verkkokaupassa voi vertailla tuotteita eri kategorioiden perusteella. Toimituskulut voidaan asettaa kiinteinä tai perustuen tuotteiden määrään. Toimitus kohteet ja toimitusluokat voivat vaikuttaa hinnoitteluun.
Verotuksen voi määrittää helposti hallintapaneelissa, mikäli sille on tarvetta. Verot voidaan sisältää hintoihin tai ilmoittaa erikseen. Nenäpäivän verkkokauppa toimii verottomana.
Nenäpäivä koittaa taas 12.11. Voit osallistua hyvään esimerkiksi tekemällä lahjoituksen uuden verkkosivuston kautta!
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Luomuinstituutin verkkosivu-uudistuksen syksyn 2020 ja kevään 2021 aikana. Sivusto on toteutettu WordPress -sisällönhallintajärjestelmällä.
Tutkittua tietoa luomusta
Luomuinstituutin tehtävänä on tuottaa ja välittää tutkittua tietoa luomusta elinkeinoelämälle, kuluttajille ja yhteiskunnalle. Tämän tiedon välittämisessä yksi keskeisimmistä kanavista on verkkosivut, joiden uudistuksen toteutimme yhteistyössä Luomuinstituutin kanssa.
Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena oli päivittää sivuston ilme raikkaammaksi sekä nostaa paremmin esille luomuun liittyvää tutkimustietoa. Kotimaisten toimijoiden lisäksi sivustolla on tarkoitus tavoittaa ulkomaiset toimijat ja tutkijayhteisö ja näin promota kotimaista luomututkimusta.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Solutos on psykiatripalveluja tarjoava suomalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluyritys. Suunnittelimme ja toteutimme Solutokselle uuden verkkopalvelun. Uudistimme myös yrityksen visuaalisen ilmeen yhteistyössä designtoimisto Muaton kanssa.
Suunnittelu
Suunnittelun tueksi pidimme asiakkaan kanssa työpajoja joiden avulla tutustuimme yrityksen toimintaan ja sen palvelurakenteeseen, sekä loimme yhteistyössä konseptisuunnitelman uutta verkkopalvelua varten. Työpajojen ansiosta pystyimme luomaan selkeän sivustokokonaisuuden joka tavoittaa asiakkaan haluamat sidosryhmät.
Työpajoissa paneuduttiin asiakkaan liiketoiminnan ytimeen, jonka avulla pystyimme suunnittelemaan verkkopalvelun rakenteesta sellaisen, joka palvelee niin loppukäyttäjiä kuin itse asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Osana projektia uudistettiin myös Solutoksen yritysilme. Toteutimme uuden ilmeen yhteistyössä designtoimisto Muaton kanssa.
Tekninen toteutus
Räätälöity WordPress-toteutus, jossa omilla plugineilla ja teemalla on toteutettu leiskan mukainen ulkoasu. Tätä toteutustapaa kutsumme nimellä Agenda Design System. Toistettava sisältö omana Gutenberg-blokkina, jonka julkaisujen hakutoiminto suoritetaan sisällön seassa. Yleispätevä, kattava teema, jonka päälle on räätälöity solutoksen oma ulkoasu WordPress-liitännäisenä (“plugin”), joka yliajaa teeman versioita templaattifunktioista.
Monessa projektissa ja WordPress-kaupassa oleva Agenda Editor
liitännäinen, jonka avulla voi luoda tarkempia ristikoita (“gridejä”) verkkosivujen sisältöön. Toteutettu Tailwind CSS-viitekehyksellä, jonka avulla voi suoraan editorissa käyttää viitekehyksen kattavia tyylisääntöjä.
Solutoksen kohdalla yleispätevä Agenda Design System järjestelmä koki siirtymävaiheen, jossa Bootstrap korvattiin Tailwindillä.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr -säätiön verkkosivuston uudistuksen kevään 2020 aikana. Sivusto on toteutettu WordPress -sisällönhallintajärjestelmällä. Yhteistyössä Kaskas Median kanssa.
Brita Maria Renlundin muistosäätiö
Brita Maria Renlundin muistosäätiö haluaa tukea lasten ja nuorten hyvinvointia sekä yhtäläisiä mahdollisuuksia turvalliseen kasvatukseen ja hyvään elämään. Säätiö myöntää apurahoja järjestöille, jotka tukevat lapsia ja nuoria eri tavoin.
Säätiö halusi päivittää verkkosivujensa ilmettä ja käytettävyyttä osana laajempaa viestintänsä uudistusta. Toteutimme hankkeen yhteistyössä viestintätoimisto Kaskas Median kanssa.
Suunnittelu
BMR:n uutta verkkosivua suunnitellessamme halusimme raikastaa säätiön vanhaa ilmettä, käyttäen sekä säätiön tuttuja visuaalisia elementtejä että uusia. Asiakkaan toiveissa korostuivat selkeys ja luotettavuus. Säätiön vanhaa logoa ja vihreää väriä oli toiveena säilyttää, mutta muuten palvelun ulkoasun suunnittelussa annettiin paljon vapautta.
Suunnittelussa haimme tasapainoa modernisuudesta ja klassisesta tyylikkyydestä modernilla serif-fontilla sekä ilmavalla layoutilla. Erityisen tärkeänä pidimme että upeat valokuvat saavat tilaa loistaa. Pisteenä i:n päälle lisäsimme hillityt animaatiot ja hover-efektit.
Asiakas oli jo ensimmäistä versiota leiskasta nähdessään innoissaan verkkosivujen tulevasta ulkoasu-uudistuksesta. Muutostoiveiden perusteella ja pienillä omilla viilauksilla viimestelimme suunnitellun palvelun mahdollisimman saavutettavaksi, toimivaksi ja tyylikkääksi.
Tekninen toteutus
bmr.fi on toteutettu WordPress-verkkosivuna, Agendan omalla ADS-teemalla täysin räätälöitynä asiakkaan toiveiden mukaisesti.
– Oma WordPress-liitännäinen agenda-gutenberg muokkaa editorin ulkoasua ja lisää editorissa tuen omalle grid-järjestelmälle, joka on totetutettu Bootstrap -kirjastolla. Lisäksi liitännäinen lisää tarvittavia sisältöblokkeja, kuten parannellun kuvablokin ja julkaisujen nostoblokin.
– Oma teema ADS alustaa ulkoasusäännöt neutraaleiksi ja Bootstrap-yhteensopiviksi, jonka pohjalta on ohjelmoitu tilattu ulkoasu moderneja käytäntöjä käyttäen.
– Prioriteettina saavutettavuus ja performanssi. Google Lighthouse piste lähentelee sataa.
– Tyypilliset hyvän verkkosivun mahdollistavat liitännäiset, kuten Yoast SEO ja Advanced Custom Fields ovat sivulla käytössä.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Enento on pohjoismaiden johtava kuluttaja- ja yritystietopalveluiden tarjoaja. Kun Suomen Asiakastieto yhdistyi ruotsalaisen UC:n kanssa, toteutimme uuden yhtiön Group -sivuston integroituna ja räätälöitynä WordPress-verkkopalveluna.
Enento Group
Helsingin pörssiin listattu Suomen Asiakastieto Oyj aloitti päättäväisen kansainvälistymisen liittämällä yrityskaupalla konserniin useita yrityksiä kuten mm. ruotsalaisen UC:n, Allabolag:n ja Proff:n. Myös konsernin nimi vaihtui Enento Groupiksi. Agenda Helsingin yhteistyö Asiakastiedon kanssa on jatkunut tiiviisti jo yli 5 vuoden ajan ja jatkuu edelleen Enento Groupin myötä.
Projekti
Toteutimme Enento Groupin konsernisivuston yhteistyössä Enenton oman viestintä- ja markkinointiosaston kanssa. Sivuston yksi tärkeimmistä ja vaativimmista osuuksista on aina ajan tasalla oleva sijoittajaosio lukuisten integraatioiden ja dokumenttien muodossa. Sijoittajaviestinnässä ennen kaikkea tarkkuus, sisältöjen löydettävyys ja selkeys on tärkeää. Kyseessä on kansainvälisen, pörssilistatun yrityksen verkkopalvelu, joten luonnollisesti projektissa oli osa laajempaa kokonaisuutta, minkä takia aikataulussa pysyminen oli erityisen tärkeää.
Tekninen toteutus
Sivusto on toteutettu Agendan räätälöimälle WordPress-alustalle, jossa on käytössä Agendan oma ADS-teema, Gutenberg-editori sekä Agenda Gutenberg -lisäosa jolla tuodaan editoriin lukuisia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia mm. sisältöjen taittamista ja tyylittelyä silmälläpitäen. ADS-teema on rakennettu performanssia, saavutettavuutta sekä räätälöitävyyttä ajatellen ja on pilkottu osiin helpon ja tehokkaan jatkokehitettävyyden mahdollistamiseksi.
Integraatiot
Palvelussa on käytössä lukuisia kolmannen osapuolen tarjoamia sisältöjä, joita haetaan REST-rajapinnoista sekä upotuksina, jotta kokonaisuus olisi käytännöllinen ja kattava paketti sijoittajien tarpeita ajatellen. Näitä integraatioita ovat mm. tiedoteintegraatiot, osakemonitori, osakekurssihistoria, sijoituslaskuri, osakkeenomistajat-taulukko sekä tiedotteiden tilauslomake. Esimerkiksi tiedotteet haetaan Enenton käyttämästä tiedotteiden julkaisujärjestelmästä säännöllisin intervallein, tallennetaan välimuistiin ja esitetään sivustolla eri paikoissa riippuen tiedotteen tyypin, julkaisuajankohdan ja kielen perusteella. Osakemonitorin data saadaan tekstimuotoisena rajapinnasta, josta piirrettään Google Chart -kirjaston avulla sijoittajaosion pääsivulla esitettävä graafi.
Projektin erityishaasteet
Teknisinä – sekä sunnittelullisina – haasteina integraatioiden ohella olivat valikon kompleksisuus sekä vain osan sivustosta tarjoaminen kahdella kielellä. Osa sivustosta on englanniksi, mutta sijoittajaosio on käännetty kokonaisuudessaan myös suomeksi. Tämä asetti etenkin valikon osalta mielenkiintoisia haasteita mm. kielivalinnan ja sen esittämisen osalta. Sivustolla on myös todella paljon eri tyyppistä sisältöä esitettynä eri tavoilla. Esimerkiksi erilaisia kuvia ja tekstiä sisältäviä korttityyppisiä nostoja on useita, joka asetti etenkin responsiivisuuden osalta korkeat vaatimukset sisältöeditorille.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Lippupisteen uuden yritysmyyntisivuston kevään 2020 aikana. Sivusto on toteutettu WordPress -sisällönhallintajärjestelmällä.
Tapahtumien yritysmyynnin ykköskanava
Lippupiste on tapahtumien lipunmyynnin tunnetuin ja suurin toimija Suomessa. Toteutimme yhdessä Lippupisteen kanssa uuden yritysmyyntisivuston info.lippu.fi, joka tekee Lippupisteen palveluiden hankkimisesta entistä helpompaa. Sivusto liittyy osaksi Lippupisteen verkkopalvelukokonaisuutta, johon kuuluvat myös mm. Yrityksen digitaalinen mediakortti ja varsinainen Lippu.fi -kuluttajasivu.
Info.lippu.fi -sivuston fokus on informoida tapahtumamyyntiä hankkivia yritysasiakkaita
Lippupisteen erilaisista palveluista. Merkittävä rooli on erityisesti palveluillla ja referensseillä, joiden sisällöt muodostavat palvelusta leijonanosan.
Suunnittelu
Suunnittelussa lähdettiin liikkeelle yrityksen uudesta mallista palveluidensa jäsentelyyn. Sivuston tärkeimpiä tehtäviä on avata tapahtumiin liittyvää Lippupisteen palvelukokonaisuutta, joten palveluiden esittämiselle annettiin kokonaisuutta suunnitellessa iso rooli.
Keskeinen toiminto oli erilaisten sisältöjen linkitys yhteen, niin että palveluiden yhteyteen nostettiin esiin oikeita ihmisiä ja referenssejä, ja vice versa. Tapahtumiin liittyy paljon visuaalisesti hienoa kuvamateriaalia, joka haluttiin hyvin esille.
Kuten tavallista projekteissamme, käyttökokemuksen tuli olla paras mahdollinen. Sivuston saavutettavuus toteutettiin WCAG2.0 AA-tasolla.
Tekninen toteutus
info.lippu.fi on toteutettu WordPress-verkkosivuna, Agendan omalla ADS-teemalla täysin räätälöitynä asiakkaan toiveiden mukaisesti. Oma WordPress-liitännäinen agenda-gutenberg muokkaa editorin ulkoasua ja lisää editorissa tuen omalle grid-järjestelmälle, joka on totetutettu Bootstrap -kirjastolla. Lisäksi liitännäinen lisää tarvittavia sisältöblokkeja, kuten parannellun kuvablokin ja julkaisujen nostoblokin.
Oma teema ADS alustaa ulkoasusäännöt neutraaleiksi ja Bootstrap-yhteensopiviksi, jonka pohjalta on ohjelmoitu tilattu ulkoasu moderneja käytäntöjä käyttäen. Prioriteettina saavutettavuus ja performanssi. Google Lighthouse piste lähentelee sataa. Tyypilliset hyvän verkkosivun mahdollistavat liitännäiset, kuten Yoast SEO ja Advanced Custom Fields ovat sivulla käytössä.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriön median verkkoversion WordPress-verkkopalveluna. Projekti toteutettiin yhteistyössä viestintätoimisto Legendiumin kanssa.
Kauppapolitiikka
Kauppapolitiikka on Ulkoministeriön julkaisema kansainvälisen kaupan aikakauslehti. Kauppapolitiikka seuraa kansainvälisen kaupan ja talouden tapahtumia, jotka ovat tärkeitä Suomelle ja suomalaisyrityksille. Asioita avataan maantieteellisten alueiden ja kauppapolitiikan eri sektoreiden kautta. Lehden asiantuntijakirjoitukset välittävät keskeistä tietoa päätöksenteon tueksi.
Suunnittelu
Kauppapolitiikka uudistettiin samanaikaisesti sekä printti- että verkkomediana. Agenda Helsingin vastuualue oli verkkoversion uudistus. Koko median sisällöllisen ja visuaalisen identiteetin uudisti viestintätoimisto Legendium.
Verkkojulkaisun suunnittelussa lähdettiin liikkeelle printtiversiota varten laaditusta sisältösuunnitelmasta. Suunnitelmaa muokattiin sopimaan paremmin verkkojulkaisemisen vaatimuksiin. Palvelun rakenne perustui sisältösuunnitelmaan.
Palvelun ulkoasu noudatti uutta visuaalista identiteettiä, joka oli suunniteltu printtiversiota varten.
Tekninen toteutus
Verkkosivu on toteutettu WordPressillä, hyödyntäen teknologioita:
Gutenberg: Sisällön muokkaus lohkoina. Oma plugin muokkaa editorin ulkoasua ja lisää tarvittavat sisällönsyötölliset elementit (”Grid”, ”Picture”).
ACF: Artikkelin metakenttien, kuten ”Kirjoittajan” tai kielen syöttö
ReactJS: Dynaamisten artikkelinostojen renderöinti sekä editorissa että sivulla toteutetaan samalla React-komponentilla.
Bootstrap: Responsiivinen ulkoasu taipuu sekä työpöytä- että tabletti- ja mobiilinäyttöihin.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Helsingin kaupungin virtuaalifasilitaattori Helvi on kaupungin työntekijöille tarkoitettu verkkoalusta, jolla voidaan luoda ja jaella koulutussessioita. Helvi on toteutettu WordPressillä.
Virtuaalifasilitaattori
Helvi on virtuaalinen ryhmäkeskusteluohjaaja, joka toimii Helsingin kaupungin esihenkilöiden ja työntekijöiden apuna. Ryhmäkeskusteluiden lisäksi Helvi ohjaa myös yksilöpohdintaa esimerkiksi oman työn johtamisen teemoista. Sessiot toimivat helposti suoraan selaimessa ja kaikilla älylaitteilla. Helvi on tarkoitettu virtuaaliseksi työkaveriksi kaikille Helsingin kaupungin työntekijöille.
Helvi virtuaalifasilisaattori on luotu kahden käyttäjäryhmän sisällöntuottajan sekä loppukäyttäjän kannalta mahdollisimman helppokäyttöisiksi. Sisällöntuottaja, joka on vastuussa Helvi sessioiden luomisesta pystyy ketterään Helvi sessioiden ulkoasun suunnitteluun ja uusien sessioiden nopeaan julkaisuun.
Helvi session käyttäjät joko yksin tai ryhmän kesken suorittavat Helvi session etenemällä istunnossa näkymä kerrallaan seuraten ääniohjattuja tehtäviä ja täyttäen pyydettyihin kysymyksiin vastauksensa.Toteutimme Helvin yhdessä Helsingin kaupunginkanslian kanssa. Helvi ohjaa tällä hetkellä käsittelemään etätyötä, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, työn eettisiä periaatteita ja korvaavaa työtä. Tänä vuonna lanseerataan useita uusia Helvi-sessioita eri aiheista.
Tekninen toteutus
Helvi on toteutettu WordPressillä. Käytettyjä teknisiä ratkaisuja:
Gutenberg: Sisällön muokkaus lohkoina.
ACF: Helvi sessioiden ja näkymien metatietojen muokkaus ja jäsentely kätevästi hallintapaneelissa. Omien Helvi specifisten lohkojen luominen ja hallinnointi.
ReactJS: Frontend komponenttien esittäminen ja applikaation logiikka.
KendoReact PDF: Tallentaa React-komponentin pdf-tiedostoon. Taittaa sisällön A4 -kokoisiin pdf-sivuihin.
Redux: Rajapinta kutsujen käsittely ja tiedon jakaminen React komponenteille.
Bootstrap: Responsiivinen ulkoasu taipuu sekä työpöytä- että tabletti- ja mobiilinäyttöihin.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Asiakastieto Group tarjoaa digitaalisia yritys- ja kuluttajatietopalveluja ja on alallaan yksi Pohjoismaiden johtavista. Palvelut perustuvat julkisista lähteistä sekä yhtiön omien kanavien kautta koostettuun tietokantaan ja kattavat kaiken yksittäisistä raporteista pitkälle kehittyneisiin riskienhallintaratkaisuihin.
Projektin erityisenä haasteena oli tarkka ja tiukka aikataulu. Yrityksen pörssiin listautumisen eri vaiheet on tarkasti määritelty ja siten myös versioiden julkaisujen oli tapahduttava aikataulun mukaisesti, ennalta määrätyin sisällöin. Myös listautumisen jälkeen julkaistut muutokset – sekä tekniset että sisällölliset – on aikataulutettu ja sivustolla esitettävä tieto on oltava ajantasaista ja aina saatavilla.
Sijoittajasivusto on toteutettu räätälöidyllä WordPress-teemalla, jonka sisällönsyöttö perustuu pitkälti räätälöityihin sisältökenttiin ja eri artikkelityyppeihin. Kaikki sisältö on saatavilla suomeksi ja englanniksi. Staattisen sisällön lisäksi sivuille on tuotu dataa upottamalla sekä rajapintojen kautta. Upotuksia – kuten mm. sijoituslaskuri, osakekurssihistoria, suurimmat osakkeenomistajat ja tiedotteiden tilauslomake – on toteutettu JavaScript-widgettinä ja iframe-html-elementtinä.
Integraatiot, kuten kielen ja kategorian mukaan ryhmitellyt tiedotteet ja etusivulla esitettävä osakkeen hinnan graafi, on toteutettu rajapintojen avulla joista data haetaan XML-muotoisena Nasdaqin keskitetystä tiedotusjärjestelmästä. Etusivun hintagraafin tiedot esitetään osakkeen hinnan historian perusteella viimeiseltä 30 päivältä ja piirretään graafiksi Google Chart -kirjaston avulla.
Tiedoteintegraatio on toteutettu asynkronisesti ja sisältö haetaan tietyin aikavälein, kategorian (4kpl) ja kielen (suomi, englanti) perusteella, ja tallennetaan tietokantaan. Koska tiedotteiden määrä on rajattu per pyyntö, pyyntöjä tehdään riittävästi eri väleille (esim. 0–49, 50–99, jne. ) kunnes kaikki tiedotteet on haettu ja kirjoitettu tietokantaan. Tietokannasta tiedotteet haetaan ja esitetään sivustolla kielen ja kategorian perusteella.
Asiakkaan palaute: “Se mitä erityisesti arvostin oli asenne työntekoon. Ylititte odotukset.” Nina Härkönen, Chief of Marketing, Asiakastieto.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Grape People on fasilitoinnin pioneeriyritys Suomessa – Grape People on auttanut suomalaisia organisaatioita fasilitoimalla jo vuodesta 2003 alkaen. Grape People tarjoaa fasilitoinnin valmennuksia, koulutuksia ja kehityshankkeita.
Projektin tavoitteet
Grape Peoplen verkkosivut uudistettiin osana yritysilmeen uudistusta. Verkkosivujen yhteyteen päätettiin myös toteuttaa verkkokauppa, jonka kautta sekä sitoutetaan asiakkaita esimerkiksi fasilitointimateriliaaleja myymällä että myydän varsinaisia palveluita erilaisina kokonaisuuksina. Kokonaisuuden kannalta tärkeitä olivat vahvasti näkyvä oma yritysilme, helppokäyttöisyys ja verkkokaupan toimivuus.
Projektin kuvaus
Sivuston toteutus aloitettiin sisällön ja rakenteen suunnittelusta. Sisällön kanssa sparraamassa mukana oli viestintätoimisto. Kun palvelun rakenne oli päätetty, siirryttiin ulkoasun suunnitteluun ja toteutukseen. Kokonaisuus sisälsi kolme eri kieliversiota: suomi, englanti ja kiina.
Projektin tekninen kuvaus
Grape Peoplen verkkosivusto on toteutettiin WordPressillä, jossa on käytössä WP:n omien artikkelityyppien ja taksonomioiden lisäksi useita räätälöityjä artikkelityyppejä, taksonomioita sekä kenttiä, joiden avulla sisältö ja siihen liittyvä data on eroteltu toisistaan omiksi kokonaisuuksikseen.
Sivuston julkaisun jälkeen verkkokauppa kehitettiin osaksi jo olemassa olevaa toteutusta, joka luotiin kokonaisuudessaan WooCommerce-teknologialla ja sen lisäliitänäisillä. Verkkokauppa lisättiin jo olemassa olevaan teemaan, kaikki verkkokaupan vaatimat toiminnallisuudet lisättiin räätälöidysti osaksi sivustoa ja se on toteutettu suurimmaksi osaksi asynkronisesti. Verkkokauppaan on WooCommercen omien toimintojen rinnalle toteutettu lisäosien avulla mm. vaihtoehtoisia maksuväyliä sekä tuotepaketteja.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Reilua energiaa on Energiaviraston sidosryhmälehti, joka kertoo energia- ja ilmastopolitiikan toimeenpanosta ja nostaa esiin näkökulmia ja puheenvuoroja läpi toimialan.
Verkkojulkaisu on toteutettu WordPressin päälle. Toteutuksessa korostuvat hyvä lukukokemus ja sisällön julkaisun helppokäyttöisyys.
Printtilehti ja verkkojulkaisu uudistettiin ja julkaistiin syystalven 2018 aikana. Visuaalisesta ilmeestä vastasi Kaskas Media. Agenda vastasi verkkojulkaisun teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Muistopaikat 1918 tarjoaa mahdollisuuden tutustua sisällissodassa Helsingissä kuolleiden muistoksi pystytettyihin muistopaikkoihin verkon kautta. Palvelun toteutettiin osana sisällissodan päättymisen satavuotisjuhlavuotta.
Suunnittelimme ja toteutimme verkkopalvelun Helsingin kaupungin Historiatoimikunnalle yhdessä Tiedeagentuurin kanssa.
Palvelun ytimessä on Google Maps, jolle eri muistopaikat on merkitty. Erityisen tärkeä on Santahaminan muistomerkki, joka on syrjäisen sotilasaluesijaintinsa takia vaikeasti vierailtavissa. Muistopaikkoja on myös mahdollista tarkastella historiallisella vuoden 1918 kartalla, sekä kohteista otetuista panoraamakuvista.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Seepsula on Suomen modernein, turvallisin ja tehokkain kiviainesyritys, joka on määrätietoisesti investoinut toimintansa kehittämiseen kaikilla osa-alueilla. Tehokkuus ja vastuullisuus kulkevat Seepsulassa käsi kädessä.
Osana jatkuvaa kehitystä toteutimme Seepsulan kanssa laajan verkkokauppapohjaisen sivu-uudistuksen. Seepsulan verkkokauppa on luotu asiakas edellä. Asiakaspolut sekä epävarmalle pienrakentajalle että määrätietoiselle suurasiakkaalle on suunniteltu selkeiksi ja johdonmukaisiksi. Tuotteista ja niiden käyttötarkoituksista on tarjottu kattavasti tietoa.
Pienrakentajia halutaan palvella sisällöillä, jotka ohjaavat oikean kiviaineksen käyttöön. Ryhmittelimme tuotteet asiakkaan kanssa neljään pääkategoriaan käyttötarkoituksen mukaan, joka mahdollistaa asiakaspolun myös käyttötarkoituslähtöisesti. Sisältöä on tarkoitus tuottaa ja kehittää edelleen, ja Seepsulan asiakaspalvelu toki palvelee myös mielellään!
Osana hyvää sisältöä toteutimme 3d-visualisoinnit keskeisimmistä aiheista asiakkaan näkökulmasta. Visualisoinnit auttavat Seepsulaa konkretisoimaan tuotteidensa käyttötarkoituksia upean visuaalisesti.
Sivustolla korostettiin yrityksen erityispiirteitä: Rikasta historiaa 100% suomalaisomisteisena perheyrityksenä, mittavia ponnistuksia vastuullisuuden eteen sekä moninkertaisesti palkitun Senkkerin kiviainestehtaan toimintaa. Näin sivusto ei ole pelkkä verkkokauppa, vaan myös kanavan muulle yritysviestinnälle.
Verkkokauppa toteutettiin WordPressillä ja WooCommercella, joiden lisäksi iso osa kaupan toiminnallisuuksista käyttää myös Seepsulan ERP-järjestelmää. Täysin räätälöidyn teeman lisäksi käytössä on myös verkkokauppaa varten ohjelmoituja lisäosia, joilla on saatu toteutettua verkkosivuston vaatimia toiminnallisuuksia – kuten esimerkiksi maksaminen ja luottotietojen tarkistaminen – omina helposti ylläpidettävinä kokonaisuuksinaan.
WooCommercen lisäksi, sekä verkkokaupan ostoprosessissa että kirjautuneen käyttäjän toiminnallisuuksissa, on käytössä REST-rajapinta Seepsulan ERP:iin, jolla on toteutettu mm. hintojen laskeminen, tilausten luominen sekä omien käyttäjätietojen ja tilausten hallinta. Muita sivustolla käytössä olevia integraatioita ovat esimerkiksi Bamboran maksurajapinta, Asiakastiedon luottotietojen tarkistamisen rajapinta sekä postinumerorajapinta.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
SYNLAB on johtava kansainvälinen laboratorio- ja kuvantamispalveluiden tuottaja, jolla on työntekijöitä noin 20 000 yli 40 maassa. SYNLAB Suomi tarjoaa palveluita sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille ja on 32 toimipaikallaan ja 300 työntekijällään Suomen suurin alallaan.
Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena oli liittää ajanvarausprosessi sekä muita toiminnallisuuksia osaksi verkkosivustoa ja täten suoraviivaistaa ja selkeyttää käyttäjäkokemusta huolimatta useammasta taustajärjestelmästä. Lisäksi haluttiin selkeyttää ja kehittää yrityksen ilmettä ja viestintää verkossa.
Verkkopalvelussa asiakas voi tutustua SYNLABin laboratorio- ja kuvantamismenetelmäpalveluihin, toimipisteisiin ja hintoihin, sekä varata itselleen ajan palveluihin. Ajanvarauksen ja taustajärjestelmät toteutti Outsystems Finland, jonka kanssa toimimme tiiviissä yhteistyössä saumattoman käyttökokemuksen ja toimintavarmojen integraatioiden toteuttamiseksi. Vastasimme verkkopalvelun suunnittelusta ja teknisen toteutuksen WordPress-osuudesta integraatioineen.
Sivusto on lisäksi saatavilla 3 kielellä – suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi – ja käytössä on useita eri navigaatioita sivuston ylä-ja alatunnisteissa. Toteutuksessa on paljon dataa, joka on jaoteltu osiin omiksi kokonaisuuksineen ja linkitetty keskenään pääosin relaatioviittauksen avulla.
Käytössä on useita Custom Post Typejä, kategorioita, tageja, muita taksonomioita, metadataa sekä kenttiä, jolla kaikki on saatu liitettyä yhteen yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi toimipaikka -artikkelityyppiin on liitetty palvelu-artikkelityypin artikkeleita ja päinvastoin. Toimipaikalla on myös mm. paikkakunta-taksonomia ja niitä voikin hakea ja suodattaa sekä paikkakunnan että palveluiden perusteella. Lisäksi toimipaikkojen tietoja haetaan taustajärjestelmän REST-rajapinnasta.
Ajanvarauslomakkeiden valinnat synkronoituvat taustajärjestelmän kanssa REST API -integraation välityksellä ja täten – siirryttäessä ajanvarauksen ja WordPress-sivuston välillä – käyttäjän valinnat pysyvät aina samoina järjestelmien välillä. Käytössä on myös rajapinta kirjautumiselle extranettiin sekä lääkärin että yksityisasiakkaan tunnuksilla, jota käytetään asynkronisesti jQuery -javascriptkirjastolla. Myös WordPressin luotiin rajapinta eri navigaatioiden hakemiselle WordPressistä erillään toteutettua ajanvarausta varten yhtenäistä käyttökokemusta ja datan hallittavuutta silmälläpitäen.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Tekijä: Sohova (Konsepti, suunnittelu & toteutus)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Helsingin E-OPS 2016 on Helsingin opetusviraston digitaalinen palvelu. Se on osa koulua, jossa oppiminen nähdään avoimena, joustavana ja yhteisöllisenä. Kaikki tilat ovat oppimisen tiloja ja teknologia sulautuu luontevaksi osaksi oppimisympäristöä.
Suunnittelimme ja toteutimme digitaalisen palvelun kaikille helsinkiläisille: Opettajille työkaluksi, ja jokaiselle oppilaalle ja vanhemmalle paikaksi tutustua opetussuunnitelmaan. Palvelussa on julkaistu yleinen Helsingin opetussuunnitelma, sekä jokaisen Helsingin 120 koulun opetussuunnitelma.
Suunnittelimme palvelun yhdessä Opetusviraston kanssa. Toteuttamaamme kokonaisuuteen kuului visuaalinen ilme, hankkeen kuvitukset, ja digitaalinen palvelu konseptisuunnittelusta tekniseen toteutukseen.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.