Tervetuloa hakemistoon Drupal-digitoimistot
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin Toimistot-hakemisto laajenee tänään Drupal-toimistoilla. Hakemiston tarkoitus ja kriteerit pysyvät täysin samana kuin aiemminkin, nyt WordPress-toimistojen rinnalle vain tulevat Suomen kokeneimmat Drupal-toimistot. Näin hakemisto palvelee entistäkin paremmin asiakkaita sopivan toimistokumppanin löytämisessä omaan web-uudistukseen.
Kriteerit pysyvät edelleen tiukalla, hakemistoon tullaan myös Drupal-firmoista ottamaan vain kaikkein kokeneimmat ja osaavimmat.
Hakemiston avautuessa mallia näyttää kuusi Drupal-toimistoa: Druid, Exove, KWD Digital, Mirum Agency, Verkkojulkaisut ja Wunderkraut. Nämä kaikki pärjäsivät myös keväisessä Drupal-toimistojen katsauksessa erittäin hyvin.
Toimistot edustavat Drupal-markkinan raskainta sarjaa. Kaikilla on yli miljoonan verran vuosittaista Drupal-liikevaihtoa, monilla yli 2 miljoonaa.
Jatkossa pienempiäkin Drupal-toimistoja tullaan kyllä hakemistoon ottamaan. Kokonaisuutenahan Drupal-markkinassa on Suomessa jopa useita kymmeniä toimistoja.
Toimistot-hakemiston tehtävä on auttaa ostajia tunnistamaan luotettavasti ne kokeneimmat ja erikoistuneimmat.
Drupal-firmojen osalta kattaus on jo alkuvaiheessa varsin edustava. Jokaisella toimistolla on varsin omanlainen profiili, ja toimistot edustavat myös varsin erilaisia kokoluokkia. Myös toimistojen projektimalleissa ja toimintakulttuureissa on huomattavia eroja. Täten asiakkaiden näkökulmasta kyseltävää ja arvioitavaa kyllä riittää, vaikka ottaisi suoraan shortlistalle vain nämä Drupal-toimistot. Laadukkaita verkkopalveluita voi Drupalillakin tehdä monin eri tavoin.
Tässä lyhyt tiivistys hakemiston ensimmäisistä Drupal-toimistoista:
Druid
- yli 2 miljoonaa euroa Drupal-liikevaihtoa vuodessa
- erittäin vahvasti Drupaliin erikoistunut
- Helsinki
Exove
- yli 2 miljoonaa euroa Drupal-liikevaihtoa vuodessa
- Drupal on Exoven tärkein teknologia, mutta Exove on Toimistot-hakemistossa myös WordPress-toimistona
- Helsinki, Tampere, Oulu
KWD Digital
- 1-2 miljoonaa euroa Drupal-liikevaihtoa vuodessa
- erittäin vahvasti Drupaliin erikoistunut
- Helsinki, Turku
Mirum Agency
- 1-2 miljoonaa euroa Drupal-liikevaihtoa vuodessa
- Drupal on vain pieni osa tämän mainostoimistojättiläisen toiminnasta, mutta tärkein, yksittäinen teknologia
- Helsinki
Verkkojulkaisut
- 1-2 miljoonaa euroa Drupal-liikevaihtoa vuodessa
- pitkän linjan verkkopalvelufirma, joka valinnut Drupalin teknologia-alustakseen jo vuosia sitten
- Helsinki
Wunderkraut Finland
- yli 2 miljoonaa euroa Drupal-liikevaihtoa vuodessa
- erittäin vahvasti Drupaliin erikoistunut
- Helsinki, Turku
Toimistot-hakemisto on saanut ensimmäisen vuoden aikana erittäin hyvää palautetta. Erityisesti asiakkaat ovat kokeneet hyvin hyödylliseksi tällaisen hakemiston, jonne valikoidaan vain kokeneimmat alan toimistot.
Toki moni toimisto on havainnut hakemiston kriteerien olevan varsin tiukat, mutta useampi näistä pienemmistä on itsekin jopa todennut tiukkojen kriteerien olevan vain hyvä asia alalle.
Hakemisto ei toki palvele kaikkia, mutta näin ei ole tarkoituskaan. Hakemiston tarkoitus on nostaa esiin rohkeita, erikoistuneita toimistoja, jotka ovat tiensä valinneet ja tietävät mitä haluavat tehdä. Hakemisto auttaa näin eniten myös asiakkaita, jotka tietävät mitä haluavat, ja haluavat löytää kokeneen kumppanin avukseen.
Kriteerien osalta ensimmäinen vuosi on osoittanut, että ainakin WordPress-firmojen osalta kriteerit ovat järkevällä tasolla. Hakemistoon pääsevät sellaiset toimistot, joilla on mukavasti vakuuttavia referenssejä, ja jotka ovat jo toimineet muutaman vuoden. Toimistot, jotka vasta aloittelevat, tai tekevät vähän sitä sun tätä, eivät oikein tahdo päästä kriteereistä läpi.
Drupal-toimistojenkin osalta referensseillä tulee olemaan paljon painoarvoa. Vaikka liikevaihtoa olisi kertynyt, niin myös referenssejä pitää olla riittävän erilaisista ja vaativista verkkopalvelu-uudistuksista.
Lienee myös asiallista sanoa, että mitattavien peruskriteerien lisäksi hakemistoon haluavien toimistojen tulee osoittaa intohimoa ja kiinnostusta laadukkaiden ja toimivien verkkopalveluiden toteutukseen. Siksikin referensseillä on paljon painoa, ja hakemisto tuskin kovin suureksi koskaan kasvaa – mutta sitäkin enemmän hakemistosta on toivottavasti ostajille iloa.
(Jälkikommentti: Vierityspalkin Toimistot-hakemisto on sittemmin keskittynyt WordPress-digitoimistoihin, mutta Drupal on edelleen teknologiavaihtoehtona hakemiston toimistoilla, ja Julkaisut-palstalle toki otetaan edelleen Drupal-referenssejä.)
Lue lisää aiheesta: