Sähköposti ja mobiilisovellukset webin käyttäjien parhaat ystävät vuonna 2015

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle katsoo analytiikan olevan välttämätöntä - ja silti kiusaa käyttäjiä evästekyselyllä.

Pari viime vuotta ovat olleet erikoiset webissä. Netti on fragmentoitunut entisestään, ja jossain määrin myös hukannut niitä asioita, jotka aiemmin jo toimivat hyvin. Esimerkiksi uutisten ja web-sivustojen seuraaminen ei ole mennyt yhtään parempaan suuntaan.

Muutama vuosi sitten kaikki julistivat Facebookin olevan uusi RSS-lukija, tai oikeastaan modernimpi ja parempi versio koko RSS:stä. Nyt jo satunnaisetkin FB:n käyttäjät ovat tajunneet, että FB:tä on vaikea käyttää mihinkään oikeasti merkitykselliseen asiaan. FB on viihdejärjestelmä, jonkinlainen uusi TV, jonka ääreen mennään “viihdytä minua!” -ajatuksella. Ei sen kautta voi seurata uutisia, ammattilehtiä tai edes harrastejulkaisuja.

Ne paremmat vaihtoehdot ovat silti vähissä. Twitter on edelleen yhtä vaikea ja sekainen kuin se on ollut alusta saakka. Sillä on toivottavasti vielä iso rooli webin tulevaisuudessa, mutta tätä palveluiden seurattavuusongelmaa sekään ei ole ratkaisemassa lähivuosina.

On jotenkin herttaista, että uutiskirjeet ja sähköposti yleensäkin ovat onnistuneet pitämään paikkansa. Hyvin paketoidut uutiskirjeet auttavat käyttäjiä pysymään kartalla tapahtumista ja saamaan kohdennettuja herätteitä itselle tärkeistä asioista. Teknologia tähän voi olla vanhaa, mutta kanava toimii edelleen loistavasti.

Käsin toimitetuista uutiskirjeistä on tosin siirrytty automaattisesti koostettaviin uutiskirjeisiin, jotka voivat parhaimmillaan olla hyvinkin räätälöityjä käyttäjätietojen pohjalta. Voisi jopa väittää, että tällä hetkellä kaikki vouhotus ‘personoidusta webistä’ itse asiassa toteutuu parhaiten kohdennetuissa sähköpostikirjeissä – ei verkkopalveluissa.

Toinen edelleen vahvistuva alue ovat mobiilisovellukset. Suomessakin esim. YLE on näyttänyt Uutisvahdillaan hyvää esimerkkiä. Myös yritykset ovat heränneet mobiilisovelluksiin järkevänä asiointikanavana. Esimerkiksi Finnairin mobiilisovellukset ovat tyylikkäitä esimerkkejä. Jopa Suomen taksimonopoli on saanut aikaiseksi kohtuullisen pätevän Valopilkku-sovelluksen.

Yhä useamman verkkopalvelun kohdalla onkin mielekästä puhua mobiilisovelluksesta tärkeimpänä ‘loppuratkaisuna’. Käyttäjiä ohjataan ja kannustetaan systemaattisesti lataamaan mobiilisovellus, koska mobiilisovelluksen avulla saadaan käyttäjä paremmin muistamaan palvelu jatkossakin – ja parhaimmillaan voidaan herätteiden avulla muistuttaa käyttäjää palaamaan oman palvelun pariin. Monille asiointikeskeisille organisaatioille tämä on varsin luontevaa, esimerkiksi Varma Mobiili* on hyvä esimerkki tällaisesta palvelusta. Suomen riistakeskuksen Oma riista on myös hieno esimerkki mobiilista asiointipalvelusta.

Isojen mediatalojen kohdalla tämä kehitys näkyy siten, että moni panostaa kumpaankin, sähköpostiin ja mobiilisovelluksiin. Esimerkiksi New York Times panostaa yhtä lailla mobiilisovelluksiensa kuin kohdennetumpien sähköpostien kehitykseen. Tämä kertoo siitä, että fragmentoituminen on hyväksytty, ja paras vastaus tilanteeseen on monen rintaman edistäminen samanaikaisesti. Suomessa tuskin yhdelläkään organisaatiolla on niin paljon resursseja webin kehitykseen kuin New York Timesilla on, mutta esimerkki on silti kertova.

Suomessa mobiilisovelluksien kehitykseen todennäköisesti panostetaan jatkossa yhä enemmän myös johtuen Windows Phonen laskusuhdanteesta. Suomessa on viime vuodet pitänyt tukea kolmea eri alustaa, joka on ollut yksinkertaisesti kallista ja työlästä. Jos jatkossa useimmat organisaatiot voivat selvitä (muun maailman tapaan) pääosin kahdella tuettavalla alustalla, tämä lisää mobiilisovelluksien toteutuksen houkuttelevuutta.

Silti mobiilisovelluksien kehitys tuskin mitenkään räjähtää käsiin. Monelle verkkopalvelulle natiivisovellus ei tarjoa kovin paljon uutta ja ihmeellistä. Taksisovellukselle GPS-paikannus ja herätteet voivat olla tärkeä asia. Uutismedialle ja riistakeskukselle mahdollisuus lähettää kuvia suoraan kamerasta helposti ja nopeasti voi myös olla tärkeä etu.

Useimpien organisaatioiden verkkopalveluita GPS, herätteet ja pääsy puhelimen kameraan eivät auttaisi paljoakaan. Laadukas ja responsiivinen verkkopalvelu on edelleen se kova juttu suurimmalle osalle verkkopalveluiden omistajista.

Mobiilisovelluksien mahdollisuuksia kannattaisi silti kaikkien miettiä.

Niin kauan kuin tämä meidän rakas internet on ‘vaikeasti seurattava’, niin mobiilisovellukset voivat olla järkeväkin tapa auttaa käyttäjiä seuraamaan palveluita. Esimerkiksi isoja verkkokauppoja mobiilisovellus voi hyvin auttaa tarjoamalla käyttäjille mahdollisuuden seurata uusimpia tarjouksia ja omia tilauksiaan. On jopa hieman omituista, että esim. Verkkokauppa.comilla ei ole mobiilisovellusta verkkokaupastaan ja tilin hallinnasta (tai muillakaan kotimaisilla verkkokaupoilla, kuten esim. Markus Lehtiniitty on kommentoinut*).

Yksi selitys tilanteeseen lienee siinä, että massamarkkinointi ja kampanjointi on monelle edelleen tärkeämpää kuin olemassa olevien asiakkaiden palveleminen. Sirpaloitunut netti kuitenkin tekee massakampanjoinnin yhä vaikeammaksi. Voisi jopa sanoa, että netti suosii tällä hetkellä niitä organisaatioita, jotka keskittyvät palvelemaan nykyisiä asiakkaitaan. Kohdennettu markkinointi uutiskirjeiden, mobiilisovelluksien, sosiaalisten medioiden ym. kanavien kautta on erittäin tehokasta ja kehittyy koko ajan. Kokonaan uusien asiakkaiden hankkiminen on vaikeata sirpaloituneessa webissä.

Juuri siksi on helppo ennustaa älykkäämpien uutiskirjeiden ja mobiilisovelluksien tasaista nousua.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Sähköposti ja mobiilisovellukset webin käyttäjien parhaat ystävät vuonna 2015

  1. Niinkuin kirjoituksessa osin todettiin, mielestäni tärkeintä useille organisaatioille on tällä hetkellä kehittää palveluita monella eri webin saralla. Ihan jo senkin takia, että kun vielä ei voi varmaksi sanoa, mikä tiedotuskanava tulee seuraavaksi “räjäyttämään potin”, on oltava valmiita kehittämään toimintaansa suuntaan kuin suuntaan.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun