Foodie tuo reseptit ja ostoskoritoiminnot iPhoneen

Perttu Tolvanen

image Ruoan verkkokauppamyynti ei ole vielä kovassa vauhdissa, mutta ainakin S-ryhmä on herännyt sähköisiin palveluihin viime aikoina. Kevään merkittävin julkistus tällä saralla lienee S-ryhmän Foodie-sovellus iPhonelle.

Viimeisimpänä uudistuksena palvelu on saatavilla myös Facebook-sovelluksena. Jatkossa ovat tulossa versiot iPadille, iPod Touchille ja Nokian älypuhelimille.

Sovelluksen taustalla on Helsinkiläinen Digital Foodie Oy. S-ryhmä on sopinut Foodien kanssa yhteistyösopimuksen palvelun tarjoamisesta.

Yhteistyösopimuksen myötä Foodien kauppahaku esimerkiksi kattaa kaikki S-ryhmän kaupat ja osaa näyttää kartalla lähimmät Alepat ja muut S-ryhmän kaupat. Foodien kannalta keskeinen laajennus on saada Yhteishyvän valtava reseptiarkisto sovelluksen käyttöön.

Reseptien saralla kilpailu lienee kovinta ja siihen Foodie.fm myös panostaa. Kilpailijoita toki riittää. Esimerkiksi Valion kattava Mobikeittokirja löytyy myös pätevänä kännykkäversiona osoitteesta valio.mobi. Valio peittoaakin Foodien ainakin reseptien lukumäärällä. Foodien reseptit perustuvat Yhteishyvä-lehden 3500 lehden reseptiarkistoon. Valiolla taas on oma yli 4000 reseptin arkisto.

mobikeittokirja, mainosbanneri

Mediatalojen suunnalta kilpailua tulee myös Kotikokilta jonka mobiilipalvelu kattaa yli 10 000 reseptiä. Tosin Kotikokin reseptiarkisto on muodostunut varsin eri tavoin kuin Yhteishyvän tai Valion reseptipankit – ja ainakin Valio pyrkii alleviivaamaan sitä, että heidän reseptinsä ovat käyneet tiukan seulan läpi. Kuluttajan kannattaakin suorittaa itse testailu reseptien laadusta vaikka osoitteessa m.kotikokki.net.

Ainakin Valiolla ja S-ryhmällä lienee haluna vaikuttaa siihen mitä tuotteita kuluttaja kaupasta ostaa. Valio haluaisi johdatella kuluttajat ostamaan Valion tuotteita ja S-ryhmä taas ehkä kaupan omien merkkien suuntaan. Esimerkki on kärjistetty, mutta tällä voi olla isokin merkitys siihen millaiseen suuntaan palvelut kehittyvät kuluttajan kannalta. Mediatalojen kohdalla ansaintamalli lienee mainosmyyntiin keskittyvä ja tällöin suosio ja mainosraha ohjannevat palvelun kehitystä enemmän.

S-ryhmälle Foodien ostoslista- ja reseptipalvelu on ainakin hyvää harjoittelua kohti verkkokauppapalveluita. Reseptien ja ostoslistojen tallentelusta ja tuotteiden suosittelusta ei ole enää pitkä matka siihen, että samalla sovelluksella kuluttaja pyytää tavarat kotiinkuljetuksena eikä tulekaan kauppaan itse keräilemään tavaroita.

Suorat linkit artikkelissa mainittuihin mobiilipalveluihin:

  1. hgv says:

    Erityisesti terveystietoisille kiinnostavana mainitsen myös Kiloklubin yli 4000 reseptin arkiston, jossa kaikki reseptit sisältävät yksityiskohtaiset ravintoainetiedot.

    http://kiloklubi.fi/reseptit/

  2. eero says:

    Kotikokin mobiilin kohdalla täytynee itse asiassa tehdä sellainen pieni korjaus, että ko. sivulla on aika vinhan vanhaa tietoa (pistin korjauslistalle) ja mobiiliversiolla pääsee käsiksi kaikkiin kotikokissa julkaistuihin julkiseen eri reseptiin (lähes 40 000 kpl) :)