Melontaopas.fi voitti eEemeli 2008 kilpailun

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

E-oppimisratkaisujen vuosittainen kilpailu sai tänä vuonna poikkeuksellisen voittajan kun kilpailun ykkössijan kaappasikin yhden miehen harrastuksesta syntynyt web-sivusto*. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikä tahansa saitti, vaan täysiverinen multimediapläjäys joka houkuttelee herkkämielisen surffailijan helposti pitkällekin tutustumismatkalle jonka seurauksena oppii valtavasti uusia asioita.

Keväällä 2007 julkaistu Melontaopas.fi on Niko Hakkaraisen* hengentuote alusta loppuun asti. Sivuston tekeminen on lähtenyt käyntiin opinnäytetyönä, mutta sittemmin kasvanut ihan toisenlaisiin mittoihin. Alkuperäinen innostus aiheeseen on lähtenyt turhaantumisesta saatavilla olevaan itseopiskelumateriaaliin. Melominen onkin hyvä esimerkki varsin teknisestä harrastuksesta jonka oppiminen vain kuvien ja videoiden avulla on varsin haastavaa. Melontaopas.fi on hieno esimerkki siitä kuinka teorian ja käytännön väliin voidaan rakentaa todella monipuolinen animaatioihin ja vaihe-vaiheelta ohjeistaviin näyttöihin perustuva kokonaisuus.

Sivusto ei ole myöskään ollut mikään mielettömän kallis toteuttaa vaikka animaatioihin ja perussaittiin noin puoli miestyövuotta onkin mennyt. Kokonaisuuden laajuuteen ja laatutasoon nähden aika on käytetty tehokkaasti. Kieliversiot ovat vapaaehtoisten fanien toteuttamia.

Kävijämäärien perusteella saitti ei vielä tavoittele isoja mainosrahoja, mutta useammalla sadalla päiväkävijällä päästään jo monien isojenkin brändien ohitse. Sivusto on hyvä esimerkki erittäin pitkälle kohdennetusta sisällöstä ja oman erikoistumisalueen löytämisestä. Sivuston ylläpitoa helpottavat Google-mainoksista kertyvät rahat ja erilaiset sponsorisopimukset. Melontaopas.fi:n sisällön voi ostaa myös ladattavana versiona ja romppuna.

Myös sisältöyhteistyötä on tehty englantilaisen OceanPaddler-lehden kanssa joka julkaisee aiheesta artikkelisarjaa. Tässä olisi hyvä paikka myös suomalaisille harraste- ja lifestyle-lehdille ostaa omaan verkkopalveluunsa jotain aidosti hyödyllistä sisältöä…

Melontaopas ei ole konseptina mikään helposti kopioitava. Vierityspalkin haastattelema Niko Hakkarainen toteaakin osuvasti:

Usein varoitellaan, että hyvät ideat kopioidaan nopeasti mutta jos joku haluaa vastaavaa lähteä työstämään niin pikavoittoja ei ole luvassa.

Hakkarainen myös korostaa loppuun asti hiotun sisällön merkitystä ja toivookin, että useampi tekijä ja yrittäjä unohtaisi hetkeksi sanan “skaalautuvuus”. Melontaopas on kiistaton todiste siitä, että joskus laatuun kannattaa panostaa ja jättää määrästä huolehtiminen seuraavaan vaiheeseen.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai uudelleenohjauksien johdosta.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun