Digimedia-ala vuonna 2008: isoimmat trendit Suomessa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

Vierityspalkin toimitus päätti katsastaa mitä tapahtui digimedia-alalla vuonna 2008. Toimitus listasi kymmenen (10) isoa kohtaa jotka mielestämme vaikuttivat laajalti koko digimedia-alan tekemiseen ja kehitykseen. Lukijoiden kommenttien perusteella toivomme julkaisevamme sitten top-5 listan jossa on jäljellä vain ne kaikkein tärkeimmät.

Kommentoikaa ja kertokaa oma top-5 listanne: Mitkä olivat tärkeimmät ilmiöt ja tapahtumat digimedia-alalla vuonna 2008?

Toimituksen ehdotukset vuoden 2008 tärkeimmiksi tapahtumiksi:

1. Internet arkipäiväistyi ja muuttui marginaalimediasta kokoavaksi ja yhdistäväksi supermediaksi

Vuonna 2008 Suomi meni aidosti verkkoon. Nettiä ryhdyttiin käyttämään monipuolisemmin ja aikaisempaa arkisempiin asioihin. Pankkiasioista siirryttiin lukemaan käsityöblogeja ja surffaamaan verkkokaupoissa.

Laajakaistat ja tietokoneet hankittiin jo aikaisempina vuosina, mutta vasta vuonna 2008 suuri massa löysi netin toden teolla. Esimerkiksi Facebook, IRC-Galleria ja verkko-ostokset muuttuivat asioiksi jotka eivät ole enää “netti-ihmisten” juttuja vaan osa normaalia elämää ja kanssakäymistä. Myös kaikki massamediat sanomalehdistä televisioon ryhtyivät raportoimaan internet-ilmiöistä aikaisempaa kattavammin, useammin ja asiantuntevammin. Nuorison nettikäytöstä puhuttiin paljon, mutta asiallisemmin kuin aiemmin. Enää ei ehdotettu vain lasten nettikäytön rajoittamista vaan puhuttiin osallistumisesta ja vanhempien taitojen kasvattamisesta. Kuntavaaleissakin kampanjointi tapahtui yhä enemmän verkon blogeissa ja tuloksia seurattiin kannettava sylissä televisiota katsoen.

Moni listan muista ilmiöistä tukee tätä ensimmäistä kohtaa. Internetin arkipäiväistymisen voidaan sanoa olevan megatrendi, joka kohtasi huippunsa vuonna 2008. Mitä mieltä olette? Muistetaanko vuosi 2008 myöhemmin “vuotena jolloin Suomi meni internettiin”?

2. Facebook löi itsensä läpi aikuisten IRC-galleriana ja opetti massoille mitä sosiaalinen media tarkoittaa

Yhteisösivustojen rantautuminen Suomeen ja käyttömäärien hurja kasvu todettiin vuosi sitten tehdyssä katsauksessa alkaneen vuoden 2007 aikana. Vuonna 2008 käyttömäärät kasvoivat entisestään ja palveluiden piiriin tulivat erityisesti sellaiset henkilöt, jotka eivät sitä ennen olleet netissä osallistuneet. Facebook houkutteli netin aktiivikäyttäjiksi vuoden 2008 aikana valtavan määrän erityisesti nuoria aikuisia. Facebook sai ihmiset rakentamaan omaa online-profiiliaan, jakamaan valokuviaan, kommentoimaan muiden kuvia ja keskustelemaan verkossa osana päivittäisiä rutiinejaan. Tämän muutoksen vaikutus tulee todennäköisesti tuntumaan lähivuosina kaikessa digimedian tekemisessä, aina työelämän web-palveluista kuluttajien harrastesivustoihin.

3. Vaikuttaminen verkossa kasvoi uudelle tasolle ja erityisesti blogit tulivat tärkeäksi osaksi politiikkaa ja vaalikampanjointia

Kuntavaaleissa nähtiin ennätysmäärä blogeja ja ehdokkaiden verkkosivustoja. Erityisesti Uuden Suomen blogiyhteisö onnistui herättelemään ennätysmäärän keskustelua ja aktivoimaan ehdokkaita kertomaan näkemyksistään ja tekemisestään. Jatkossa on vaikea kuvitella, että vaaleissa voisi menestyä ilman suunniteltua ja tavoitteellista verkkoläsnäoloa. Oma blogi ei ehkä ole välttämättömyys, mutta keskusteluun osallistuminen on. Facebook oli Suomessa erittäin tärkeä yhteisö kampanjoinnin kannalta. USA:n presidentinvaalit näyttivät myös mallia seuraavan vaiheen verkkokampanjoinnille jossa kampanjaa käydään monella rintamalla (esim. omissa yhteisöissä tyyliin MyObama* ja mikroblogipalvelu Twitterissä).

Poliitikkojen toiminnalta odotetaan parempaa läpinäkyvyyttä ja kykyä yhteistoimintaan. Verkko tarjoaa blogeineen ja kommentointeineen loistavan mahdollisuuden vuoropuheluun äänestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Pioneereja tässä toiminnassa ovat mm. ulkoministeri Alexander Stubb*, kansanedustaja Jyrki J. Kasvi*, Osmo Soininvaara ja kansanedustaja Paavo Arhinmäki*.

4.  Iltapäivälehdet vakiinnuttivat paikkansa Suomen suurimpina sivustoina

Suomalaisten nettirutiineissa iltapäivälehdet näyttelivät vuonna 2008 entistä isompaa roolia. Tuoreet uutiset kulutettiin yhä kasvavissa määrin iltapäivälehtien sivustoilta ja tämä näkyi myös muiden lehtien verkkopalveluiden ‘iltapäivälehtimäistymisessä’. Iltapäivälehdet kasvattivat osuuttaan myös yritysostoilla ja uusilla palveluilla.

Iltapäivälehtien harrastamasta nettijournalismista löytyy monia mielipiteitä, mutta vuonna 2008 lehtien verkkopalveluiden käyttäjämäärät kasvoivat niin merkittäviksi että iltapäivälehtien verkkotoimintaa tullaan jatkossa seuraamaan entistäkin tarkemmin.

5. Sanomalehtien taistelu lukijoista kiristyi

Vuonna 2007 nähtiin jo sanomalehtien herääminen verkkoon, mutta konkreettinen muutos ja uudistukset nähtiin vasta vuonna 2008. Monien harmiksi sanomalehdet eivät onnistuneet kehittämään mitään merkittäviä ansaintamalleja verkkopalveluilleen vaan taistelu sivulatauksista kiihtyi vain entisestään. Maksimaalisia klikkimääriä metsästettiin jopa isoissa, arvostetuissa sanomalehdissä mm. otsikoimalla uutiset mahdollisimman räväkästi. Erityisesti “Katso kuvat!” otsikointi oli voimissaan. Yhä enemmän nähtiin myös uutisia jotka oli tuotettu enemmän otsikoita kuin viestintätehtävää varten. Erilaisia variaatioita “Katso tissit!” -uutisista nähtiin verkkomediassa monien mielestä aivan liian paljon.

Oliko vuosi 2008 kriisin alkua sanomalehdille? Saadaanko ilmaiset verkkolehdet kannattamaan? Onko verkossa kaikkien lehtien todella pakko julkaista ne samat uutiset? Millaisia muutoksia mahtaa olla sanomalehtialalla odotettavissa vuonna 2009?

6. Sisältöpalveluiden kehityksessä oli haasteita kautta rintaman

Suurista odotuksista huolimatta sisältöpalvelut eivät saaneet osakseen suuria otsikoita vuoden 2008 aikana.

Sanomalehdet taistelivat sisältöjensä jakelun ja ansaintamallien kanssa. Musiikkipalvelut eivät ottaneet merkittäviä kehitysaskeleita ja videopalveluissakin seurailtiin lähinnä YouTuben viitoittamaa tietä flash-videoille. Lopulta Igglokin myytiin Sanomalle osaksi Oikotietä. Nokiankaan OVI-palvelut* eivät saavuttaneet menestystä ja uusia tulokkaita raskaan sarjan sisältötarjoajiksi ei vuonna 2008 nähty.

Sulake on edelleen yksi harvoista suurista suomalaisista menestyvistä sisältöpalveluista.

7. Mikroblogaaminen alkoi saada laajempaa huomiota

Jaikun* ympärillä kuhistiin koko vuosi tasaisesti. Palvelun jatkokehitys on edelleen kysymysmerkki ja kilpailija Twitter kerää kannattajia myös Suomessa. Mikroblogipalvelut liittyvät läheisesti Facebookin nousuun ja bloggauksen valtavirtaistumiseen. Twitter on osoittanut maailmalla olevansa ainutlaatuinen konsepti ja palvelu.

Esimerkiksi USA:n presidentinvaaleissa mikroblogaus osoittautui mitä soveltuvimmaksi viestintävälineeksi. Reaaliaikaisempi blogaus ja ajatusvirta ovatkin mikroblogauksen tärkeimpiä sovellusalueita. Varhaiset omaksujat ovat löytäneet Twitterille ja Jaikulle jo monipuolista käyttöä Suomessakin. Jaiku on tosin edelleen varsin pienen piirin keskusteluseurantakunta.

Valtavirran herääminen mikrobloggaukseen tuntuu vielä olevan kaukana, mutta vuoden 2008 aikana käytiin paljon keskusteluja mikroblogauksesta ja ilmiö kasvatti suosiotaan tasaisesti.

8. Pelimarkkinat ja peliyhteisöt kehittyivät ja kasvoivat

Peliyhteisöt levisivät ympäri maailmaa ja taukopelaamisesta tuli harrastus myös isolle osalle suomalaisista. Mediatalot kehittivät taukopelipalveluitaan ja kasvattivat liikennettään näiden avulla. Samalla konsolipelaaminen löi itsensä voimalla läpi erityisesti musiikkipelien avulla (Rock Band, Guitar Hero, ym.). Kaikki konsolivalmistajat (Microsoft, Sony*, Nintendo) lanseerasivat uusia versioitaan online-yhteisöistään ja konsoleiden yhteisöllinen verkkopelaaminen nousi uudelle tasolle. Konsoleiden online-yhteisöt kasvattivat tarjontaansa myös musiikki- ja videopuolella.

Vuonna 2008 nähtiin ensimmäisiä merkkejä massiivisten peliyhteisöjen kehittymisestä monilla eri aloilla. Samalla nähtiin näiden yhteisöjen voima myös muiden sisältöjen ja palveluiden jakelussa. Pelimarkkinat ovatkin hyvää vauhtia ohittamassa musiikkimarkkinat myös Suomessa. Ainakin vuoden 2008 kehityksen perusteella vaikuttaisi virtuaalimaailmojen seuraavan harppauksen liittyvän vahvasti pelaamiseen.

9. Viranomainen jalkautui varovasti nettiin: Nettinuorisotyö vakiintui, yhteisöpoliisillakin myönteinen alku

Poliisin toiminta ja toimimattomuus internetissä herätti paljon keskustelua. Tarvittavista määrärahoista ja linjauksista ei vielä ehditty puhumaan kovin paljoa, mutta vuonna 2009 keskustelu varmasti jatkuu. Vuoden 2008 ansioksi voidaan erityisesti laittaa aiheen nouseminen mediakynnyksen yli. IRC-Gallerian tiedottajat olivat kysyttyjä vieraita moniin keskusteluohjelmiin ja kokonaisuutena koko kansan tietoisuus netistä kasvoi varmasti merkittävästi.

10. Tietoyhteiskuntahankkeista paljastui paljon selvitettävää

Valtio on tehnyt pioneerityötä verkon palvelukehityksen kanssa jo vuosia. Rahaa on jaettu monenlaisiin innovaatioprojekteihin ja sähköisiin palvelukanaviin. Vuoden aikana käsitellyt selvitykset maalasivat toiminnasta varsin ikävää kuvaa. Joukossa on menestystarinoita ja järkeviä projekteja, mutta varsin paljon toimintaa joka ei ole edistänyt julkisten sähköisten palveluiden laatua millään tavalla.

Luotettava tunnistautuminen oli myös vuonna 2008 uudestaan otsikoissa ja ehkä lähiaikoina näemme uusia avauksia sähköisen tunnistamisenkin saralla*. Kokonaisuutena valtion verkkopalveluprojektit toivottavasti saadaan vuoden 2009 aikana paremman projektijohdon alaisuuteen.

Yhteenvetona tärkeimmät digimedia-alan trendit Suomessa vuonna 2008:

  1. Internet arkipäiväistyi ja muuttui marginaalimediasta kokoavaksi ja yhdistäväksi supermediaksi
  2. Facebook löi itsensä läpi aikuisten IRC-galleriana ja opetti massoille mitä sosiaalinen media tarkoittaa
  3. Vaikuttaminen verkossa kasvoi uudelle tasolle ja erityisesti blogit tulivat tärkeäksi osaksi politiikkaa ja vaalikampanjointia
  4. Iltapäivälehdet vakiinnuttivat paikkansa Suomen suurimpina sivustoina
  5. Sanomalehtien taistelu lukijoista kiristyi
  6. Sisältöpalveluiden kehityksessä oli haasteita kautta rintaman
  7. Mikroblogaaminen alkoi saada laajempaa huomiota
  8. Pelimarkkinat ja peliyhteisöt kehittyivät ja kasvoivat
  9. Viranomainen jalkautui varovasti nettiin: Nettinuorisotyö vakiintui, yhteisöpoliisillakin myönteinen alku
  10. Tietoyhteiskuntahankkeista paljastui paljon selvitettävää

Nyt on vuoro Vierityspalkin lukijoilla. Palautetta voi listan kymmenestä (10) kohdasta antaa kommenteissa: anonyymina tai nimen kanssa. Oman näkemyksen voi lähettää myös toimituksen listalle toimitus-lista@vierityspalkki.fi

Toivoisimme erityisesti kritiikkiä ja täydennyksiä listalle sekä omaa top-5 listaanne vuoden 2008 tärkeimmistä ilmiöistä.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

8 kommenttia on “Digimedia-ala vuonna 2008: isoimmat trendit Suomessa”

  1. Mobiilin internetin yleistyminen jäi puuttumaan tästä mielestäni kokonaan. Tämä ehkäpä sisältyisi kohtaan yksi, kun netistä todellakin tuli arkipäiväinen.

    Varsinkin Applen iPhone sai ihmiset surffaamaan netissä kaikkialla, ja kyllä sen ympärillään myös huomaa.

  2. Jaakko Kuivalainen

    Ääni mobiilisivustoille ja kännykkäsurfaamiselle. Vaikka ei minulla kyllä tästä faktaa ole esittää. Paitsi tietty Sanomien mobiilisivustojen julkaisut.

  3. Toi mobiilikäytön nousu tosiaan puuttuu listalta. Jaoimme listan kahtia ja seuraavana on tulossa julkaisuun palvelusuunnittelun trendit vuonna 2008 ja sen listan kärjessä on ollut koko ajan mobiilisivustojen nousu. Mutta tosiaan yleisenä trendiä mobiilikäyttö on todella kasvanut ja se pitää lisätä listalle (vaikka ei mekään mitään faktaa aiheesta löydetty).

    Itse sijoittaisin tuon mobiilikäytön listan sijalle kolme, jolloin top-5 listani olisi seuraava:
    1) Internetistä tuli arkipäivää
    2) Facebookin kasvu
    3) Mobiikäytön kasvu
    4) Vaikuttaminen verkossa yleistyi, erityisesti vaaliblogit
    5) Iltapäivälehdet suurimmiksi sivustoiksi

  4. Jokohan ensi vuoden ykköstrendi olisi pelkästään Googlen maailmanvalloitus? Tänä vuonna voitaisiin tullaan näkemään kuinka Googlen documents tulee jyräämään markkinaosuuksia Microsoftin Officelta (rohkea veikkaus mutta laittaisin kyllä rahaa jo likoon tämän puolesta).

    Googlen Gmail tulee varmaan myös kasvamassa määrin varastamaan markkinaosuuksia perinteisiltä sähköpostiohjelmilta, kuten Outlookilta pop/imap clienttinä, myös yritysrintamalla.

    Googlen kalenteri tulee varmasti yleistymään tallaajien käytössä (Juuri ilmestyneessä TM:ssä artikkelikin Google kalenterista).

    Todennäköisesti Picasa tulee tarjoamaan palvelua, jossa saa tilata digikuvista myös paperikuvia ja Picasan käyttö tulee yleistymään sen verran, että tämä jyrää hetkessä kilpailijat pelikentältä.

    Chrome tulee vauhdilla selainmarkkinoille.

    AdWords rohmuaa taloustaantuman myötä ennätyssuuren osan mainoseuroista, kun rahat pitää sijoittaa kustannustehokkaasti ja budjetteja karsia.

    Kohta internet nimetään uudelleen Ginternetiksi.

    Tässä (tosi) villiä veikkailua tälle vuodelle, tarkistetaan vuoden päästä miten kävi.

  5. Petteri Numminen

    Trendi numero 13 (pun intended) olisi minusta nettijournalismin umpikuja. Se konkretisoitui viime vuonna, mutta nousee puheenaiheeksi varmaan vasta tänä vuonna.

    Jos kollegat lehdistössä tai televisiossa tekisivät yhtä näköalatonta ja mielikuvituksetonta journalismia, puhuttaisiin viestinnän kriisistä.

    Aloitetaan nyt vaikka siitä, miten kamalan vaikeaa vuonna 2008 oli linkittää uutislähteisiin ja lisätietoon…

  6. Mikko Mattinen

    Voisiko yksi trendi olla “Indie-saittien valtakausi päättyi”? Tai ainakin se on fakta…;-) Kun katsoo Suomen top10-listauksia, niin Telkun myynnin jälkeen löytyy listoilta vain korporaatioiden omistamia saitteja. Listaa kun plaraa eteenpäin, niin löytyy sieltä vielä autotallien miesten koodaamia saitteja. Uusia telkkuja odotellessa?

  7. […] julkaistun digimedian megatrendit vuonna 2008 -kirjoituksen rinnalla listasimme joukon käytännönläheisempiä muutostekijöitä vuodelta 2008. […]

  8. […] Laajoihin trendeihin keskityttiin 2009 alkuvuodesta julkaisemalla kaksi varsin raskasta artikkelia vuoden 2008 muutostekijöistä. Artikkelit olivat: ”Web-suunnittelun isoimmat muutostekijät vuonna 2008” -artikkeli ja ”Digimedia-ala vuonna 2008: isoimmat trendit Suomessa” -artikkeli. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun