Artikkelit
Raaseporin luova WordPress-tiimi: JCO Digital

WordPress-liikevaihto: 100 000–300 000 euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 50–80 %
WordPress-intohimo: Ei mainittavaa osallistumista yhteisössä
Verkkokauppakokemus: ★ Muutamia verkkokauppatoteutuksia
Integraatiokokemus: ★ Kohtuullisesti integraatiokokemusta
Samassa liikevaihtoluokassa: Sininen Härkä, Paper Planes, Poutapilvi, Digitoimisto Dude, Wysiwyg, Pixels
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: ÄLY – Digitaalinen Oppimisympäristö (2 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Pieni digitoimisto Helsingistä: Mediapool Finland (2017).
Mediapool Finland on vuonna 2013 perustettu digitaalinen sisältötoimisto. Olemme erikoistuneet sisältöpohjaisiin digitaalisiin järjestelmiin, verkkosivustoihin ja kokemuksellisiin ratkaisuihin. Toteutamme verkkopalveluita WordPressiä hyödyntäen.
Ota yhteyttä: info@mediapool.fi / 040 5267023 / www.mediapool.fi
Tekijä: Mediapool Finland
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Räätälöity web-sovellus
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on julkaissut vuodesta 1948 lähtien materiaaleja opiskelijoiden avuksi ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisessa. Äidinkielen sähköinen ylioppilaskoe järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2018. Uudenlaiset ylioppilaskirjoitukset ovat haaste sekä opiskelijoille että opettajille. Tarvittiin uusi sähköinen opetusväline, joka kykenee simuloimaan ylioppilaskirjoitusten koetilannetta. Tähän tarpeeseen luotiin Äly.
Aloitimme projektin tekemällä käyttäjähaastatteluita niin opettajien kuin opiskelijoiden keskuudessa. Keräsimme yhteen palautteet ja toiveet alustan toiminnallisuuksista, joiden pohjalta lähdimme suunnittelemaan ohjelmiston arkkitehtuuria kuin myös käyttöliittymää.
Puolen vuoden tiiviin perussuunnitteluvaiheen jälkeen ryhdyimme luomaan palvelun visuaalista yleisilmetta sekä käyttöliittymää. Samanaikaisesti aloitimme ohjelmiston coren teknisen toteutuksen sisältösuunnitelman pohjalta. Etenimme soveltuvien osavaiheiden kautta ohjelmiston testiversion julkaisuun ja sisällönlataukseen.
Sisältöjen valmistuttua ohjelmistoa testattiin tilaajan, opettajien sekä opiskelijaryhmän keskuudessa. Löydetyt virheet ratkaistiin käyttöönoton yhteydessä viivytyksettä ja ohjelmisto avattiin käyttöön tammikuussa 2018. Ohjelmisto sai suuren suosion niin opettajien kuin opiskelijoiden keskuudessa ja mahdollisti perinteiselle kustantajalle uudenlaisen digitaalisen ajan liiketoiminnan.
Perussuunnittelun pohjalta päädyimme rakentamaan ohjelmiston suositun Laravel-frameworkin päälle. Laravelin avulla Älyn kaltaisen laajan ja monipuolisen ohjelmiston kehittäminen oli nopeaa ja tehokasta. Normaalien template-tiedostojen lisäksi frontend-puolella on käytössä Vue-javascript-kirjaston avulla tehtyjä älykkäitä komponentteja esim. tehtävien luomiseen. Palvelua tehdessä haluttiin varautua erittäin korkeaan toimintavarmuuteen ja isoihin käyttäjäpiikkeihin esim. koeviikkojen aikaan, joten palvelu pystytettiin hajautetun ja skaalautuvan palvelinympäristön päälle. Älystä on saatu erittäin varmatoiminen alusta isojenkin opiskelijamäärien yhtäaikaiseen käyttöön.
Älyyn integroidut maksujärjestelmät mahdollistavat palvelun käyttölisenssin hankkimisen joko suoraan palvelun sisällä tai kunta- tai koulukohtaisina ostoina.
Palvelu vaatii rekisteröitymisen. Lisätietoa Älystä löydät projektin esittelysivulta.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Lue lapselle -hankkeen tavoitteena on innostaa pienten lasten vanhempia lukemaan ääneen ja valistaa heitä lapselle lukemisen tärkeydestä. Lue lapselle-sivustolle on koostettu tutkimustietoa lukemisen vaikutuksista, materiaaleja varhaiskasvatukseen, kirjavinkkejä eri-ikäiselle ja lorupankki yhteisiin lukuhetkiin.
Lukulahja lapselle on vauvaperheille neuvolatarkastuksessa jaettava kirjakassi. Hankkeella pyritään varmistamaan tasavertaiset mahdollisuudet varhaislukemiseen ja lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen kaikille lapsille Suomessa.
Vastuullamme oli suunnitella hankkeelle kevyt visuaalinen ilme, osa hankkeen painetuista materiaaleista, valokuvat sekä verkkosivusto, johon on integroitu hankkeen kohderyhmälle tarkoitettu materiaalien tilausjärjestelmä.
Tekijä: Mediapool Finland
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Mediatrade on Suomen johtava audiovisuaalisten tuotteiden maahantuoja ja jälleenmyyjä. Suunnittelimme Mediatradelle verkkokaupan, jossa yhdistyy normaali brändisivusto sekä kauppaosio. Sivuston sisällönhallinta tapahtuu WordPressin kautta, ja sen yhteyteen on integroitu asiakkaan toiveiden mukaan pitkälle kustomoitu verkkokauppa-alusta.
Tuote- ja tilaustietojen siirtoon rakennettiin automaattisesti päivittyvä rajapinta verkkokaupan ja Visman taloushallintojärjestelmän välillä. Myös WordPressin sisällönhallinnasta tehtiin asiakkaan tarpeita vastaava moduulipohjainen työkalu, jonka avulla voi toteuttaa monipuolisia ja kiinnostavia visuaalisia sisältökokonaisuuksia. Loimme valmiita ennakkoon määriteltyjä moduuleita, joita hyödyntämällä saadaan tehtyä tarpeellisia tuotenostoja, tapahtumia ja markkinointiviestejä.
Verkkokaupan julkaisemisen jälkeen verkon kautta tapahtuva myynti on edistynyt huomattavasti ja muodostaa tärkeän elementin nykyaikaisen kivijalkamyymälän ja maahantuojan palvelusta. Liiketoiminnan varmistamiseksi ja vikatilanteiden ratkaisemiseksi yhteistyö jatkuu Mediapoolin kattavan sovellusylläpitosopimuksen puitteissa.
Tekijä: Mediapool Finland
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Pitkäaikainen asiakkaamme Toimistotarvikkeet.com halusi modernisoida vanhan CloverShop Pro-pohjaisen verkkokauppa-alustansa, jota oli aikojen saatossa kustomoitu erittäin vahvasti helpottamaan valtavan tuotekatalogin ja asiakasrekisterin ylläpitoa.
Verkkokaupan alustaa ei vaihdettu, vaan sen teknistä rakennetta suoraviivaistettiin, haluttuja toimintoja muokattiin ja lisättiin. Ulkoasu päivitettiin moderniksi responsiiviseksi käyttöliittymäksi, joka on saanut runsaasti kiitosta yrityskäyttäjien keskuudessa.
Verkkokaupan hallinnassa voidaan toteuttaa hyvin spesifejä asiakaskohtaisia hinnoittelu- ja näkyvyysmalleja, joiden avulla käyttäjää voidaan ohjata ja auttaa tilausten tekemisessä erittäin tehokkaasti. Haasteena asiakkaalla oli erittäin laaja tuotevalikoima ja sen hallinta. Suunnittelimme tuotetietojen hallintaan helpottavat työkalut. Tilaustietojen ohjaus vaadittaviin ulkopuolisiin järjestelmiin toteutettiin Mediapoolin toteuttaman älykkään rajapinnan avulla.
Verkkokaupan, vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa myynninohjausjärjestelmän avulla asiakas kykenee käsittelemään minimaalisella henkilötyövoimalla suuren määrän tilauksia ja toimituksia. Verkkokaupan avauksen jälkeen toimistotarvikkeet.com:in myynnin luvut ovat olleet nousujohteisia.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Vennerin Keittiössä -verkkopalvelu tarjoaa uudenlaisen tavan auttaa ja voimauttaa yhteiskuntamme apua tarvitsevia. Palvelu tarjoaa kuukausi- tai vuosilisenssin tilaajille ravitsevia ja monipuolisia kasvisuokareseptejä. Palvelusta saadut tuotot ohjataan tukemaan apua tarvitsevien perheiden parempaa ravitsemusta Venner-ruokakassien kautta.
Suunnittelimme sivuston graafisen ilmeen ja käyttöliittymän mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi. Halusimme tuoda houkuttelevat videomuotoiset reseptit ja runsaan uusiutuvan sisällön näyttävästi esille. Verkkopalvelun toteutuksessa kiinnitimme erityistä huomiota maksuintegraation ja lisenssinhaltijoiden sujuvaan ja helppoon hallinnointiin.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Vasemmistoliitto on uuden ajan punavihreä kansalaisliike ja poliittinen puolue. Tehtävänämme oli uudistaa Vasemmistoliiton verkkosivusto puoleen ja kävijöiden toiveita vastaavaksi kokonaisuudeksi. Käyttöliittymäsuunnittelun lähtökohtana oli lisätä sivuston visuaalisuutta ja käytettävyyttä, sekä kommunikoida vasemmiston tarinaa mahdollisimman positiivisella tavalla. Tärkeää oli myös osallistaa sivuston kävijöitä monin eri tavoin. Sivustolla on useita erilaisia tapoja osallistua vasemmiston toimintaan. Sivuston julkaisun jälkeen yhteistyö on jatkunut jatkokehityksen puitteissa.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Pablo Films on helsinkiläinen tuotantotoimisto, joka on erikoistunut korkealaatuisiin video- ja valokuva-tuotantoihin. Suunnittelimme Pablolle simppelin ja vaikuttavan WordPress-verkkosivuston, joka esittelee yrityksen osaamisen mahdollisimman visuaalisella tavalla. Sivuston on päärooliin nostettiin upeat videokoosteet ja työnäytteet Pablon asiakasprojekteista.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Comsyn Project on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vetämä EU-rahoitteinen tutkimushanke, jonka tavoitteena on madaltaa biopohjaisen polttoaineen tuotantokustannuksia.
Suunnittelimme Comsynprojectin visuaalisen ilmeen, graafiset elementit sekä vastasimme WordPress-verkkosivuston käyttöliittymän suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta. Tuotimme hankkeelle myös videomateriaalia ja muita sisältöjä sekä konsultoimme tilaajaa moderneista digitaalisen ajan viestintämenetelmistä.
Erityisenä haasteena projektissa oli ymmärtää teknologiset tarpeet sekä kohderyhmän odotukset, jotta pystyimme antamaan oikeat näkemykset sisältöjen ja rakenteen suunnitteluun. Haasteet muuttuivat onnistumisen elämyksiksi Mediapoolin sekä VTT:n tutkimusryhmän tiiviin yhteistyön ansiosta.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Suomen johtavan etiketti- ja tarrapaino Nordic Labelille uuden verkkopalvelun.
Suunnittelu aloitettiin Mediapoolin kehittämän tuotantoprosessin mukaisesti, jossa sisältö sekä digitaalinen asiakaspalvelu ohjaa vahvasti sivuston rakennetta ja toimintaa sekä teknistä ratkaisua. Sisältöjen suunnittelussa hakukoneoptimointi nostettiin tärkeään rooliin, jotta sivusto keräisi liikennettä ja liidejä sekä tilauksia verkosta.
Suunnittelimme myös yrityksen visuaalisen ilmeen, jota verkkopalvelun yleisilme ja käyttöliittymä noudattaa. Visuaalinen ilme edustaa skandinaavista raikasta ja tyylikästä muotoilua, jonka avulla Nordic Label erottautuu edukseen alan muista toimijoista.
Sparrasimme asiakasta myös nykyaikaisen digitaalisen sisältömarkkinoinnin sekä myyntisuppilon rakentamisessa, jota mahdollistamaan suunniteltiin myös tekninen ratkaisu. Sivuston arkitehtuuri perustuu WordPressiin sekä tarpeellisiin lisäosiin, jonka taustalla olevat järjestelmät integroituvat osaksi markkinoinnin, myynnin ja tuotannon kanavaa.
Sivustosta tehtiin kaksi kieliversiota (FI/ENG), joiden ylläpitäminen onnistuu WP:n Polylang-lisäosan avulla helposti. Asiakkaan mittavista referensseistä valittiin visuaalisesti näyttävimmät ja ne valokuvattiin studiossa kuvasuunnitelman mukaisesti niin että itse asia, eli etiketit ja tarratuotteet ovat pääroolissa.
Sivuston jatkokehitykseen ja ylläpitoon sovelletaan Mediapoolin kattavaa ylläpitosopimusta.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Water Scarcity Atlas on Aalto-yliopiston Vesi- ja kehitystutkimusryhmän avainhanke, jossa tutkitaan maailmanlaajuista veden niukkuutta. Verkkosivusto tarjoaa visualisoitua dataa, maailman huippututkimuksen pohjalta tehtyjä analyyseja sekä maalaa erilaisia skenaarioita tulevasta. Kun vesi vähenee, maailma muuttuu.
Tehtävänämme oli suunnitella informatiivinen verkkosivusto, joka tukee parhaalla mahdollisella tavalla tutkijoiden tuottamaa sisältöä. Mediapoolin vastuulla oli verkkosivuston rakenteen, käyttöliittymän suunnittelu ja tekninen toteutus WordPressillä. Datavisualisoinneista vastasi Lucify.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Tarina kahdesta maasta – A Tale of Two Countries – digitaalinen galleria on Suomen Lontoon Instituutin hanke, joka tarjoaa herkullisia otteita Suomen ja Britannian välisestä historiasta sekä poliittisista, kulttuurisista ja taloudellisista suhteista.
Tehtävänämme oli toteuttaa gallerialle visuaalinen ilme sekä monipuolinen verkkosivusto, joka on sekä informatiivinen että houkutteleva kaikille kohderyhmille.
Tavoitteenamme oli tehdä galleriasta mahdollisimman helppokäyttöinen ja eri aihepiireihin uppoutuminen houkuttelevaksi.
Suomen Lontoon instituutin pääyhteistyökumppanit galleriassa ovat The British Library, Suomen Kansallisarkisto ja Kansalliskirjasto.
Muihin kumppaneihin kuuluvat Yle Elävä Arkisto, Päivälehden arkisto, Urho Kekkosen arkisto ja Siirtolaisuusinstituutti. Galleriasta löytyy materiaalia myös The Guardianin ja Observerin arkistosta.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Veto-kiukaat on suomalainen perheyritys, jonka juuret ulottuvat 50-luvulle.
Uudet omistajat ja uudet ajatukset tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista saivat Veton kääntymään Mediapoolin puoleen. Suunnittelimme Veto-kiukaille uuden yritysilmeen perinteistä luonnetta kunnioittaen.
Tuotimme verkkoon sisältörikkaan WordPress-pohjaisen sivuston ja kiuasvalitsimen, johon on kytkettynä myös ostomahdollisuus Woocommerce-lisäosan avulla. Sivuston hallinta rakennettiin moduulipohjaiseksi, mikä helpottaa eri sisältöosioiden uudelleenkäyttöä eri alasivuilla.
Koulutimme myös yrityksen sisältömanagerin nykyaikaisen sisältömarkkinoinnin saloihin.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suunnittelimme ja toteutimme Tilgmann Groupin verkkosivut sisältörikkaaksi kokonaisuudeksi. Halusimme tuoda yrityksen pitkän historian ja perinteet vahvasti osaksi yrityksen tarinaa.
Verkkosivujen lisäksi vastasimme yrityksen visuaalisesta ilmeestä, verkkosivujen tekstisisällöistä sekä valokuvista.
Tilgmann Group on lähes 150 vuotta sitten perustettu suomalainen yritys. Alkujaan Suomen suurimmasta painotalosta on kehittynyt pakkausmateriaaleihin keskittynyt pohjoismainen toimija.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Westface on suomalainen rakennusalan yritys, joka tarjoaa täysin uuden tavan suunnitella ja asentaa levyverhous sisätiloihin ja tuulettuviin julkisivuihin.
Mediapool Finland suunnitteli ja toteutti Westfacen verkkosivut sekä yrityksen visuaalisesta ilmeen. Saitti kertoo laaja-alaisesti yrityksen innovaatioista ja uusista ratkaisuista rakennusalalla.
Perussivujen lisäksi saitille toteutettiin nettipohjainen julkisivueditori, jonka avulla käyttäjät voivat kokeilla erilaisia levytysvaihtoehtoja suoraan selaimessa. Levytyksen ja rakennuksen tiedot voi tallentaa, ja järjestelmä muokkaa niiden perusteella valmiit rakennustapalausunnot sekä kuvat, jotka arkkitehti voi sisällyttää rakennuksen suunnitelmiin. Kaikki tiedot tallentuvat WordPressin hallintaan.
Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Räätälöity web-sovellus
Tehtävänämme oli Lukukeskuksen Kirjailijavierailut-tilauspalvelun uudistaminen. Palvelun avulla kirjastot, koulut, yritykset ja muut tahot voivat tilata kirjailijan esiintymään tilaisuuksiinsa. Tilauksia välitetään vuosittain yli 1000.
Vanhan järjestelmän uusimisen lähtökohtana oli tilausjärjestelmän mahdollisimman helppo käytettävyys asiakkaalle. Kirjailijoiden esittelysivuista luotiin houkuttelevat, kirjailijahakua helpotettiin ja tilauslomakkeen käytön kitkaa vähennettiin.
Verkkosivuston lisäksi rakensimme palveluun hallintaosion, jonka kautta Lukukeskus pystyy hallinnoimaan tilauksia sekä kommunikoimaan tilaajien kanssa suoraan järjestelmän kautta, niin että kaikki asiakkaiden tilauksiin liittyvät sähköpostit luetaan suoraan sisään järjestelmään. Uuden hallinnan ansiosta tuottajan työ nopeutui huomattavasti.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.