Fonecta osti verkkokauppojen tekijän Eecon

Artikkeli

WooCommerce-verkkokauppoihin erikoistunut digitoimisto Eeco siirtyy osaksi Fonectaa keväällä tehdyn yrityskaupan seurauksena.

Eeco tuli Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon mukaan viime vuonna, ja pärjäsi jo hyvin esimerkiksi viime vuoden WooCommerce-tekijöiden rankingissa.

Toimisto on ollut myös harvoja käytännössä pelkästään verkkokauppoja tekeviä digitoimistoja tässä maassa. WooCommercen suosion myötä Eeco on myös kasvanut vauhdilla. Vuoden 2021 tilinpäätös ylitti jo 1,5 miljoonaa euroa, kun vain pari vuotta aiemmin toimiston liikevaihto oli vielä alle puolet tästä.

Fonecta taas kuuluu alan elefantteihin, joka on vuosien varrella ostanut kaikenlaisia kotimaisia digitoimistoja ja -tuotteita. Yhtiö on myös hakenut tekemisensä suuntaa moneen eri otteeseen, eikä monelle ulkopuoliselle ole varmasti kovin selvää, mitä yritys oikein tekee käytännössä. Vanhat hakemisto- ja hakupalvelut ovat edelleen isossa roolissa, mutta viime vuosina Fonecta on pyrkinyt yhä enemmän markkinointi- ja digitoimistojen tontille, kasvattaen asiantuntijapalveluidensa tarjontaa.

Vuonna 2021 Fonecta osti yli kahdeksan miljoonan liikevaihdon samana vuonna tehneen digimarkkinointitoimisto Oikion, joka toimineekin varsin hyvin yhdessä Eecon tarjonnan kanssa.

Eeco siirtyy kokonaan Fonectan omistukseen. Eecon pääomistajat olivat aiemmin Sami Lehmus (noin 27 prosenttia), Matti Ikäläinen (noin 25 prosenttia) ja Jani Taiminen (20 prosenttia). Eeco on tarkoitus sulauttaa kokonaan osaksi Fonectaa ja Eecosta tulee Fonectan verkkokauppaliiketoimintayksikkö.

Parin viime vuoden aikana on varsin moni WordPress-digitoimisto ollut yritysjärjestelyjen kohteena. Ostajina on ollut etenkin isompia taloja tai pääomasijoittajia, jotka näkevät hyvässä kasvuvauhdissa olevan markkinan. Syystä tai toisesta, myös ostajat ovat olleet halukkaita myymään varsin aikaisessa vaiheessa. Harva WordPress-digitoimisto tuntuu olevan kiinnostunut itsenäisesti kasvattamaan toimintaansa yli miljoonan tai kahden rajapyykistä.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Sami Lehmus (Head Of eCommerce).

1) Mikä sai harkitsemaan myyntiä tai ylipäätään miettimään yritysjärjestelyä?

Siirtyminen tavallisesta digitoimistosta verkkokauppoihin erikoistuneeseen toimistoon oli aikanaan paras ratkaisumme yrityksen historiassa. Huomasimme kuitenkin, kuinka paljon asiakkaat halusivat ostaa mainontaa, SEOa ja analytiikkaa, koska me tuotimme niihin vahvan teknisen valmiuden. Meillä oli resursseja antaa pientä konsultaatiota pöydän alta, mutta verkkokaupan ja automaatioiden kautta tehdystä vahvasta kasvusta ei jäänyt resursseja keskittyä palveluiden laajentamiseen.

Yrityskauppa alkoi tuntua yhä loogisemmalta vaihtoehdolta, mitä enemmän kysyntää muille palveluille tuli ja hävisimme tarjouksia, joissa valittiin kumppaniksi taho, josta saa myös edellä mainittuja muita palveluita.

Palveluvalikoimasynergian lisäksi Fonectan maine “high-end” asiantuntijayritysten omistajana (esim. OIKIO) vaikutti päätöksentekoon.

2) Irtautuuko joitain aiempia Eecon omistajia tässä kohtaa yhtiöstä?

Kaikki Eecon operatiivisessa työssä olleet omistajat jatkavat samoissa tehtävissään myös osana Fonectaa.

3) Mikä on Eecon rooli osana Fonectan tarjontaa? Tuleeko Eecosta nyt Fonectan asiakkaiden palvelija pelkästään?

Eecon avulla Fonecta pystyy palvelemaan myös haastavampia/suurempia verkkokauppa-asiakkaita ja tarjoamaan myös pienemmille yrityksille “kasvun kestävää” verkkokauppa-alustaa. Eecon resurssit ovat Eecon asiakkaiden käytössä kuten aiemminkin. Eeco hakee Fonectan myynnin tuella myös täysin uusia asiakkaita Fonectan asiakaskunnan ulkopuolelta.

4) Onko yrityskaupasta jotain hyötyä Eecon nykyisille WooCommerce-asiakkaille?

Hyöty on merkittävä Eecon WooCommerce- ja Shopify-asiakkaille. Nyt samasta konsernista on mahdollista saada koko asiakkaan elinkaareen liittyvät palvelut:
– Fonecta / OIKIO hoitaa asiakkaita eri kanavia pitkin verkkopalveluun
– Eeco rakentaa ja optimoi verkkopalveluita
– OIKIO / Fonecta / Eeco tarjoaa analytiikkaa päätösteon tueksi
– Eeco / Fonecta kasvattaa asiakkaan elinkaariarvoa markkinoinnin automaatioiden avulla.

PS. Jatkolukemiseksi sopii esimerkiksi: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa -katsaus.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun