WordPressiä design-kulmalla: MEOM Jyväskylästä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki
MEOM edustaa nopeasti kasvanutta digitoimistoa, joka on tehnyt jo pitkään WordPressillä töitä, mutta ei ole sitä korostanut kovin paljon. WordPressin kysynnän kasvaessa yhä useampi toimisto on kuitenkin nostanut WordPressin keskeiseen asemaan oman toimintansa esittelyssä. Meom on hyvä esimerkki tällaisesta toimistosta. Silti design-kulma on edelleen vahvasti läsnä toimiston tekemisissä. Jyväskylästä lähtöisin olevalla toimistolla on nykyisin myös pieni toimisto Helsingissä, ja yhteensä toimistoilla työskentelee täysipäiväisesti noin 12 henkeä.
Vuoden 2015 liikevaihto oli Meomilla vasta hieman reilut puoli miljoonaa euroa, mutta vuoden 2016 Meom arvioi olevan selkeästi isompi. Tätä puoltaa myös voimakkaasti vuoden 2016 aikana kasvanut pääluku. WordPress-tekemisessä Meom sijoittuu 300 000 – 500 000 euron liikevaihtokategoriaan.
Jyväskylä tuntuu muutenkin nousevan WordPress-kartalla kovaa vauhtia. Tällä hetkellä Toimistot-hakemistossa on Meomin lisäksi kolme WordPress-toimistoa Jyväskylästä: Valu Digital (yli 500k WP-liikevaihto), Trimedia (yli 300k WP-liikevaihto), Into-Digital (yli 300k WP-liikevaihto).
Toimistot-hakemiston 300k-500k liikevaihtokategoria onkin WordPressin osalta melko ruuhkainen jo tällä hetkellä. Meomin kanssa samassa kategoriassa ovat Trimedia, Into-Digital, Evermade, Redland, G-Works, Solid Angle. Asiakkaiden kannalta tämä on tietysti vain hyvä asia, koska kilpailua riittää.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Meomin Tom Rantala.
1) Toimistonne tähänastinen tarina?
“MEOM sai alkunsa 2011, kun tapasin Natanael Sinisalon ja todettiin, että me voitaisiin yhdessä tehdä siistejä projekteja. Päädyttiin nopeasti vuokraamaan yhdessä toimisto. “Me ei olla mainostoimisto!” oli jommankumman heitto, josta muodostui MEOM. Meillä oli, ja on edelleen, kova näyttämisen halu, että me pystytään tekemään asiat paremmin kuin sen aikaiset toimistot.
Projektit kasvoi nopeaa vauhtia ja hyviä tyyppejä tuli matkan varrella mukaan. Nyt meitä on 18 ja toimimme Jyväskylässä ja Helsingissä. Asiakkaita on Pohjoismaissa ja Japanissa.”
2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?
“Olin työstänyt sivuja Joomlalla, ja ajattelin, että täytyy olla jotain parempaa. Natanaelilla oli aikaisempaa kokemusta WordPressista ja WP vakuutti helppoudellaan. Myöhemmin, kun Custom Post Typet (mahdollistaen monimutkaiset datarakenteet) julkaistiin ja löysimme Advanced Custom Fieldsin (mahdollistaen monimutkaisien ulkoasujen päivittämisen) päätimme, että WP on meidän ykköstyökalu.”
3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?
“Me ollaan alusta asti panostettu designin ja teknologian lisäksi asiakaskokemus- ja liiketoimintaosaamiseen. Vaikka meidän yleisin lopputuote on verkkosivu niin pureudumme asiakkaan liiketoimintaan, autamme asiakaskokemuksen parantamisessa ja digitaalisen liiketoiminnan fokuksen löytämisessä.
Ylläpitäjien arki, ja sen helpotus, on myös iso asia meille. Sanonkin asiakkaille, että jos he joutuvat soittamaan meille arkipäiväisistä asioista niin me ollaan tehty asiat väärin. Pyrimme siihen, että sivut on mahdollisimman modulaarisia ja kaikki mitä voidaan on automatisoitu.
Meidät erottaa monesta toimistosta oma tuoteliiketoiminta (Brella), joten elämme joka päivä samaa arkea kuin suurin osa asiakkaistamme ja pystymme tuomaan oman tuotteen kehityksestä opit asiakkaille.”
4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?
“Yleisimmät projektimme ovat 20 000 – 50 000€:n haarukassa, ja kestävät kahdeksasta kymmeneen viikkoon. Olemme rakentaneet oman mallin projektien sujuvaan läpivientiin.”
5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?
“Meidän porukka on mukana luotsaamassa WordPress Meetuppeja Jyväskylässä. Tämän lisäksi pyrimme jakamaan tietouttamme eri kaupunkien WordPress Meetupeissa sekä WordCampeissa.”
6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
“Tarjoamme hostingin lisäksi tietoturvallista ylläpitopalvelua WordPressille. Ylläpidon hinta on 49-199e/kk (+ alv 24%) riippuen sivuston koosta.”
7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?
“Tarjoamme itse rakentamaamme WordPress-optimoitua palvelinympäristöä. Valmiit vaihtoehdot kartoitettuamme päädyimme lopulta oman ympäristön rakentamiseen vapaamman räätälöitävyyden lisäksi asiakkaidemme palvelinympäristöön liittyvien sijainti- ja tietoturvatoiveiden takia. Käytämme pääosin DigitalOceanin virtuaalipalvelimia, mutta ympäristöämme voidaan ajaa tarpeen mukaan myös muiden tarjoajien palvelimilla. Hosting-hinnoittelumme on alkaen 49€/kk.”
8) Minkälaista design-osaamista teiltä löytyy?
“Uskomme, että keskitymme selkeästi keskivertoa WordPress-putiikkia enemmän designiin, joten web-suunnittelijoiden lisäksi haalimme tekijöiksi myös esimerkiksi UX/UI-suunnittelijoita. WordPress-projektien lisäksi autamme jatkuvasti eri startuppeja suunnittelussa. Tästä hyvänä esimerkkinä aikaisemmin mainittu oma tuotteemme, Brella, jonka asiakkaina on mm. Facebook, Microsoft, IBM. Brellan suunnittelu ja tekninen toteutus on omaa tuotantoamme.”
9) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
“Solteq on selkeästi suurimpia ylpeydenaiheita: kahden kuukauden hurjassa aikataulussa pysyminen, Hubspotin ja WordPressin saumaton integrointi ja jatkuva intensiivinen kehitys. Rautalammin kunnan sivusto oli myös projektina mielenkiintoinen, koska kehitimme sivustoa avoimesti kuntalaisten kanssa keräten heiltä palautetta kehityksen eri vaiheissa.”
Lue lisää:
- HubSpot verkkosivut – kaikki julkaisut Vierityspalkissa
- HubSpot Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa