Pizza-online muuttui Foodoraksi ja matka kohti monopolia etenee
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.
Viime kesänä YLE raportoi Pizza-onlinen toiminnan monopolistisista piirteistä, ja Vierityspalkissakin kommentoitiin Pizza-onlinen toiminnan olevan oppikirjaesimerkki siitä miten netissäkin voi syntyä monopolia muistuttavia tilanteita.
Nyt Pizza-onlinen uusi omistaja on yhdistänyt palvelun toisen omistamansa palvelun, Foodoran, kanssa. Yhdistämisen syynä lienee kova kilpailu Woltin kanssa. Nyt Foodora hyppää Suomessa kertaheitolla Wolttia isommaksi toimijaksi.
Woltin ja Foodoran pitkälti jakama ravintolaruoan tilausmarkkina toimii edelleen oppikirjaesimerkkinä siitä miksi alustapalveluiden kehittyminen ei tule poistamaan tarvetta yritysten omille verkkokaupoille ja myyntikanaville.
Alustapalveluilla on pyrkimys hallitsevaan asemaan markkinassa, ja vaikka ne voivat tarjota etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille paljon apua ja tukea, niin ne ovat nukkuvia karhuja. Eikä karhu voi luonnolleen mitään, kun se kasvaa isoksi, se haluaa enemmän ja enemmän syötävää.
Samalla kun Wolt ja Foodora auttavat monia pieniä ravintoloita, niin niiden todellinen tavoite on hallita markkinaa ja sanella omat hintansa. Kahden jättiläisen hallitsema markkina ei myöskään ole ravintoloiden kannalta välttämättä erityisen hyvä tilanne, koska kilpailu ei välttämättä ulotu ravintoloiden maksamiin palkkioihin. Esimerkiksi MTV:n uutisten selvityksen mukaan Foodoran ja Woltin maksut ovat yrityksille hyvin samansuuntaiset, kummankin ottaessa noin 30 prosenttia annoksen hinnasta itselleen.
Vastaavia tilanteita lienee tässäkin maassa lopulta aika paljon. Esimerkiksi moni autoliike on heittäytynyt täysin Nettiauton varaan, moni kiinteistövälittäjä nojaa isoihin asuntoportaaleihin täysin, moni majoitustarjoaja myy kaiken kapasiteettinsa Booking.comin kautta, ja niin edespäin.
Kaikki palvelut eivät toki toimi samalla tavalla, osa palveluista tekee rahansa kiinteillä maksuilla, osa toimii Woltin ja Foodoran kaltaisesti prosenttiosuuksilla myynnistä.
Jos omassa markkinassa on vahva välityspalvelu, voi yritysten näkökulmasta oma verkkosivusto tuntua turhalta, mutta samalla se on henkivakuutus muuttuvia tilanteita kohtaan.
Ei se oma verkkopalvelu toki ole itsetarkoitus, etenkään jos välittäjäpalveluiden välillä on riittävää kilpailua ja hinnat ovat kohtuulliset. Tällöin toki kannattaa nauttia tilanteesta.
Jos kuitenkin joku päivä käy niin että kilpailu loppuu, ja välittäjäpalvelu alkaa nostamaan hintoja, niin oman asiakaskunnan opettaminen uusille tavoille ei käy yhdessä yössä, kuten moni pizzeria on karvaasti havainnut.
Aiemmin samasta aiheesta:
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.