Ravintoloiden verkkokauppa pyörii Woltin ja Foodoran avulla

Perttu Tolvanen

YLE kirjoittaa ravintolaruoan kotiintilaamisen kovasta kasvusta viime vuoden aikana, eikä ilmiötä jutun mukaan voi laittaa kokonaan koronan piikkiin. Kuluttajat tilaavat kotiin ruokaa enemmän ja useammin, ja tämän buumin arvioidaan jatkuvan myös koronakriisin jälkeen.

Samalla Suomesta on tullut kahden tilauspalvelun taistelukenttä, kun Wolt ja Foodora laajentuvat ja markkinoivat kilpaa ympäri Suomen. Korona lienee kiihdyttänyt ravintoloiden innostusta liittyä mukaan tilauspalveluihin, vaikka tilauspalveluiden perimä noin 30 prosentin osuus onkin monelle ravintolalle todella kova pala.

Lue artikkeli: Ravintolaruoan kotiin tilaaminen hurjassa nosteessa, eikä ilmiö selity pelkällä koronalla – YLE 10.1.2021

Wolt ja Foodorahan tarjoavat ravintoloille täyden palvelun ratkaisun verkko-ostamiseen ja annosten kotiinkuljetuksiin. Vastaavaa kokonaisuutta ei ole yhtä helppoa hankkia mistään muualta. Wolt ja Foodora ovatkin ravintoloiden näkökulmasta ylivoimaisesti helpoin tapa rakentaa oma verkkokauppa ja logistiikkaketju. Kustannuksia ei tule alussa juuri ollenkaan, mutta jokaisesta myydystä annoksesta menee 30 prosenttia välittäjäpalvelulle.

Kumpikaan palvelu ei myöskään salli ravintoloille erilaista hinnoittelua eri kanavissa, joten välittäjäpalvelun isoa osuutta on hyvin vaikea siirtää kuluttajahintoihin.

Käytännössä näiden kahden tilauspalvelun ainut iso kilpailija on Kotipizza, joka tarjoaa omille yrittäjilleen samantyyppisen kokonaispalvelun, joskin Kotipizzan tapauksessa yrittäjät tyypillisesti hoitavat itse kotiinkuljetukset. Ylen jutussa käsitelläänkin ansiokkaasti Kotipizzaa Woltin ja Foodoran rinnalla, koska se todellakin on ainut merkittävä haastaja tällä hetkellä.

Ravintolat voisivat myös itse hoitaa verkkokaupan ja kuljetukset

Toki jokainen ravintola voisi rakentaa oman verkkokaupan, palkata kuskit, ostaa autot ja hoitaa rahaliikenteen, mutta käytännössä tällainen vaatisi pienimmilläänkin useiden kymmenien tuhansien eurojen investointeja, eikä lopputulos olisi kuluttajalle yhtä helppoa ja sujuvaa kuin Woltin ja Foodoran käyttäminen.

Monelle pienelle ravintolalle pelkkä ajatuskin oman verkkokaupan rakentamisesta ja kuljetuslogistiikan organisoimisesta tuntuu varmasti täysin mahdottomalta. Helppoja ja halpoja vaihtoehtoisia ratkaisuja ei kuitenkaan tunnu oikein olevan.

Wolt ja Foodora hyödyntävät ravintoloiden heikkoa neuvotteluasemaa

Wolt ja Foodora ovat hyvää liiketoimintaa juuri sen 30 prosentin osuuden johdosta. Ilman sitä tuskin Wolt olisi kerännyt valtavaa rahakassaa sijoittajilta, jotka uskovat Woltin olevan jossain vaiheessa erittäin kannattavaa liiketoimintaa, kunhan se pääsee kukkulan kuninkaaksi tarpeeksi monella markkinalla. Sama on tietysti Foodoralla ajatuksena.

Foodoralla myös tiedetään omasta lähihistoriasta varsin hyvin se kuinka hyvää liiketoimintaa hallitsevassa asemassa oleva välittäjäpalvelu voi tehdä. Foodoran ostama Pizza-online oli erittäin kannattavaa liiketoimintaa silloin kun se käytännössä monopolisoi pizzojen kotiintilaamista Suomessa. Tästä aiheestahan on aiemmin kirjoitettu tässäkin blogissa.

Woltin ja Foodoran sisäisestä kulurakenteesta ei ole saatavilla julkista tietoa, joten on vaikea arvioida miten kannattavaa nykyinen toiminta on. Wolttiin sijoitettujen rahojen suuruudesta voi kuitenkin olettaa, että onnistuessaan saavuttamaan riittävästi ravintoloita ja totuttamaan kuluttajat palvelun käyttäjiksi, voi palvelu olla erittäin hyvin tuottavaa liiketoimintaa.

Tilipäivä koittaa, kun monopolimainen asema on saavutettu

Monessa muussa markkinassa on jo vastaava kehityskulku nähty. Esimerkiksi hotellien varaamisessa Booking.com on saavuttanut erittäin merkittävän aseman. Edes isoimmat hotelliketjut eivät voi kokonaan olla Bookingin ulkopuolella, vaikka olisivat panostaneet miljoonia omiin verkkopalveluihin ja varausjärjestelmiin.

Sama kehitys lienee edessä myös ravintola-annosten kotiintilaamisessa. On vaikea nähdä, että markkinaan voisi syntyä kovin nopeasti kilpailevaa toimintaa, joka aidosti haastaisi Woltin ja Foodoran hyvin rahoitettua etenemistä.

Jenkeistä sentään löytyy esimerkiksi Slice, joka on kerännyt melkoisen rahoituksen taakseen. Slice on kuitenkin keskittynyt vain pizzerioihin, mutta erottuu välittäjäpalveluista, koska veloittaa kiinteän summan per tilaus, jolloin isojen tilausten hyödyt jäävät ravintoloille.

Slice muistuttaakin enemmän erikoistunutta Shopifya, kuin Wolttia tai Foodoraa, koska sen liiketoimintaidea on tarjota erilaisia tukipalveluita ravintoloille ilman asiakassuhteen täydellistä omistamista.

Suomessa Woltin ja Foodoran hallitseva asema tuntuu aika pysyvältä

Ehkä avoimena Suomessa on enää se, että tuleeko Woltin ja Foodoran hallinta olemaan täydellistä vai pystyykö osa ravintoloista rakentamaan omista verkkopalveluistaan myös uskottavia, vaihtoehtoisia tilauskanavia.

Booking.com on tässäkin hyvä verrokki. Monen hotellin asiakkaissa ulkomaiset turistit ja satunnaiset asiakkaat näyttelevät isoa roolia. Booking.com auttaa juuri näiden asiakkaiden tavoittamisessa ja helpon palvelukanavan tarjoamisessa. Bookingin rooli on yleensä huomattavasti pienempi, jos hotellilla on paljon kanta-asiakkaita ja vahvoja asiakassuhteita.

Monien ravintoloiden asiakaskunta taas on yleensä hyvin paikallista, etenkin kanta-asiakkaat, joten ainakin tästä näkökulmasta katsottuna omien kanavien rakentaminen Woltin ja Foodoran rinnalle luulisi olevan monelle järkevää.

Esimerkiksi VR teki keväällä parissa viikossa ravintolavaunujensa annoksille verkkokaupan ja organisoi itse kuljetukset asiakkaille. Kauppa toki suljettiin nopeasti, kun koronakriisi helpotti kesällä, mutta tapaus on silti hyvä esimerkki siitä, että kohtuullisen laadukkaan tilauskanavan ja logistiikkakuvion pystyttäminen voi onnistua nopeastikin. Kannattavuus on toki toinen asia, mutta esimerkiksi Kotipizza on Suomessa tehnyt kotiinkuljetusta jo vuosikymmeniä, joten mistään täysin uudesta asiasta ei ole kysymys.

Moni hotellihan esimerkiksi pyrkii ohjaamaan kanta-asiakkaansa omien tilauskanavien äärelle, jotta edes osa asiakkaista maksaisi täyden hinnan suoraan yritykselle, eikä jokaisesta myyntitapahtumasta tarvitsisi maksaa 30 prosentin veroa hallitsevalle välittäjäpalvelulle.

Ravintoloilla tämä mietintä ja uuden todellisuuden kohtaaminen taitaa valitettavasti olla vielä aika alkuvaiheessa. Ja mitä hitaammin se mietintä etenee, sitä isomman aseman Wolt ja Foodora ehtivät rakentaa kuluttajien mielissä.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on yli 800 tilaajaa).

Aiheesta aiemmin:

Comments are closed.