Budbee tuo läpinäkyvyyttä verkkokauppojen kotiinkuljetuksiin

Perttu Tolvanen

Verkkokaupan akilleen kantapää on edelleen pitkälti tavaroiden toimittaminen kätevästi kuluttajalle kotiin. Pakettikaupassa on menty paljon eteenpäin viime vuosina, mutta esimerkiksi kotiinkuljetukset eivät ole kehittyneet merkittävästi. Edelleen on kovin yleistä, että kuluttaja ei saa mitään ennakkoilmoitusta lähestyvästä kuljetuksesta. Jos ei satu olemaan kotona, on paketti haettava jostain satunnaisesta toimipisteestä tai odotettava uutta ”yllätyskuljetusta”.

Ruotsalainen Budbee on kuitenkin rantautunut Suomeen hiljattain, ja Budbee tarjoaa kuluttajille kohtuullisen erilaisen kotiinkuljetuskokemuksen verrattuna siihen mitä aiemmin on ollut tarjolla.

Ensinnäkin kuljetukset tehdään aina iltaisin, jolloin kuluttajat yleensä ovat paremmin kotona kuin päivisin. Täten Budbeen kohdalla voi kuluttaja olla aina varma siitä, että tarjolle tulevat toimitusikkunat ovat ilta-aikoja.

Toisekseen, Budbee tarjoaa erittäin tarkan näkyvyyden siihen missä kuljetus on menossa ja mikä on arvioitu saapumisaika. Systeemi muistuttaa Wolttia ja Foodoraa, jotka ovat totuttaneet monet kuluttajat siihen, että kuljetuksen saapumista voi seurata minuuttien tarkkuudella. Tässä Budbeen mobiilisovellus on erityisen hyvä, ja erottuu Postin ja Matkahuollon yllätyspakettipalveluista. Budbeen tarjoamaa tarkkaa läpinäkyvyyttä viimeisen mailin vaiheeseen voikin pitää varsin merkittävänä uudistuksena ihan koko kotimaisen verkkokaupan näkökulmasta.

Kolmantena uutuutena on mahdollisuus kaventaa toimitusikkunaa pientä lisärahaa vastaan. Jos esimerkiksi ei ehdi viideksi vielä kotiin, voi toimitusikkunan siirtää välille 19-22 parin euron lisämaksusta. Tämä kaikki myös toimii hyvin samalla tyylillä kuin vaikkapa Woltissa, Budbeen mobiilisovellusta käyttämällä. Esimerkiksi Posti ja Matkahuolto tarjoavat vain klo 17-21 -tyyppisiä koko illan mittaisia toimitusikkunoita kuluttajille.

Budbeestä on kirjoittanut hiljattain muun muassa Helsingin Sanomat, Kauppalehti ja Talouselämä:

Osa verkkokaupoista on Budbeen myötä ryhtynyt myös tarjoamaan erittäin nopeita toimituksia, esimerkiksi Gigantista tilatessa voi joissain tapauksissa saada toimituksen Budbeen avulla jopa samalle illalle.

Budbee-kuljetusten hinnoittelu vaikuttaa vaihtelevan melko paljon eri verkkokauppojen välillä, mutta toistaiseksi Budbee-kuljetuksen voi yleensä saada jopa huomattavasti Postin ja Matkahuollon kotiinkuljetuksia halvemmalla. Useampi verkkokauppa tarjoaa Budbeetä jopa ilmaiseksi kuluttajalle, jolloin verkkokauppa maksaa kuljetuksen kokonaan. Usein hinta kuluttajalle on luokkaa 3-5 euroa. Postin ja Matkahuollon kotiinkuljetuspalvelut alkavat käytännössä kymmenestä eurosta ja voivat olla joskus enemmänkin, joten ero on varsin huomattava.

Budbee on toki saatavilla tällä hetkellä vain pääkaupunkiseudulla ja muutamissa isoissa kaupungeissa.

Postilla ja Matkahuollolla on toki muutakin kilpailua

Budbee, Posti ja Matkahuolto eivät ole toki ainoita pelureita tällä kentällä. Esimerkiksi Verkkokauppa.com käyttää myös Fetch-palvelua, joka on kotimainen nopeisiin toimituksiin erikoistunut yritys. Ennen kello 14.00 tilatut tuotteet voi Verkkokauppa.comista saada kotiin samaksi illaksi noin 15 euron kuljetusmaksulla. Fetch tarjoaa myös varsin hyvän näkyvyyden web-käyttöliittymän avulla kuljetuksen saapumisen tarkkaan seurantaan. Fetchikin on tosin saatavilla vain pääkaupunkiseudun alueella, ja ei ole vielä kovin monen verkkokaupan yhteistyökumppani.

Fetchin toteutus on hyvä esimerkki mallista, joka nojaa myös tekstiviesteihin, mutta viesteissä on linkki web-käyttöliittymään, josta voi hyvin helposti seurata toimituksen etenemistä reaaliajassa. Mobiilisovellus ei näin ole välttämätön hyvän läpinäkyvyyden tarjoamiseen, vaikka Budbee ja Wolt ja monet muut toimijat nojaavatkin sovelluksiin vahvasti.

Myös Wolt on viime aikoina ottanut valikoimiinsa erilaisia nopeata kuljetusta kaipaavia verkkokauppoja. Ainakin pääkaupunkiseudulla esimerkiksi kukkakaupat ovat ryhtyneet varsin aktiivisiksi Woltin hyödyntäjiksi. Perinteisistä pakettikaupoista esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa on Woltissa pienellä valikoimalla. Wolt ei tosin integroidu missään näissä tapauksissa yritysten verkkosivustoille, vaan tuotteiden selaaminen ja tilaaminen on mahdollista ainoastaan Woltin sovelluksen sisältä.

Posti ja Matkahuolto keskittyvät yllätyspaketteihin

Postikin on parantanut OmaPosti-sovellustaan viime aikoina. Nykyisin sovelluksen avulla voi esimerkiksi valita kotiinkuljetuksen toimitusikkunan. Postilla ei kuitenkaan ole minkäänlaista lähestyvän kuljetuksen seurantaa sovelluksessaan, joten mobiilisovelluksen hyödyt jäävät verkko-ostajien kannalta hyvin pieniksi.

Matkahuolto taas nojaa edelleen tekstiviestipohjaiseen malliin, jossa ei ole yleensä mitään linkkejä web-käyttöliittymiin, joissa voisi seurata tarkemmin toimitusta.

Posti ja Matkahuolto eivät kumpikaan tarjoa edes minkäänlaista ennustetta kotiinkuljetuksilleen, joten paketit voivat saapua milloin tahansa annetun toimitusikkunan sisällä. Kuluttajan roolina on istua kotona ja odottaa aktiivisesti.

Posti ja Matkahuolto eivät myöskään ole viestineet juurikaan tämän alueen tulevista parannuksista. Postin strategiana tuntuu olevan enemmänkin panostaa pakettiautomaatteihin ja näihin liittyvään logistiikkaan. Strategia ei ole välttämättä huono, mutta jättää tilaa juuri Budbeen kaltaisille toimijoille.

Kotiinkuljetukset voisivat olla paljon nykyistä isompi markkina

Kuten tässäkin blogissa on aiemmin todettu, on verkkokauppojen kotiinkuljetusten isoin ongelma kuluttajien näkökulmasta niiden heikko ennakoitavuus. Kotiinkuljetus ei ole houkutteleva toimitusvaihtoehto, jos sen toteutus on yllätyspaketti-tyyppinen malli.

Esimerkiksi pakettiautomaattien suosio perustuu juuri siihen, että nämä ovat kuluttajien näkökulmasta ennakoitavia ja joustavia toimitusmalleja, jotka on helppo sovittaa oman arjen kiireiden keskelle. Näidenkin toimivuuden kohdalla on tosin nyt koronakriisin aikana ilmennyt paljon haasteita, kun pakettiautomaattien ruuhkautuessa voivat paketit singahdella kauaskin toivotusta automaatista tai noutopisteestä.

Kotiinkuljetukset saisivat varmasti paljon enemmän suosiota, jos niiden toteutusmalli olisi läpinäkyvämpi ja niihin pystyisi myös vaikuttamaan muulloinkin kuin alkuperäisen tilauksen yhteydessä.

Esimerkiksi Amazonin menestys USA:ssa perustuu isolta osin juuri kuljetuslogistiikan kuluttajaystävällisempään toteutusmalliin. Toimitukset ovat nopeita ja läpinäkyviä, ja kuluttajilla on hyvin paljon vaikutusvaltaa kuljetusten ajankohtiin.

Budbee kirittää Postin ja Matkahuollon palvelukehitystä

Budbeen visio liittyykin juuri tähän, että jos kotiinkuljetuksista saadaan olennaisesti miellyttävämpiä kuluttajien näkökulmasta, voi tämä markkina olla paljon suurempi kuin nykyisin. Helsingin Sanomien mukaan Budbeen rahoitus on jo 100 miljoonan euron luokkaa, ja omistajina on muun muassa Zalandon perustaja. Liiketoimintamalli muistuttaa jonkin verran esimerkiksi Wolttia, koska myös Budbee hoitaa kuljetukset alihankkijoiden avulla, keskittyen itse teknologiaan. Woltista poiketen, Budbee toimii kuitenkin verkkokauppiaiden kumppanina, laskuttaen vain työstä, ja jättäen asiakassuhteen hallinnan verkkokaupoille itselleen.

Postin ja Matkahuollon kalliit yllätyspaketit voivat toimia näin koronakriisin aikana vielä kohtuullisesti, mutta etenkin koronatilanteen hellittäessä Budbeen malli on merkittävästi toimivampi kiireisen kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta.

Myös ihan pelkkä kilpailun lisääntyminen verkkokauppojen kotiinkuljetuksissa on kuluttajien näkökulmasta pelkästään hyvä asia, ja tätä kiritystä Budbee tarjoilee Postille ja Matkahuollolle.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Muuta suositeltavaa luettavaa verkkokaupasta Suomessa:

Jätä kommentti