Ristiriitaisia havaintoja Google-sukupolvesta

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Pimeät käytännöt evästekyselyissä Suomessa.

Laila Heinemann kirjoittaa uusimmassa Tietolinjassa* myyteistä joita on liitetty “Google-sukupolveen” (tai “digital natives” -käyttäjäryhmään, kuten sitä jotkut kutsuvat). Kirjoituksessa referoidaan laajempaa tutkimusta (pdf)*, jonka tutkimustuloksissa on kyseenalaistettu erilaisia “totuuksia” joita on yleisesti liitetty tähän nuorempaan “nettifiksuun” käyttäjäkuntaan. Tässä tutkimuksessa Google-sukupolvella viitattiin erityisesti vuoden 1993 jälkeen syntyneeseen sukupolveen.

Lue artikkeli: Käyttäjä 2.0 – myyttejä Google-sukupolvesta

 

Tutkimuksen lähtökohtana olivat yleiset oletukset joita esimerkiksi lehtikirjoituksissa ja monissa keskusteluissa käsitellään jonkinlaisina “helppoina totuuksia”. Useinhan nuoremman sukupolven surffailutottumuksia kuvaillaan nopeatempoisiksi ja sisältöä vain pintapuolisesti tutkivaksi. Monet vanhemmat henkilöt saattavat myös arvioivat nuorempien sukupolvien ymmärtävän internetin luonteen ja rakenteen heitä merkittävästi paremmin. “Nykynuorison” saatetaan arvioida olevan kykenevämpiä useiden asioiden tekemiseen samanaikaisesti ja odottavan esimerkiksi koulultaan entistäkin viihdyttävämpiä sisältöjä. Moni vanhempi netin käyttäjä saattaa kommentoida esimerkiksi lastensa parempia tiedonhakutaitoja ja uskallusta kokeilla asioita ilman käyttöohjeiden lukemista tai tarkempaa tutkimista.

Tutkimuksen tulokset ovat mielenkiintoisia herättelyjä siihen kuinka helposti hyväksymme näitä “helppoja totuuksia” kun ne kuulostavat “järkeenkäyviltä”. Tässä muutamia poimintoja “totuuksista” joita tutkimus käänsi päälaelleen:

  • Oppiminen kokeilemalla havaittiin täydelliseksi myytiksi. Tutkimuksen mukaan nimenomaan vanhempi väestö opettelee netinkäyttöä kokeilemalla. Nuorempi polvi lukee kiltisti ohjeita.
  • Valmiudet hakea tietoa eivät olleet missään määrin parempia nuorisolla kuin vanhemmilla käyttäjillä. Parempi tekninen osaaminen ei antanut mitään etua hyödyllisen tiedon löytämiseen.
  • Nuoriso ei selaile ja silmäile nettiä ylimalkaisesti yhtään sen enempää kuin vanhempi väestö. Kaikki ikäluokat ovat netissä yhtä keskittymiskyvyttömiä.
  • Nuoriso ei ymmärrä internetin ja sen palveluiden toimintalogiikkaa yhtään sen paremmin kuin vanhempi väestö. Jopa perustavaa laatua olevissa käsityksissä havaittiin puutteita (esim. kuka tuottaa mihinkin sisältöä ja miten sisältö syntyy).
  • Viihdesisältöjen oppimista parantava vaikutus on todettu hyvin vaikeaksi todentaa ja viihteellisyydellä on havaittu olevan jopa negatiivista vaikutusta oppimiseen. Nuoret eivät myöskään välttämättä suosi viihdesisältöä vaan saattavat jopa ohittaa multimediasisällöt kokonaan.
  • Nuorison kyky omaksua tietoa paremmin monista eri medioista ja tehdä useita eri asioita samaan aikaan ei ole helposti todennettavissa. Se, että tällaiseen tapaan työskennellä oppii jo nuoresta ei välttämättä varsinaisesti paranna kykyjä tiedon omaksumiseen vanhempana.

Toki tutkimuksessa löydettiin myös yleisiä uskomuksia jotka pitivät tutkimuksen mukaan täydellisesti paikkansa. Esimerkiksi syytökset “leikkaa-liimaa-sukupolveksi” osoittautuivat olevan täysin kohdallaan. Tietoa kopioitiin ja teoksia plagioitiin varsin avoimesti, jopa tietoisesti tekijänoikeuksia rikkoen. Myös vähäinen kiinnostus passiivisia medioita kohtaan (kuten televisio ja lehdet) todettiin olevan ihan kohdallaan oleva uskomus.

Kokonaisuutena tutkijat päätyivat lopputulokseen, että koko ajatus “Google-sukupolvesta” tulisi ehkä unohtaa ainakin internettiin liittyvien käyttötottumuksien kohdalla. Loppujen lopuksi teinit sekoilevat netin kanssa ihan samalla tavalla kuin vanhempikin väestö.

Jos heräsi kiinnostus, niin artikkeli* kannattaa lukea ja varsinainen tutkimuskin (pdf)* ehkä ladata matkaan.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina. Lisäksi päivitetty artikkelilinkki toimivaksi myöhemmin, koska alkuperäinen linkki oli rikkoutunut Tietolinjan alustavaihdoksen yhteydessä.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Ristiriitaisia havaintoja Google-sukupolvesta”

  1. […] käyttäjien tavoista ja tottumuksista on myös kirjoitettu säännöllisesti. Esimerkiksi ”Ristiriitaisia havaintoja Google-sukupolvesta” -artikkeli, ”Google on uusi shoppausassistentti” -artikkeli, ”Jos […]

  2. […] aivan kaikessa seniorit eivät edelleenkään ole muusta porukasta poikkeavia netin käyttäjiä. Esimerkiksi surffailussa, hakukoneiden käytössä ja tiedonhankinnassa seniorit sekoilevat yhtä pa…. Täten tuskin voikaan sanoa, että nuorempi sukupolvi olisi Facebookin käytössäkään sen […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun