Hakukoneoptimoinnin konsultointitoimisto Tulos
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki
Neljä hakukoneoptimoinnin ammattilaista on perustanut uuden firman, nimeltä Tulos. Miehet lupaavat keskittyä optimoimaan asiakkaiden orgaanisia hakutulossijoituksia ja aikovat pysytellä erossa alaa viime aikoina leimanneesta agressiivisesta hakusananmainonnan myynnistä. Tuloksen perustajat: Nicolas Fogelholm, Lasse Larvanko, Arttu Raittila*, Jani Uljas*.
Asiantuntijakonsultointina hakukoneoptimointia tarjoava Tulos aikoo panostaa pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamiseen ja asiakkaiden verkkopalveluiden monipuoliseen optimointiin. Uuden yrityksen syntyä perustajat luonnehtivat myös vastareaktioksi hakukonemarkkinointialan sirpaleisuudelle ja hyvin kirjaville toimintamalleille.
Kaikki uskovat vahvasti ”reiluun hakukoneoptimointiin”, eli alan termistöllä ”valkohattuiseen optimointiin”. Keskeisenä osana tätä reilumpaa optimointityötä Tulos näkee erityisesti asiakkaiden kouluttamisen ja tarvittaessa myös sisältöihin ja käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvän konsultoinnin.
Tuloksen toimitusjohtaja Lasse Larvanko* alleviivaakin Vierityspalkille, että ”Tulos ei halua myydä asiakkailleen vain muutaman tuhannen euron hakusanamainontapaketteja vaan lähtökohtana täytyy olla kestävämpien ratkaisujen hakeminen ja sellaisten ratkaisujen löytäminen jotka tuottavat asiakkaalle liiketoimintaa, eivät pelkästään liikennettä.” Toimiston palvelutarjonta toki kattaa myös perinteisemmän hakusanamainonnan optimoinnin ohella.
Kilpailijoinaan uusi toimisto näkee mm. Total Managementin*, Estimen*, NoFramen* ja eSpimen*. Larvanko tosin epäilee, että alalle on vielä tulossa uusia toimijoita lähiaikoina. Tavoitteena Tuloksella on kuitenkin pysyä suhteellisen pienikokoisena ja erikoistuneena toimijana joka ei aio lähteä hakemaan kasvua hinnalla millä hyvänsä. Tässä yhteydessä Larvanko viittaa erityisesti Adwords-mainontaa bulkkityyppisesti myyviin kilpailijoihin. Kasvua Tulos aikoo hakea kasvua pääasiallisesti kumppanuuksien kautta.
Uuden toimiston yhteistyökumppaneina Larvanko näkee erityisesti mainostoimistot ja julkaisujärjestelmätoimittajat. Tällä hetkellä hyvin tyypillisenä Tuloksen toimeksiantona on esimerkiksi tekninen raportti, jossa kartoitetaan muutostarpeita asiakkaan käyttämälle julkaisujärjestelmälle ja ehdotetaan muutoksia mm. järjestelmän nimeämis- ja linkityskäytäntöihin. Tyypillisiä asiakkaita ovat verkkokaupat ja muut tuotteitaan vahvasti verkossa markkinoivat yritykset. Jatkossa tekemisen Larvanko uskoo menevän enemmän sisällöllisen konsultoinnin puolelle ja asiakaskohderyhmänä nähdään myös esimerkiksi isot mediatalot. Hakukoneoptimointitietoisuuden kasvaessa Larvanko uskoo myös, että heiltä tullaan kaipaamaan konsultointia tilanteisiin joissa hakukoneet ovat rankaisseet ylioptimoinnista asiakasta.
Larvanko lupaa myös uudenlaisia hinnoittelumalleja ja kertoo verkkokauppojen kohdalla jo heillä olevan käytössä asiakkaan liiketoiminnan kasvuun sidottuja malleja. Muutenkin Larvanko painottaa, että Tulos ei välttämättä ole edes kovin kiinnostunut tekemään projekteja joissa tavoitteena on pelkästään kasvattaa liikennettä ilman mitattavia laatu- tai konversiotavoitteita.
Perustajatiimiin kuuluu useita harvinaisen aktiivisia verkkokirjoittajia ja bloggaajia. Esimerkiksi Arttu Raittilan Nettibisnes.info kuuluu parhaisiin viime vuoden saittitulokkaisiin Suomen digisektorilla ja esimerkiksi artikkelit Mikrosaitit & kampanjasivustot – huonoa bisnestä?, Hakukoneoptimointi lyhyesti, StumbleUpon markkinointi- ja mainonta, Tehokkain internet-markkinoinnin menetelmä kannattaa laittaa lukulistalle jos eivät vielä ole. Myös Nicolas Fogelholmin pyörittämä optimointi.com* on saavuttanut vahvan aseman hakukoneoptimointipiireissä. Täten Tuloksen omalta saitilta odotetaan myös laadukasta sisältöä ja artikkeleita alan kuvioista.
Vierityspalkki toivottaa onnea ja menestystä uudelle tulokkaalle.
[*Toim. huom. linkkejä poistettu toimimattomina.]
19 kommenttia on “Hakukoneoptimoinnin konsultointitoimisto Tulos”
Kommentointi on suljettu.
Fast & Loud
Hyvin starttaa pojilla bisnes, Googlessa hakutermillä ”hakukonemarkkinointi” Tulos löytyy vasta sivulta 3…
Mutta lisää sisältöä, niin eiköhän hakukoneella löydy jatkossa korkeammalta!
Toivottavasti hakukonemarkkinointibisnes saadaan kuntoon, sillä kohta googlettajien luottamus hiipuu kun hakutuloksista löytyy väkisin nostettuja sivuja. Historiaan kun kurkistetaan, niin on hyvä muistaa että Altavista hävisi hakukoneskaban kun hakutulokset eivät olleet riittävän laadukkaita ja Google ajoi ohi ylivoimaisella hakualgoritmilla ja bisnesmallilla.
Nico
Olet oikeassa – hakukoneiden tärkein kilpailuvaltti on laadukkaat hakutulokset. Näitä parannellaan jatkuvasti uusilla hakualgoritmeillä. Googlella on myös oma ”armeijansa” joka käy manuaalisesti läpi hakutuloksia ja siivoaa näitä tarpeen vaatiessa.
P.S. Meidän oma saitti on tehty hakukoneystävälliseksi, mutta sitä ei ole yritetty väkisin nostaa :-)
La Toya
Itselläni ei olisi pokkaa myydä näitä palveluita vakavalla naamalla ”vaativina asiantuntijapalveluina”. Käytännössä merkittävät optimoinnit voinee laskea kahden käsin sormin. Nämä tehdään / tai kerrotaan (konsultoidaan) asiakkaalle ja toivotaan parasta.
Nostan hattua… niin ja onhan sitä pahempaakin onnenongintaa kuten kakusuu.fi kusetussenttihuutokauppa.
Nico
La Toyalle kiitokset hatun nostosta ja haluaisin painottaa että meidän toimintamalliin nimenomaan ei kuulu että teemme pikaisen konsultoinnin asiakkaalle ja toivotaan parasta.
Meidän näkemyksen mukaan merkittävät hakukonenäkyvyyteen vaikuttvia tekijöitä ei voida laskea kahden käsin sormin. Esim. Googlen hakukonesijoituksiin perustuvia kriteereitä on yli 200.
Lähtökohatisesti kartoitamme myös aina asiakkaan tarpeet ja määrittelemme yhdessä tavoitteet hakukonenäkyvyydelle. Olemme sitä mieltä että pysyäkseen mukana kilpailussa ja halutessa laajentaa sekä parantaa hakukonenäkyvyyttä yritysten on panostettava jatkuvaan hakukonenäkyvyyden hallintaan.
Jatkuva hakukonenäkyvyyden hallinta tarkoittaa, että käymme säännölliseti läpi ja raportoimme miten hakukoneoptimointi on vaikuttanut verkkopalvelun löydettävyyteen, miten suoriudutaan valituilla hakusanoilla ja kuinka paljon hakukoneiden kautta tuleva liikenne on kasvanut (tai laskenut!). Ehdotamme myös jatkotoimenpiteitä ja avustamme esimerkiksi hakukoneiden kannalta optimaaliseen sisällöntuotantoon. Samaan pakettiin kuuluu myös konversion parantamiseen liittyviä ehdotuksia.
PerttuT
Itsekin allekirjoitan sen, että kun lähdetään oikeasti kisaamaan top-10 paikasta jollain hakusanalla jossa kisa on ollut jo jonkin aikaa käynnissä, niin siihen ei ne 10 kivaa juttua enää riitä. Toisekseen monelle tuotteelle ja palvelulle aika on rahaa eikä sitä top-10 paikkaa haluta odotella kahta vuotta. Nämä ovat kummatkin vahvoja syitä palkata konsultti.
Sitten ihan toinen juttu on tilanteet joissa ei vielä tiedetä, että millä hakusanoilla halutaan näkyä ja mihin sanoihin kannattaisi panostaa. Tämänkaltaiset caset ovat enemmän pitkäjänteistä tutkimus- ja analysointityötä kuin suoraviivaista optimointia ja mainonnan ostamista. Toivon, että myös tähän hämärään alkupäähän Tulos tarjoaa palveluita.
Velmu
Korjatkaa jos olen väärässä mutta koko ”optimointiteollisuuden” tekniikan perusta on se että tehdään mitä voidaan (robot accessibility, linkkejä sisään, titlet, sitemapsit, pysyvät urlit (ja permanent redirectit), jne.) ja toivotaan parasta.
Ihmettelen suuresti jos tämä haara ei koe samanlaista devalvaatiota kuin web standardeilla rahastaminen. Neljä-viisi vuotta sitten standardien hehkutuksella pystyi erottumaan, mutta nykyään table-layout on lähinnä kuriositeetti. Samoin tulee käymään (on jo käynyt?) näiden perusasioiden kanssa. Niistä tulee itsestäänselvyyksiä.
Myös sisällönhallinnan mystisyys on mennyttä päivää ja tätä myötä onkin hulluutta yrittää puskea markkinoille uutta perus CMS:ää ”sivustojen hallintaan”. Resurssit eivät kuitenkaan riitä jo markkinoilla olevien järjestelmien kanssa kilpailemiseen. Ja käytännössä kaikki merkittävät CMS:t tekevät jo optimoinnin perustoiminnot.
Toki jatkossakin tulee olemaan Web-Peten CMS -tyyppisiä ratkaisuja, mutta sitä käyttävä Ypäjän Kukkakauppias ei kuitenkaan tule ostamaan hakukonekonsultointia saadakseen sivunsa esille. Hakukonenäkyvyys tulee käytännössä jonkin palveluhakemiston kautta ilman sen kummempaa vaivaa.
Jatkossakin nousee varmasti uusia tuotteita jotka ovat erikoistuneita johonkin (esim. Elgg, social networking pöhinään). Suomessa oman julkaisujärjestelmän kehittäminen (tyhjästä) on mielestäni jo vuosia ollut kuollut ajatus.
Konsultointiin taas saa helposti uusia voima sanoja lukemalla ison maailman blogeja ja noukkimalla sieltä sopivia. Merkittäviä asioita tulee harvoin, sillä suurin osa virityksistä ei yksinkertaisesti ole merkittäviä viiden miljoonan ihmisen markkinoilla. Englanniksi julkaisevat suuryritykset ovat toki asia erikseen.
Konsultointi järjestelmää (esim. verkkokauppa) rakennettaessa (ja kouluttaessa) voi olla ihan ok, mutta kun systeemi on valmis niin en näe jatkuvaa tarvetta hieroa viimeisimpiä poppakonsteja sekaan. Etenkin kun esim. isommat mediatalot kuitenkin sitoutuvat johonkin alustaan – kuten Sanomat Liferay:hyn.
Hakusanojen ostamisen alkuhämärään ei ole muuta sanottavaa kuin kyllähän jokainen yritys tietää mitä on myymässä? Siitä voi talonpoikaisjärjellä lähteä kehittämään jotain fiksua esim. inhousena jonkin Optimointi-oppaan perusteella.
Vaan mielipiteet ovat omiani. Mielestäni käviköitä saa tissejä. Ja jos kävijöille haluaa jotain myydä niin myy pornoa.
Velmu
Kävijöitä siis saa tisseillä piti sanomani. Vaan käsittääkseni perttu on tätä soveltanutkin Hymyssä :) Ja lehti käy kaupaksi. Kai.
PerttuT
Aika harva asia tässä meidän maailmassa on oikeasti rakettitiedettä, mutta se on harvoin korreloinut sen kanssa että mikä on hyvää bisnestä. Päinvastoin, yksinkertaisetkin jutut voivat olla hyvää bisnestä jos ne tuottavat tarpeeksi tulosta ja jos jostain syystä muilla ei ole aikaa tai kiinnostusta opetella niitä asioita. Ei rakennusmiehenkään duuni mitään rakettitiedettä ole, mutta silti niiden liksat on kovempia kuin java-koodarin. Täten toi tissikommentti pätee mun mielestä moneen muuhunkin bisnekseen. Kisa ei välttämättä ole siitä, että on tajunnut tehdä jotain uniikkia, kisa on enemmän siitä miten hyvin oman jutun tekee.
Ja mitä tulee tuohon hymy-kommenttiin, niin en kyllä tajunnut.
Mitähän mä olen soveltanut hymyn kanssa? Tietääkseni olen käynyt sivustolla about yhden kerran, eli silloin kun kirjoitin siitä blogipostauksen… silloinkin oikeastaan vasten tahtoani.
Velmu
Juu, no haudataan tämä kinastelu. Ymmärrän toki että aika suuri osa ihmiskunnan kehityksestä lienee ammatillisen erikoistumisen ansiota. Ja konsultointi on tässä nimenomaan sitä – kaikkea ei kannata tehdä itse vaikka pystyisikin. Omat karvani vain nousevat pystyyn kun yksinkertaisista asioista puhutaan ylisanoin.
Ja Hymy-kommentista – muistelin että olisit tehnyt Kuvalehdille jotain optimointivirityksiä – muistin selvästi väärin. Anteeksi tässä.
Hyvää viikonloppua :)
PerttuT
Ymmärrän kyllä näkökulmasi, sen takia kirjoituksessa painotinkin sitä, että toivottavasti Tulos keskittyy nimenomaan konsultointiin eikä pelkästään toteutukseen. Ala ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, mutta jos asiakas ei tiedä mistä kannattaa maksaa, niin rahaa voi internet-markkinointiin ja esimerkiksi hakukonemainontaan polttaa hurjia summia. Ja mainostajat alkavat kiinnostua alasta nyt, mikä voi juuri johtaa siihen että internetmainontaa ei tehdä yhtään sen fiksummin kuin perinteistä näyttöpaikkojen ostamista.
Hymyn optimointi lienee paljolti Björklundin Akin hommia, sikäli kun koodaamiselta on ehtinyt… veikkaisin näin. Itsellenihän toistaiseksi palkkaa maksaa kilpaileva konserni.
Hyvää viikonloppua myös sinulle :)
Lasse Larvanko
Welmu: Teknisen hakukoneoptimoinnin kilpailuetu varmasti marginalisoituu jatkossa. Huonosti toteutetuilla sivuilla on edelleen hyvin vaikea kilpailla, vaikka muut asiat olisivatkin kunnossa. Teknisen hakukoneoptimoinnin osuus on kuitenkin vain pieni osa hakukoneoptimointia ja se ei vaadi jatkuvia toimia.
Hakukoneoptimointi on hyvin paljon muuta kuin:
” …tehdään mitä voidaan (robot accessibility, linkkejä sisään, titlet, sitemapsit, pysyvät urlit (ja permanent redirectit), jne.) ja toivotaan parasta.”
Suurin osa teknisestä hakukoneoptimoinnista on hyvin yksinkertaista, mutta suurimmalta osalta sivustoista jää ihan perusasiatkin tekemättä.
Aki Björklund
Perttu, hyvä veikkaus, mutta Hymystä en voi ottaa vastuuta/kunniaa minäkään.
”Toistaiseksi”?
PerttuT
Aki: Toistaiseksi edelleen Nelonen.fi -kehityksen parissa. Jatkossa sit jotain ihan muuta.
Leevi Kokko
Welmu, sanoit että ”käytännössä kaikki merkittävät CMS:t tekevät jo optimoinnin perustoiminnot.”
Tästä olisi mielenkiintoista nähdä jonkinlaista tutkimusta (onko joku tehnyt vai pitääkö tehdä itse :-)?
Oman kokemuksen perusteella; mitä järeämpi järjestelmä, sen karmeampaa jälki. Tietty enterprise-puolella yleensä on vähemmän OOTB-kamaa ja enemmän räätälöintiä. Ja tässä tullaan siihen että kokonaan oma juttunsa on tietysti isojen integraattoritalojen huono Web Standards/SEO-ymmärrys. Tämä johtuu varmaan osaltaan erittäin kapeista ja syvistä asiantuntijarooleista, kun SEO on yleensä melkoinen cross-over -harjoitus palvelua rakennettaessa/tuunattaessa.
PerttuT
Varsin mielenkiintoinen ilmaisu tuo ”kaikki merkittävät CMS:t” muutenkin jos sattuu tuntemaan kentän laajuutta ja hajanaisuutta yhtään.
Tutkimuksen tekeminen sitä paitsi aika merkityksetöntä, koska suurin osa moderneista järjestelmistä kyllä taipuu kun vain tiedetään että mihin taivutetaan (tai jos ei taivu, niin titteli sisällönhallintajärjestelmä ei ole oikeutettu).
Suurin osa SEO-vaatimuksista on kuitenkin julkaisupuoleen liittyvää kamaa ja tätä puolta kyllä yleensä saadaan taivutettua miten halutaan silloin kun on kyseessä riittävän järeä järjestelmä (sisällön hallinnan ja julkaisunhan pitäisi olla erillään…)
Väittäisin että Leevi on asian ytimessä tuossa isojen talojen erikoistuneessa osaamisessa. Kyse ei ole siitä, etteivätkö järjestelmät taipuisi vaan mistä löytyisi se tyyppi joka kertoisi mihin sen pitää taipua.
Velmu
Jaa replyjä. No kait sekin on positiivistä kun en usein jaksa suutani avata. Ei juuri ole sanottavaa. Tämä lienee kolmas kerta koskaan.
No en saa otettua takaisin tuota ”Kaikki merkittävät CMS:t” -kommenttia :) EnterpriSe CMS:t on jäykkiä vehkeitä ja toki maailma tulee vielä vuosia olemaan täynnä tiesmitä Notes -virityksiä, joista ei yksinkertaisesti päästä eroon kuin ajan kanssa – jos silloinkaan.
Käytännössä uskoisin että Open Source CMS:t tulevat jyräämään perussisällönhallinnassa yhä enemmän myös enemmän näiden jäykempien legacy systeemien päälle. Uskon ja toivon että nykyään IT-osastot ymmärtävät että webin sisällönhallintaan ei kannata taivuttaa sitä SAPpia, tms. Paikut kannattaakin mielummin sijoittaa palikoiden toimivaan integraatioon. Ja pisnestä Open Sourcella toki tehdään juuri tässä välissä.
Toki siinä rinnalla (tai edellä) porskuttaa Mikkiksen teknologiat, mutta Jakopistekin kaikessa kaameudessaan hoitaa kohtuu kunnialla nämä perusasiat mistä on ollut puhetta. Ilman sitemappejakin pärjää ihan hyvin jos ei ole mahdotonta kiirettä.
Ja niinkuin sanoin niin uusia johonkin tiettyyn asiaan erikoistuneita virityksiä tulee varmasti jatkossakin. Osa rakennetaan talon sisällä ja osa jonkin tuotteen päälle. Näissä tapauksissa taas uskon että perusasiat otetaan huomioon alusta lähtien. On näistä asioista sen verran vaahdottu.
LEEVI: Enterprise sisällönhallinnasta vielä… Olen joskus leikitellyt ajatuksella että pyytäisin Cap Geminiltä tarjouksen suuryrityksen sisällönhallintaan, ilman nykyisen infrastruktuurin rajoituksia. Veikkaanpa että tarjous ei olisi LAMP-pohjainen vaikka ko. puulaakin omat himapaget sillä pyöriikin.
Velmu
LASSE: Toki lista ei ollut mitenkään kattava, tähän voi hatusta heittää semantiikan ja sanojen toistamisen sisällössä.
Kaikkia valistuneita arvauksia tuskin kukaan on mihinkään listannut… Ja suuri osa niistä ei tosiaan Suomessa merkitse mahdottomasti, esimerkiksi paikallinen haku. Isossa maailmassa keissi on taas ihan eri – jos hauissa pystytään suosimaan esimerkiksi IP-osoitteen perusteella sijainnin osavaltion saitteja niin tulokset ovat kertaheitolla relevantimpia.
Vaikka sisällön määrä kasvaa jatkuvasti, niin myös hakukoneet petraavat. Esimerkiksi sanojen perusmuotojen puuttuminen sisällöstä ei enää ole kuolemaksi – kiitos suomenkielen taivutusten tuen. Ei niistä toki haittaakaan ole.
Seuraava askel voisi olla fiksumpi haku joka arvaa mitä voisin haluta. Käytännössä siis jokin semanttinen systeemi joka pystyisi ymmärtämään että haussani esiintyvä ”Laukaa” on paikkakunta. Jos Laukaasta ei löydy kaipaamaani palvelua niin se hakukone voisi ehdottaa että viereisessä Jyväskylässä palvelua tarjoaa yritys X.
Tästä voi tehdä käytännön harjoituksen osoitteessa: http://autotagger.opensynapse.net/ – Kenttään vähän sisältöä vaikka CNN:stä ja submittia.
Paranevat jatkuvasti.
Velmu
Ja lisätään tähän etten itsekään ole koskaan tehnyt rakettitiedettä: puolivillaisen apinaskriptin lisäksi olen yrittänyt ottaa parhaani mukaan huomioon asioita sen hetken käsitykseni mukaan.
ActiveArk tarjoamaan hakukonemarkkinointia « Vierityspalkki.fi
[…] Satama Analytics porskuttaa myös edelleen vahvasti. Tuoreampia toimijoita ovat esimerkiksi Tulos ja […]