Poimintoja Blue Arrow Awardsin case-tarinoista

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Printtilehdet muuttuvat uutiskirjeiksi - case Sport Digi.

Blue Arrow Awardsin saitilta löytyy nyt case-tarinoita kisan finaalikandidaateista. Joukossa on useita kiinnostavia projekteja, joista osa on myös esitelty varsin kattavasti ja informatiivisesti. Tässä poimintoja muutamista kiinnostavista case-tarinoista.

Merkittävä osa saitilta löytyvistä kandidaateista on jonkinlaisia täysin uusia palveluita. Esimerkiksi erilaisia mobiilisovelluksia on runsaasti. Hesburgerin mobiilisovelluksen case-esittely on yksi hienoimmista. Hesburgerin kaltainen uskollisuuskortti- ja tilaussovellus on maailmallakin havaittu yhdeksi mobiilisovellusten erityisalueeksi. On hienoa, että Hesburger on uskaltanut lähteä tälle alueelle rohkeasti. Sovelluksen toteutukseen ovat osallistuneet Vincit, Passi&Ripatti ja Satumaa Family Group.

Myös ehdolla oleva Riistahallinnon asiointipalvelu Oma Riista (asiointipalvelu + mobiiliappeja) on hyvä esimerkki hyvin erityisestä asiointisovelluksesta, joka todella edellyttää mobiiliappeja. Valitettavasta Oma Riistasta ei ole case-tarinaa tai mitään kuvausta tarjolla, kuten ei monista muistakaan kilpailun finalisteista näytä olevan.

Monen muun mobiilisovellus-casen kohdalla ei tosin liiketoiminnallinen järkevyys ole ainakaan ulkopuolelta katsottaessa samalla tavalla selvää. Rahaa on toki moneen appiin palanut paljon, mutta tuloksilla eivät caset välttämättä juhli. Esimerkiksi UPM:n Metsäni -mobiilisovellus tuntuu sovellukselta johon vain todella hyvin kannattava konserni voi investoida. Case on toki hieno, mutta silti vain 5000 käyttäjää varmasti satojen tuhansien eurojen arvoiselle mobiilisovellukselle tuntuu aika vähältä. Toisaalta, tästäkin casesta henkii se, että tärkeämpää on ehkä ollut uudenlainen ketterämpi palvelukehittämisen meininki kuin konkreettiset tulokset.

Mobiilisovellusten saralla eletäänkin jonkinlaista murroskautta, kun pahin buumi tuntuu olevan taittumassa, mutta aivan vielä eivät web-pohjaiset ratkaisut (kuten progressiiviset web appsit) ole kypsiä kaikkiin käyttötapauksiin.

On silti kiva nähdä, että aivan kaikki asiakkaat eivät kaada rahojaan pelkästään mobiiliappseihin, vaan hienoja asioita tehdään myös osaksi perinteisiä verkkosivustoja. Esimerkiksi KONE on jo pitkään panostanut erilaisiin konfiguraattorityökaluihin, jotka auttavat asiantuntijoita rakennusten hissiratkaisujen suunnittelussa. Mirumin case avaa yhtä osa-aluetta KONE:een kokonaisuudessa hienosti. Myös Valven suunnittelema ja toteuttama rivitalojen suunnittelupalvelu on hieno esimerkki miten voidaan helpottaa vaikeasti hahmotettavan kokonaisuuden ostamista ja räätälöintiä sopivaksi – ja jopa tuoda hinnat esille.

Myös Fortumin Aurinko -case on hieno tarina erittäin vaikeasti ostettavan kokonaisuuden ostoprosessin helpottamisesta verkkopalvelun avulla. Fortumin case on epäilemättä varsin laaja, mutta tutustuttavissa oleva Aurinkolaskuri-saitti on jo pelkästään huikea toteutus.

Monimutkaisen tuotteen ostamisen helpottaminen onkin aika yleinen teema tämän vuoden Blue Arrow:n finalisteissa. Esimerkiksi Vincitin esittelemä Ikaalisten Matkatoimiston case on kiinnostava kuvaus siitä miten fiksumman verkkokauppakanavan rakentaminen matkojen ostamiseen edellytti räätälöidyn toiminnanohjausjärjestelmän rakentamista verkkokaupan taakse. Kokonaisuusuudistuksen miljoonan euron budjetti myös kertoo siitä, että aivan halvalla ei tällaisia isoja uudistuksia tehdä, etenkään jos samalla tarvitaan remonttia taustajärjestelmiin. Kolikon kääntöpuolena on mahdollisuus sulavampaan ostokokemukseen ja parempaan asiakaspalveluun. Useinhan verkkokaupan kummallisuus ei ole niinkään itse kaupan ongelma, vaan erilaiseen maailmaan suunniteltujen taustajärjestelmien rajoite.

Samaa sektoria, mutta paljon pienempää mittakaavaa, edustaa Mirumin toteuttama WordPress+WooCommerce-verkkokauppa Espace Roomille seikkailusessioiden varaamiseen. Yhä isompi osa verkkokaupoista onkin tänä päivänä erilaisia varaus- ja ostamispalveluiden yhdistelmiä, joissa ostoputket voivat olla hyvin monivaiheisia. Perinteisesti näitä on tehty täysin räätälinä, ja moni softatalo edelleen näkee nämä aina räätäliratkaisuina, vaikka tämäkin case on hyvä esimerkki siitä, että tuotepohjaisetkin tavat voivat taipua tyylikkäiksi asiakaskokemuksiksi.

Tosin kyllähän täysin räätälöity toteutus aina mahdollistaa joustavammat käyttöliittymäratkaisut, ja tästä on hieno esimerkki Reaktorin suunnittelema ja toteuttama K-ruoka-verkkokauppa, jossa on pyritty saamaan mahdollisimman sujuva kauppakokemus. Todennäköisesti toteutuksen pelkkä frontti on maksanut maltaita, ja epäilemättä seksikkäimpiä Javascript-kirjastoja ja -malleja on käytetty. Moniin muihin yliraskaisiin Javascript-saitteihin verrattuna K-ruoka-verkkokauppa on kuitenkin myös suunniteltu ja toteutettu aidosti sovellusmaiseksi – ja tällaiseen useiden tuotteiden verkkokauppaan sovellusmaisuus sopii hyvin. Verkkokauppa ei tunnu hitaalta sivustolta, joka latailee koko ajan jotain, vaan kohteita voi poimia nopeasti ja helposti ostoskoriin. Sivusto on hyvä esimerkki siitä mihin web-sivustot voivat jo nykyisin venyä (eikä aina tarvitse tehdä niitä appeja jotta saa sujuvan käyttökokemuksen).

>> Avaa K-ruoka.fi/kauppa-sivusto

Solitan ilmoittamat julkishallinnon asiointicaset ovat myös hyödyllistä luettavaa. Esimerkiksi Kansalaisaloite.fi:n toteutusmalli on kiinnostava. Palvelu on Solitan toteuttama ja ylläpitämä Oikeusministeriön toimeksiannosta, mutta palvelun lähdekoodi on julkaistu ja palvelu myös tarjoaa rajapinnat sen toiminnallisuuksiin ja sisältöihin.

Tekesille Solitan tekemä asiointiprosessin uudelleensuunnittelu ja -toteutus on myös kiinnostava kuvaus siitä miten monivaiheisen tunnistautumista vaativan prosessin suunnittelu ja toteutus on edennyt. On hienoa, että myös julkishallinnossa osataan joskus nähdä verkkopalveluiden erilaiset osa-alueet omina kokonaisuuksinaan, eikä aina tehdä vain “mega-uudistuksia”, vaan osataan pala kerrallaan parantaa palveluita.

>> Kaikki finaaliin päässeet caset (vain osasta on case-tarinoita)

PS. Blue Arrow Awardsin finaaligaala on 18.5.2017.

PS. Tilaa sähköpostiisi Vierityspalkin kuukausittainen kooste blogin artikkeleista, niin pysyt mukana web-alan puheenaiheissa.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun