Grand Onen budjettikategorian finalistit

Perttu Tolvanen

Tämän vuoden Grand One -kisan budjettisarjan finaalissa kisaa neljä työtä neljältä eri toimistolta. Finaaliin yltäneet toimistot ovat viime vuoden voittoa puolustava Into-Digital sekä Paper Planes, Miltton Digital ja Motley.

Paras pienen budjetin verkkopalvelu -kategoriahan on kiinnostava juuri siksi, että toimistojen työt ovat tässä kategoriassa paljon paremmin vertailukelpoisia kuin monissa muissa kategorioissa. Lisäksi napakka 30 000 euron budjettikatto on varsin yleinen budjetti tässä maassa pienemmille verkkopalvelu-uudistuksille. Monilla näistä voi myös olla varsin kunnianhimoisia tavoitteita tiukasta budjetista huolimatta.

Tarkastellaan tämän vuoden finalisteja hieman tarkemmin:

Motleyn Alvarpet.com

Motleyn toteuttama Alvarpet.com on koiranruokien verkkokauppa, joka pyrkii saamaan asiakkaansa sitoutumaan kuukausipohjaiseen tilaukseen. Case-kuvaus keskittyy hyvin räätälöidyn tilausprosessin kuvaukseen, ja sivusto onkin vahvasti rakennettu kyseisen maistiaistilausprosessin ympärille. Täten sivusto on kiinnostava esimerkki erittäin räätälöidystä verkkokaupasta, jossa on myös luotu hyvin uniikki tapa lähestyä varsin vaikeasti ostettavaa tuotetta.

Palvelu on käyttöliittymältään hyvin kampanjasivustomainen, koska ohjaa vahvasti ensimmäiseen tilaukseen, joka lieneekin yrityksen liiketoiminnan kannalta keskiössä. Täten palvelu on ainakin kiinnostava benchmark sellaisille verkkokaupoille, joilla on jokin selkeä, räätälöitävä päätuote. Raportoidut konversioluvut ja muut parantuneet luvut kertovatkin uuden toteutuksen selvästi toimivan paremmin kuin edellinen versio.

Case-tarina jättää valitettavasti monia kiinnostavia yksityiskohtia avoimeksi, vaikka kyse on varsin erityislaatuisesta toteutuksesta. Täysin avoimeksi jää esimerkiksi se miten asiakkaan näkökulmasta rakennettua kokonaisuutta voi hallita, tai miten jatkokehitys tapahtuu kyseiseen ratkaisuun. Teknisestä ratkaisusta ei ole case-kuvauksessa mitään mainintaa. Todennäköisesti tässä onkin kyse erittäin räätälöidystä toteutuksesta, jonka ensimmäistä kehitysversiota tämä case kuvaa.

Kiinnostava projekti epäilemättä, mutta valitettavasti case-kuvaus jättää paljon kysymyksiä ilmaan.

>> Tutustu Alvarpet.comin esittelysivuun

Milttonin Digimuseo

Miltton Digitalin toteuttama Digimuseo.fi on tarina erittäin lyhyessä ajassa tehdystä projektista, jossa on luotu eräänlainen verkkokauppa museoelämyksille. Projekti ei sisällä näitä museoiden virtuaalikierroksia, vaan ainoastaan näiden ympärille rakennetun sivuston, jossa on myös mahdollisuus esimerkiksi varata ja ostaa opastettu kierros. Palvelu tehtiin kuvauksen mukaan suunnittelusta toteutukseen vain kahdessa ja puolessa viikossa.

Case-kuvaus keskittyy nopeaan tuotantoprosessiin, joka on kieltämättä erittäin nopea suoritus, koska kokonaisaika sisältää myös teknisen toteutuksen. Kovin monimutkaisesta suorituksesta ei tosin ole lopulta kysymys, koska kyse on pohjimmiltaan aika suoraviivaisesta verkkokaupasta, jonka tuotteet ovat vain tavallista erikoisempia.

Nopea suoritus ja tiukka budjettiraami ovat kuitenkin yhdistelmänä harvinainen, ja on case toki hieno esimerkki myös korona-ajan erikoisratkaisuista – ehkä jopa sellaisesta jonka toivoo jäävän myös eloon normaalimpien aikojen palatessa.

Milttoninkin kuvausta vaivaa tosin yksityiskohtien puute. Tässäkään ei ole toteutusteknologiaa edes mainittu. Myöskään asiakkaan mahdollisuuksia ratkaisun ylläpitoon ei ole kuvattu mitenkään.

Case-kuvaus keskittyy lähinnä nopeaan prosessiin, joka lieneekin se kaikkein erikoisin asia tässä casessa. Suorituksen erityisyyttä tai edes soveltuvuutta tehtävään on kuitenkin hieman vaikea arvioida, kun itse teknisestä ratkaisusta ei kerrota juuri mitään.

>> Tutustu Digimuseon esittelysivuun

Paper Planesin Olarinhuippu

Olarinhuippu on kiinnostava case yksittäisen rakennuskohteen myyntisivustosta, jossa on pyritty rakentamaan jotain ihan muuta kuin mitä isot asuntoportaalit mahdollistavat (kuten Etuovi ja Oikotie). Täten case on myös esimerkki siitä, että miten tärkeä osa myyntiprosessia voi aidosti uniikki verkkopalvelu olla, vaikka markkinassa olisikin isoja portaaleja, joissa näkyminen on myynnin kannalta elintärkeätä.

Kyseessä on WordPress-sivusto, jossa on myös Vue.js:lla toteutettuja räätälöityjä osuuksia (kuten asuntovalitsin). Teknisen toteutuksen kuvaus on lyhyt, mutta keskittyy olennaiseen, eli siihen miten asiakas pystyy sivustoa hallitsemaan siltä osin kuin on tarvetta. Asuntokohteet tuodaan sivustolle integraation kautta, joten sekin on saatu mahtumaan napakkaan toteutusbudjettiin.

Kovin edistyksellisestä kokonaisuudesta ei kuitenkaan ole kysymys. Sivuston tavoitteena tuntuu kovin usein olevan pdf-esitteiden lataaminen, jota ei voi kovin moderniksi malliksi kutsua. Kokonaisuus on toki hyvin mietitty ja selkeä paketti, jossa sivuston designilla on keskeinen rooli kohteen ainutlaatuisuudesta viestimisessä.

Vauhdikas ja laadukas toteutus tiukalla budjetilla on toki aina vakuuttava suoritus. Case-kuvaus on ehdottomasti paremmasta päästä, koska myös asiakkaan näkökulmaa on selvästi ajateltu. Tämän toteutuksen kun on myös tarkoitus toimia monistettavana mallina tulevien kohteiden esittelysivustojen toteutuksessa.

Ei ehkä se erikoisin case, mutta erittäin hyvä kuvaus laadukkaasti tehdystä projektista.

>> Tutustu Olarinhuipun esittelysivuun

Into-Digitalin Viinilinna

Into-Digitalin toteuttama Viinilinna-sivusto on viinien maahantuojan sivusto, jossa ovat tuotteet ja näiden esittely keskeisessä roolissa. Tätä varten sivusto onkin integroitu asiakkaan tuotetietojärjestelmään ja toteutuksessa on panostettu muun muassa hyvään hakutoimintoon.

Case-kuvaus valottaa asiakkaan näkökulmaa erittäin hyvin. Sivuston helppo ylläpito ja omatoiminen jatkokehitys on mahdollistettu, vaikka kyseessä on varsin asiakaskohtainen WordPress-toteutus.

Tuotteiden hakutoteutus onkin varsin laadukkaasti tehty. Tuotteita voi hakea monipuolisesti ja myös tulokset ovat mukavan visuaaliset. On myös hieno yksityiskohta, että tuotteiden hakutulossivullakin taitossa on mukana staattisia visuaalisia elementtejä, eikä kyse ole vain tylsästä tuotelistauksesta. Verkkopalvelusta huokuukin monessa kohtaa hyvä yksityiskohtien huomiointi.

Koko sivuston hakutoteutus ei ole kuitenkaan se kaikkein esimerkillisin mitä tällaiselta sivustolta voisi toivoa, vaikka pikahaku joissain tilanteissa kyllä palauttaa varsin hyvin tuotesivuja – mutta varsin usein sivuston oma haku itse asiassa toimii varsin huonosti tuotteita haettaessa. Kokonaisuus on silti erittäin laadukas, kun huomioi hyvin rajallisen budjetin ja varsin monipuolisen sivuston.

Konseptin kohdallakin jäävät ehkä hieman ihmetyttämään suppeat ja riisutut tuotesivut. Sisältötarjonta ei eroa kovin paljon Alkon tuote-esittelyistä, joten tässä tapauksessa oman sivuston rooli tuotteiden rikkaassa esittelyssä ja lisätiedon tarjoamisessa ei aivan toteudu.

Projektina työ on kuitenkin hyvin esimerkillinen, ja case-kuvaus on kattava ja huomioi myös asiakkaan näkökulman erittäin hyvin.

>> Tutustu Into-Digitalin Viinilinnan esittelysivuun

Voittajat selviävät torstaina 29.4.2020. Vierityspalkki on toiminut Grand Onen yhteistyökumppanina, mutta ei ole mukana tuomaristossa.

Kannattaa tutustua kattavaan valikoimaan finalistitöitä Grand Onen sivustolta.

Esimerkiksi isompien budjettien Paras verkkopalvelu -kategoriassa kisaa HSL.fi-uudistus, josta tässäkin blogissa on aiemmin kirjoitettu. Case-kuvauksen avulla voi saada hyvää benchmarkkia astetta isomman skaalan uudistukseen, jossa pelkästään suunnitteluprosessi kesti vuoden ja jossa “osallistettiin yli 150 asiakasta laadullisesti ja tuhansia määrällisesti”. Pelkän teknisen toteutusvaiheen puitesopimuskin oli hsl.fi-uudistukselle kolme miljoonaa euroa, joten kyse on varmasti yhdestä viime vuosien isoimmista verkkopalvelun rakennustyömaista.

Ehkä vaikuttavin case-kuvaus tulee kuitenkin julkishallinnon puolelta. Pääkaupunkiseudun palvelukartta on myös ison budjetin räätälöity web-sovellus, mutta tässä tapauksessa koko koodipohja (sovelluksen UI-koodi, backend-sovelluksen koodi) on julkaistu avoimesti verkossa muiden kaupunkien käytettäväksi. Koodipohjaa onkin jo soveltanut Turun kaupunki, joka on oman kumppaninsa kanssa tehnyt sovelluksesta oman toteutuksen. Tällaisia caseja toivoisi julkishallinnon suunnasta enemmänkin.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Aiemmin alan kilpailuista kirjoitettua:

Aiheet: Kilpailut ja palkinnot, Uudet julkaisut

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!

Kommentit

  1. Santeri Mäkinen says:

    Terve Perttu!

    Avaan vähän tuota digimuseon keissin esittelyä, kun kovin vähän tosiaan avattiin tuota teknistä puolta.
    Koimme tiimin kanssa että tässä digimuseon tapauksessa teknologia oli vain ja ainoastaan mahdollistaja konseptille joka piti saada maailmalle mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti.

    Lähtökohta oli – ja on edelleenkin – maailmanluokan palvelun tuottaminen kulttuurista kiinnostuneille ihmisille. Tämä mielessä siis rakensimme tuon sivuston täysin modulaarisena ja tulevia integraatioita silmällä pitäen. Nyt kun jatkokehitys on käynnistynyt, niin arvostaa tuota hyvin tehtyä pohjaa jonka päälle on helppo rakentaa uusia ominaisuuksia.

    Emme tosiaan ole onnistuneet omien toimintatapojemme / kirjastojemme paketoinnissa samalla tasolla kuin useat kilpailijamme ovat. Sivusto on rakennettu wordpressin päälle ja se nojaa vahvasti Advanced Custom Fields ja WPML lisäosiin. Jatkossa myös woocommerce tulee olemaan yksi sivuston tukipilareista. Emme siis koe tehneemme teknisessä päässä mitään normaalista projektista poikkeavaa, vaan ainoastaan tukeneemme projektin tavoitteita budjetin rajoissa ja aikataulussa. :)

    Santeri Mäkinen
    Lead Developer

    Miltton Digital

  2. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos täydennyksestä, Santeri!

    On mukava kuulla, että toteutuksen perusta on kuitenkin aika vakiintuneissa ratkaisuissa, eli kiireessä ei ole oikaistu mutkia ja tehty jotain nopeata ja eksootillista, josta sitten maksettaisiin velkaa myöhemmin.

    Ja onnittelut tietysti kategorian voitosta! :)

Jätä kommentti