Poimintoja Grand One 2018 -tarjonnasta
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Printtilehdet muuttuvat uutiskirjeiksi - case Sport Digi.
Pääasiassa digikampanjoita ja erilaisia mainosratkaisuja palkitseva Grand One julkaisi tänä vuonna kaikki kilpailutöiden esittelyt, joten myös laajempi yleisö pääsi tänä vuonna selailemaan referenssien kirjoa. Joukossa oli myös varsin kiinnostavia verkkopalveluita, verkkokauppoja ja web-sovelluksia, joista tähän juttuun nyt poimittu muutamia.
Grand Onen erikoisuushan on se, että useimmilla töillä on laadukkaat esittelysivut, joissa myös kerrotaan laajasti ketkä kaikki ovat osallistuneet työn toteutukseen. Tämä on usein hyvin avartavaa, koska monien uudistuksien takana on ihmisiä useista toimistoista ja myös laaja joukko asiakkaan puolelta. Lisäksi Grand Onessa pääsevät esille sellaisetkin “referenssitarinat”, jotka ovat pääosin asiakkaan johtamia uudistuksia tai kokonaan in-house-tiimin tekemiä.
Vierityspalkin poiminnat:
- HiQ:n nykyisin omistaman Great Apesin toteuttama Tutkihankintoja.fi sai Vierityspalkissakin huomiota viime vuonna, ja se on kieltämättä edelleen näyttävä case datan visualisoinnista ja tarjoamisesta hyödyllisen web-sovelluksen muodossa kaikelle kansalle. Palvelu sai kunniamaininnan Paras verkkopalvelu -kategoriassa. Tilaajana Hansel. Tekninen toteutus on Reactilla tehty single-page-app, backendinä on Node ja palvelu pyörii Azuressa. >> Lue palvelusta tehty case-kuvaus.
- MyHelsinki.fi kaappasi parhaan uuden verkkopalvelun tittelin. Palvelun tavoitteena on korvata visithelsinki.fi hieman uudenlaisella konseptilähestymisellä. Toimistokumppaneina tässä Idean ja Digia. >> Lue palvelusta tehty case-kuvaus. (Digian sivujen case-tarinasta voi myös lukea hieman tarinaa teknisestä toteutuksesta, joka on React-frontti+Drupal headless-mallisena taustalla.)
- Parhaan verkkokaupan palkinnon kaappasi Hullujen Päivien “kampanjaverkkokauppa”, jonka oli suunnitellut Stockmannin kanssa Motley. Teknisestä toteutuksesta vastasi Reaktor yhdessä Stockmannin IT:n kanssa. Vaativaan erikoistilanteeseen suunniteltu verkkokauppa on täysin räätälitoteutus (React + Node), joka pyörii Amazonin AWS:ssä. >> Lue case-tarina palvelun suunnittelusta ja toteutuksesta.
- Aurinkomatkat.fi-verkkokauppa sai kunniamaininnan, ja case onkin ehdottomasti tutustumisen arvoinen jos kuluttajille rakennettavat verkkokaupat kiinnostavat. Casessa kuvataan hyvin sitä kuinka olennaisessa roolissa esimerkiksi unelmointi on matkojen myynnissä, ja miten asiakkaiden houkuttelemiseksi verkkokaupan kannattaa palvella myös tässä vaiheessa. Myös hakukäyttöliittymän toimintaan on panostettu valtavasti, ja Aurinkomatkojen haku onkin yksi tämän maan monipuolisimpia toteutuksia. Tekijöinä on ollut laaja tiimi ihmisiä, etenkin suunnittelussa. Aurinkomatkojen tekninen kumppani on Avarko. >> Lue case-tarina
- Aurinkomatkojen mobiilisovellus on myös hyvä esimerkki aidon mobiilisovelluksen eduista palvelun parantamisessa ja lisämyynnin aikaansaannissa. Digitaalinen matkaopas taskussa helpottaa lomalaisia ja mahdollistaa Aurinkomatkoille lisämyynnin ja palveluidensa laadun vakioinnin reissusta toiseen. >> Lue case-tarina Aurinkomatkojen mobiiliappsista (Yhdessä Aurinkomatkat.fi-casen kanssa mobiiliappsicase on laajemminkin kiinnostava esimerkki siitä miten monipuolinen verkkopalvelu ja hyvä mobiiliappsi ovat nimenomaan toisiaan täydentäviä palveluita. Toinen on ostamisen kanava, toinen on palvelun kulutuksen apuväline.)
- Keskon ja Reaktorin yhteisellä tiimillä toteuttama K-Ruoka-verkkokauppa on mainittu Vierityspalkissa aiemminkin, mutta case on edelleen kiinnostava. Eikä vähiten sen takia, että verkkokauppa on tehty hyvin sovellusmaiseksi käyttökokemukseksi, joka käyttäytyy kuten parhaat mobiilisovellukset ja ottaa näin paljon irti Javascript-teknologioiden tarjoamista mahdollisuuksista käyttökokemukseen. >> Lue case-tarina K-ruoka-verkkokaupasta
- Myös Finnairin beta-sivusto, jossa lennon varausprosessia on uudistettu, on hieno esimerkki siitä miten toiminnallisiksi on nykyisin mahdollista verkkopalveluita rakentaa. Uusi varausprosessi käyttäytyy kuten mobiilisovellus, eikä tee turhia sivulatauksia. Tällaisten palveluiden interaktiosuunnittelu on toki erittäin vaativaa, kuten Finnairinkin tiimin laajuudesta voi päätellä, mutta näin vuonna 2018 tällaisia on sentään mahdollista tehdä selainpohjaisina toteutuksina juuri uusien Javascript-teknologioiden ansiosta. >> Lue case-kuvaus uuden varaussivuston suunnittelusta ja toteutuksesta
- Parhaan UX-designin palkinnon pokkasi Evermaden WordPress-toteutus, Slushin sivusto. Sivusto onkin hieno esimerkki siitä miten voidaan tehdä todella näyttävä ja visuaalinen sivusto, joka toimii tyylikkäästi niin kännykässä kuin suurella ruudulla, ja on helposti päivitettävissä ja muokattavissa markkinointitiimin toimesta. >> Lue case-tarina Slush.orgin toteutuksesta
- Yle.fi-etusivun uudistus on kiinnostava, koska uudistuksen keskeisin muutos oli automaation poistaminen etusivulta ja siirtyminen lähes täysin käsin toimitettuun etusivuun. Yle ei ole ratkaisunsa kanssa yksin, vaikka esimerkiksi verkkokaupat menevät tällä hetkellä jopa täysin vastakkaiseen suuntaan. Todistanee vain sen, että nykyisin yhä useammalla palvelulla voi olla aidosti uniikki konsepti. >> Lue tarina Yle.fi-etusivun uudistuksesta
Isoin ero viime vuosiin tuntui olevan aitojen mobiiliappsien vähäisyys kilpailutoteutuksissa. Olisiko pahin appsi-innostus jo Suomessa takana? Esimerkiksi Tallink Siljan mobiiliappsista kertova case on itse asiassa tarina siitä miten webbi ja appsimaailma saadaan toimimaan yhdessä, ja näin varaudutaan jo hieman siihen jos vaikka kuluttajat alkaisivat hylkimään appseja. Niinpä.
Nouseva trendi oli taas selvästi datan käyttö. Etenkin kampanjoissa tuntui olevan paljon erilaista datan käyttöä. Esimerkiksi Nettiauton hintadataa käyttävä auton myyntihinnan arviointityökalu on nokkela “kestokampanja” Ifille liidien keräämiseksi. >> Lue case-kuvaus projektista
Hämmentävintä ehkä oli sähköpostiin keskittyneiden casejen määrä, koska viimeksi varmaan 90-luvulla hehkutettiin sähköpostiuutiskirjeistä näin paljon.
Toki moni asia on muuttunut, ja enää ei hehkuteta massapostituskampanjoilla, vaan tarkkaan kohdennetuilla kampanjoilla, jotka parhaimmillaan oppivat sen mukaan mitä käyttäjä klikkailee ja mitä sivuja selailee verkkosivustolla. Esimerkiksi Visman profilointicase on hyvin kuvaava case, jossa on tehty hienoa työtä kohderyhmien profiloinnissa ja sen perusteella rakennettu uutiskirjesisältöjä ja myös profiloitu sisältöpalvelu.