Miten hankitaan web-analytiikkaohjelmisto?

Perttu Tolvanen

Aikaisempi artikkeli Snoobi-mittausohjelmistosta sai aikaan melkoisen keskusteluryöpyn kommenteissa. Keskustelun laannuttua tuloksena oli 18 toinen toistaan kattavampaa katsausta siihen miten web-analytiikkamarkkina Suomessa makaa.

Seuraavaksi tiivistetysti ja täydennetysti ohjeita web-analytiikkaohjelmiston hankintaan. Artikkeli on pääpiirteittään referaatti esitetyistä kommenteista.

Ensin vaatimukset listaksi, sitten vasta vertailemaan

Petri Mertanen Naviatechilta ehti ensimmäisenä linjaamaan perusohjeet analytiikkaohjelmiston hankintaan:

”Määritellään asiakkaan tarpeet ja yritetään katsoa hieman pidemmälle tulevaisuuteen kuinka nämä tarpeet mahdollisesti kehittyvät. Ohjelmistolle luodaan painotettu vaatimuslista, jonka pohjalta voidaan tehdä pisteytys eri vaihtoehdoille.”

Mertanen ehdottaa, että käytännössä useimpien asiakkaiden kannattaisi turvautua tässä työssä asiantuntijan apuun.

Tärkeimmät asiat: asiakastuki, tuotteen tulevaisuus, integrointityön määrä

Kommenteissa tuotiin esiin myös näkemystä, että ohjelmiston toiminnallisuudet ovat vain yksi osa hyvää vaatimuslistaa. Esimerkiksi asiakastuki on erittäin tärkeä asia jota ilman ei yhtäkään ohjelmistoa voi vakavasti hyödyntää laajassa organisaatiossa. Esimerkiksi anonyymi analyytikko painotti asiakastuen saatavuutta ja erilaisia vaihtoehtoja sen hankintaan:

”Samaa mieltä Petrin kanssa. Kaikki lähtee määrittelystä, jossa myös arvioidaan asiakaspalvelun tärkeys. Tämä on, kuten sanottu Snoobin kilpailuvaltti vaikka tottakai useisiin analytiikkatyökaluihin saa suomenkielistä tukea konsulttitoimistoilta.”

Ennen järjestelmän ominaisuuksien tarkkaa arviointia kannattaakin selvittää käyttöönoton työllistävyys ja hinta, tuen saatavuus ja hinta sekä koulutuksen ja konsultointipalveluiden saatavuus.

Puutteet ominaisuuksissa voivat tulla myöhemmin kalliiksi

Toiminnallisten ominaisuuksien todettiin olevan erityisen ratkaisevia myöhemmässä vaiheessa, koska jos järjestelmä ei mahdollista jotain vaativaa ominaisuutta niin järjestelmän vaihtaminen voi olla hyvin kallis operaatio, kuten anonyymi analyytikko kommentoi:

”Samoin ominaisuudet tulee ottaa huomioon, koska heti kun haluttaisiin tehdä syvempää analyysiä esim. markkinoinnin tehosta, niin on tärkeää, että siihen on mahdollisuus ilman koko järjestelman massiivista vaihtoa.”

Web-analytiikkaohjelmistoissakin on tosin huomioitava erot palveluna ostettavien tuotteiden ja itselle asennettavien versioiden välillä. Erityisesti Google Analytics ja Snoobi ovat ottaneet melkoisia harppauksia kuluneen vuoden aikana ominaisuuksissaan ja nämä uudet ominaisuudet ovat tulleet asiakkaille käyttöön ilman erillisiä päivitystoimenpiteitä. Esimerkiksi Google Analyticsin heikkoudeksi mainittu historiadatan segmentoinnin puuttuminen otti merkittävän edistysaskeleen kun Google lisäsi tämän mahdollistavia ominaisuuksia viimeisimmässä päivityksessään (Leevi Kokon antama viittaus aiheeseen).

Täten ominaisuuksien rinnalla kannattaa arvioida myös tuotteen tulevaisuutta, erityisesti jos kyseessä on palveluna ostettava web-analytiikkaohjelmisto.

Web-analytiikkaohjelmiston valinnan ei tulisi olla liian tekninen projekti

Ego Betan Petteri korostaa työkalun olevan vain väline tiettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Web-analytiikkatyökalua voidaan myös käyttää hyvin erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi, kuten Petteri toteaa:

”Työkalu on kuitenkin työkalu ja se mihin ja miten sitä käytetään on tietysti kaiken lähtökohta – määriteltyjen konversioiden optimointi ja sitä kautta esimerkiksi palvelukokemuksen luominen tai vaikkapa markkinoinnin tehon kasvattaminen.”

MTV3:n Juha Ihalainen toteaa heidän vertailleen lähes kaikkia artikkelissa mainittuja järjestelmiä ja päätyneen lopulta Omnituren Discover on Premises -tuotteeseen:

”Olemme kokeilleet melkein kaikkia jutussa mainittuja ohjelmia web-analytiikkaan ja jokaisesta löytyy hyviä ominaisuuksia sekä heikkouksia. Tutkimme asiaa perin pohjin ja teimme vaadittavat määrittelyt, joiden perusteella päädyimme Omnituren Discover on Premises -tuotteeseen (ex Visual Site). Uskomme siitä saatavamme hyödyn maksavan takaisin pitkällä aikavälillä.”

MTV3:n kokemukset ovatkin hyvä esimerkki siitä, että valintaprosessissa kannattaa olla avoin ja antaa omien vaatimuksien ohjata valintaa.

Markkina kehittyy nopeasti ja tuotteet myös

Monet työkalut kehittyvät tällä hetkellä hurjaa vauhtia ja markkinakenttä on kaukana kypsästä. Esimerkiksi Estimen Juha Söderholm ja Tuloksen Arttu Raittila arvioivat Snoobin olevan nykyisin hieman enemmän painottunut raportointiin ja myyntihenkilöstön työvälineeksi kuin Google Analytics. Estimen Susanne Lumme taas korostaa Google Analyticsin soveltuvuutta Adwords-mainonnan seurantaan ja verkkokauppasivustojen analysointiin. Nämä ovat kuitenkin arvioita nykytilanteesta ja 2009 vuoden päivitykset voivat muuttaa markkinaa nopeasti.

Kokonaisuutena analytiikkaohjelmistojen markkina onkin myös asiantuntijoiden mielestä varsin moniulotteinen. Asiakkaiden kannalta hyvien valintojen tekeminen vaatii siis kaksinverroin perehtymistä asiaan ennen päätöksen lukitsemista.

Yhteenveto: tarkistuslista web-analytiikkaohjelmiston ostajalle:

  1. Määrittele mitä haluat tehdä ohjelmistolla (palvelukokemuksen analysointi, raportointi, markkinoinnin tehon mittaus, myynnin tuki, verkkokaupan mittaus, jne. ovat kaikki erilaisia skenaarioita).
  2. Arvioi tarpeesi tuelle ja konsultoinnille (tarvitsetko suomenkielistä asiakaspalvelua, aiotko hyödyntää ulkopuolisia analyysipalveluita, tarvitseeko henkilöstösi koulutusta).
  3. Kirjoita priorisoitu vaatimuslista asioista joita odotat ohjelmistoltasi ja ohjelmistosi tukitaholta. Yritä huomioida myös tulevaisuuden tarpeet.
  4. Pyydä demonstraatiot eri ohjelmistojen kyvyistä. Pyydä esittelemään ominaisuuksia jotka ovat erityisesti sinulle tärkeitä. Näin saat tuntuman myös käyttöliittymien eroavaisuuksiin.
  5. Asenna parhaat ohjelmistot testijaksolle omaan palveluusi parin kuukauden ajaksi ja vertaile ohjelmiston käytettävyyttä oman henkilökuntasi kesken.
  6. Pisteytä vaihtoehdot. Muista pisteyttää myös demonstraatiot ja asettamasi käytettävyysvaatimukset.

Lopuksi on hyvä muistaa Mertasen Petrin viimeinen kommentti jossa muistutetaan, että koko budjettia ei kannata laittaa työkaluun:

”Suosittelen käyttämään panostuksia enemmän asiantuntijan käyttämiseen, henkilökunnan kouluttamiseen ja itse datan analysointiin.”

  1. alalla ollut says:

    harmi sinänsä että suomessa ei ole vielä yhtään peluria joka hoitaisi koko seurannan pelikentän.

    digitoimistot ja parit muut toimijat puhuvat web-analytiikasta. suomessa ei vielä yksikään ole noussut yläpuolelle mitaten kaiken mahdollisen. taisimme erään alanosaajan kanssa käydä jokunen aika sitten keskustelua pelurista joka mittaa kaikki toimenpiteet sekä kumppanien, kuten mainos, mediatoimiston, myymälän sekä muiden toimivuuden ja ROI:n.

    olisi aika markkinarako kun ajattelee että suomessa suurin osa yrityksistä käyttää järjestelmiä joista saisi suhteellisen helposti imettyä tietoa talteen.

    mieti maailmaa jossa voit reaaliajassa seurata vaikka näitä asioita:
    1. kävijät myymälässä
    2. ostetut tuotteet eri myymälöittäin
    3. puhelinpalveluun tehdyt soitot ja tilaukset
    4. minkä mainoksen jälkeen sivustolla tai myymälässä oli piikki
    5. mikä mainos tuotti eniten myyntiä verkossa tai myymälässä
    yms.. listaa varmaan jokainen voi jatkaa..

    omniture on varmaan ainoa jolla olisi ehkä mahdollista ratkaista tämä pähkinä..?

  2. Ismo Tenkanen says:

    >harmi sinänsä että suomessa ei ole vielä yhtään peluria joka hoitaisi koko seurannan pelikentän.

    Ei ole yhtä järjestelmää, josta saisi kaiken, mutta on kehitteillä järjestelmä, johon voidaan syöttää dataa useasta eri lähteestä ja fuusioida sitä sekä tehdä sitten analyysia ja optimointia. Eli mainonnanhallintajärjestelmät, hakukonedata, saittimittausjärjestelmät.

    Tuosta järjestelmästä lisää:
    http://www.havasdigital.com/artemis.html