Snoobi uudisti raportointiaan

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle katsoo analytiikan olevan välttämätöntä - ja silti kiusaa käyttäjiä evästekyselyllä.

Suomalainen verkkosivujen mittausohjelmisto Snoobi uudisti raportointiaan* ja mahdollistaa nyt tarkasti räätälöidyt, ajastetut sähköpostiraportit. Snoobi on tasaisesti kehittänyt omaa ohjelmistoaan kattamaan yhä monipuolisempia käyttötapauksia, mutta ei ole hylännyt omaa erityistä näkökulmaansa.

Snoobi on erityisesti myynti- ja markkinointijohdolle suunnattu verkkosivujen seurantatyökalu

Tässä artikkelissa tehdään suppea katsaus Suomen mittausohjelmistomarkkinoiden tilanteeseen ja Snoobin sijoittumiseen markkinakentällä.

snoobi-etusivu

Snoobi vs. Google Analytics

Suomen markkinoita hallitseva Google Analytics* on kasvattanut rajusti myös osuuksiaan, mutta yhä useammin törmää sivustoihin joissa Snoobi ja Google Analytics työskentelevät rinnakkain. Google onkin kehittänyt omaa ohjelmistoaan enemmän analyytikoiden, konsulttien ja webmastereiden tarpeisiin kuin markkinointihenkilöstön tarpeisiin.

Snoobin raporttien visuaalinen ilme on hillitympi ja rauhallisempi kuin Google Analyticsin kovin numerotäyteinen tapa esittää asioita.

snoobi-raportti-esim

Snoobi tarjoaa pk-yrityksille helpon kokonaispaketin

Snoobin erona muihin mittausohjelmistoihin on myös vahva suuntautuminen pk-yritysmarkkinaan. Snoobi painottaa kotimaisuuttaan, helppoa käyttöliittymää ja helposti saatavilla olevaa tukea. Web-analytiikkaohjelmiston käyttöönottohan on tyypillisesti yksinkertaista, mutta ilman tukea ja koulutusta jäävät mittauksen hyödyt usein saamatta. Snoobin myyntiorganisaatio lienee yksi Suomen aktiivisimpia pk-yrittäjien kouluttajia verkkoliiketoiminnan käytännön toteutukseen.

Mittausratkaisu valitaan oman tarpeen mukaan

Todella isolle sivustokokonaisuudelle tai osaavan web-analyytikon tarpeisiin Snoobi ei varmasti ole ensisijainen vaihtoehto, mutta siihen Snoobi ei pyrikään. Snoobin voisi kuvitella toimivan parhaiten kun asiakkaalla ei ole vielä omaa verkkotiimiä jonka osaamisalueisiin web-analytiikka ja optimointi kuuluisivat.

Suomen web-analytiikkamarkkina hyvin kapea ja hajanainen

Google Analyticsin ja Snoobin rinnalla saman kategorian ohjelmistoja Suomen markkinoilla ovat esimerkiksi StatCounter, WTM* ja Webtrends. Muutamat todella isot sivustokokonaisuudet käyttävät myös erittäin kallista Omniturea* (esim. HS.fi, MTV3) joka on hiljakseen ostanut pois muita isoja alan pelureita. StatCounter ja Taloustutkimuksen WTM ovat hiipuvia työkaluja joita ei vakavasti enää alalla käytetä. WebTrendsin lisenssihinnat ovat myös omassa sarjassaan. TNS Metrix* taas ensisijaisesti tarjoaa julkisen ranking-järjestelmän eikä ole viime aikoina ollut kovin aktiivinen tuotekehityksen puolella (vaikka onkin kehittämässä mm. videoiden mittaukseen omaa StreamMetrix-ratkaisuaan).

Lähes ilmaisia analytiikkaohjelmistoja tarjoavat nykyisin Googlen lisäksi myös Microsoft* ja Yahoo*. Näitä voi kuitenkin pitää lähinnä Google Analyticsin kilpailijoina, koska kumpikaan näistä ei toistaiseksi ole Snoobin markkinoille pyrkimässä. Microsoftin pyrkimykset ovat vielä avoinna ja Yahoo taas tavoittelee enemmän analyytikkojen ja isojen sivustojen mielenkiintoa.

Snoobi kehittää Suomen yrityksien verkkoliiketoimintaosaamista

Snoobi on yksi Suomen digimedia-alan rohkeista kasvuraketeista joka samalla kouluttaa laajaa pk-yrityskenttää ymmärtämään verkkoliiketoimintaa. Samalla Snoobi palvelee koko digimedia-alan palvelutoimintaa opettaessaan asiakkaat maksamaan mittausratkaisuistaan ja siihen liittyvistä palveluista.

Laajentuminen ulkomaille ja nopea kasvu ovat toistaiseksi näkyneet nousseessa hinnoittelussa, mutta toisaalta Snoobin ominaisuudet ja käyttöliittymä ovat myös kehittyneet isoin harppauksin. Tehoja verkosta haluavalle yrittäjälle, markkinointi- tai myyntijohtajalle Snoobi on varsin ketterä ratkaisu.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

23 kommenttia on “Snoobi uudisti raportointiaan”

  1. “””….ei toistaiseksi ole Snoobin markkinoille pyrkimässä”

    Outoa mainostekstiä.

    Ei ole mitään Snoobin markkinaa vaan Snoobi kilpailee täysin ilmaisten tuotteiden kanssa, joilla on Snoobiin verrattuna ylivoimaiset ominaisuudet varsinkin kun Googlekin päivitti edistyksellisempään segmentointiin ja Yahoo osti erinomaisen analytiikkatyökalun IndexToolsin, joka on myös tulossa ilmaiseksi.
    Snoobi häviää ominaisuuksiltaan auttamattomasti siis jo ilmaisille työkaluille maksullisista puhumattakaan.

    Mikä on siis se mainittu “pk-markkinapanostus” tai erikoistuminen “markkinointihenkilöstön tarpeisiin”? Snoobi on siis yksinkertaisempi työkalu jolla on rajoittuneempi käyttäjäkunta? Mitä Snoobi tekee mihin ilmaisille ei pysty.

    Snoobin etu on kotimaisuus ja sitä kautta tukitoiminnot jne. toimivat muita paremmin ja helpommin verrattuna ulkomaisiin edistyksellisempiin ja sitä kautta luonnollisesti monimutkaisempiin tuotteisiin.
    Puheet muista eduista ovat jo tiedon vääristämistä ja oman paikan turvaamista vaikeassa markkinaraossa, jossa kilpailijat ovat ilmaisia ja Snoobi maksullinen. Piste.

  2. On yksi osa-alue, jolla Snoobi pesee kaikki artikkelissa mainitut kilpailijat mennen tullen: se on asiakaspalvelu. Snoobin yhteyshenkilö on yhteydessä asiakkaaseen useita kertohja vuodessa ja antaa samalla opastusta raporttien lukemiseen ja hyödyntämiseen. Selkeyden raporttien ja hyvän asiakaspalvelun vuoksi Snoobi soveltuu hyvin yrittäjille, joilla ei ole osaamista internetistä tai web-analytiikasta. Maallikolle Snoobia voin suositella varauksetta.

    Organisaatio-seurannan vuoksi Snoobi soveltuu muita ohjelmistoja paremmin myynnin työkaluksi.

    Pahimpana Snoobin puutteena näen tällä hetkellä verkkokaupan seurannan puutteen. Toivottavasti siihen tulee korjaus tulevana vuonna.

  3. Ismo kiteyttikin hyvin Snoobin tärkeimmät kilpailuedut. Asiakaspalvelu ja paikallinen organisaatio ovat monille asiakkaille erittäin tärkeitä. Organisaatioseuranta on myös myynnille arvokas yksittäinen ominaisuus. Käyttöliittymän suomenkielisyys ja yksinkertaisuus ovat myös valtteja monille asiakkaille.

    Ensimmäiseen kommenttiin on kyllä todettava, että olen analyytikon kanssa aika lailla eri mieltä. “Ilmaisia” analytiikkatyökaluja ei ole olemassa. GA ja Yahoon IndexTools voivat toki olla järjestelmiä joista ei tarvitse maksaa lisenssikustannuksia, mutta käyttöönotto, tuki, perehtyminen, koulutus ja hyödyntäminen maksavat.

    Järjestelmä on ilmainen vain jos sitä ei käytä. Mittaustyökaluilla ei tee mitään ellei niitä käytä. Jos niitä käyttää liiketoiminnassaan niin ne eivät ole koskaan ilmaisia.

    Ominaisuuksilla ja lisenssikustannuksilla on toki merkitystä, mutta tietojärjestelmiä ja työkaluja tulisi valita ja ottaa käyttöön paljon enemmän muiden syiden kuin ominaisuuslistojen perusteella.

  4. Mielestäni web-analytiikan ohjelmiston hankintaan, oli se sitten ilmainen tai maksullinen, pätevät samat hyvät säännöt kuin muidenkin ohjelmistojen hankintaan.

    Määritellään asiakkaan tarpeet ja yritetään katsoa hieman pidemmälle tulevaisuuteen kuinka nämä tarpeet mahdollisesti kehittyvät. Ohjelmistolle luodaan painotettu vaatimuslista, jonka pohjalta voidaan tehdä pisteytys eri vaihtoehdoille.

    Valitettavasti tämä ei mielestäni ole kovinkaan yleistä ja neuvottelutaidot tai -halukkuus ohjelmistotoimittajien suuntaan on heikohkoa.

    Suosittelen käyttämään ohjelmiston hankinnassa asiantuntijaa tai edes kysymään jonkun muun kuin ohjelmiston myyjän mielipidettä. Loppujen lopuksi, oli ohjelmisto mikä vaan, suurimmat hyödyt eivät tule itse työkalusta vaan siitä kuinka sitä osataan käyttää!

    Suosittelen käyttämään panostuksia enemmän asiantuntijan käyttämiseen, henkilökunnan kouluttamiseen ja itse datan analysointiin.

  5. Samaa mieltä Petrin kanssa. Kaikki lähtee määrittelystä, jossa myös arvioidaan asiakaspalvelun tärkeys. Tämä on, kuten sanottu Snoobin kilpailuvaltti vaikka tottakai useisiin analytiikkatyökaluihin saa suomenkielistä tukea konsulttitoimistoilta.
    Samoin ominaisuudet tulee ottaa huomioon, koska heti kun haluttaisiin tehdä syvempää analyysiä esim. markkinoinnin tehosta, niin on tärkeää, että siihen on mahdollisuus ilman koko järjestelman massiivista vaihtoa. Määrittelyvaiheessa tulee nämä seikat katsoa tarkkaan läpi ennen kuin päädytään Snoobiin tai “kilpailijoihin”.

    Käyttöönotto, tuki, perehtyminen, koulutus ja hyödyntäminen maksavat tottakai niin Snoobissa kuin muissakin, mutta Snoobilla on lisäksi erillinen hinta lisenssille. Tämä ei kuitenkaan ollut pointti vaan se, että jutussa mainosmielessä määritellään erillinen markkina Snoobi vs. ilmaistyökalut joka on hieman harhaan johtamista.

  6. Kiitos erittäin hyvistä kommenteista. Asiaa puhutte.

    Snoobi vs. “muut” erottelua ei ole tehty mainosmielessä vaan siitä näkökulmasta, että Suomessa ei mielestäni ole todellisia tukipalveluiden markkinoita muille kuin Snoobille. Täten mittauksesta kiinnostunut pk-yritys on vielä toistaiseksi aika heikossa neuvottelutilanteessa. Jos olet iso toimija ja sinulla on muutama kymppitonni heittää hommaan, niin tokihan WebTrendsiltä löytyy suoraa edustusta ja moni muukin toimija alkaa kiinnostumaan. Omniturea, Google Analyticsia ym osaavat Trainers’ House konsultit kouluttaa ja konfiguroida. Trainers’ Housen jengiä tuskin vain pienet firmat kiinnostavat. Täten tämä markkina on lähinnä isommille toimijoille olemassa.

    Jatkojuttu on tulossa mm. siitä että nyt Trainers’ Housen rinnalla on Estime Google Analytics auktorisoituna konsulttitoimistona Suomessa, mutta ei Estimekään hommaa isolla pyörällä tee ja ei ehkä ensisijaisesti pk-markkinalle sekään. Oma käsitykseni markkinoista on se, että harva digitoimisto joka Google Analyticsia asiakkailleen asentelee niin osaa työkalua kovin kattavasti kouluttaa tai konfiguroida sen syvällisemmin. Täten 99% GA-asiakkaista käyttää potentiaalista ehkä 2%.

    Snoobilla on chatti käyttöliittymässä, he järjestävät koko ajan koulutuksia ja opastavat asiakkaita hyödyntämään työkalua oman palvelunsa kehittämisessä. Minusta tämä lähestymistapa erottelee heidät tällä hetkellä näistä muista vaihtoehdoista.

    Mielelläni tekisin artikkelin jossa listattaisiin esim. Google Analytics -tukipalveluita tarjoavat toimijat Suomessa. Olisi vain kovin lyhyt artikkeli se. Moni kyllä on valmis asentamaan ja pitämään peruskoulutuksen, mutta siitä pidemmälle ei monesta firmasta osaamista löydykään.

  7. Jutun markkinointihenkisyys hipoo jo Digitoday-tasoa ;)

    Toinen kotimainen ratkaisu Snoobin rinnalla on Netmanager, *linkki poistettu toimimattomana*, joka on hinnaltaan jonkin verran Snoobia halvempi.

  8. Petri Mertanen

    “Suutarin lapsilla ei ole kenkiä”…eli vaikka Naviatechin sivustolta ei ehkä selkeästi tule juuri tällä hetkellä ilmi, tarjoamme kyllä kaikille asiakkaillemme web-analytiikkaan liittyviä, juurikin Pertun mainitsemia tukipalveluita. Tällä hetkellä ohjelmistotuotteista voi mainita Google Analyticsin, Yahoo! Web Analyticsin (ent. IndexTools) ja pienellä varauksella Snoobinkin. Sertifiointeja/auktorisointeja lienee jatkossa tulossa myös noihin raskaamman sarjan ohjelmistoihin pidemmällä aikavälillä.

  9. Jaakko Knuutila

    Mielestäni yksi Snoobin parhaita ominaisuuksia verratuna esim. Google Analyticsiin on tietojen takautuvuus. Analyticsissä jos jokin asia jää seuraamatta, maali tai filtteri on asetettu väärin, niin homma on siinä, tietoja ei voi käsitellä jälkikäteen.

  10. Google Analytics -tukipalveluille – myös edistyneille sellaisille – on kyllä merkittävää kysyntää Suomessa. Se on tullut Tuloksellakin huomattua, vaikka puhdas web-analytiikka ei olekaan aivan ydintoimintaamme.

    Kuten Petri antoi ymmärtää, noita palveluita ostetaan kyllä huomattavasti muiltakin kuin auktorisoiduilta konsulteilta. Meillekin ne ovat ihan merkittävä tulonlähde.

    Snoobi voi olla kätevä väline pienehkölle b2b-yritykselle juuri Suomen oloihin mukautetun organisaatioseurannan ansiosta: siitä näkee mihin soittaa ja lähettää postia ja jopa mistä aiheista voi kannattaa puhua. Suomalaiset operaattorit on siis filtteröity pois häiritsemästä.

    Jotkut päättävässä asemassa olevat saattavat kokea hyödylliseksi myös Snoobin Pääraportin, jossa on yhdelle sivulle ahdettu paljon keskeistä tietoa ja tunnuslukuja.

    Fast & Loudin mainitsemaa Netmanageria ei voi oikein asiakkaille suositella jo siitä syystä, että firma kaupittelee myös hakusanamainontaa. Asiakkaiden kävijöistä on mahdollista kerätä sellaista tilastotietoa, että sen hyödyntäminen kilpailijoiden mainonnassa on liian suuri riskitekijä jo teoreettisena mahdollisuutena.

  11. Artulta hyvä huomio. Hakusanamainonnan palvelut ja mittausjärjestelmä ovat houkutteleva yhdistelmä, mutta eettisesti varsin arveluttava sellainen. Netmanagerista en ollut itse edes kuullut tätä ennen. Kenelläkään kokemuksia?

    Itsekin pidän Snoobin yhtenä vahvuutena sen pääraporttia joka on tehty enemmän pomotasolle kuin esim. Google Analyticsin dashboard-näkymä.

    Tässä kommenttiketjussa on jo tullut kaksi uutta tarjokasta Google Analytics -tukipalveluiden listalle (Naviatech ja Tulos). Kumpikaan ei siis virallisesti näitä palveluita tarjoa ja tämä taitaa olla asian laita laajemminkin. Aika harvassa ovat palveluntarjoajat GA-puolella Suomessa. Kysyntää olisi varmasti enemmänkin.

    Itse olen ollut erittäin pitkään hyvin kriittinen Snoobia kohtaan, mutta viimeisen puolen vuoden aikana tehdyt parannukset järjestelmään ovat kääntäneet omaa mielipidettäni kummasti. Pitäisi varmaan pyytää Snoobilta sponsorirahaa Vierityspalkille kun kerran lukijat ovat sitä mieltä että artikkeli oli liian kehumispainotteinen ;)

  12. Itseäni harmittaa joskus se että monille alan äänitorville Snoobi tarkoittaa samaa kuin mitä se oli puoli vuotta sitten. Kehitämme tuotettamme ja palveluamme nopeasti, mistä johtuen käsitykset Snoobin käyttömahdollisuuksista vanhenevat hyvin nopeasti. Raporteissa piilee paljon sellaista mitä kukaan ei omin neuvoin tule etsineeksi.

    Hyvänä esimerkkinä tästä pidän kävijöiden pisteytystyökalun käyttömahdollisuuksia kohderyhmäraportin eri näkymissä. Tämä yhdistettynä KPI analyysiin ja personoituihin MySnoobi-raportteihin ratkaisee suuremmankin konsernin tarpeet.

    Käyppäs Perttu tutustumassa kuvioon josta sitä sponsorirahaa saattaa saada :)

    *linkki poistettu toimimattomana*

  13. Ego Beta ilmoittautuu joukkoon! Palvelumuotoilutoimistona meillä on vahva osaaminen asiakasymmärryksestä ja analytiikasta oli sitten kyse verkon menestysmittareiden KPI-määrittelysta, työkalun valinnassa auttamisesta tai verkkopalvelun konversion kasvattamisesta analytiikan avulla. Pitkää kokemusta löytyy eri työkaluista ja niiden käytänön hyödyntämisestä esim. tunnetuimmista Google Analytics, Yahoo Web Analytics (ex-IndexTools) ja Omniture, jne.

    Työkalu on kuitenkin työkalu ja se mihin ja miten sitä käytetään on tietysti kaiken lähtökohta – määriteltyjen konversioiden optimointi ja sitä kautta esimerkiksi palvelukokemuksen luominen tai vaikkapa markkinoinnin tehon kasvattaminen.

    Tulevana (vai nykyisenä?) Suomen WAA:n vetäjänä Petrin kannattaisi promota tässä yhteydessä WAA:n keskiviikkotapaamista ja kutsua kaikki aiheesta kiinnostuneet mukaan!

  14. Pääkirjoittaja ei tiedä mistä puhuu. GA:n dashboardia voi kustomoida. Vaikka ihan paremmaksi kuin snoobin pomonäkymän. Joukossa muitakin asiavirheitä, jotka kopioitu snoobin verkkosivuilta.

  15. Jaakko, pari kuukautta sitten julkaistu päivitys toi Google Analyticsiin juuri noita historiadatan segmentointiin liittyviä uusia ominaisuuksia, joka oli omasta mielestäni merkittävin puute GA:ssa verrattuna moneen muuhun softaan.

    Lisää aiheesta esim. *linkki poistettu toimimattomana*

  16. Juha Ihalainen

    Olemme kokeilleet melkein kaikkia juttussa mainittuja ohjelmia web analytiikkaan ja jokaisesta löytyy hyviä ominaisuuksia sekä heikkouksia. Tutkimme asiaa perin pohjin ja teimme vaadittavat määrittelyt, joiden perusteella päädyimme Omnituren Discover on Premises -tuotteeseen (ex Visual Site). Uskomme siitä saatavamme hyödyn maksavan takaisin pitkällä aikavälillä.

  17. Google Analytics -tukipalveluille on todella kysyntää Suomessa.

    Muutaman korjauksen tekisin myös Pertun kommenttiin
    “Jatkojuttu on tulossa mm. siitä että nyt Trainers’ Housen rinnalla on Estime Google Analytics auktorisoituna konsulttitoimistona Suomessa, mutta ei Estimekään hommaa isolla pyörällä tee ja ei ehkä ensisijaisesti pk-markkinalle sekään”

    En tiedä, mikä on Pertun iso pyörä ;), mutta Estimen palveluvalikoimassa web-analytiikka on hyvin keskeisessä osassa, toki vaaka on kallellaan enemmän sinne PK-sektorin yläpäähän ja suuryrityksiin.

    Google Analytics -palveluita tarjoaa Suomessa useampikin yritys, mutta auktorisoituja kumppaneita on kolme: Estime, Trainer’s House ja uutena tulokkaana Klikki. GAAC -kumppaneiden palveluihin kuuluu nimeomaan koulutus, konsultointi, analysointi ja asennuspalvelut. Kaikki kumppanit eivät tosin tarjoa teknistä konsultointia ja tukea. Lista löytyy Googlen sivuilta: *linkki poistettu toimimattomana*.

    Muiden Google Analytics-palveluiden ohella Estime tarjoaa koulutusta Google Analyticsin käytössä, mutta myös laajempaa koulutusta webmastereille sekä koulutusta Google Analyticsin hyödyntämisestä liiketoiminnassa.

    Uskoisin myös, että Estime ei ole ainoa taho Snoobin lisäksi, joka opastaa asiakkaitaan hyödyntämään kävijäseurantatyökalua palvelun kehittämisessä ja nimenomaan verkkoliiketoiminnan kehittämisessä.

    Kun tässä nyt vertailemaan ryhdyttiin, niin minusta Snoobin todellisia etuja muihin seurantajärjestelmiin verrattuna ovat:
    1) ISP-suodatus
    2) Pisteytys
    3) Kävijöiden reitit
    4) Tietojen takautuvuus

    Kyllä Snoobi kilpailee ihan samoista asiakkuuksista Google Analyticsin ja IndexToolsin kanssa. Usealla seurantasovelluksella on erilainen painopiste. Snoobi on todella hyvä myynnin työkalu juuri tuosta ISP-suodatuksesta johtuen. Google Analytics on taas ylivoimainen työkalu AdWords-mainonnan seuraamiseen sekä verkkokauppasivustoille. Suurempiin sivustoihin, varsinkin laajoihin verkkokauppoihin SiteCatalyst on loistava valinta useiden erilaisten integraatiomahdollisuuksien vuoksi. Eikä SiteCatalyst ole “kallis”. On hyvä muistaa, että sovellus, joka on valittu juuri omia tarpeita silmällä pitäen, maksaa itsensä monin kerroin takaisin, oikein käytettynä. Aivan, kuten Petri sanoi, jokainen valitsee itselleen sopivimman järjestelmän.

    Estime on Google Analytics Authorized Consultant, Snoobin sertifioitu partneri sekä Omnituren Certified Professional Support partneri, mutta myös Clickyn, Webtrendsin, Indextoolsin ja muiden työkalujen käyttö on hallussa.

    Perttu, tulepas juomaan ne kahvit uudestaan, niin jutellaan lisää :)

  18. Juha Söderholm

    Mun mielestä Snoobi on enemmänkin raportointijärjestelmä kun taas Google Analytics on web-analytiikka. Yhdyn etenkin Susannen näkemykseen tuosta tietojen takautuvuuden edusta.

    Noista kolmesta GAACista tosin Klikki.com taitaa hyöriä enemmän tuolla ruotsin puolella analytiikan suhteen ja Suomessa tekee hieman muuta.

  19. […] joulukuu 2008 PerttuT Aikaisempi artikkeli Snoobi-mittausohjelmistosta sai aikaan melkoisen keskusteluryöpyn kommenteissa. Keskustelun laannuttua tuloksena oli 18 toinen […]

  20. Tässä hieman tietoa seurantajärjestelmien käytöstä Suomessa, tutkijana Snoobi. Domaineja tongittiin reilut 57000 kappaletta.

    “Google Analyticsin osuus käyttäjistä oli 56,1 %, Snoobin 26,6 %. […] Kolmanneksi ja neljänneksi tulivat suomalaiset seurantajärjestelmät NetMonitor ja Vihtori uusina tulokkaina, yhdessä jakaen 5,9 % koko seurantamarkkinoista.”

    *linkki poistettu toimimattomana*

    On mielenkiintoista, että Suomen kolmanneksi käytetyin seurantaohjelmisto on sen verran tuntematon, ettei sitä kovin moni tunne edes nimeltä.

  21. Tuo on kyllä aika mielenkiintoinen tutkimustulos. Onkohan vastaavia tilastoja muista pohjoismaista tai euroopasta?

    Analyytikkojen kannalta GA on ylivoimainen, koska GA:ta löytyy myös isommilta sivustoilta ja yleensä isommat sivustot työllistävät myös analyytikkoja todennäköisemmin. Toisaalta GA:n kaveriksi tulee isoilla sivustoilla yhä useammin sitten järeämpiä työkaluja. Oma näppituntuma on, että iso osa Snoobin asiakkaista on sellaisia jotka eivät ole kovin lähellä edes analyytikon työllistämistä. Osa toki varmasti käyttää.

    Vierityspalkin jengi on kuitenkin näkökulmaltaan ehkä keskimääräistä pääkaupunkiseutukeskeisempää ja ainakin iso osa kommentoijista tekee töitä Suomen top-50 isoimpien sivustojen kanssa. Täten tuo Snoobinkin edustama laajempi markkina (jossa tehdään kuitenkin bisnestä ihan yhtä lailla ja enemmänkin) on ehkä vähän tuntematon tälle kommentointiporukalle.

    Joka tapauksessa markkinan potentiaalista lienee käytössä vasta pieni osa. Täten sekä Snoobin että GA:n yleisessä tuotteistuksessa olisi vielä paljon tekemistä.

    Google Analytics koulutuksellekin uskoisi olevan kysyntää. Soveltolla on joku myyntireiskan ga/snoobi-koulutus:
    *linkki poistettu toimimattomana*

    Tieturillakin on keväällä tulossa näköjään hakukoneoptimoinnin koulutus:
    *linkki poistettu toimimattomana*

    Ketähän tuolla mahtaa olla kouluttamassa?

    Google Analyticsin yleisyyden huomioiden sen ympärillä on varsin vähän mitään järjestäytynyttä toimintaa. Susanne nyt kirjoittaa Analytics.fi:tä (*linkki poistettu toimimattomana*), mutta esimerkiksi pelkästään GA:han keskittyneitä blogeja ei muuten taida olla. Lukijoita varmasti olisi. Voisi palkissakin julkaista varmaan vierailija-artikkeleita aiheesta, koska iso osa lukijoista tuntuu analytiikka-asioista olevan kiinnostunut.

    Kovin alkuvaiheessa web-analytiikka ja seuranta vielä on Suomessa. Ehkä Tieturin ja Sovelton herääminen kasvattaa myös alan toimistojen kysyntää.

  22. Perttu, CMS Watchissa oli taannoin puffi raportista jossa käsiteltiin maailman 500 liikennöidyimmän sivuston mittausjärjestelmiä:

    *linkki poistettu toimimattomana*

    Phil Kemelor listasi viime vuoden keväällä (osana CMS Watchin Web Analytics Reportia) asiakasmääriä:

    *linkki poistettu toimimattomana*

    Ja itseäni henkilökohtaisesti kiinnostaisi kovasti tieto kotimaisen markkinan toimijoiden keskimääräisestä asiakkuuden (=liikenteen) koosta…

    *linkki poistettu toimimattomana*

  23. […] ominaisuuksista ja markkina-asemasta kirjoitettiin joulukuussa Vierityspalkissa ja aihe herätti varsin paljon keskustelua […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun