Snoobi-mittaustyökalu kehittyy ja kasvaa vauhdikkaasti
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.
Mittausohjelmistoa palveluna tarjoava kotimainen Snoobi on kasvanut vauhdikkaasti ja sopinut myös useita yhteistyösopimuksia kevään aikana. Tässä muutamia poimintoja kevään aikana tapahtuneista julkistuksista:
- Snoobi esittäytyi MTV3:n Päivän työllistäjä ohjelmassa ja Snoobin esittelyvideon voi katsoa MTV3:n Katsomo-palvelun kautta.*
- Viimeisin tuoteversio 2.5.5 toi merkittäviä parannuksia Snoobin sähköpostiraportointiominaisuuksiin.*
- Get It Right ensimmäiseksi auktorisoiduksi Snoobi-konsultiksi.* Get It Right* oli ensimmäinen konsulttiyritys joka saavutti kumppaniohjelman korkeimman tason. Aiemmin yhteistyöstään uutisoineita yrityksiä ovat olleet mm. Trainers’ House Analytics* ja Avalon*. Snoobilla on lukuisia muitakin konsulttikumppaneita ympäri Suomea.
- Erittäin hyödyllinen Firefox-lisäosa WASP tunnistaa nyt myös Snoobin*. WASP-lisäosan voi ladata Firefox-selaimeensa Mozillan verkkopalvelusta*. Lisäosa näyttää selaimen alareunassa kaikki kyseisen verkkosivuston mittausohjelmistot. Maksullinen versio tarjoaa paljon muutakin.
- Snoobi ja Smilehouse sopivat yhteistyösopimuksen verkkokauppojen mittauksesta.*
Snoobi on kasvattanut markkinaosuuttaan Suomessa varsin nopeasti ja monet isot konsernitkin ovat ottaneet Snoobin käyttöön verkkopalveluidensa mittauksessa. Viimeisimpiä käyttöönottajia ovat olleet esimerkiksi Destia*, YIT* ja S-ryhmä*. Myös SM-liigan kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen avulla* Snoobi tarjoaa seuroille parempaa tietoa jääkiekkofanien käyttäytymisestä verkossa.
Snoobi on myös itse tutkinut oman ohjelmistonsa käytön laajuutta suhteessa markkinaan ja on säännöllisesti julkaissut myös näiden tutkimuksien tuloksia. Google Analytics* on Suomessa ylivoimaisesti hallitseva mittausväline ja Snoobi on markkinan vahva haastaja kun markkinaa mitataan asennuksien määrässä.
Snoobi on levinnyt myös monien kotimaisten web-julkaisujärjestelmien mittausratkaisuksi. Snoobia tarjotaan ainakin Crasmanin*, Verkkoaseman*, Sitefactoryn* ja eMedia CMS:n* asiakkaille. Kumppanilistalla on monia tunnettuja julkaisujärjestelmätoimittajia kuten Ch5 Finland*, Evianet*, Whitestone*, e21,
Snoobin aktiivisessa laajentumisessa seuraavaksi ovat vuorossa ulkomaat ja toimistoja on jo avattu ympäri Eurooppaa. Viimeisimpänä kohteenaan Snoobi laajentui Latviaan*. Noin 40 henkeä työllistävä yritys alkaa olla jo merkittävä tekijä Suomen digimediakentällä.
Snoobista on kirjoitettu aiemminkin Vierityspalkissa ja todettu useaan otteeseen tuotteen olevan varsin kilpailukykyinen moneen käyttöön vaikka häviääkin raskaamman sarjan kilpailijoilleen ominaisuuksien laajuudessa. Snoobin etuja ovat esimerkiksi kotimaisuus ja laadukas asiakaspalvelu joiden avulla Snoobi kilpailee menestyksekkäästi useiden kansainvälisten web-analytiikkaohjelmistoja tarjoavien ohjelmistojättiläisten kanssa.
(’Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
5 kommenttia on “Snoobi-mittaustyökalu kehittyy ja kasvaa vauhdikkaasti”
Kommentointi on suljettu.
Varo mainoksesta kertovia merkkijonoja osoitteissa
[…] Vierityspalkin jutusta päädyin Snoobin sivuille. Hetken aikaa ihmettelin, mikä mahtoi olla ongelma, koska sivu näytti siltä ettei tyylitiedosto ollut latautunut: […]
Janne Kauppi
En yhtään ihmettele, että yritykset valitsevat Snoobin. Itse seuraan blogiani sekä Google Analyticsillä, että Snoobilla ja käytän niitä eri tietojen katseluun. Analyticsillä katson aina perustiedot kävijämääristä, sekä avainsanoista. Mutta heti jos haluan tarkempaa tietoa sivuston tapahtumista, siirryn Snoobiin, sillä se on selkeämpi ja nopeampi käyttää ja samojen tietojen saaminen irti kävijäkäyttäytymisestä vaatii Analyticsillä enemmän osaamista, jos kaikkea samaa voi edes tehdä (?). Suosittelisin Snoobia kaikille sivustoille, joilla on sellaista liiketoiminnallista merkitystä, että sen käyttö maksaa itsensä takaisin. Vielä enemmän suosittelisin yhteiskäyttöä Analyticsin kanssa, sillä molemmissa on omat hyvät puolensa. Analytics sopii paremmin nörtille ja Snoobi liikkeenjohdolle.
Tämä siis minun mielipide, en ole web-analyytikko.
John Doe
Mielenkiintoista puhua kotimaisuudesta kilpailuetuna 2000-luvun globaalissa taloudessa. Eikö liikkeenjohto kenties osaa englantia vai tuleeko siitä vain jotenkin parempi mieli, kun palveluntarjoajan pääkonttori on Suomessa.
PerttuT
Snoobin kohdalla etu taitaa syntyä lähinnä siitä että ohjelmiston käyttöliittymä on suomeksi, ohjeet ovat suomeksi, koulutusta saa suomeksi (ja eri puolella Suomea) ja asiakaspalvelu palvelee suomeksi. Näillä asioilla on paljon merkitystä silloin kun kyseessä on palvelu jonka hyödyntäminen ei ole vielä mitään perusosaamista. Tekstinkäsittelyohjelman valmistaja voi olla Seattlessa, mutta mitä erikoistuneempi softa on kyseessä niin sitä useammin asiakkaat haluavat myös jonkinlaisen paikallisen läsnäolon. Vain se kourallinen kansainvälisiä konserneja Suomessa on oikeasti sellaisia joille kotimaisuus ei ole merkittävä tekijä. Snoobin asiakaskunta taas koostunee 99% pk-yrityksistä.
Lisäksi jotkut asiakkaat eivät ollenkaan pidä ajatuksesta että oman verkkopalvelun mittausdata menee jonnekin ulkomaiseen palvelinfarmiin. Ehkä heille Snoobi tarjoaa jonkinlaisen turvallisuudentunteen ja omaa palvelinta halvemman vaihtoehdon.
Janne J
Itsellä ollut Snoobi nyt käytössä eräällä saitilla toista kuukautta ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Hyvä ja yksinkertainen käyttöliittymä ja tuloksien lähes reaaliaikaisuus varsinkin hyviä ominaisuuksia mieleeni.