Verkkopalveluiden alustat Suomessa – markkina alkaa kypsyä
North Patrolin tuorein selvitys isojen yritysten käyttämistä verkkosivustojen alustoista kirkastaa kuvaa, joka varmasti on ollut pohdinnassa monella alaa seuraavalla asiantuntijalla. Enää ei tapahdu kovin suuria muutoksia vuodesta toiseen. Sivustojen elinkaaret ovat pidempiä kuin aiemmin ja asiakkaat panostavat enemmän sisältöihin, toiminnallisuuksiin ja jatkuvaan kehitykseen. Tällä alueella moni kehityshanke myös liittyy muihin työkaluihin ja järjestelmiin kuin siihen verkkosivuston alustaan. Sivuston tukena on monia muitakin työkaluja, kuten chatbotteja, markkinoinnin automaatiota, personointia, liidityökaluja ja monenlaisia täsmäratkaisuja.
Isot verkkosivustot alkavat näin mennä yhä enemmän verkkokauppojen suuntaan. Isoja uudistuksia tehdään harvemmin, mutta kun ne tehdään, ne halutaan tehdä todella hyvin. Enää ei ole kyse myöskään pelkästä sivustosta, vaan samalla mietitään markkinoinnin automaation järjestelmiä ja investoidaan haku- ja tekoälybottiratkaisuihin tai vaikkapa parempiin liidityökaluihin. Jos taas oma palvelu on hyvin asiointikeskeinen, voi asiointisovellusten rakentaminen erillisinä sovelluksina osaksi sivustoa olla se isoin urakka. Täten projektit monimuotoistuvat, vaikka markkina ei enää radikaalisti muutukaan joka vuosi.
Lue koko raportti: Datakatsaus: Suomalaisten suuryritysten verkkopalvelualustat 2024
Avoimen lähdekoodin alustojen iso osuus kertoo myös markkinan kypsymisestä, kun kaupalliset tuotteet eivät enää keksi ominaisuuksia, joilla voisivat erottua ja saada asiakkaat maksamaan lisenssimaksuja.
Verkkopalveluiden alueella kilpailu lähtee enemmän siitä, kenellä on hyvä palvelukokonaisuus, ja tässä isossa osassa ovat konseptit, sisällöt, käyttöliittymät ja monenlaiset tekniset ratkaisut. Yksittäinen hyvä teknologia ei tee kesää, yhä useammin uudistuksissa vaihdetaan useampia järjestelmiä tai otetaan uusia käyttöön. Uudistuksen suunnitteluvaihe myös nostaa päätään, kun kyse on yhä useammin monitahoisesta kokonaisuudesta.
Täten vaikka teknologiamarkkina joltain osin vakiintuu, on monella muulla markkinalla edelleen paljon turbulenssia, kuten nyt vaikka markkinoinnin automaation järjestelmien markkinakatsauksesta voi hyvin päätellä. Myös aiemmin North Patrolin tekemä katsaus kaikenlaisiin digitaalisen markkinoinnin työkaluihin kertoo myös omalta osaltaan siitä, miten paljon erilaisia ratkaisuja on markkinassa tarjolla, vaikka tämä ”ydinalustojen” markkina onkin rauhoittunut muutosnopeudeltaan.
Viime vuodet ovat myös näyttäneet, kuinka epävakaata sosiaalisen median alustojen suosio ja kehitys on. Tämä on saanut monet brändit ja yritykset panostamaan taas aiempaa enemmän omiin sisältöihin ja omiin sivustoihin. Omaa sivustoa hiotaan, kehitetään ja uusia työkaluja kokeillaan aiempaa aktiivisemmin. Tämä on näkynyt myös rekrytoinneissa, kun yhä useammin yrityksetkin hakevat omaan tiimiin sisällöntuotannon kykyjä ja digitaalisen markkinoinnin työkalujen osaajia.
WordPress hallitsee edelleen markkinaa, myös isojen yritysten käytössä
WordPressistä on tullut jonkinlainen de facto -teknologia, joka kelpaa isoillekin yrityksille nykyisin. Tosin samalla tavalla kuin monien muidenkin alustojen kohdalla, voi WordPressiäkin tehdä hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti. Osaavien kumppaneiden merkitys on todella suuri.
Ehkä ratkaisevinta WordPressin markkinaosuuden kasvulle onkin ollut avoimen lähdekoodin yhteisö ja ympärille syntynyt avoin ekosysteemi. WordPress ei ehkä järjestelmänä ole se kaikkein monipuolisin, mutta sen ei tarvitsekaan olla, kun moneen asiaan löytyy laajoja ja monipuolisia lisäosia, jotka ovat monet tuotteistuksessaan hyvin pitkälle vietyjä järjestelmiä. Myös todella monet SaaS-palvelut integroituvat nykyisin WordPressin kanssa ilman mitään ylimääräisiä väliratkaisuja, koska alusta on niin suosittu. Tämäkin antaa asiakkaille paremmat mahdollisuudet hyödyntää erilaisia työkaluja, kun integraatiot eivät ole ongelma, vaan nopeimmillaan vain yhden lisäosan asennus.
WordPress on vaativa alusta asiakkaalle
WordPressin kohdalla on kuitenkin sanottava, että se on myös hyvin vaativa alusta, joka edellyttää hyvää ymmärrystä eri osien kyvyistä ja luotettavuudesta.
WordPress-markkina muistuttaa vuosi vuodelta enemmän Microsoft-markkinaa, jossa asiakkaat tietävät varsin hyvin, että jos Microsoftin tuotteita ei osaa konfiguroida järkevästi ja tehdä räätälöintejä kestävällä tavalla, saa murheita moneksi vuodeksi. Siksi Microsoft-maailmassa osaavimmat arkkitehdit ja konsultit ovat kysyttyä tavaraa, koska asiakkaat käyttävät myös paljon asiantuntijoita teknisten ratkaisujen validoinnissa ja panostavat muutenkin hyvään suunnitteluun, jotta ratkaisut ovat myös kestäviä ja laajennettavia.
Vastaavaa asennetta tarvittaisiin myös WordPress-maailmassa. Liian usein kuulee projekteista, joissa joku kokematon tiimi on tehnyt ”ison sotkun” ja sitten joku kokeneempi toimisto yrittää sitä myöhemmin korjata.
Toimiston kokemuskaan ei aina kerro kaikkea, koska isoilla toimistoilla on monia eri tiimejä ja teknisten ratkaisujen mallit vaihtelevat monilla tiimien välillä, jopa yksittäisten henkilöiden mieltymysten mukaan. Tässäkin mielessä WordPressin ekosysteemi muistuttaa varsin paljon Microsoft-maailmaa, jossa ”päämies” linjaa asioita hyvin harvoin kovin täsmällisesti, ja toimistojen on pakkokin luoda omia käytänteitä ja ratkaisutapoja. Kokeneet WordPress-toimistot ovat tietysti aina luotettavampia vaihtoehtoja kuin se paikallinen mainostoimisto tai se aiemmista projekteista tuttu yleisosaava ohjelmistofirma, mutta tosiaan jopa kokeneiden toimistojen välillä on yllättävän paljon eroja ratkaisuissa.
Ilmiö korostuu vielä mitä isompiin projekteihin mennään. Vieläkään tässä maassa ei ole kovin paljon kokemusta isojen WordPress-hankkeiden läpiviennistä, saatika teknisestä suunnittelusta. Täten etenkin isojen yritysten näkökulmasta WordPress-markkina ei näyttäydy ehkä aivan niin kiinnostavana kuin voisi ajatella. Suurin osa toimistoista on pieniä ja ohjelmistokehityksen käytänteet hataria. Räätälöinnit ja integraatiot tehdään kuten osataan, ja lopputulokset ovat usein tekijöidensä näköisiä.
Kääntöpuolena on tietysti huomattava kustannustehokkuus jopa Drupal-maailmaan verrattuna, mutta kyllä asiakkaalta vaaditaan WordPress-maailmassa hieman enemmän teknistä rohkeutta ja ymmärrystä kuin kahden muun tilastokärjen kanssa (Drupal ja Optimizely).
Asiakkaiden kannalta tämä markkinan tilanne on kuitenkin kaikesta huolimatta erittäin hyvä. Markkinajohtaja on avoimen lähdekoodin ratkaisu, joka on kustannustehokas moniin kilpailijoihinsa verrattuna, jolla on iso ekosysteemi ympärillään ja paljon osaavia tekijöitä Suomessa. Suosituimman ratkaisun takana kärkkyy myös laadukkaita tuotteita, joilla on vahvat kumppaniverkostot ja omat erityisvahvuutensa. Kilpailu toimii niin järjestelmien kuin toimistojen välillä, ja osaava asiakas saa paljon asioita tapahtumaan, ainakin jos tietää, mitä tekee. Tätä kaikkea ei voi aina sanoa siitä Microsoftin markkinakentästä.
Lue koko raportti: Datakatsaus: Suomalaisten suuryritysten verkkopalvelualustat 2024