Julkaisujärjestelmät Suomessa: WordPress, Drupal ja Episerver hallitsevat

Perttu Tolvanen

North Patrolin selvitys Suomen tuhannen suurimman yrityksen käyttämästä julkaisujärjestelmästä tuotti kohtuullisen yllättäviä tuloksia, kun Episerver osoittautui suosituimmaksi julkaisujärjestelmäksi katsottaessa pelkästään sataa suurinta yritystä.

(Huomio sidoksista: Artikkelin kirjoittaja työskentelee konsulttina selvityksen tehneessä North Patrol Oy:ssa.)

Koko dataa katsottaessa, WordPress otti selkeän voiton kilpakumppaneista 28 prosentin tuloksella. Toiseksi tuli Drupal (11%) ja kolmanneksi Episerver (10%).

Kärkikolmikon jälkeen tunnistettuja teknologioita olivat muun muassa Liferay (4%), Adobe Experience Manager (3%), Sitecore (3%), Sivuviidakko (2%), Magento (2%) ja Crasman Stage (2%).

Kymmenen prosenttia analysoiduista sivustoista jäi ilman tunnistusta. Räätälöidyksi toteutukseksi luokiteltiin neljä prosenttia sivustoista, mutta tämä luku voisi varmaan olla isompikin, koska tunnistamattomista iso osa lienee käytännössä enemmän tai vähemmän räätälöityjä, tai muutoin varsin uniikkeja, toteutuksia (esimerkiksi varsin vanhoja sivustoja, tai jonkun jo kuolleen järjestelmän päälle tehtyjä).

Markkina on varsin keskittynyt

Yhteensä erilaisia teknologioita katsaus tunnisti 86 kappaletta, mutta silti markkinaa voi pitää kohtuullisen keskittyneenä. WordPress, Drupal ja Episerver jakavat keskenään noin puolet tuhannen suurimman yrityksen markkinasta. Toinen puolikas sirpaloituu hyvin pieniin viipaleisiin.

Uusia tulokkaita ei kärkikymmenikössä käytännössä ole, vaan kaikki kärkipään brändit ovat pitkän linjan tuotteita, jotka ovat olleet markkinoilla yli kymmenen vuoden ajan (osa toki eri nimillä).

Oululaisen Liana Technologiesin Sivuviidakko ja helsinkiläisen Crasmanin Stage ovat ainoat kotimaiset tuotteet, ja samalla myös ainoat yksittäisen yrityksen omistamat niin sanotut “omat tuotteet”. Kaikki muut listan järjestelmät ovat kansainvälisesti laajassa käytössä olevia tuotteita, joiden käyttöönotot tapahtuvat kumppaniyritysten toimesta. Sivuviidakon ja Crasman Stagen sitkeyttä selittänee se, että kummatkin ovat aina tarjonneet julkaisujärjestelmätuotteensa lisäksi asiakkailleen muita hyvin yhteensopivia tuotteita.

Top-100 on Episerverin hallintaa

Tilanne on kuitenkin kohtuullisen erilainen, kun katsotaan pelkästään sataa suurinta yritystä.

Sadan suurimman yrityksen sivustoissa Episerver hallitsee 31 prosentin osuudella, joka on näin jopa hieman isompi kuin WordPressin osuus koko tuhannen yrityksen otannasta. Episerverin markkinaosuus on erityisen suuri verrattuna kilpakumppaneihin. Drupal jää 12 prosenttiin, Liferay kahdeksaan, WordPress seitsemään. Pieniä osuuksia ottavat mm. SharePoint (5%), Sitefinity (5%), Sitecore (3%), Magento (3%), Sivuviidakko (2%), Contentful (2%), Crasman Stage (2%).

Näistäkin mainituista teknologioista suurin osa on pitkän linjan tuotteita, osa jopa käytännössä poistuneita tuotteita. Esimerkiksi SharePointilla ei liene tehty uusia sivustoja enää useisiin vuosiin. Uutena tulokkaana tällä listalla on sentään Contentful, joka on tässäkin blogissa tullut mainituksi useaan otteeseen, esimerkiksi HSL:n kilpailutusta käsitelleessä jutussa.

WordPress on varsin kapeassa käytössä isoissa yrityksissä

Selvityksen yhtenä havaintona on WordPressin käytön kapeus isojen yritysten keskuudessa. Suurin osa käytöstä on sijoittajaviestintään liittyvää käyttöä, eivätkä WordPressillä tehdyt sivustot ole kovin laajoja tai monipuolisia. Isojen yritysten laaja-alaiset palvelut eivät ole näin ainakaan vielä siirtyneet WordPressin päälle.

Tämä on selvästi eriävä havainto mitä esimerkiksi tämän blogin edellisessä artikkelissa todettiin WordPressin käytön monipuolistumisesta, mutta ero selittynee otantojen erilaisuudella. North Patrolin otanta on tämän maan suurimmat yritykset, kun taas Julkaisut-palstan case-virtaa hallitsevat keskisuurten yritysten verkkopalvelut, joissa WordPress on yleistynyt nopeasti, ja joissa WordPressin käyttö on huomattavan monipuolista.

Liferayn kapea osuus yllättää

Liferayn kapea osuus on ainakin allekirjoittaneelle yllätys, koska julkishallinnon puolella Liferay-projekteihin laitetaan miljoonia euroja vuosittain. Esimerkiksi ministeriöiden jatkuvasti laajentuva YJA-hanke perustuu Liferayihin.

On mahdollista, että Liferayn käyttö on yrityspuolella painottunut extranet- ja asiointipalveluihin. North Patrolin otannassa katsottiin vain yritysten pääsivustojen teknologioita, eikä erillisiä asiointipalveluita tai verkkokauppoja huomioitu.

Liferayn käyttöä web-julkaisujärjestelmänä voinee tämänkin selvityksen perusteella pitää Suomessa julkishallinnon erikoisuutena (kuten tässä blogissa on aiemminkin todettu).

Magento kärsii otannan täsmällisyydestä

Otannan täsmällisyydestä johtunee myös verkkokauppajärjestelmä Magenton kohtuullisen kapea osuus, vaikka isojen yritysten teknologiapaletissa sitä lieneekin varsin paljon. Verkkokaupat ovat vain edelleen monella yrityksellä pääsivustosta erillisiä palveluita.

Tulokset julkishallinnon sivustoista olisivat erilaiset

North Patrolin aiemmissa selvityksissä on tarkasteltu esimerkiksi Suomen kuntien (311 kpl) julkaisujärjestelmiä ja oppilaitosten julkaisujärjestelmiä (121 kpl). Kuntien julkaisujärjestelmäkenttä osoittautui varsin kirjavaksi, mutta WordPress otti sielläkin selkeän kärkipaikan (25%). Drupal, Joomla ja Liferay jäivät selkeästi pienempiin osuuksiin. Oppilaitosten saralla WordPress (40%) ja Drupal (17%) olivat selkeät kärkiteknologiat. Episerver-toteutuksia oli näissä katsauksissa vain muutamia.

Suomen markkina on WordPressin, Drupalin ja Episerverin pelikenttää

Täten koko Suomen markkinakenttää katsottaessa lienee kärkikaksikko kiistatta WordPress ja Drupal. Episerverin vahva asema rajautuu suuriin yrityksiin, mutta tällä alueella se on kilpakumppaneitaan selvästi vahvempi. Ehkä julkishallintoa laajemmin katsottaessa Liferaykin pärjäisi paremmin. Ainakin Liferay on kumppanikentältään ja referenssitoteutuksiltaan selkeästi vahvemmassa asemassa kuin useimmat muut muutamien prosenttiosuuksien teknologiat.

Uusia tulokkaita ei tämän katsauksen perusteella näytä olevan kovin montaa. Voi olla, että räätälöidyt ratkaisut ovat hieman nousussa, ja esimerkiksi Contentfulin osuus voi hieman kasvaa. On kuitenkin vaikea kuvitella, että WordPressin, Drupalin ja Episerverin osuus markkinasta ainakaan laskee tulevina vuosina.

Kisa voi toki koventua, koska Episerver on nostanut hintojaan melko paljon, ja Drupal taas siirtynyt yhä enemmän isojen palveluiden suuntaan. WordPressille nämä kehityskulut avannevat markkinaa entisestään. Ja kuten tässä blogissa on todettu, myös headless-konsepti on haastaja perinteisemmälle julkaisujärjestelmävetoiselle tekemiselle.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Jätä kommentti