Digitoimisto Eeco keskittyy verkkokauppojen rakentamiseen
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
WordPress-toimistojen keskuudessa on erikoistuminen ollut selvä trendi viime vuosina. Toimistot-hakemiston uusin tulokas, Eeco, on osuva esimerkki tästä kehityksestä. Helsingissä ja Tampereella toimiva Eeco tekee WooCommerce-verkkokauppoja asiakkailleen, ja eipä juuri mitään muuta.
Eeco tulee suoraan yli puolen miljoonan euron liikevaihtoa WordPressillä tekevien toimistojen kategoriaan. Firma on kasvanut tasaisesti vuodesta 2015 asti, ja noussut näin varsin nopeasti nykyiseen vajaan miljoonan euron liikevaihtoluokkaan. Verkkokauppoihin erikoistuminen alusta saakka on ollut näin hyvä strategia tasaiseen kasvuun.
Viime vuosina tasaiseen kasvukäyrään on yhdistynyt myös kohtuullinen tulostaso. Täten vaikka Eeco on kohtuullisen tuoreena toimistona selvä haastaja markkinassa, on se toimintahistoriansa näkökulmasta jo varsin turvallinen valinta asiakkaiden näkökulmasta.
Referenssit ovat Eecolla vielä kohtuullisen suppeat Vierityspalkin Julkaisut-palstalla, ja teknisesti vaativammista tai erityisen laajoista toteutuksista ei ole vielä kovin paljon näyttöä. WooCommerce-kokemus on toimistolla kuitenkin kiistatonta.
WooCommerceen erikoistuminen on hyvin ymmärrettävää, koska siitä on vuosien varrella kasvanut lähes yhtä merkittävä tuotekokonaisuus kuin mitä varsinainen WordPress on. Täten on ymmärrettävää, että myös toimistot erikoistuvat tähän varsin laajaan, melko itsenäiseen kokonaisuuteen. Eecon haastatteluvastauksista nousee tosin myös hyvin esiin se realismi, että WooCommercella on paljon kilpailijoita tässä maassa. Esimerkiksi kanadalainen Shopify on kasvattanut Suomessakin nopeasti markkinaosuuttaan pienten ja keskikokoisten verkkokauppojen alustana.
Muitakin WooCommerce-osaamiseen vahvasti panostavia digitoimistoja kyllä löytyy tästä maasta. Esimerkiksi Contrast on samassa kokoluokassa, ja keskittyy vahvasti WooCommerce-toteutuksiin. Viime vuonna WooCommerce-toimistojen katsauksessa pärjäsivät hyvin myös Redland ja Evermade.
Eecon tyypilliset projektitoteutukset liikkuvat 30 000 euron molemmin puolin, joka onkin aika tyypillinen kokoluokka WooCommerce-hankkeille. Kaikkein pienimmät kaupat tehdään yhä useammin valmisratkaisuilla, kuten Shopifylla, mutta sitten kun tarvitaan integraatioita ja jotain erikoisempaa, ja budjetti alkaa olla 20 000 euroa tai enemmän, käännytään usein WooCommercen suuntaan.
Tässä markkinassa Eeco on hyvä haastaja monelle isommallekin digitoimistolle, jolle WooCommerce ei ole samalla tavalla ydintoimintaa. Etenkin jos oma verkkokauppa on vähänkin isompi tai siihen liittyy jotain erityisvaatimuksia, kannattaa varmasti shorttilistalle valita myös WooCommerceen erikoistunut digitoimisto.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Eecon toimitusjohtaja Matti Ikäläinen.
Kysymys: Mistä ja miksi Eeco on saanut alkunsa ja miten määrittelette itsenne nykyisin?
Olimme alunperin digitaaliseen markkinointiin keskittyvä bGH Uusmedia. Teimme kokonaisvaltaista digimarkkinointia liidejä havitteleville B2B-yrityksille. Vuonna 2014 aloimme tehdä myös WooCommerce-verkkokauppoja.
Vuonna 2018 päätimme keskittyä pelkästään verkkokauppoihin. Samalla uudistimme brändiämme: yrityksen nimeksi tuli Eeco, joka kumpuaa ecommerce-sanasta.
Nykyisin olemme WooCommerce-verkkokauppoja toteuttava toimisto, jonka tekemisessä oma verkkokauppiastausta näkyy vahvasti – nykyisen Eecon osakkaina on entisiä täyspäiväisiä verkkokauppiaita.
Haluamme tehdä verkkokauppoja, joissa on hyvä asiakaskokemus – eli sellaisia, jotka myyvät paljon. Ratkaisussamme huomioimme kauppiaan arkea helpottavat asiat. Olemme kasvattaneet asemaamme myös B2B-puolella, sillä niissä helppo ostaminen ja integraatiot ovat verkkokaupan edellytyksiä.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä, ja keitä vastaan kilpailette tyypillisesti?
Ehdoton vahvuutemme on oma verkkokauppiastausta. Ymmärrämme hyvin, mitä verkkokauppiaan arki on ja mitä siinä onnistuminen vaatii. Ymmärrämme myös analytiikan tarpeita, sillä taustamme on digimarkkinoinnissa. Meillä on myös kovat omat koodarit, jotka kykenevät toteuttamaan teknisesti haastavia verkkokauppoja.
Kilpailemme eniten Woolmanin kanssa, tosin he eivät ole WordPress-talo, vaan tarjoavat Shopifyta. Lisäksi kilpailemme mainostoimistojen kanssa, kuten Redlandin ja Valu Digitalin. Kilpailemme usein myös pörssiyhtiöiden, kuten Solteqin kanssa. Meillä 20 henkilöä keskittyy täysin WooCommerce-verkkokauppaan, joka on useisiin isompiin yrityksiin verrattuna iso määrä henkilöstöä.
Kysymys: Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Parhaiten sovimme 30 000–60 000 euron projekteihin. Sillä saadaan kasaan hyvä kokonaisuus, jota voidaan jatkokehittää järkevästi.
Toiseksi parhaiten sovellumme 10 000–30 000 euron projekteihin. Niillä saadaan aikaiseksi hyvä peruskauppa, joissa ei ole tarvetta integraatioille.
Kolmanneksi parhaiten sovimme 60 000 euron projekteihin. Emme usko jättimäisten projektien kannattavuuteen.
Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa? Teettekö muilla teknologioilla myös projekteja?
WordPress on ainoa CMS meillä.
Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?
Julkaisimme Smartum-lisäosan ja tulemme julkaisemaan pian paljon muita WordPress-lisäosia. Aiomme panostaa tulevaisuudessa paljon lisäosien kehittämiseen.
Käytämme kaikissa toteutuksissa omaa teemaamme, johon olemme kehittäneet muun muassa erilaisia markkinoinnin ja myynnin työkaluja (banneripaikat, flashsale paikat, ajastukset näihin).
Tämän lisäksi osallistumme aktiivisesti WP-tapaamisiin (toistaiseksi lähinnä Tampereella) ja WordCamp Finlandiin, aina kun se on järjestetty.
Kysymys: Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Meillä on 17 WooCommercen parissa täyspäiväisesti työskentelevää henkilöä, joista 14 on ohjelmistokehittäjiä. Kaiken kaikkiaan työntekijöitä on tällä hetkellä 21. Olemme rekryneet jatkuvasti lisää henkilöstöä, erityisesti viimeisen vuoden aikana olemme kasvaneet isosti.
Kysymys: Oletteko itseoppineita koodareita vai onko käytännön kokemuksen lisäksi myös kouluttauduttu? Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?
Sekä että: osa on suorittanut korkeakoulututkinnon (yliopisto- tai AMK-tasoisen), muutama koodari on täysin itseoppinut. Ostamme koulutusta tärkeiltä kumppaneilta (esm. Seravo, Gapps). Lisäksi ostamme erilaisia kursseja kansainvälisiltä koulutusalustoilta.
Kysymys: Kuinka tekniseksi kuvailisit toimistonne kokemusta?
Olemme tekninen toimisto, mutta ennen kaikkea verkkokauppatoimisto. Emme siis tavoittele teknistä täydellisyyttä – esimerkiksi nopeusoptimointia voisi tehdä loputtomasti. Riittää, että saavutetaan nopeus, joka konvertoi asiakkaalle euroja. Haluamme, että teknisillä ominaisuuksilla saadaan aikaiseksi lisää tuottoa asiakkaalle (myyntiä, toimintojen automatisointia jne.) Koitamme ymmärtää WordPressiä koko ajan paremmin ja välttää erikoisia purkkaratkaisuja. Turvaudumme esimerkiksi ainoastaan tarkoin valittuihin kolmannen osapuolen lisäosiin.
Olemme tehneet vaativia integraatioita SAP:iin, Maestroon, Netvisoriin ja Netbaroniin. Meillä on vahva markkinointitausta, joten otamme Google Analyticsin, Google Schemat ja markkinointi-/mainosalusta integraatiot suurella vakavuudella huomioon.
Emme kuitenkaan tarjoa sisältö- tai markkinointipalveluita. Jos asiakkaalla on valmiina hyvät kuvat ja copyt, olemme todella hyvä yhdistelmä.
Kysymys: Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä projektissa?
Isommissa projekteissa on aina erikseen projektipäällikkö ja scrum master. Sen lisäksi devaustiimissämme työskentelee testaajia, jotka ovat projektista riippuen eri työpanoksella mukana.
Kaikki projektit ovat kiinni versionhallinnassa (git) ja suosittelemme yleensä asiakkaalle erillistä staging-ympäristöä.
Pyrimme toimimaan lean/scrum-mallilla jokaisessa projektissa.
Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
Verkkokauppamme ovat optimoituja Seravon palvelimille. Olemme tehneet yhteistyötä heidän kanssaan vuosia ja toimimme Tampereella samoissa tiloissa seinänaapureina.
Verkkokaupan kuukausimaksu sisältää meillä palvelintilan, käytettyjen lisäosien lisenssit sekä palvelinten ja teeman tietoturvapäivitykset. Tämän hinta on alkaen 79 €/kk.
Tarjoamme lisäksi kolmea eri tasoista tukipalvelupakettia, joiden hinta on 0–299 €/kk. Eroina palvelutasoissa on muun muassa jatkokehityksen tuntihinta, palvelupyyntöjen käsittelyhinta ja päivitysprosessin automatisoinnit/optimoinnit.
Kysymys: Millaista on tehdä projektia teidän kanssa asiakkaan näkökulmasta?
Kaikissa projekteissa on aina projektipäällikkö, joka vetää projektin alusta loppuun.
Haluamme myös koota ohjausryhmän asiakkaan kanssa, jossa on kaikki ne henkilöt, joilla on mitään inputtia projektiin. Tällä varmistetaan, että sprintissä tehdään oikeita asioita.
Usein verkkokauppaprojekti on asiakkaalle isompi projekti kuin verkkokaupan tekniselle toteuttajalle. Siksi alussa käydään läpi vastuut ja deadlinet asiakkaan eri toiminnoille, jotta pysytään suunnitellussa aikataulussa.
Asiakkaat ovat myös mukana projektinhallinnassa: arkipäivän kommunikointi hoidetaan niin, että asiakas näkee, mikä on milloinkin työnalla ja testattavissa.
Kysymys: Teettekö pelkästään verkkokauppoja, vai oletteko myös tehneet ”tavallisia” verkkosivustoja asiakkaillenne?
Olemme tehneet myös tavallisia verkkosivuja, mutta lähtökohtaisesti teemme pelkkiä verkkokauppoja.
Kysymys: Millaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoatte asiakkaillenne?
Palveluihimme kuuluu verkkokaupan markkinoinnin automaatiota. Olemme ActiveCampaignin sertifioitu partneri Suomessa ja tarjoamme siihen liittyviä palveluita (käyttöönotto, integraatiot ja konsultoinnin yms).
Meillä on vahva osaaminen webanalytiikasta (Google Analytics ja Hotjar, yksi osakkaistamme on Hotjarin founding member) sekä mainosalustaintegraatioista (sis. Google Shopping, Facebookin työkalut ja Google Schemat).
Kysymys: Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
Four Reasons: monipuolinen verkkopalvelu, jonka pääosassa on verkkokauppa – useita eri medioita jossa voi myydä. Kaupassa yhdistellään todella siististi asioita.
Kysymys: Tätä julkaistaessa koronakriisi on Suomessa edelleen vakavassa vaiheessa. Millaisia vaikutuksia kriisillä on tähän mennessä ollut teidän toimintaan ja asiakkuuksiin?
Alkuvuodesta 2020 kauppa pysähtyi. Jatkoimme kuitenkin projekteja sekä tuotekehitystä normaalisti. Aloimme myös panostaa omaan markkinointiin ja rekrytoimme lisää henkilöstä. Muutaman kuukauden jälkeen kauppa alkoi käydä jopa aiempaa vilkkaammin, ja saimme rekryttyä hyviä ihmisiä taloon.
Pitkittynyt koronakriisi on alkanut jakaa asiakkaita kahteen eri osastoon: toiset haluavat investoida entistä enemmän digitaalisiin toimintoihin ja kehittää verkkokauppaa, toiset ovat todella varovaisia kaiken suhteen. Me uskomme, että investoinnit ovat nyt kannattavia, jos aikoo pärjätä markkinoilla: ihmisillä on nyt paljon aikaa ja halua selailla eri verkkokauppoja.
PS. Jatkolukemiseksi sopii esimerkiksi: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa -katsaus.