Responsiiviset verkkosivustot Suomessa vuonna 2012

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

Responsiivisia verkkosivustototeutuksia on Suomessa askarreltu keväällä kiihtyvään tahtiin. Nyt haetaan parhaita esimerkkejä siitä miten yksi sivusto mukautuu tyylikkäästi eri päätelaitteille. Suomessa esimerkiksi Sitra näytti esimerkkiä responsiivisessa toteutuksessa jo aikaa sitten, mutta sen jälkeen suuria, raportoituja julkaisuja ei ole kovin montaa tullut. Tässä artikkelissa esitellään YLE Uutiset, Uusi Suomi ja Helsinki.fi.

Kommenttiketjuun toivotaan täydennyksiä esimerkillisistä kotimaisista responsiivisista toteutuksista. Itse tehtyjen toteutuksien kehuminen on myös suorastaan suositeltavaa!

YLE Uutiset -sivusto:

YLE Uutiset uudisti keväällä sivustonsa ja panosti uudistuksessa merkittävästi responsiivisuuteen. Sama sivusto taipuu tyylikkäästi erilaisille näytöille ja päätelaitteille. Kuvat skaalautuvat, palstoitus muuttuu tyylikkäästi, ja jopa nostot muuttuvat jonkin verran eri kokoluokissa. Myös yksittäisen artikkelin sivu elää tyylikkäästi eri leveyksillä.

Päänavigaatio menee myös valikon taakse aivan kapeimmassa tilassa. Jopa hakulaatikko piiloutuu ikonin taakse. Navigaatioratkaisuna käytetyt ‘megavalikot’ käyttäytyvät yllättävän hyvin myös kosketusnäytöillä.

Näyttäisi tosin siltä, että YLE on päättänyt piilottaa joitain asioita eri kokoluokista kokonaan. Esimerkiksi kaikkein kapeimmassa tilassa säätiedot eivät ole lainkaan löydettävissä.

Kokonaisuutena YLE Uutiset on joka tapauksessa yksi komeimpia kotimaisia responsiivisia toteutuksia tällä hetkellä. Kannattaa tutustua YLE Uutiset -sivustoon.

Uusi Suomi -sivusto:

Uusi Suomi on myös tuoreita täysin responsiivisia, kotimaisia sivustoja. Keväällä uudistunut sivusto on kapeilla näytöillä erittäin riisuttu, mutta rikastuu isommilla näytöillä varsin voimakkaasti. Jopa navigaatiolla on erilaisia kokoluokkia Uuden Suomen sivustolla.

Tosin suuremmille resoluutioille Uuden Suomen sivusto ei kasvata enää kokoaan, ja näin sivusto ei hyödynnä isojen näyttöjen tarjoamaa pinta-alaa kovin tehokkaasti. Navigaatioratkaisuna Uusi Suomi käyttää vaakanavigaatiomallia joka lieneekin astetta helpommin mukautettavissa eri näyttökokoihin kuin perinteinen vasemman laidan navigaatio.

Uuden Suomen kohdalla myös paljastuvat ajoittain responsiivisuuden ongelmat suhteessa mainontaratkaisuihin. Responsiivisia bannereita ei ainakaan Uudella Suomella vielä ole tarjota käyttäjilleen, ja siksi mainokset välillä näyttävät kovin omituisilta selattaessa sivustoa kapealla näytöllä.

Kokonaisuutena Uuden Suomen sivusto tuntuu kuitenkin erittäin vaikuttavalta esimerkiltä. Kuvat skaalautuvat, sivuston elementtien latausjärjestykseen on kiinnitetty huomiota ja mobiiliversio on tehty todella kevyeksi. Kannattaa tutustua Uuden Suomen sivustoon.

Helsinki.fi -sivusto:

Helsinki.fi uudistui responsiiviseksi jo talvella, mutta edustaa edelleen näyttävää toteutusta. Helsinki.fi antaa myös esimerkin siitä, että responsiivisuus ei välttämättä tarkoita visuaalisesti riisuttua ratkaisua.

Näyttävän taustakuvan valinta lienee melkoinen ponnistus, mutta on parhaimmillaan säväyttävä kokemus niin isolla näytöllä kuin pienellä mobiililaitteella. Helsinki.fi:tä toki helpottaa se todellisuus, että kyseessä on vain yhden sivun kokoinen portaalisivu. Takana olevat saittikokonaisuudet eivät toki ole vielä responsiivisia, joten näyteikkuna lupaa enemmän kuin mitä pystyy lunastamaan. Tästä huolimatta monipalstainen, blokkeihin perustuva ratkaisu on esimerkillinen. Blokit toimivat suurella ja pienellä näytöllä samalla tavalla, palstojen määrä vain vaihtelee.

Helsinki.fi antaa ainakin hyvän mallin siitä, että responsiivisuuden rakentamisen voi aloittaa vaikka pelkästään etusivusta. Näin voi saada nopeasti näyttäviä tuloksia aikaan ennen kuin käy käsiksi koko sivuston kattavaan remonttiin. Kannattaa tutustua Helsinki.fi-sivustoon.

Epäilemättä Suomesta löytyy näiden mainittujen sivustojen lisäksi vielä kymmenittäin todella näyttäviä responsiivisia toteutuksia. Kommenteissa toivotaankin näiden ilmiantoa lukijoiden toimesta. 

Myös edellä kuvattujen esimerkkisivustojen suunnitteluratkaisuja ja teknistä toteutusta saa mieluusti kommentoida. Responsiivisten sivustojen toteutus ei suinkaan ole mitenkään vakiintunut alue, ja edellä kuvatut esimerkitkin tekevät monia asioita varsin eri tavoin.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

29 kommenttia on “Responsiiviset verkkosivustot Suomessa vuonna 2012”

  1. Sami Häkkinen

    Näitä olemme tehneet tämän kevään aikana: frantic.com, quru.fi, campbells.fi ja lignellpiispanen.fi

  2. Meiltä plan.fi löytyy tällainen käytännön responsiivinen toteutus, ei toimi aivan kaikissa päätelaitteissa täydellisesti mutta kohtuullisesti kyllä!

  3. Visit Finland uudistui responsiiviseksi, visitfinland.com

  4. Mobiilipalveluita suunnittelevan ja toteuttavan Qvikin sivut uudistettiin alkuvuodesta, jotta suutarin lasten varpaita ei palelisi.

    Leveyksiä on kolme: työpöytä, kapea tabletti ja puhelin. Alustana toimii WordPress, joka soveltui lopulta yllättävän hyvin tämänkaltaiseen CMS-käyttöön.

    (Yksi toistaiseksi tekemättä jäänyt asia on tuplatarkkuuksisten kuvien tarjoaminen retina-näytöille. Logo näyttää iPhonella ikävän mössöiseltä. Myös leveyden päivittymisessä iPadia käännettäessä on horjuntaa.)

    qvik.fi

  5. White sheepin sivusto on pistänyt silmään nättinä responsiivisena toteutuksena.

    whitesheep.fi

  6. http://svenska.yle.fi/

    julkaistiin huhtikuussa. eikä ole pelkästään responsive design vaan myös mobile first! :)

    esitys tässä:
    utveckling.ylebloggen.fi/2012/06/05/case-svenska-yle-fi-as-a-mobile-first-responsive-design/

    http://www.slideshare.net/seiplax/case-svenskaylefi-as-a-mobile-first-responsive-design

  7. Todella omituinen juttu uudistuksessa @ uusisuomi.fi : RSS-feedit katosivat.

    Vanha ( http://www.uusisuomi.fi/omat-uutiset-rss.xml ) toimii, mutta kukaan uusi ei nyt löydä niitä.
    Eikä löydä myöskään Google Reader.

  8. Toteutimme Sopranolla (Soprano Brain Alliance) Aller Median aller.fi/ , elle.fi/ ja tyyliviikko.elle.fi/ sivustot responsiivisena.

  9. Ohessa meidän uudet verkkokaupat, myöskin responsiiviseksi tehdyt ja tähän panostetaan jatkossa enemmänkin.
    nettihattu.savalanche.com/
    suomenyritykset.savalanche.com

  10. Täytyy sanoa, että tuon Uuden Suomen sivusto on ruma — erityisesti Helsinki.fi:in verrattuna, mutta kalpenee se selkeästi myös Ylelle. En tuolla lähtisi liikaa responsiivisuutta edistämään, saattaa tulla asiaa tuntemattomalle väärä kuva.

  11. Samaa mieltä Uudesta Suomesta. Tekninen etevyys jää taka-alalle, kun huomion kiinnittää rauhaton ulkoasu. Ylellä on toki etunaan, ettei sen tarvitse rikkoa leiskaa mainosten vuoksi, mutta sen jäntevästä gridistä ja ilmavasti asetellusta tekstistä sopisi monen ottaa mallia.

  12. Janne Kalliola

    Erittäin hyvä ketju. Viime kuussa pidetyssä Drupalcampissa Exove Designing Saku Sairanen piti täydelle tuvalle esityksen aiheesta “Mobile first with digital brands, responsive design and Drupal”. Kalvot löytyvät Slidesharesta: http://www.slideshare.net/exove/exove-design-mobile-first-and-drupal

  13. Onkohan kukaan lähtenyt soveltamaan responsiivista designia sovelluksiin? Toistaiseksi kaikki esimerkit näyttävät olevan julkisia webbisivuja. Ainakin jotkut sähköisten asiointipalvelujen lomakekäyttöliittymät olisivat hyviä kohteita erilaisten päätelaitteiden näyttökokoihin mukautuviksi suunnittelulle.

  14. Sami Kallioinen

    Skaalautuvuuden lisäksi testasin Ylen uutissivun toimivuutta kosketusnäytöllä. Pudotusvalikoita (mm. navigaation Lisää -valinta) lukuunottamatta taitto on sen verran väljää, että sormi osuu aika hyvin kohdalleen. Valikot voisivat olla vähän enemmän välistettyjä, niin nekin toimisivat hyvin.

  15. Toteutettiin meidän uudet sivut responsiivisiksi. Lisää sisältöä luvassa, mutta perusidea tullee ilmi. Tsekkaa myös desktop tarpeeksi isolla resoluutiolla, niin huomaat kuinka koko sivu saa nätit marginaalit.

  16. Hesarin uudistunut digilehti: http://www.hs.fi/digilehti

  17. Aika paljon tuntuu olevan kahdessa eri tilassa toimivia sivustoja, eli täysi saitti ja karsittu mobiiliversio. Uusi Suomi on tosiaan hyvin karu saitti verrattuna vaikkapa YLEen. Joku farang.fi/ on minusta ainakin hyvä esimerkki siitä, että täyden desktop-version voi tehdä näyttäväksi vaikka mobiiliversio olisikin sitten riisuttu.

    Tämän ketjun saiteista etenkin Aller.fi on mielestäni tyylikäs ja toimiva samalla kertaa. Yksittäisen artikkelinkin sivulayout elää tyylikkäästi eri päätelaitteilla ja ikkunaleveydellä.

    Myös Franticin oma sivusto on poikkeuksellisen komea digitoimiston showcase siitä miten modernin verkkosivuston pitää toimia eri päätelaitteilla!

  18. Tuosta voi pistää Stockan vielä kehiin mukaan: stockmanngroup.fi/

  19. Tommi Pelkonen

    Erinomainen juttu, avaus ja ketju.

    Rwd-keskustelusta puuttuu usein mielestäni näkökulma siihen, että miksi se on tärkeää ja hyödyllistä. Sivusin tätä teemaa aBusineksen semmassa kesäkuussa, ks. http://www.slideshare.net/TommiP/responsive-design-businesscaseornot

    Hyötyjä siis on, mutta ne tulee tiedostaa.

  20. Hyviä juttuja slaidisetissä hyödyistä ja haasteista bisneksen näkökulmasta. Tosiaan usein unohdetaan korostaa sitä, että mitkä asiat on helpompia responsiivisuuden kautta.

    Ainakin tuossa presessä kiteytit hyvin sen, että sisältöpäivitykset on yleensä helpompi toteuttaa keskitetysti ja myös Google arvostaa sitä, että sisältö löytyy aina samasta url-osoitteesta eikä siksi Googlen takia tarvitse kikkailla niin paljon.

    Teknisten alustojen määrä ja ylipäätään tekninen monimutkaisuus myös periaatteessa voi vähentyä (etenkin jos on tehty raskaasti eri mobiiliappseja ja vaikka jotain erillisiä mobiiliverkkokauppoja). Mutta tosiaan kuten presessä sivulauseessa mainitsetkin, niin kustannussäästöjä ei responsiivisuus välttämättä silti tuo, koska homma on aika alkuvaiheessa. Yhden kokonaisuuden ylläpitäminen toimivana kaikille eri päätelaitteille on iso haaste, ja myös kustannusmielessä voi olla kallista. Laatuhyödyillä homma pitäisi minunkin mielestä perustella ensisijaisesti.

    Sisällöntuotannon kannalta homma on ainakin kaksiteräinen miekka, koska vaikka välineet voivat vähentyä, niin sen yhden sisällön tuottamisesta voi tulla hankalampaa kun pitää huomioida monia juttuja eri päätelaitteiden takia. Kustannukset voivat siis siirtyä sisällöntuottajien koulutukseen ja esimerkiksi laajalle hajautettu sisällöntuotanto voi olla paljon vaikeampi saada toimimaan.

  21. Timo Rautiainen

    En mahda mitään tunteelle että taas tehdään kärpäsestä hype. Responsiivinen design on muutakin kuin se että laitamme media queryilla leiskan muuttumaan. Esimerkiksi näihin kuuluu monen unohtama tapa luoda sivu jolloin kokonaisuus muuttuu sen mukaan, minkä fontti koon henkilö on asettanut fonttikookseen selaimessa (kaikki eivät zoomaa koko sivua), jolloin sivusto vastaa EM/% kokoja suhteutettuna fonttiin.

    Kuten aiemmin todettu, ei responsiivinen tuo pakolla säästöjä ensi hetkestä saakka koska suunnittelijan täytyy luoda kahdesta kolmeen eri sivuasemointia. Vaikka omakin saittini on responsiiviinen (pikku bugeilla) on myös saitti “kevyt”, vielä jos olisin fiksu niin poistaisin font-face kutsut pieniltä resoilta. Tämä unohdetaan herkästi, läntätään tyylitiedoston perään uudet resoluutio arvot ja katsotaan kun asiakas lataa 2MB kaikkea höttöä mitä koko sivu sisältää (rankasti karrikoitu tilanne, mutta nähty), ei auta että jotain vain jemmataan display: none:lla. Sama koskee kaikkia js kilkkeitä mitkä eivät pakolla edes toimi mobiililaitteissa.

    Olen responsiivisen suunnittelun ehdoton kannattaja, mutta minusta teknologiaa nostetaan liikaa hypenä ylös ja ruvetaan vältämään mobiili laitteille optimoituja sivuja ilman kaikkea tähtisadetta ja jQuery pömppäystä. Tosin moni yritys jättää mobiilisivun tois arvoiseksi ja niiden laatukin on sitten mitä on.

    Myös sokeasti luotamme CMS järjestelmiin, nimeltä näitä mainitsematta mutta on kaunista katsoa sivua kun on isompi kuin kaikkine kivoine lisineen joita ladataan koska on “pakko”. Tässä on responsiviisen sudenkuoppa, hitailla 3g yhteyksillä toimivassa verkossa on kiva odottaa kun saan kaiken sen, mitä en voi kokea kuitenkaan. Tätä onneksi selaimet osaavat itse kuitenkin kompensoida jollain asteella.

    Vain yksi Kreikan centti ajatuksistani.

  22. Timo Rautiainen

    Edellisestä tippu html tagit pois.

    kaunista katsoa sivua “head” kun on isompi kuin “body”.

    HTML entiteetit vois varmaan enkoodata ;)

  23. autorekisteri.fi
    Tässä yksi saitti mikä näyttäisi olevan ”responsiivinen”

  24. Janne Jääskeläinen

    Lisätään nyt omakin sivusto listalle: aucor.fi toteutettiin responsiivisesti. Oman hauskuutensa prosessiin toivat retina-näytöllisten laitteiden huomioiminen.

    Ja vaikka nyt ei erityisesti kysytty, niin mediaqueri.es on oikein mainio paikka kurkkia responsiivisia sivustototeutuksia maailmalta. :)

  25. Kaisa Kukkonen

    Hei

    Onko jollain kokemuksia siitä, miten hyvin SharePoint 2010 tai aavistuksia siitä miten tuleva 2013 versio taipuvat responsiiviseen toteutukseen?

  26. Keväällä Vierityspalkin seminaarissa Tuukka Uskali piti aiheesta presentaation. Presen video on tulossa verkkoon ihan lähiviikkoina. Tuukka kirjoitti myös tuoreeltaan tuosta 2013 versiosta blogiartikkelin: *linkki poistettu toimimattomana*

    Tosin oli nyt kyse SharePoint 2010/2013 tai mikä tahansa julkaisujärjestelmä, niin eivätpä ne paljon responsiivisuutta “tue”, jos nyt eivät yleensä estäkään. Kyse on kuitenkin niin isosti käsityönä tehtävästä asiasta vielä tällä hetkellä – ja varmaan päätelaitteiden koko ajan muuttuessa se pysyykin käsityöalueena jonkin aikaa.

    Isompi kysymys on oikeastaan se, että voidaanko sisällöntuottajien puolella jotenkin hallita sitä, että responsiivinen ulkoasu pysyisi ehjänä. Tähän ei oikein kenelläkään ole vielä mitään tarjota. Eikä sisällöntuotantotyökaluja yleensä ole järkevää lähteä kovin paljoa mukauttamaan tai räätälöimään.

  27. Janne Kalliola

    Costume.fi on sekä responsiivinen että tyylikäs sivusto. Samoin oma sivustomme exove.fi on uudistettu responsiiviseksi.

  28. Terve.fi sivustouudistuksessa yhdistettiin 6 aikaisempaa brändiä jättimigraatiossa, uusittiin konsepti ja leiska. Samalla saittiin tuotiin responsiivisia elementtejä. Työ jatkuu!

  29. Olemme toteuttaneet omien kotisivujemme lamia.fi/ lisäksi muutaman Magento-verkkokaupan responsiivisina. Näistä esimerkkinä nettokauppa.com (huomioi myös retina näytöt)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun