Maggie haluaa ostaa valokuvat ilman raportointivelvoitetta

Tuija Aalto

Asiakaslehtibyroo Maggien Miikka Leinonen nosti esiin tarpeen saada ostaa valokuviin kerralla sellaiset oikeudet, että niitä saa surutta jakaa netissä (Valokuvaaja, annatko kaikkesi?). Leinosen mukaan yrityksen on mahdotonta valvoa jakamansa aineiston käyttöä, ja siksi yritys ei voi sitoutua siitä kenellekään raportoimaankaan. Kuvan ostajan näkökulmasta ainoa tehokas valokuva sellainen, jonka jakamisen esteinä ei ole epäselvyys julkaisuoikeuksista tai kustannuksista.

Me emme voi enää esittää asiakkaille monimutkaisia julkaisuoikeuslistoja. Asiakkailla ei ole enää mahdollisuutta kontrolloida ja valvoa oman materiaalinsa leviämistä.

”Yrityksen elo sosiaalisessa mediassa ei onnistu, jos se ei kykene jakamaan materiaalia asiakkaiden, kumppaneiden, kilpailijoiden ja täysin tuntemattomien ihmisten edelleenkäytettäväksi”, Leinonen selittää.

Bloginäkymä
”Yrityksessä ei voida olla varmoja, mihin materiaali lopulta päätyy, kuinka sitä käytetään tai kulkevatko kuvaajan tiedot yhä kuvan mukana.”

Kommenttiketjussa valokuvaajien ammattikuntaa edustavat tahot tuovat esiin tarpeen elää kuvillaan. Håkan Mitts toppuuttelee: ”Ei ole mitään “oikeaa” tapaa myydä valokuvia, vapaa käyttöoikeus on aivan yhtä “oikein” kuin mikään muu tapa. Sopimuksen ei myöskään lain silmässä tarvitse taata tiettyä toimeentuloa kummallekaan osapuolelle.”

Pekka Potkan mukaan tämä toteutuu jo: ”Valokuvaajat ovat jo menettäneet pelin. Sopimusmallit, joissa yritys saa kaikki käyttöoikeudet, mahdollisuuden myydä kuvaa edelleen minne ja mihin käyttötarkoitukseen tahansa ovat arkipäivää.

Kuvan myyjällä, kuvaajalla on toisaalta vastuu myös kuvassa esiintyvien henkilöiden oikeuksista, muistuttaa Peter Forsgård kommentissaan. Pekka Potka lisää soppaan tavaramerkki- ja designoikeudet. ”Asiakaslehden kuvassa, joku Mikki-lelu pikkutytön sylissä on varmaan ok, mutta jos samaa kuvaa saa kerran käyttää yrityksen mainonnassa niin kuvaajaparalla on huomioon otettava todennäköisyys päätyä oikeuteen vastapuolena Walt Disney INC”.

Terhi Upola kommentoi keskustelua kirjoittavana freelance-toimittajana ja sosiaalisen median kouluttajana. Upola kehuu, että freelancerin näkökulmasta Maggien toiminta erottuu edukseen monesta muusta toimeksiantajasta, koska se antaa selkeitä ja kirjallisia briiffejä, jolloin molemmat osapuolet tietävät etukäteen, mitä ollaan tekemässä ja mihin hintaan. Kehuja ropisee myös uskalluksesta nostaa kissa pöydälle blogissa.

Comments are closed.