Media sosiaalisesta mediasta loppuvuonna 2009

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ylen it-kupla.net-podcast tarjoilee nostalgiaa uusmedian hulluista vuosista.

Media on ollut kovin kiinnostunut viime aikoina sosiaalisesta mediasta. Parin kuukauden aikana on julkaistu laaja joukko tutkimuksia ja uutisia erilaisista näkökulmista. Viimeisimpänä MTV3 selvitti ministereiden Facebook-käyttöä*. Raportin voi katsoa Katsomo-NettiTV:stä*. Uutisissa haastatellaan tutkija Janne Matikaista*, ministeri Mari Kiviniemeä* ja studiovieraana on Teppo Turkki Sitrasta.

image

Ministerit vieroksuvat sosiaalista mediaa –katsaus osana MTV3:n uutislähetystä*. Katsaus alkaa lähetyksessä kohdassa 9:15.

Lähetyksessä Teppo Turkki puolustaa sosiaalisten medioiden hyödyllisyyttä vaikka uutisankkureiden kysymykset ovatkin kovin skeptisiä lähtökohdiltaan.

Uutislähetyksestä löytyy myös uutisena julkaistu tiivistys jonka lopussa on kyseinen uutislähetys katsottavissa pienessä ikkunassa: Facebook kaipaa ministereitä (28.12.2009)*.

MTV3:n aikaisempia uutisia samasta aihepiiristä ovat esimerkiksi:

  • Kirkko kouluttaa työntekijöitä nettiin (MTV3 23.12.2009).* Kirkko on päättänyt kouluttaa 3000 työntekijää yhteisöllisten medioiden osaajiksi vuoteen 2012 mennessä.
  • Facebookin käyttö tulee kalliiksi (MTV3 22.12.2009).* Intialaisen tutkimuksen referointi jossa arvioidaan työntekijöiden käyttävän jopa tunnin päivässä Facebookiin.
  • Jungner joutui Twitter-kaappauksen uhriksi (MTV3 30.11.2009).* Uutisessa Jungner mm. kannustaa yrityksiä avaamaan pääsyn Facebookin ja kertoo YLEn kouluttavan omaa henkilökuntaansa aiheesta.
  • Ministeri bloggaa, ministeriö facebookkaa (MTV3 19.11.2009).* Uutinen ulkoministeriön aktivoituneesta läsnäolosta sosiaalisissa medioissa.
  • “Tytöistä tulossa Facebook-addikteja” (MTV3 17.11.2009).* BBC:n uutisesta alkunsa saanut uutinen.
  • PAM kaipaa pelisääntöjä Facebookin käyttöön (MTV3 27.10.2009).*
  • Näin poliitikot päivittävät tietojaan netissä – katso hyvät, pahat ja rumat (MTV3 Viihde 16.10.2009).* Suppea katsaus julkkispoliitikkojen blogien, Twitter-tilien ja sivustojen päivitysaktiivisuuteen. Kehuja saavat mm. Stubb, Sumuvuori ja Vanhanen.
  • EK: Työnantaja saa kieltää Facebook-surffailun työaikana (MTV3 14.10.2009).*
  • Facebookin suosio jatkaa räjähdysmäistä kasvuaan (MTV3 16.9.2009).* Uutinen liittyen 300 miljoonan käyttäjän rajan ylitykseen.

Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat olleet MTV3:lla poliitikot, nuorten Facebook-käyttö ja Facebook-käyttö työajalla. Ylipäätään uutisointi nimenomaan Facebookista on ollut huomattavan aktiivista. Yllä olevassa listassa on vain osa julkaistuista uutisista.

Vertailun vuoksi YLEn Facebook ja sosiaalinen media -uutisointi on ollut myös varsin laaja-alaista. Joskin asiantuntijat artikkeleissa ovat kovasti samoja uutisesta toiseen. Tämä ei vähennä asiantuntijoiden arvoa, mutta yksipuolistaa uutisoinnista syntyvää kokonaiskuvaa.

YLEn omasta sosiaalisen medioiden käytöstä on myös kirjoitettu verkossa paljon. Erityisesti YLEn Tuija Aallon Aalto-blogi sisältää kattavaa raportointia siitä kuinka YLE opiskelee sosiaalista mediaa.

Talousmedioista ainakin Kauppalehti on uutisoinut tasaisesti siitä kuinka yritykset ovat suhtautuneet sosiaalisen median käyttöön. Esimerkiksi:

  • Yritykset pahasti pihalla verkon keskustelupalstoilta (Kauppalehti 6.12.2009).*
  • Kuin oppikirjasta: Hän masinoi nettikansan Lapin Kullan taakse (Kauppalehti 17.10.2009).*

Suurin osa tarkastelluista artikkeleista käsittelee yksittäisiä ilmiöitä liittyen sosiaaliseen mediaan. Seassa on tosin myös monia erittäin hyviä, syväluotaavia artikkeleita. Asiantuntijoita on haastateltu monipuolisesti useissa artikkeleissa ja artikkelit ovat useimmiten tasapainoisia kokonaisuuksia. Ehkä hienointa on se, että media on ottanut sosiaalisen median myös omaksi aiheekseen ja pyrkii ymmärtämään ilmiötä eri kulmista. Varmasti 2010 vuonna vielä lienee tarpeellista syventää tarkastelua ja yrittää ymmärtää ilmiötä eri elämänalueiden ja käyttötarkoituksien kautta. Sosiaalinen media ei tosiaan ole yksinkertainen peto kesytettäväksi.

Lopuksi: Katsaus ei missään mielessä ole täydellinen ja linkkivinkkejä otetaan mieluusti vastaan kommenteissa. Mitkä uutistalojen artikkelit sosiaalisesta mediasta ovat jääneet mieleesi vuodelta 2009?

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Media sosiaalisesta mediasta loppuvuonna 2009”

  1. Kansan uutiset uudesta vasemmistosta Facebookissa: http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2061117/naama-vasemmalla

  2. Facebook on tuskin sittenkään kovin yliedustettu uutisissa siihen nähden, että se on ainoana sosiaalisena palveluna levinnyt oikeasti valtavirtaan Suomessa. Vai?

    (Muistan, kuinka hienoa oli 2005, kun Youtube ja Google video tulivat tietoisuuteeni. Yhtäkkiä videot vain toimivat ilman ihmeellistä säätämistä.

    MTV3:n videot eivät toimi Macilläni vieläkään. )

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun