Saako linkit pakottaa avautumaan uuteen ikkunaan?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Aikaisemmin kirjoitettu artikkeli linkittämisestä vaatii ehdottomasti jatkoa sille, että miten linkkejä sitten tulisi tehdä ja käyttää. Erityisesti linkkien pakottaminen avautumaan uuteen ikkunaan on usein asia josta yleensä on erilaisia mielipiteitä. Smashing Magazine tarttui herkkään aiheeseen ja linjasi pitkän artikkelin siitä miksi linkkejä EI SAA pakottaa avautumaan uuteen ikkunaan. En voisi olla enempää artikkelin kanssa samaa mieltä.

Käyttöliittymäsuunnittelun ensimmäisiä isoja sääntöjä on, että käyttäjän täytyy hallita omaa käyttökokemustaan eikä suunnittelija saa asettaa käytölle esteitä. Linkkeihin sovellettuna sääntö tarkoittaa sitä, että suunnittelijan ei tulisi päättää sitä miten käyttäjä linkkinsä avaa. Selaimessa on mahdollisuus avata linkki uudessa ikkunassa, välilehdessä tai vaikkapa tallentaa linkin kohde. Tämä valinta tulee jättää käyttäjälle.

Perussäännön kanssa varmasti useimmat ovat täysin samaa mieltä, mutta kun ryhdytään keskustelemaan poikkeuksista sääntöön niin aletaan olla jo vaikeammilla vesillä. Smashing Magazinen artikkeli onnistuu tiivistämään poikkeukset pariin tärkeimpään:

  1. Uuden ikkunan pakottaminen sallitaan kun linkki tarjoaa ohjeita tai apua, esimerkiksi lomakkeen täyttämisessä (luottokorttitietojen antaminen lienee klassinen esimerkki) jolloin käyttäjä voi oikeutetusti olla varovainen linkkien klikkailussa. Tällöin uusi ikkuna on hyväksyttävä, mutta ihanteellinen ratkaisu olisi kuitenkin käyttää AJAX-tyylistä “tooltip” -vihjettä jossa uutta ikkunaa ei tarvitse avata lainkaan.
  2. Uuden ikkunan pakottaminen sallitaan kun linkki johtaa ei-html-tiedostoon, kuten pdf-tiedostoon tai Word-dokumenttiin. Tällaisessa tilanteessa käyttäjälle tulisi kuitenkin etukäteen kertoa selkeästi, että linkki avaa uuden ikkunan. Vihjettä ei tulisi myöskään jättää pelkän ikonin varaan, vaan ihanteellista olisi kertoa linkissä, että linkki avautuu uuteen ikkunaan.

Mitä mieltä ovat Vierityspalkin lukijat tällaisesta ohjeistamisesta? Onko käyttäjien kannalta edelleen järkevää pakottaa linkkejä uuteen ikkunaan?

Edellä mainittu Jakob Nielseniltä lähtöisin oleva ohjeistus linkkien avaamisesta uuteen ikkunaan ei-html-dokumenttien kohdallakin* on jo vuodelta 2005 jolloin uuteen ikkunaan avautuminen oli helpommin havaittavissa ja huomattavasti yleisempää kuin nykyisin. Onko tämä ohjeistus tänä päivänä enää pätevä?

Selaimet osaavat avata pdf-dokumentit kätevästi ja “Takaisin”-nappulan toimintaa ei menetetä. Mobiilikäytössä uusien ikkunoiden avautuminen on pelkästään riesa ja sisällöntuotannon hajautuessa yhä laajemmalle on näiden poikkeuksien opettaminen ja valvominen yhä työläämpää.

Voisiko uuteen ikkunaan pakottamisesta luopua ihan kokonaan?

[Päivitystä jatkoartikkelin muodossa: “Ei saa pakottaa linkkejä uuteen ikkunaan, kylläpäs saa, eipäs saa…“]

[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

17 kommenttia on “Saako linkit pakottaa avautumaan uuteen ikkunaan?”

  1. Täytyy tunnustaa, että olen alkanut pitää linkkien uuteen ikkunaan avautumisesta enemmän ja enemmän. Tärkeimpänä syynä ehkä se, että ikkunan sulkeminen on siistimpää ja nopeampaa kuin back-nappulan painaminen (selain puuhastelee joskus iäisyydeltä tuntuvan ajan palaamisen kanssa).

    Mutta osaan avata linkkini itse uuteen ikkunaan jos näin haluan ja siksi pakottaminen on edelleenkin huonoa käytöstä.

    Uusi ikkuna on paikallaan silloin kun käyttäjällä on jokin transaktio kesken tai kun hän on tuottanut sivulle (lomakkeeseen, tekstikenttiin yms.) sisältöä. Varmaankin enemmistö käyttäjistä on joskus saanut kadotettua täyttämänsä tiedot back-helvetin avulla ja suhtautuu siksi varovaisesti linkkien availuun tällaisissa tilanteissa. Siksi on myös tärkeää että ilmaistaan linkkien olevan transaktioystävällisiä.

    Pitkiä ohjetekstejä en välttämättä laittaisi tooltippiin. Sitä ei voi kopioida eikä printata ja se on tosi helppoa saada sulkeutumaan vahingossa. Jos hiirikäsi vapisee vähänkin, tooltipit ovat raivostuttavia.

    Jos taas puhutaan Ajaxilla tehdyistä itsekeksityistä tooltipeistä, asia on ihan toinen. Sitten tilanteen mukaan.

  2. Jos on vähänkään pidemmästä ohjeesta kyse, niin tooltip on aika turha. Ehtii unohtaa asian kun se jo katoaa ja jos niitä on paljon, ne hyppivät vain tielle.
    En tiedä miksi pitäisi ollenkaan ottaa kantaa siihen miten käyttäjä avaa, siis pakottaminen ikkunaan on ärsyttävää. Toisaalta ei se itsellä haittaa, kun on laittanut omat selaimet automaattisesti pakottamaan kaikki uudet avaamiset omaan tabiinsa. Pdf:t sun muut aukaisee mielummin täysin erilleen, että säilyvät auki vaikka sivulta itseltään jo poistuisi, sekä voi tallentaakin sen tarvittaessa ilman uutta hakemista.
    Ymmärrän että kuulun siihen ehkä prosenttiin käyttäjistä, jotka osaavat jaksavat säätää kaiken oman mielensä mukaan.
    Harmittaa kun katsoo peruskäyttäjän puuhastelua, alustana tietysti windows ja joku ie:n versio.. hidasta ja kömpelöä.
    Vaan menepä neuvomaan niin saa vain vihat päälle :-)

  3. Minä olen verkkotiedottajan kanssa aivan samaa mieltä. Oman kokemukseni perusteella voin lisäksi kertoa, että olen tullut useammin kuin miljoonasti sulkeneeksi linkin ikkunan täysin ajattelematta, että se avautui samaan ikkunaan kuin alkuperäinen sivuni. Ja se on kyllä harmittanut.

    Toki osaan pakottaa linkit avautumaan uuteenkin, mutta olen kyllä noin “tavallista” käyttäjää ajatellen tullut siihen tulokseen, että ulkopuolelle menevät linkit avataan uuteen selainikkunaan ja palvelun sisälle johtavata samaan.

    Aihe sinällää on minusta keskustelun arvoinen, sillä ainakin meillä kannastani eriävät mielipiteet ovat olleet voittavia.

  4. Ahkerana kännykkäsurfaajana arvostan kyllä uuteen ikkunaan avautuvia linkkejä. Tämä tosin vain siksi, että S60-selain lataa sivun tai osan siitä uudestaan palatessa sivulle. Uuden ikkunan alta se sen sijaan löytyy valmiina.

    Mutta joo. Jos Nokian selaimessa välimuisti toimisi järkevästi, voisin olla käyttäjänä artikkelin ohjeiden kanssa samoilla linjoilla.

  5. Verkkotiedottaja

    Olenkohan nyt ainoa joka on eri mieltä? Minusta se sääntö on selkeä ja johdonmukainen että esim. organisatioiden verkkopalveluiden ulkopuolelle menevät linkit avataan uuteen ikkunaan ja sisäiset samaan. Näin palvelun käyttökokemus ei katkea.

    Eri juttu sitten ovat blogit, joissa linkit ovat niin elimellinen osa sisältöä ettei uuteen ikkunaan kannata käydä pakottamaan.

    Odotan tosi kiinnostuneena jatkokeskustelua.

  6. Edelleenkin pidän hyvänä ohjeena sitä, että kun puhutaan yritysten varsinaisista pääsivustoista, ulosmenevä linkki avataan uuteen ikkunaan. Suurin osa käyttäjistä on kuitenkin niitä peruspulliaisia, joille tämä käytäntö on selkeä. Yksittäiset sivut on helppoja sulkea eikä alkuperäinen logiikka katoa.

    Blogit on eri juttu, mutta kun ollaan tekemisissä sivustojen kanssa, joilla yritetään vaikuttaa käyttäjän mielipiteeseen tai käyttäytymiseen, kannattanee välttää taviskäyttäjän harhautumista.

    Peruskäyttäjät ei osaa säätää selaintaan eikä edes ymmärrä tabien ideaa.

    Eikös suurin osa sivuista kuitenkin tehdä ihan tavallisille ihmisille?

  7. Itselläni on kokemuksia parista käyttäjätestaussessiosta jossa nimenomaan “tavalliset käyttäjät” eivät ole huomanneet uuden ikkunan avautumista (uusilla koneilla tapahtuu erittäin nopeasti) ja ovat turhaantuneet takaisin-nappulan puuttumiseen. Back-nappula on kuitenkin nimenomaan ns. “tavallisille käyttäjille” tuki ja turva jonka katoaminen aiheuttaa hämmennystä. Tämän takia olen itse alkanut epäilemään uuteen ikkunaan pakottamisen järkevyyttä.

    Sekin on mielestäni kyseenalaista että “opetetaan” ihmisiä surffaamaan niin että ikkunoita pitää välillä sulkea. Se jos jokin on mielestäni keskeyttävää käyttöä. Ja jos blogien kohdalla ei uusia ikkunoita käytetä mutta muualla kyllä, niin eikö sekin kohta ole historiaa kun blogimaisuus leviää yhä enemmän myös “virallisiin” sivustoihin…

    Tehokäyttäjien ja tottuneempien käyttäjien kohdalla asia on sitten ihan selvä, eli heidän käyttöään pakottaminen vain häiritsee.

    En vain itse ole tosiaan vakuuttunut, että ns. “tavalliset käyttäjät” jotenkin saisivat “paremman surffailukokemuksen” kun linkit ponnahtelevat uusiin ikkunoihin pyytämättä ja yllättäin.

  8. Verkkotiedottaja

    Joo itse olen huomannut saman että joitakin tottumattomia käyttäjiä aukeavat uudet ikkunat hämmentävät, eli tämä ulkoiset uuteen ja sisäiset samaan -periaate ei kyllä ole mitenkään täysin mennyt käyttäjille vielä jakeluun.

  9. Linkkien avaaminen uuteen ikkunaan on jotenkin lapsellinen tapa. Halutaan estää käyttäjää poistumasta omalta sivulta, ikäänkuin sillä olisi jokin itseisarvo että käyttäjä on kerran sivuille saatu niin siitä täytyy pitää väkisin kiinni.

    Pahimmassa tapauksessa ne ulkoiset linkit vielä avataan oman framesetin sisään (nykyään onneksi framet alkavat olla harvinaisia), iframeen tai tylsään pop-up ikkunaan josta on disabloitu navipalkki yms “turhat” toiminnot.

  10. Minusta on yleensä kyllä mukavampaa, jos sivuston ulkopuolelle johtavat linkit avautuvat uuteen ikkunaan (noh, omalla kohdallani uuteen välilehteen, mutta kuitenkin).

    Toki osaisin itsekin avata ne uuteen, mutta välillä sitä ajattelematta klikkaa jotain linkkiä – ja sitten myöhemmin sulkee koko selaimen vahingossa.

    “Halutaan estää käyttäjää poistumasta omalta sivulta, ikäänkuin sillä olisi jokin itseisarvo että käyttäjä on kerran sivuille saatu niin siitä täytyy pitää väkisin kiinni.”

    No jaa.. Yleensä jos jollain sivulla klikkaan linkkiä, niin sen sivun lukeminen on usein vielä kesken, ja avaan linkin valmiiksi sen takia, että tutustun siihen seuraavaksi. Voisihan sitä toki palailla myöhemmin selaimessa taakse päin, mutta kivempi se on, että ne on kaikki omissa välilehdissään.

  11. Itse koen uuteen ikkunaan avautuvat linkit helpoiksi samasta syystä kuin kuivalainen: S60-selain toimii niiden kanssa jouhevammin kun ei tarvitse odotella “Takaisin”-komennon vaikutuksia.

    Vaikka luen itseni tehokäyttäjäksi, pakotukset eivät muutenkaan häiritse, koska minullakin uudet ikkunat aukeavat selaimessa väkisin välilehteen.

    Mielestäni on hiukan arvelluttavaa vedota “tavallisiin käyttäjiin” ja laatia sen perusteella yleismaailmallisia ohjesääntöjä, koska jonkun sivuston pääasiallinen kohderyhmä voi olla juuri tehokäyttäjät tai vaikkapa kännykkäselaajat.

    jeejee, käyttäjää ei yritetä pitää sivustolla siksi että se olisi itsearvo tai toisi keskimäärin parhaimman käyttökokemuksen, vaan siihen on yleensä liiketaloudellisia tai muita välineellisiä perusteita: isommat mainostulot, viestin parempi uppoaminen, “epäolennaisuuksiin” vajoamisen estäminen tms.

    Taitavat markkinoijat saattavat joskus rikkoa tietoisesti optimaalista käyttökokemusta vastaan. Tarkoitus on sama kuin kokeilevassa taiteessa: saada ihmiset huomaamaan jotain, johon he eivät muuten kiinnittäisi niin paljon huomiota (tai olemaan huomaamatta jotain, johon he muuten kiinnittäisivät huomiota).

    Yritysten sivustoille ja kaupallisille verkkopalveluille käyttäjän käyttökokemuksen hallinta ei ole itsearvo, vaan tärkeä välineellinen tekijä joka kuitenkin kilpailee muiden intressien kanssa sivuston kehittämisessä.

  12. On äärimmäisen harvinasta, että uuteen ikkunaan pakottaminen olisi oikeasti tarpeellista tai hyödyllistä. Lähinnä se tulee kyseeseen joissain erikoistapauksissa, kuten peleissä, musiikissa, videoissa, chateissa tai muissa “popouteissa”, joissa jokin mediapätkä halutaan avata pysyvästi näkyviin siten, että käyttäjä voi jatkaa selailua sen katkeamatta.

  13. […] vastaava tapaus on vastikään Vierityspalkissa keskustelua herättänyt linkkien avaaminen uuteen ikkunaan. Selvästi jopa jotkut ammattilaiset eivät osaa käyttää selaintaan täysipainoisesti ja […]

  14. Hmm, mielenkiintoinen keskustelu. Itse olen blogissani käyttänyt uuteen ikkunaan avautuvia linkkejä, pitänee ottaa uuteen harkintaan.

    Itse avaan yleensä kaikki linkit Ctrl pohjassa uuteen tabiin, saavat latautua taustalla rauhassa.

  15. Marko Pyhäjärvi

    Minulla on tapana asettaa kaikki blogini ulkopuolelle johtavat linkit avautumaan uuteen ikkunaan, mutta blogin sisäpuolelle johtavat linkit samaan ikkunaan. Oletetaan että luen blogia X jossa mainitaan vaikkapa blogit Y,Z ja K. Pidän siitä että kun klikkaan Y:n, Z:n ja K:n linkkejä, ne avautuvat uuteen omaan ikkunaansa. Tällä tavoin voin pomppia noiden blogien välillä sulkematta niitä tai liikkumatta eteen-taakse samassa ikkunassa.

    Heh.. hankalasti selitetty, sanokaa toki jos ei saa selvää.

  16. […] heinäkuu 2008 PerttuT Linkkien pakottaminen avautumaan uuteen ikkunaan osoittautui varsin mielenkiintoiseksi aiheeksi. Esitettyjen kommenttien perusteella alan […]

  17. […] -artikkeli, ”Ei saa pakottaa linkkejä uuteen ikkunaan…” -artikkeli, ”Saako linkit pakottaa avautumaan uuteen ikkunaan?” -artikkeli ja ”Ohjeita linkkien […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun