Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
SanomaWSOY:n SWelcom-liiketoimintayksikön digimediapalveluita tuottava yksikkö, 2ndhead* myytiin tänään kahteen eri osoitteeseen: Sanoma-Datalle ja WM-Datalle* (kohta Logica). Mm. Welhon, Helsingin kaupungin, Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan sekä Konekeskon verkkopalveluita kehittänyt firma siirtyy siis osaksi suurempaa IT-konsernia.
Mediayhtiöt olivat 1990-luvulla merkittäviä digimedian pioneereja. Talentum perusti Sataman (luopui 2004) ja Sanoma 2ndheadin, nurkattuaan ensin Tietovaltaa 1998-1999 ja osti Everscreen* (sittemmin WSOYpro*). Edita osti To the Pointin* ja operoi yhä Morning Digitalia*. Kysymys onkin, että onko mediayhtiöiden omistuksilla mitään todellista hyötyä a) itse mediafirmalle ja b) digitoimistolle?
Lisäkysymyksiä: Onko tämä sitten osa suurempaa kehityskulkua? Onko Suomen markkinoilla tilaa indie-digitoimistoille? Onko suureen ketjuun kuuluminen ainoa tapa toimia jatkossa? Mitä jos lama iskee – miten käy pienemmille toimijoille? Voiko luovuus kukkia IT-taloissa? Missä siis mielestäsi mennään digimediassa Suomessa? Sana on vapaa!
[Update: Lisätietoa 2ndheadin historian eri vaiheista artikkelissa: 2ndhead 2000-2008, palasia Suomen uusmedian historista.]
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
7 kommenttia on “Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin”
Kommentointi on suljettu.
Janne
Hoi
Sen verran tarkennusta, että kysehän ei ole Sanoman digipalveluja tuottavasta yksiköstä. 2ndhead on SWelcomin liiketoimintayksikkö. Yhdistävä tekijähän uonnollisesti on konserni nimeltä SanomaWSOY.
w
samikki
Kyllä IT-talostakin luovuutta löytyy. WM-datan Digital Media -yksikköön kannattaa tutustua jos se ei ole ennestään tuttu.
Tommi
Kiitokset Janne tarkennuksesta.
Ja Sami – tuttuja olette, hyvä kun toit tämän tänne esiin! :)
pxlapina
Ensialkuun jaksaatia mm. Pertulle ja kaikille vanhoille duunikavereille.
Sitten asiaan: olenko tyhmä, huolimaton, osaamaton, tietämätön vai kaikkia suloisesti sekaisin, kun ensimmäistä kertaa kuulen että WM-Datalla on ko. yksikkö? Tähän liittyen ilm. MEVO kun en Kuukelilla löydä mitään mistä ko. yksikköön voisi tutustua?
nimim. “minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä?”
PerttuT
Sanomawsoy.fi -saitilta löytyy varmaan paras tiedote asiasta:
*linkki poistettu toimimattomana*
Tiivistetysti: 2ndheadissa 2007 vuoden lopussa 38 omaa työntekijää, näistä 19 siirtyy WM-datan digitaalisen median yksikköön ja yksi (1) Sanoma Datan palvelukseen. Kaupan ulkopuolelle jäävien 21 henkilön tehtävistä todetaan seuraavaa: “2ndheadin jäljelle jäävä verkkoliiketoiminta ja digitaalisten palveluiden osaamiskeskus tullaan organisoimaan osaksi SWelcomin liiketoiminnan kehitysyksikköä.”
WM-datan kommentti shoppauksesta: “WM-data saa 2ndheadin liiketoimintojen oston myötä uutta osaamista ja resursseja. Ne auttavat meitä laajentamaan palvelutarjontaamme, jotta pystymme palvelemaan SanomaWSOY:tä sekä muita asiakkaitamme entistä paremmin.”
Marmaista vapaasti lainattu tarkennus kaupan sisältöön: “Kaupassa WM-datalle siirtyvät kaikki 2ndheadin SanomaWSOY-konsernin ulkopuolisten asiakkaiden sopimukset, osa SanomaWSOY:n konserniin kuuluvien asiakkaiden sopimuksista sekä NFO1 ja NFO2-sisällönhallintajärjestelmätuotteet.”
samikki
WM-datan Digital Media on ollut ehkä vähän turhankin vaatimaton ja näkymätön, myönnetään. Ehkä tämänkin kaupan myötä asia tulee muuttumaan.
WM-data on nyt Logica « Vierityspalkki.fi
[…] Logicalla on 39 000 työntekijää, joista Suomessa 2 600. Tammikuussa Vierityspalkki kertoi, että SanomaWSOY myi digimediyhtiönsä 2ndheadin Logicalle. […]