Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.

SanomaWSOY:n SWelcom-liiketoimintayksikön digimediapalveluita tuottava yksikkö, 2ndhead* myytiin tänään kahteen eri osoitteeseen: Sanoma-Datalle ja WM-Datalle* (kohta Logica). Mm. Welhon, Helsingin kaupungin, Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan sekä Konekeskon verkkopalveluita kehittänyt firma siirtyy siis osaksi suurempaa IT-konsernia.

Mediayhtiöt olivat 1990-luvulla merkittäviä digimedian pioneereja. Talentum perusti Sataman (luopui 2004) ja Sanoma 2ndheadin, nurkattuaan ensin Tietovaltaa 1998-1999 ja osti Everscreen* (sittemmin WSOYpro*). Edita osti To the Pointin* ja operoi yhä Morning Digitalia*. Kysymys onkin, että onko mediayhtiöiden omistuksilla mitään todellista hyötyä a) itse mediafirmalle ja b) digitoimistolle?

Lisäkysymyksiä: Onko tämä sitten osa suurempaa kehityskulkua? Onko Suomen markkinoilla tilaa indie-digitoimistoille? Onko suureen ketjuun kuuluminen ainoa tapa toimia jatkossa? Mitä jos lama iskee – miten käy pienemmille toimijoille? Voiko luovuus kukkia IT-taloissa? Missä siis mielestäsi mennään digimediassa Suomessa? Sana on vapaa!

[Update: Lisätietoa 2ndheadin historian eri vaiheista artikkelissa: 2ndhead 2000-2008, palasia Suomen uusmedian historista.]

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

7 kommenttia on “Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin”

  1. Hoi

    Sen verran tarkennusta, että kysehän ei ole Sanoman digipalveluja tuottavasta yksiköstä. 2ndhead on SWelcomin liiketoimintayksikkö. Yhdistävä tekijähän uonnollisesti on konserni nimeltä SanomaWSOY.

    w

  2. Kyllä IT-talostakin luovuutta löytyy. WM-datan Digital Media -yksikköön kannattaa tutustua jos se ei ole ennestään tuttu.

  3. Kiitokset Janne tarkennuksesta.

    Ja Sami – tuttuja olette, hyvä kun toit tämän tänne esiin! :)

  4. Ensialkuun jaksaatia mm. Pertulle ja kaikille vanhoille duunikavereille.

    Sitten asiaan: olenko tyhmä, huolimaton, osaamaton, tietämätön vai kaikkia suloisesti sekaisin, kun ensimmäistä kertaa kuulen että WM-Datalla on ko. yksikkö? Tähän liittyen ilm. MEVO kun en Kuukelilla löydä mitään mistä ko. yksikköön voisi tutustua?

    nimim. “minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä?”

  5. Sanomawsoy.fi -saitilta löytyy varmaan paras tiedote asiasta:
    *linkki poistettu toimimattomana*

    Tiivistetysti: 2ndheadissa 2007 vuoden lopussa 38 omaa työntekijää, näistä 19 siirtyy WM-datan digitaalisen median yksikköön ja yksi (1) Sanoma Datan palvelukseen. Kaupan ulkopuolelle jäävien 21 henkilön tehtävistä todetaan seuraavaa: “2ndheadin jäljelle jäävä verkkoliiketoiminta ja digitaalisten palveluiden osaamiskeskus tullaan organisoimaan osaksi SWelcomin liiketoiminnan kehitysyksikköä.”

    WM-datan kommentti shoppauksesta: “WM-data saa 2ndheadin liiketoimintojen oston myötä uutta osaamista ja resursseja. Ne auttavat meitä laajentamaan palvelutarjontaamme, jotta pystymme palvelemaan SanomaWSOY:tä sekä muita asiakkaitamme entistä paremmin.”

    Marmaista vapaasti lainattu tarkennus kaupan sisältöön: “Kaupassa WM-datalle siirtyvät kaikki 2ndheadin SanomaWSOY-konsernin ulkopuolisten asiakkaiden sopimukset, osa SanomaWSOY:n konserniin kuuluvien asiakkaiden sopimuksista sekä NFO1 ja NFO2-sisällönhallintajärjestelmätuotteet.”

  6. WM-datan Digital Media on ollut ehkä vähän turhankin vaatimaton ja näkymätön, myönnetään. Ehkä tämänkin kaupan myötä asia tulee muuttumaan.

  7. […] Logicalla on 39 000 työntekijää, joista Suomessa 2 600. Tammikuussa Vierityspalkki kertoi, että SanomaWSOY myi digimediyhtiönsä 2ndheadin Logicalle. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun