Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Mediapool tunnetaan jatkossa Alfons Digitalina.

SanomaWSOY:n SWelcom-liiketoimintayksikön digimediapalveluita tuottava yksikkö, 2ndhead* myytiin tänään kahteen eri osoitteeseen: Sanoma-Datalle ja WM-Datalle* (kohta Logica). Mm. Welhon, Helsingin kaupungin, Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan sekä Konekeskon verkkopalveluita kehittänyt firma siirtyy siis osaksi suurempaa IT-konsernia.

Mediayhtiöt olivat 1990-luvulla merkittäviä digimedian pioneereja. Talentum perusti Sataman (luopui 2004) ja Sanoma 2ndheadin, nurkattuaan ensin Tietovaltaa 1998-1999 ja osti Everscreen* (sittemmin WSOYpro*). Edita osti To the Pointin* ja operoi yhä Morning Digitalia*. Kysymys onkin, että onko mediayhtiöiden omistuksilla mitään todellista hyötyä a) itse mediafirmalle ja b) digitoimistolle?

Lisäkysymyksiä: Onko tämä sitten osa suurempaa kehityskulkua? Onko Suomen markkinoilla tilaa indie-digitoimistoille? Onko suureen ketjuun kuuluminen ainoa tapa toimia jatkossa? Mitä jos lama iskee – miten käy pienemmille toimijoille? Voiko luovuus kukkia IT-taloissa? Missä siis mielestäsi mennään digimediassa Suomessa? Sana on vapaa!

[Update: Lisätietoa 2ndheadin historian eri vaiheista artikkelissa: 2ndhead 2000-2008, palasia Suomen uusmedian historista.]

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

7 kommenttia on “Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin”

  1. Hoi

    Sen verran tarkennusta, että kysehän ei ole Sanoman digipalveluja tuottavasta yksiköstä. 2ndhead on SWelcomin liiketoimintayksikkö. Yhdistävä tekijähän uonnollisesti on konserni nimeltä SanomaWSOY.

    w

  2. Kyllä IT-talostakin luovuutta löytyy. WM-datan Digital Media -yksikköön kannattaa tutustua jos se ei ole ennestään tuttu.

  3. Kiitokset Janne tarkennuksesta.

    Ja Sami – tuttuja olette, hyvä kun toit tämän tänne esiin! :)

  4. Ensialkuun jaksaatia mm. Pertulle ja kaikille vanhoille duunikavereille.

    Sitten asiaan: olenko tyhmä, huolimaton, osaamaton, tietämätön vai kaikkia suloisesti sekaisin, kun ensimmäistä kertaa kuulen että WM-Datalla on ko. yksikkö? Tähän liittyen ilm. MEVO kun en Kuukelilla löydä mitään mistä ko. yksikköön voisi tutustua?

    nimim. “minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä?”

  5. Sanomawsoy.fi -saitilta löytyy varmaan paras tiedote asiasta:
    http://www.sanomawsoy.fi/News.aspx?f=2113&d=33611&site=3

    Tiivistetysti: 2ndheadissa 2007 vuoden lopussa 38 omaa työntekijää, näistä 19 siirtyy WM-datan digitaalisen median yksikköön ja yksi (1) Sanoma Datan palvelukseen. Kaupan ulkopuolelle jäävien 21 henkilön tehtävistä todetaan seuraavaa: “2ndheadin jäljelle jäävä verkkoliiketoiminta ja digitaalisten palveluiden osaamiskeskus tullaan organisoimaan osaksi SWelcomin liiketoiminnan kehitysyksikköä.”

    WM-datan kommentti shoppauksesta: “WM-data saa 2ndheadin liiketoimintojen oston myötä uutta osaamista ja resursseja. Ne auttavat meitä laajentamaan palvelutarjontaamme, jotta pystymme palvelemaan SanomaWSOY:tä sekä muita asiakkaitamme entistä paremmin.”

    Marmaista vapaasti lainattu tarkennus kaupan sisältöön: “Kaupassa WM-datalle siirtyvät kaikki 2ndheadin SanomaWSOY-konsernin ulkopuolisten asiakkaiden sopimukset, osa SanomaWSOY:n konserniin kuuluvien asiakkaiden sopimuksista sekä NFO1 ja NFO2-sisällönhallintajärjestelmätuotteet.”

  6. WM-datan Digital Media on ollut ehkä vähän turhankin vaatimaton ja näkymätön, myönnetään. Ehkä tämänkin kaupan myötä asia tulee muuttumaan.

  7. […] Logicalla on 39 000 työntekijää, joista Suomessa 2 600. Tammikuussa Vierityspalkki kertoi, että SanomaWSOY myi digimediyhtiönsä 2ndheadin Logicalle. […]

Kommentointi on suljettu.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun