Digiala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin

Tommi

SanomaWSOY:n SWelcom-liiketoimintayksikön digimediapalveluita tuottava yksikkö, 2ndhead myytiin tänään kahteen eri osoitteeseen: Sanoma-Datalle ja WM-Datalle (kohta Logica). Mm. Welhon, Helsingin kaupungin, Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan sekä Konekeskon verkkopalveluita kehittänyt firma siirtyy siis osaksi suurempaa IT-konsernia.

Mediayhtiöt olivat 1990-luvulla merkittäviä digimedian pioneereja. Talentum perusti Sataman (luopui 2004) ja Sanoma 2ndheadin, nurkattuaan ensin Tietovaltaa 1998-1999 ja osti Everscreen (sittemmin WSOYpro). Edita osti To the Pointin ja operoi yhä Morning Digitalia. Kysymys onkin, että onko mediayhtiöiden omistuksilla mitään todellista hyötyä a) itse mediafirmalle ja b) digitoimistolle?

Lisäkysymyksiä: Onko tämä sitten osa suurempaa kehityskulkua? Onko Suomen markkinoilla tilaa indie-digitoimistoille? Onko suureen ketjuun kuuluminen ainoa tapa toimia jatkossa? Mitä jos lama iskee – miten käy pienemmille toimijoille? Voiko luovuus kukkia IT-taloissa? Missä siis mielestäsi mennään digimediassa Suomessa? Sana on vapaa!

[Update: Lisätietoa 2ndheadin historian eri vaiheista artikkelissa: 2ndhead 2000-2008, palasia Suomen uusmedian historista.]

  1. Janne says:

    Hoi

    Sen verran tarkennusta, että kysehän ei ole Sanoman digipalveluja tuottavasta yksiköstä. 2ndhead on SWelcomin liiketoimintayksikkö. Yhdistävä tekijähän uonnollisesti on konserni nimeltä SanomaWSOY.

    w

  2. samikki says:

    Kyllä IT-talostakin luovuutta löytyy. WM-datan Digital Media -yksikköön kannattaa tutustua jos se ei ole ennestään tuttu.

  3. Tommi says:

    Kiitokset Janne tarkennuksesta.

    Ja Sami – tuttuja olette, hyvä kun toit tämän tänne esiin! :)

  4. pxlapina says:

    Ensialkuun jaksaatia mm. Pertulle ja kaikille vanhoille duunikavereille.

    Sitten asiaan: olenko tyhmä, huolimaton, osaamaton, tietämätön vai kaikkia suloisesti sekaisin, kun ensimmäistä kertaa kuulen että WM-Datalla on ko. yksikkö? Tähän liittyen ilm. MEVO kun en Kuukelilla löydä mitään mistä ko. yksikköön voisi tutustua?

    nimim. “minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä?”

  5. PerttuT says:

    Sanomawsoy.fi -saitilta löytyy varmaan paras tiedote asiasta:
    http://www.sanomawsoy.fi/News.aspx?f=2113&d=33611&site=3

    Tiivistetysti: 2ndheadissa 2007 vuoden lopussa 38 omaa työntekijää, näistä 19 siirtyy WM-datan digitaalisen median yksikköön ja yksi (1) Sanoma Datan palvelukseen. Kaupan ulkopuolelle jäävien 21 henkilön tehtävistä todetaan seuraavaa: “2ndheadin jäljelle jäävä verkkoliiketoiminta ja digitaalisten palveluiden osaamiskeskus tullaan organisoimaan osaksi SWelcomin liiketoiminnan kehitysyksikköä.”

    WM-datan kommentti shoppauksesta: “WM-data saa 2ndheadin liiketoimintojen oston myötä uutta osaamista ja resursseja. Ne auttavat meitä laajentamaan palvelutarjontaamme, jotta pystymme palvelemaan SanomaWSOY:tä sekä muita asiakkaitamme entistä paremmin.”

    Marmaista vapaasti lainattu tarkennus kaupan sisältöön: “Kaupassa WM-datalle siirtyvät kaikki 2ndheadin SanomaWSOY-konsernin ulkopuolisten asiakkaiden sopimukset, osa SanomaWSOY:n konserniin kuuluvien asiakkaiden sopimuksista sekä NFO1 ja NFO2-sisällönhallintajärjestelmätuotteet.”

  6. samikki says:

    WM-datan Digital Media on ollut ehkä vähän turhankin vaatimaton ja näkymätön, myönnetään. Ehkä tämänkin kaupan myötä asia tulee muuttumaan.