Salaperäinen Sanoma Digital avaa verhojaan

Perttu Tolvanen

Vuoden alussa perustettu Sanomien uusi yksikkö on ollut kovin hiljakseen uusien verkkopalveluidensa suhteen vaikka niitä on tiedetty kovasti olevan tuotannossa. Nyt on uusista tuotannoista kuitenkin jo lähtenyt tietoa leviämään laajemmin.

Sanoma Digitalhan on virallisen kuvauksen mukaan: “… SanomaWSOY:n verkkoliiketoimintoihin keskittyvä yksikkö. Yhtiö jakautuu kolmeen liiketoimintalinjaan: yritysasiakkaille suunnattuun verkkomediamyyntiin, uusien mainosrahoitteisten kuluttajatuotteiden kehittämiseen sekä sähköisiin luokiteltuihin palveluihin.” Tosin yksikön oma sivusto ei edelleenkään osaa kertoa edes tätä tietoa.

Eli lyhyesti, yksikkö hoitaa Sanomien verkkomediamyyntiä, luokiteltujen ilmoitusten verkkopalveluita (kuten Oikotie.fi, Huuto.net, Keltainen pörssi, jne.) sekä kehittelee uusia kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita. Näistä osa-alueista tämä viimeinen lienee saanut ainakin viime aikoina eniten huomiota. Tosin esimerkiksi hiljattain lanseerattu Hintaseuranta.fi lienee rajatapaus josta on vaikea sanoa, että mihin sektoriin se Digitalin sisällä kuuluu.

Omistuspohja Sanoma Digitalilla jakautuu Sanomien, Sanoma Magazinesin ja SWelcomin välille, mutta kuitenkin niin että Sanomilla on enemmistö.

Digitalin kulttuurista kertoo esimerkiksi tämä artikkelista lainattu pätkä: “Kotilainen ja Jakola puhuvat saumattoman tiimityön ja beta-kulttuurin puolesta. Sillä ei tule olemaan väliä, minkä firman nimi palkkakuitista löytyy. Tuotekehitystä tehdään yhdessä kokeillen ja vastuu on tiimillä yhteisesti. Ensimmäisen version julkaisun jälkeen palvelun kehittämistä jatketaan sekä omien mittareiden että kuluttajilta tulleen palautteen perusteella. Toimimattomista palveluista pitää osata myös luopua.

Syksyllä julkaistut Autotaivas ja Tyylitaivas antoivat esimakua siitä mitä on tulossa ja nyt Sanoma Digital julkaisee kolmannen hengentuotteensa joka kantaa nimeä Foody. Foodyssa on paljon tuttuja piirteitä jo olemassa olevista ruokapalveluista, joten mistään uudenlaisesta aluevaltauksesta ei todellakaan ole kyse. Aihepiiri on kuitenkin iso ja erottua voinee monella tavalla. Foodylla tuntuu ainakin olevan aika kunnianhimoiset tavoitteet. Esimerkiksi esitteen (huom. pdf) mainostamat “food-fightit” kuulostavat aika mielenkiintoisilta.

Tarkat lukijat osasivat ruoka-aiheista palvelua jo odotellakin, koska alkuvuodesta julkaistusta artikkelista oli löydettävissä viitteitä Digitalin tulevaan ruoka-aiheiseen palveluun: “Asiakkaille halutaan tarjota myös uusia, innovatiivisia tapoja kohdennettuun mainontaan osana verkkoyhteisöä. “Voisiko osan sivuston sisällöstä tehdäkin mainostaja? Esimerkiksi ruokasivuilla voitaisiin tarjota mainostajan reseptejä”, markkinointipäällikkö Johanna Huhtariihi Sanoma Verkkomediamyynnistä visioi.”

Nyt julkaistun ruokasivusto-Foodyn esitteessä todetaankin yhtenä sponsorointi/mainostusvaihtoehtona olevan mm. seuraavaa:

  • Oma sisältöosio palveluun, mahdollisuus kävijöiden kommentteihin ja terveisiin” (hintalappu 4500e/kk)

Kieltämättä aika uudenlainen mainontamalli ja tarjoaa ainakin kyseisen toimialan firmoille varmasti ideoita pohdittavaksi. Lisäksi jatkossa tulossa mm. “Mahdollisuus kumppanin sponsoroimiin keskustelu- tai kyselypalstoihin, hakusanamainonta foody.fi:n hakutoiminnoissa, Foodfight – äänestyksiä tuotteiden paremmuudesta/suosiosta tms.

Seuraavana Digitalilla on putkessa tiettävästi ainakin Motomania (moottoripyöräsivusto), Glossy (kosmetiikkasivusto) ja Puuhaamo.fi (tee-se-itse-aiheinen sivusto).

[Lisäykset 16.3.2008:]

  • Sanoma Digital osti Blogilista.fi:n, Vierityspalkki 26.11.2007
  • Sanoma tuo verkkobrändejä saman katon alle, Digitoday 30.1.2008
    • “Uuteen yksikköön tulevat Taloussanomat, Sanoman sähköiset markkinapaikat sekä nykyinen Sanoma Digital Oy, johon kuuluvat uudet tuotteet -liiketoiminta ja Sanoma-verkkomediamyynti. Sanoma Digital Oy on Sanomien, Swelcomin ja Sanoma Magazines Finlandin (SMF) yhteisyritys. Yksikön johdossa aloittaa Liisa Kotilainen. Sanoma Digital -yksikössä työskentelee noin 230 henkilöä Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Tallinnassa ja Tartossa. Uuden Sanoma Digitalin verkkobrändeihin kuuluvat Taloussanomien, Digitoday ja It-viikon lisäksi muun muassa Oikotie, Huuto, Keltainen Pörssi, Hintaseuranta, Kuldne Börs, Auto24, Netwheels ja Skillnet. “

Digitodayn uutisseuranta SanomaWSOY-konsernista kertoo myös jotain siitä digitaalisesta toimintaympäristöstä jossa Sanoma Digital toimii. Sanoma Digital on virallisesti toki vain yksi osa Sanoma-divisioonaa, mutta on yksikkönä suurin konsernin verkkoliiketoimintakeskittymä.

Aiheet: Yleinen

Tagit: , ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Web-analytiikkaosaamista kaivataan taas « Vierityspalkki.fi says:

    […] Nyt kun vielä selviäisi jostain, että mikä on tämä Sanoma Digital. Konsernin sisäisestä ja ulkoisesta kuittailusta huolimatta virallinen sivusto ei edelleenkään kerro muuta kuin nimen ja osoitteen. Täten epätietoisille suosittelemme viimeisintä Vierityspalkin artikkelia Sanoma Digitalista. […]