Sohova törmäsi heikkoon taloustilanteeseen – työt jatkuvat Agenda-brändillä
Ensin Agenda Helsingistä tuli Sohova, nyt Sohovasta tulee taas Agenda. Mitä tapahtui ja miksi muutos? Anssi Kokkonen vastaa Vierityspalkin kysymyksiin viime aikojen heikosta taloustilanteesta johtuvasta muutoksesta.
Varsin moni ohjelmistotoimija on ollut parin viime vuoden aikana vaikeuksissa. Viimeisimpiä isoja uutisia oli Houston Incin hakeutuminen yrityssaneeraukseen heikosti sujuneen vuoden 2022 johdosta. Pienempien talojen tapahtumat eivät aina ylitä uutiskynnystä, eikä talousasioista välttämättä huudella edes omille asiakkaille.
Sohova ja Agenda Helsinkikin olivat vielä vuoden 2022 alussa varsin optimistisia ja näkivät yhdistymisensä merkittävänä askeleena eteenpäin. Todellisuus osoittautui vähemmän ruusuiseksi, ja nyt erilaisten käänteiden jälkeen Sohovan digitoimisto-liiketoiminta jatkuu Agenda-nimellä. Sohova vaihtaa nimensä Agenda Digitaliksi ja toiminta jatkuu WordPressiin erikoistuneena digitoimistona. Tätä voisi kutsua vaikka juurille palaamiseksi, koska alunperinhän Agenda Helsinki tuli Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon juuri tällaisena toimistona.
Paluu juurille on kyseessä myös siksi, että juurikin Sohovan liiketoiminta ohjelmistokehittäjien alihankkija-tyyppisenä vuokraajana kärsi pahiten vuoden 2022 aikana. Täten ilmiö lienee hyvin samantyyppinen kuin esimerkiksi alussa mainitun Houston Incin tapaus. Ja kuten Houstoninkin tapauksessa, yrityssaneerausta voi ajatella myös hyvänä uutisena, koska tällöin taloudellinen tilanne on todettu ulkopuolisen toimesta kestäväksi, jotta toimintaa voidaan jatkaa. Agendakin on virallisesti yrityssaneerauksessa, mutta kertoo tilanteen olevan kulujen ja tulojen osalta hyvä, vaikka viralliset talousluvut näyttävätkin vielä hieman huolestuttavilta.
Viime vuosina turbulenssia on ollut ilmassa alalla poikkeuksellisen paljon, ja on hyvä, että osa toimistoista uskaltaa viestiä asioista avoimesti. Tämä on aina hyvä merkki asiakkaiden kannalta.
Uusi Agenda ottaa Sohovan paikan Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa ja jatkaa yli 500 000 euron WordPress-liikevaihtoa tekevässä luokassa, joten kyse on edelleen varsin kohtuullista liiketoimintaa tekevästä toimistosta. Referenssien suhteen toimistolla on ollut hieman hiljaista viime aikoina, mutta kuulemma tilanne on muuttumassa. Agendan asiakaspohja on kuitenkin pitkän toimintahistorian johdosta laaja, ja referenssejäkin löytyy useita vuosia taaksepäin.
Asiakkaille voisikin sanoa vinkkinä, että tällä hetkellä kannattaa olla poikkeuksellisen tarkkana oman kumppanin taloudellisesta kestävyydestä ja siitä, miten asioista puhutaan. Huolestuttavat talousluvutkaan eivät aina kerro koko totuutta, jos toimistolla on rahoitus kunnossa ja uskoa tulevaisuuteen. Kuten Houstoninkin viime aikaiset uutiset kertovat, myös isommilla kissoilla on ollut haasteita viime aikoina.
Avoimen lähdekoodin teknologioihin nojaaminen on myös aina merkittävä vahvuus tällaisissa tilanteissa. Vaikka yritysnimet vaihtuvat ja yllättäviä käänteitä tulee, ei asiakkaiden tarvitse miettiä, mitä omalle palvelulle tapahtuu, ja joutuuko oman palvelun koodaamaan täysin uusiksi jonkun toisen kanssa. WordPress-palvelut esimerkiksi vaihtavat kumppania hyvin sujuvasti tarvittaessa, joten asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan, vaikka omalla toimistolla olisi hieman turbulenssia. Tähän perustunee osittain sekin, että Agendan asiakkaat ovat pysyneet hyvin talossa, ja asiakkaiden palveluita kehitetään jatkuvasti eteenpäin.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi yhtiön osakas Anssi Kokkonen.
1) Mikä meni vikaan Sohova-seikkailussa?
Sohovan strategia oli hyvin kasvuhakuinen, ja niinpä 2022 aikana tapahtunut muutos maailman tilassa iski meihin varsin kovaa. Merkittävä osa liikevaihtoa tuli ohjelmistokehityksen alihankinnan tarjoamisesta, mikä melko nopeasti tyrehtyi käytännössä täysin. Tässä oli siis tarve suurehkolle suunnanmuutokselle. Yhtiön terveeksi jäänyt toiminta oli suorien verkkopalveluasiakkuuksien hoitaminen, josta iso osa tuli Agenda Helsingin puolelta. Nyt keskitytäänkin juuri tähän kestävään liiketoimintaan.
2) Aiemmin olitte Agenda Helsinki, nyt pelkkä Agenda, mihin se Helsinki jäi?
Agenda Helsingistä ponnistanut liiketoiminta, tiimi ja toimintatapa jäi yhtiön ytimeksi. Meillä on kuitenkin edelleen tiimiä ja asiakkuuksia myös pohjoisesta. Niinpä tietty uudistus (ja “lavennus”) oli paikallaan myös Agendan brändille. Jotain vanhaa ja jotain uutta.
3) Mikä on nyt uudella tavalla, miten tämä uusi Agenda eroaa siitä vanhasta?
Uusi Agenda on isompi ja kokeneempi. Tiimissämme on enemmän osaajia, asiakkuuksia, liikevaihtoa, sitoutuneita osakkaita ja kokemusvuosia kuin Agenda Helsingissä. Sinänsä tekemisen perusmalli on pitkälti sama: Suunnittelemme, toteutamme ja ylläpidämme loistavia verkkopalveluita. Panostamme jatkuviin ja pitkäaikaisiin asiakkuuksiin, jotka voivat luottaa siihen että toimitamme sen minkä lupaamme. Liikevaihdon kivijalat ovat ylläpito ja jatkokehitys (pääosin WordPress) sekä projektit (WordPress, räätälöidyt sovellukset). Vahvuutemme tuntuvat olevan edelleen teknisesti vaativammat ja integroidut WordPress-verkkopalvelut, oli kyse sitten niiden toteuttamisesta tai ylläpidosta.
4) Mitä tämä jatkuva nimien vaihtaminen on tarkoittanut asiakkaiden kannalta? Ja mitä on edessä nyt?
Vaikutelmamme on että erilaisia brändimuutoksia tapahtuu markkinoilla aika paljon, joten tähän ei liittyne asiakkaiden kannalta mitään ihmeempää. Palvelu ratkaisee. Tämän vuoden merkittävä teema on ollut sisäisesti toiminnan selkeyttäminen ja keskittyminen ydintoimintaamme. Jonkin verran ollaan tehty tietoista luopumista auringonlaskun teknologioista (SilverStripe, Magento). Tulossa on ainakin uusien referenssien julkaisuja. Edessä on myös jonkin verran hallittua teknologiapohjan laajentamista tiimin kokemusta peilaten.
5) Olette edelleen vahvasti WordPressin nimeen vannova toimisto, miten erikoistuminen näkyy teidän arjessa ja tekemisessä? Osallistutteko yhteisön toimintaan, julkaisetteko koodia?
WordPress on tosiaan yhä ykkösteknologiamme millä vain mittarilla. Teknologiapäällikkömme Joni oli läsnä viime WordCampissa Tampereella, ja tarkoituksena on lisätä läsnäoloa “scenessä”.
6) Onko teillä kokemusta verkkokaupoista, esim. WooCommercen päälle tehtynä?
Tiimimme on toteuttanut asiakkaille useita räätälöityjä WooCommerce-verkkokauppoja. Esimerkiksi Ratekon verkkokauppa on erittäin pitkälle räätälöity ja integroitu WooCommerce-verkkokauppa, jonka kautta ostetaan tuhansia koulutuksia kuukausittain. Seepsulan WP-verkkokauppa on räätälöity ja integroitu yhtiön toiminnanohjaukseen. Nenäpäivä.fi sisältää WooCommerce-verkkokaupan, vaikka itse “biiffi” ovatkin sivuston kautta tehtävät lahjoitukset. Deko.fi on esimerkki kevyemmästä WooCommerce-toteutuksesta. Meillä on ylläpidossa ja jatkokehityksessä myös sellaisia verkkokauppoja, joita emme ole alun perin toteuttaneet.
7) Mitä muita teknologioita käytätte? Teettekö esimerkiksi räätälöityä sovelluskehitystä?
Räätälöidyn sovelluskehityksen painoarvo on meillä noussut, ja syksyn aikana julkaisemme ainakin yhden referenssikeissin aiheesta. Käytössä olevat pino on Google Cloud + Vercel + Nestjs + Nextjs + MongoDB. Tuttu ja hyväksynnän saanut teknologia meille on myös Strapi. React on käytössä säännöllisesti. Olemme tehneet vuosien saatossa jonkin verran mobiilia, mutta painotuksen suunta on selkeästi webissä. Tekemisen malli on “scrunban omilla mausteilla”.
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Oulu, Jyväskylä, Tampere. Turku