Wolt ja Verkkokauppa.com aloittivat järkevän yhteistyön
Wolt tarjoaa Helsingin alueella pikakuljetuksia Verkkokauppa.comin ostoksille. Erona aiempaan Woltin tekemiseen on, että nyt Wolt on tarjolla verkkokauppa.comissa yhtenä toimitustapana muiden joukossa. Wolt lähtee näin suoraan kilpailuun Budbeen, Postin ja Matkahuollon kanssa.
Yksi verkkokauppojen murheenkryyni ovat todella vaikeasti ennakoitavat toimitukset, ja tästä aiheesta on tässäkin blogissa nuristu useamman kerran. Jos toimitukset tulevat ”ehkä viikon päästä, ehkä johonkin lähellä olevaan paikkaan”, niin on vaikea nähdä verkkokaupan todella haastavan isoja ostoskeskuksia ja kivijalkakauppoja. Aiemmin tätä tilannetta on pyrkinyt murtamaan muun muassa Budbee, jonka kotiinkuljetukset on yleensä hinnoiteltu jonkin verran Postin ja Matkahuollon vastaavia halvemmiksi. Budbeen palvelut ovat kuitenkin toimineet hyvin samantyyppisesti kuin Postin ja Matkahuollon, tuoden paketit kotiin yleensä useamman päivän viiveellä.
Nyt Woltin ja Verkkokauppa.comin yhteistyö tuo markkinoille uuden, mahdollisesti todella kovan kilpailijan. Woltin avulla verkkokauppa.comista voi tilata tuotteita selvästi alle 10 euron toimitusmaksulla, ja tavarat tulevat perille jopa alle tunnissa. Lupaus on myös markkinointiteksteissä kuvattu ilmauksella ”jopa tunnissa”, koska luonnollisesti nopeus vaihtelee etäisyyden ja saatavilla olevien lähettien mukaan.
Ensimmäisellä testauksella tavarat tulivat Helsingin keskustaan tosiaankin alle tunnissa, mutta toinen testi hieman pohjoisempaan Helsinkiin kesti 1,5 tuntia. Verkkokauppa.comin sivun mukaan toimitukset ovat saatavilla jopa 13 kilometrin etäisyydelle Jätkäsaaren myymälästä, postinumeroalueesta hieman riippuen.
Edullinen pikatoimitus koko verkkokauppa.comin valikoimasta on varsin mullistava asia, vaikka se koskettaakin vain Helsingin keskusta-aluetta. Esimerkiksi USA:ssa Amazonin nopeat ja edulliset Prime-toimitukset ovat olleet todella merkittävä verkkokaupan kasvattaja. Suomessa (tai Euroopassa laajemminkaan) ei ole Amazonin kaltaista, yhtä hallitsevaa verkkokauppatoimijaa, joten täällä on nojattu kumppaneihin. Posti ja Matkahuolto ovat taas olleet hyvin haluttomia laajentamaan toimintaansa nopeisiin kuluttajakuljetuksiin, vaikka viime aikoina näiden palveluissa on tapahtunut kehitystä.
Erityisesti Posti on panostanut noutoautomaatteihin voimakkaasti. Noutoautomaatit eivät vain siedä ruuhkatilanteita kovin hyvin, ja voi myös argumentoida, että onko noutoautomaateissa silti kyse jonkinlaisesta kuluttajan itsepalveluna tapahtuvasta noutamisesta, joka ei välttämättä eroa kovin paljon kivijalkaliikkeessä asioimisesta – etenkin jos sen paketin perässä pitää ajella sinne sun tänne.
Täten tilausvaihtoehto, jonka tulo tapahtuu parin tunnin ikkunassa, on kuluttajan näkökulmasta yleensä ylivertainen, etenkin jos kyse on asiasta jonka tarvitsisi samantien. Ja vaikka asiaa ei tarvitse samantien, on tarkasti ennustettava saapuminen kotiovelle iso asia. Wolt on tämän tiennyt jo toki pitkään, mutta aiemmin se on yrittänyt pakottaa kaupat oman sovelluksensa sisälle, jolloin asiakassuhde pysyisi Woltin hallinnassa täysin. Woltilla on toki edelleen kaikenlaista tarjontaa sovelluksessaan, muun muassa kukkia, lemmikkitarvikkeita ja erilaisia lahjatuotteita. Joidenkin brändien kanssa Wolt on myös tehnyt kokeiluja, esimerkiksi Clas Ohlsonin kanssa. Tässä varmasti haetaankin parhaillaan tasapainoa.
Woltille on tietysti kaikkein parasta, jos brändit suostuvat tulemaan sovellukseen sisälle ja asettumaan näin eräänlaiseen alihankkija-asemaan. Tällöin Wolt omistaa asiakassuhteen ja saa käytännössä sanella ehdot myyjäkumppaneilleen. Monelle isolle brändille tällainen ei kuitenkaan ole millään tavalla järkevä vaihtoehto, eikä Woltin sovelluksella kovin isoja valikoimia edes pysty oikein selaamaan. Täten jos Wolt haluaa olla laajemmin peluri verkkokauppatoimituksissa, on sen suostuttava toimittajakumppanin asemaan suhteessa isoihin verkkokauppoihin. Aiemmin tätä askelta ei ole haluttu ottaa, syystä tai toisesta.
Woltin ilmestyminen isojen verkkokauppojen toimittajavaihtoehtoihin voi toki olla Woltillekin monella tapaa hyödyllistä. Lähetit saavat lisää keikkaa ruuhka-aikojen ulkopuolelle, ja asiakkaat oppivat, että Woltin avulla voi saada nopeasti kaikenlaisia asioita kotioven taakse.
Asiakassuhteen näkökulmasta tämä uusi kuvio on kuitenkin selkeä: Verkkokauppa.com omistaa edelleen asiakassuhteen, Wolt on vain toimituskumppani. Siksi tätä voinee pitää pienenä voittona itsenäisille verkkokaupoille, etenkin jos näitä yhteistyökuvioita alkaa tulemaan lisää.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.
1 kommentti “Wolt ja Verkkokauppa.com aloittivat järkevän yhteistyön”
Kommentointi on suljettu.
Perttu Tolvanen
Ainakin Scandinavian Outdoorin verkkokaupassa oli tarjolla Wolt-kuljetus Tammiston myymälästä, ja hyvin toimi käytännössä. Lauantaina illalla tehdyn tilauksen sai toimitukseen sunnuntaina iltapäivällä, aika kätevää.