Evermade ylitti jo kolmen miljoonan rajan WordPress-digitoimistona
Evermade on pitänyt viime vuosina kärkipaikkaa WordPressillä tekevien digitoimistojen keskuudessa. Toki Geniem ei ole kasvuvauhdissaan kaukana perässä, mutta toistaiseksi Evermade on pysynyt askeleen edellä.
Nykyisin Lianan omistama digitoimisto on jo kasvanut varsin huomattavaan kokoluokkaan. Viimeisin julkinen liikevaihtoluku vuodelta 2021 asettuu jo 3,3 miljoonaan, ja tältä vuodelta ennakoidaan myös kasvua. WordPress-projektien rinnalla on Evermadella myös kohtuullisen kokoinen Hubspot-liiketoiminta. Kasvun vauhdista kertoo se, että vain kaksi vuotta sitten Evermade ylitti 2 miljoonan riman WordPress-tekemisessä. Miljoonan lisäys on tullut lyhyessä ajassa*.
(* = Tässä artikkelissa viitataan ensisijaisesti Evermaden WordPress-tekemiseen, jonka osalta Evermade on validoitu yli 3 miljoonan euron luokkaan Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa. Validointi tapahtuu Toimistot-hakemistossa kaikkien toimistojen osalta luottamuksellisen laskutusdatan tarkistuksella noin kerran vuodessa.)
Ehkä se huomattavin muutos WordPress-markkinassa ei ole kuitenkaan tämä isojen kissojen kasvu, vaan samaan aikaan tapahtuva pienempien toimistojen kasvu. Moni pienempi digitoimisto on jo yltänyt yli 500 000 euron luokkaan WordPress-projekteissaan ja yhä useampi myös yli miljoonaan. Kasvu tapahtuu siis leveällä rintamalla.
Tämä ilmiö näkyy tietysti myös teknologiatilastoissa. WordPressistä on tullut eräänlainen perusteknologia alalle. Moni kaupallinen kilpailija keskittyy paljon kapeampaan alueeseen, eikä edes yritä haastaa WordPressiä suoraan. Hubspottikin kilpailee lopulta varsin kapeassa segmentissä, jos katsotaan WordPress-toteutusten kirjoa kokonaisuudessaan.
Mitenkään erityisen yksinkertaiseksi ei web-ala ole silti menossa. Monenlaiset saas-ratkaisut nousevat vauhdilla, ja Drupalinkin suosio on huomattavaa, ainakin asiakkaiden keskuudessa. Tuotteiden avulla tekeminen ei taida kuitenkaan olla kaikkien tekijöiden mielestä trendikästä, ja tämä näkyy esimerkiksi Javascript-vetoisten mallien suosiossa. Toimistothan joutuvat tasapainoilemaan aina asiakaspuolen trendien ja tekijäpuolen haaveiden kanssa.
Siksi on ehkä virkistävää, että ainakin Evermade on onnistunut pitämään WordPress-tekemisen ja Hubspot-tekemisen myös tekijöiden näkökulmasta mielekkäänä. Asiakkaiden näkökulmasta kysyntä on tuotepohjaiselle tekemiselle kuitenkin erittäin korkealla.
Vierityspalkki kysyi Julius Haukkasalolta miten Evermaden kasvu on onnistunut ja millaisia haasteita on tullut vastaan.
1) Kaksi miljoonaa meni rikki vasta toissa vuonna teillä, mikä on salaisuus miljoonan euron hyppäykseen kahdessa vuodessa?
Ei kai tässä mitään ihmeempiä salaisuuksia ole taustalla, vaikka meillä tosiaan on ollut pari vuotta melko vahvaa kasvua takana – kyseessä on toistaiseksi ollut ihan orgaaninen kasvu eli yritysostoja tässä ei ole taustalla.
Ollaan pitkään keskitytty sivustojen loppukäyttäjien saaman kokemuksen lisäksi luomaan meidän asiakkaillemme, eli markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, parhaat mahdolliset ylläpitotyökalut WordPress-sivuston hallintaan: ensin Everbloxin ja sittemmin Gutenbergin päälle toteutetun Everbergin muodossa.
Ollaan tässä toki jo kohta kymmenisen vuotta panostettu WordPress-alustaan ja saatu haalittua kasaan Suomen mittakaavassa todella osaava tiimi, joka haluaa aina palvella asiakkaita parhaiden kykyjensä mukaan. Uskon että se kantaa hedelmää, yhdessä WordPressin kysynnän kasvun kanssa.
2) Jatkuuko kasvu samaa tahtia? Mistä teidän kasvu syntyy?
Kyllä meillä on kasvu on suunniteltu jatkuvan samaa tahtia: joskus mennään hieman ripeämmin ja joskus sitten optimoidaan. Meillä on luotu tässä viime vuosina uusia tukirakenteita sitä varten että voidaan kasvattaa toimintaa vakaalla pohjalla – ja alkuvuonna tehty yrityskauppa tarjoaa meille taas uudenlaisia eväitä kasvun suhteen.
Meillä kasvavat sekä WordPress- että HubSpot-tekeminen, mutta myös digitaalinen markkinointi suunnilleen samaa tahtia.
3) Oletteko edelleen projektiliiketoiminnassa vai teettekö myös henkilövuokrausta?
Jos olet Evermadella töissä, olet Evermadella töissä. Eli me emme tee IT-konsultoinnissa varsin yleistä bodyshoppausta.
Meidän liiketoiminta koostuu sekä projekteista että jatkuvasta yhteistyöstä muilla malleilla. Erilaiset retainer-mallit ovat olleet viime vuosina kasvussa ja haluammekin tarjota asiakkaillemme jatkuvaa kumppanuutta, joka voi sisältää kehitystä, suunnittelua, analytiikkaa tai kasvumarkkinointia, vähän kunkin asiakkaan tarpeiden mukaan.
4) Olette myös kivunneet aika isoilla hypyillä vajaan parin miljoonan euron kokoluokasta nykyiseen jopa neljän miljoonan luokkaan? Mikä on ollut kasvun hallinnassa vaikeinta?
Erittäin hyvä kysymys. Kyllähän kasvun myötä erilaisia haasteita tulee aina eteen. Yhtenä esimerkkinä reilu vuosi takaperin huomattiin, että meillä oli tiimit kasvaneet hieman liian isoiksi. Suurehko tiimikoko yhdistettynä kasvaneeseen etätyön määrään johti sellaiseen tilanteeseen, jossa osa asiantuntijoista eivät olleet koskaan tavanneet tai tehneet töitä yhdessä tiimiläistensä kanssa. Tämä johti erillisyyden ja jopa ulkopuolisuuden kokemukseen, ja haluttiin lähteä muuttamaan tätä. Tehtiinkin viime vuonna firman sisällä uudistus, jossa pilkottiin tiimejä taas pienemmiksi ja luotiin samalla uusia pienempiä yksiköitä. Samalla jumpattiin yhdessä teemoja liittyen ihmisten kehitykseen ja hyvinvointiin ja laitettiin niihin liittyviä käytänteitä uuteen uskoon, ja toistaiseksi tuntuu siltä että asiat on huomattavan paljon paremmalla tolalla näiden muutosten myötä.
Toisaalta kasvun kanssa taas järkevä balanssi myynnissä, rekrytoinnissa ja tuotannon optimoinnissa on tärkeää. Rekrytoinnin myötä pitää luonnollisesti kasvattaa myyntitoimenpiteitä, mutta liiallinen myynti meinaa liiallista kuormitusta tiimille. Tiimin kasvaessa pitää myös jättää aikaa tiimin kouluttamiselle ja sisäiselle kehittämiselle, jotta laatutaso pysyy arvolupauksen mukaisena.
5) Viime aikoina teiltä on tullut myös varsin isoja HubSpot-saitteja ulos Julkaisut-palstalla. Onko HubSpotista syntymässä uusi liiketoiminta-alue teille? Täydentääkö se WordPress-tarjontaa vai kilpaileeko se WordPressin kanssa?
HubSpotista on jo syntynyt meille erillinen liiketoiminta-alue, johon meillä onkin kokonaan erillinen HubSpot CMS:ään erikoistunut tiimi.
Tietyissä tapauksissa HubSpot ja WordPress voivat elää kauniisti sovussa asiakkaan markkinointiteknologiastackissa, mutta kyllä HubSpot tänä päivänä kilpailee sisällönhallinta-alustana myös WordPressin kanssa melko voimakkaasti. Molemmille on kuitenkin paikkansa hieman erilaisille organisaatioille erilaisissa kasvun vaiheissa. Me pidämme arvokkaana kyvykkyyden tarjota asiakkaille paria eri alustaa asiakkaan tarpeista riippuen.
>> Evermade Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere. Turku, Helsinki