Maailman isoimmat hakukoneet keskittyvät mainosten esittämiseen

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivut ja tekoäly - mikä muuttuu?.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on nähty tasainen siirtymä, jossa mainokset ovat ottaneet yhä enemmän valtaa verkossa. Hakukoneet ovat yksi tämän trendin vahvimmista ilmentymistä. Voisi jopa sanoa, että maailman isoimmat hakukoneet eivät ole enää hakukoneita siten kuten yleensä sen asian ymmärrämme.

Etenkin Googlen tulokset ovat nykyisin erittäin mainospainotteisia. Monella tietokoneella tai tabletilla tai kännykällä Googlesta haettaessa koko ensimmäinen näkyvä sivu on pelkkiä mainoksia.

Esimerkiksi ”pesukone”-hakusanalla kaikki ipadin ruudulla näkyvät tulokset ovat maksettuja. Oikeat hakukoneen tuottamat tulokset tulevat vasta kun käyttäjä vierittää ruutua alaspäin.

Tilanne on erityisen vakava haettaessa ostettavia tuotteita, jolloin Googlen tulokset ovat todella rikkaita, mutta perustuvat täysin maksettuihin paikkoihin. Haettaessa tietoa jostain asiasta, tulokset ovat ajoittain vähemmän mainospainotteisia, mutta monella alueella myös tietohaut ovat täynnä mainoksia.

Amazonikin on jo pitkään tehnyt huomattavia voittoja omalla sisäisellä mainosjärjestelmällään. Maailman suurimman verkkokaupan sisällä hakeminen onkin välillä aika outoa, kun vastauksena tulee usein runsaasti maksettuja mainoksia.

Esimerkiksi web-kameroita haettaessa kaksi ensimmäistä hakutulosta ovat maksettuja tuloksia. Vasta kolmas, joka näkyy vain hieman ruudulla, on oikea hakukoneen tuottama tulos.

Applen App Store noudattaa samaa mallia. Jopa haettaessa täsmälleen jonkun sovelluksen nimellä, tulee kärkituloksena yleensä joku kilpaileva tuote, joka on vain ostanut itsensä kärkipaikalle.

App Storessa kärkitulos on lähes aina maksettu mainos, joka esitetään samanlaisena kuin muutkin tulokset. Mainoksia voi ostaa mille tahansa hakusanalle, jopa kilpailijan tarkoille tuotenimille.

Yhteistä näille esimerkeille on se, että mainoksia on hyvin vaikea erottaa oikeista tuloksista. Tavalliset kuluttajat eivät todennäköisesti hahmota kuinka paljon kärkituloksissa on maksettuja osumia.

Tämä ei ole tietysti pelkästään huono trendi. Haettaessa esimerkiksi Googlesta pesukoneita, voi ne Gigantin mainokset olla oikeastikin juuri se mitä käyttäjä hakee. Google Shopping -systeemi on myös monella tapaa tervetullut uudistus, joka auttaa pieniä verkkokauppiaita tuomaan omat tuotteensa paremmin esille.

Googlesta on kuitenkin tulossa yhä enemmän tuotteiden hakukone. Se toki toimii informaation löytämisessä myös edelleen, mutta se ei ole enää Googlen kehityksen painopiste.

Ilmiö ei myöskään ole uusi, kuten esimerkiksi New York Timesin artikkeli aiheesta toteaa. Suomessakin esimerkiksi ruokakaupoissa brändit voivat rahalla ostaa tuotteilleen parempia hyllypaikkoja, jotka ovat ostajien kulkureiteillä ja silmien korkeudella.

Tämän kehityksen tuoma muutos voi olla verkossa kuitenkin yllättävän iso, koska varsin pitkään moni on ajatellut, että miksi panostaa omaan hakukoneeseen, kun Google hoitaa asian niin hyvin. Entä kun Google ei enää hoidakaan?

Tiedon löytäminen internetistä on monen mielestä ollut jo varsin ratkaistu ongelma Googlen johdosta, mutta näyttää siltä, että laadukkaan tiedon löytämisestä voi jatkossa tulla entistäkin vaikeampaa.

Suomessakin olemme jo nähneet kuinka mediatalot pystyttävät maksumuureja, ja rajaavat sisältöjään tämän seurauksena pois Googlen ulottuvilta. Tämäkin kehitys heikentää Googlen toimivuutta laadukkaan tiedon hakukoneena, ja tekee hyvän tiedon löytämisestä uudestaan taidon, joka pitää osata.

Isojen sivustojen omistajillekin tällä ilmiöllä on seurauksensa. Kun Google ei enää ole välttämättä tehokas tapa löytää sisältöjä, on oman sivuston hakukoneen oltava kyvykäs työkalu sivuston käyttäjille. Tämä on hyvin harvoin todellisuutta nykyisin.

Hyvän tiedon löydettävyys voi olla 2020-luvulla vielä yllättävän tärkeä haaste ratkaistavaksi.

Lue lisää: Hakukoneoptimointi – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun