Maailman isoimmat hakukoneet keskittyvät mainosten esittämiseen
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivut ja tekoäly - mikä muuttuu?.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on nähty tasainen siirtymä, jossa mainokset ovat ottaneet yhä enemmän valtaa verkossa. Hakukoneet ovat yksi tämän trendin vahvimmista ilmentymistä. Voisi jopa sanoa, että maailman isoimmat hakukoneet eivät ole enää hakukoneita siten kuten yleensä sen asian ymmärrämme.
Etenkin Googlen tulokset ovat nykyisin erittäin mainospainotteisia. Monella tietokoneella tai tabletilla tai kännykällä Googlesta haettaessa koko ensimmäinen näkyvä sivu on pelkkiä mainoksia.
Tilanne on erityisen vakava haettaessa ostettavia tuotteita, jolloin Googlen tulokset ovat todella rikkaita, mutta perustuvat täysin maksettuihin paikkoihin. Haettaessa tietoa jostain asiasta, tulokset ovat ajoittain vähemmän mainospainotteisia, mutta monella alueella myös tietohaut ovat täynnä mainoksia.
Amazonikin on jo pitkään tehnyt huomattavia voittoja omalla sisäisellä mainosjärjestelmällään. Maailman suurimman verkkokaupan sisällä hakeminen onkin välillä aika outoa, kun vastauksena tulee usein runsaasti maksettuja mainoksia.
Applen App Store noudattaa samaa mallia. Jopa haettaessa täsmälleen jonkun sovelluksen nimellä, tulee kärkituloksena yleensä joku kilpaileva tuote, joka on vain ostanut itsensä kärkipaikalle.
Yhteistä näille esimerkeille on se, että mainoksia on hyvin vaikea erottaa oikeista tuloksista. Tavalliset kuluttajat eivät todennäköisesti hahmota kuinka paljon kärkituloksissa on maksettuja osumia.
Tämä ei ole tietysti pelkästään huono trendi. Haettaessa esimerkiksi Googlesta pesukoneita, voi ne Gigantin mainokset olla oikeastikin juuri se mitä käyttäjä hakee. Google Shopping -systeemi on myös monella tapaa tervetullut uudistus, joka auttaa pieniä verkkokauppiaita tuomaan omat tuotteensa paremmin esille.
Googlesta on kuitenkin tulossa yhä enemmän tuotteiden hakukone. Se toki toimii informaation löytämisessä myös edelleen, mutta se ei ole enää Googlen kehityksen painopiste.
Ilmiö ei myöskään ole uusi, kuten esimerkiksi New York Timesin artikkeli aiheesta toteaa. Suomessakin esimerkiksi ruokakaupoissa brändit voivat rahalla ostaa tuotteilleen parempia hyllypaikkoja, jotka ovat ostajien kulkureiteillä ja silmien korkeudella.
Tämän kehityksen tuoma muutos voi olla verkossa kuitenkin yllättävän iso, koska varsin pitkään moni on ajatellut, että miksi panostaa omaan hakukoneeseen, kun Google hoitaa asian niin hyvin. Entä kun Google ei enää hoidakaan?
Tiedon löytäminen internetistä on monen mielestä ollut jo varsin ratkaistu ongelma Googlen johdosta, mutta näyttää siltä, että laadukkaan tiedon löytämisestä voi jatkossa tulla entistäkin vaikeampaa.
Suomessakin olemme jo nähneet kuinka mediatalot pystyttävät maksumuureja, ja rajaavat sisältöjään tämän seurauksena pois Googlen ulottuvilta. Tämäkin kehitys heikentää Googlen toimivuutta laadukkaan tiedon hakukoneena, ja tekee hyvän tiedon löytämisestä uudestaan taidon, joka pitää osata.
Isojen sivustojen omistajillekin tällä ilmiöllä on seurauksensa. Kun Google ei enää ole välttämättä tehokas tapa löytää sisältöjä, on oman sivuston hakukoneen oltava kyvykäs työkalu sivuston käyttäjille. Tämä on hyvin harvoin todellisuutta nykyisin.
Hyvän tiedon löydettävyys voi olla 2020-luvulla vielä yllättävän tärkeä haaste ratkaistavaksi.
Lue lisää: Hakukoneoptimointi – kaikki artikkelit Vierityspalkissa