Pizza-online muuttui Foodoraksi ja matka kohti monopolia etenee

Perttu Tolvanen

Viime kesänä YLE raportoi Pizza-onlinen toiminnan monopolistisista piirteistä, ja Vierityspalkissakin kommentoitiin Pizza-onlinen toiminnan olevan oppikirjaesimerkki siitä miten netissäkin voi syntyä monopolia muistuttavia tilanteita.

Nyt Pizza-onlinen uusi omistaja on yhdistänyt palvelun toisen omistamansa palvelun, Foodoran, kanssa. Yhdistämisen syynä lienee kova kilpailu Woltin kanssa. Nyt Foodora hyppää Suomessa kertaheitolla Wolttia isommaksi toimijaksi.

Woltin ja Foodoran pitkälti jakama ravintolaruoan tilausmarkkina toimii edelleen oppikirjaesimerkkinä siitä miksi alustapalveluiden kehittyminen ei tule poistamaan tarvetta yritysten omille verkkokaupoille ja myyntikanaville.

Alustapalveluilla on pyrkimys hallitsevaan asemaan markkinassa, ja vaikka ne voivat tarjota etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille paljon apua ja tukea, niin ne ovat nukkuvia karhuja. Eikä karhu voi luonnolleen mitään, kun se kasvaa isoksi, se haluaa enemmän ja enemmän syötävää.

Samalla kun Wolt ja Foodora auttavat monia pieniä ravintoloita, niin niiden todellinen tavoite on hallita markkinaa ja sanella omat hintansa. Kahden jättiläisen hallitsema markkina ei myöskään ole ravintoloiden kannalta välttämättä erityisen hyvä tilanne, koska kilpailu ei välttämättä ulotu ravintoloiden maksamiin palkkioihin. Esimerkiksi MTV:n uutisten selvityksen mukaan Foodoran ja Woltin maksut ovat yrityksille hyvin samansuuntaiset, kummankin ottaessa noin 30 prosenttia annoksen hinnasta itselleen.

Vastaavia tilanteita lienee tässäkin maassa lopulta aika paljon. Esimerkiksi moni autoliike on heittäytynyt täysin Nettiauton varaan, moni kiinteistövälittäjä nojaa isoihin asuntoportaaleihin täysin, moni majoitustarjoaja myy kaiken kapasiteettinsa Booking.comin kautta, ja niin edespäin.

Kaikki palvelut eivät toki toimi samalla tavalla, osa palveluista tekee rahansa kiinteillä maksuilla, osa toimii Woltin ja Foodoran kaltaisesti prosenttiosuuksilla myynnistä.

Jos omassa markkinassa on vahva välityspalvelu, voi yritysten näkökulmasta oma verkkosivusto tuntua turhalta, mutta samalla se on henkivakuutus muuttuvia tilanteita kohtaan.

Ei se oma verkkopalvelu toki ole itsetarkoitus, etenkään jos välittäjäpalveluiden välillä on riittävää kilpailua ja hinnat ovat kohtuulliset. Tällöin toki kannattaa nauttia tilanteesta.

Jos kuitenkin joku päivä käy niin että kilpailu loppuu, ja välittäjäpalvelu alkaa nostamaan hintoja, niin oman asiakaskunnan opettaminen uusille tavoille ei käy yhdessä yössä, kuten moni pizzeria on karvaasti havainnut.

>> Lue YLE:n jatkojuttu aiheesta: “Moni on pyytänyt anteeksi, että on tilannut pizzan Pizza-onlinen kautta” – Muutos Foodoraksi ei muuta perusrakennetta, jota yrittäjät pitävät rahastuksena

Aiemmin samasta aiheesta:

Aiheet: verkkokaupat, verkkokauppa-alustat

Tagit: , , , ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!

Comments are closed.