Mainostoimistoväriä WordPress-hakemistoon: Redland
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki
Vierityspalkin WordPress-toimistojen listauksen uusin tulokas on mainostoimisto Redland, jolla on toimistot Helsingissä ja Lahdessa. Tämä tasaisesti viime vuosina kasvanut mainostoimisto työllistää nykyisellään 16 henkeä, ja tähän kuuluu myös kuusihenkinen WordPress-tiimi. Referenssejäkin on kertynyt runsaasti, ja siksi toimisto onnistuikin pääsemään suoraan yli 300 000 euron WordPress-liikevaihdon kategoriaan hakemistossa.
Redland on edustanut aiemminkin mainostoimistoa, jolta digihommat sujuvat, mutta viime vuosina hekin ovat keskittyneet pääosin WordPressiin. Tätä samaa ilmiötä on varmasti alalla laajemminkin, mutta mainostoimistoilla ei vain ole tapana huudella käyttämistään teknologioista. Tässä Redland on virkistävä poikkeus, joka varmasti auttaa heitä myös pääsemään mukaan isompiin verkkopalvelutoteutuksiin.
Nyt jo referensseissä on keskikokoiselle mainostoimistolle poikkeuksellisen isoja sivustoja, joiden toteutuksesta Redland on vastannut. Näin Redland istuu hyvin Toimistot-hakemistoon, koska ovathan suurin osa hakemiston toimistoista nimenomaan astetta isompien web-projektien spesialisteja.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Redlandin toimitusjohtaja Simo Vunneli.
1) Toimistonne tähänastinen tarina lyhyesti?
”Liikkeelle lähdettiin Mediaboost-toiminimellä makuuhuoneen nurkasta kesällä 2000. Ensimmäisinä vuosina asiakkaita ei ollut montaa eikä osaaminen vielä kovin vankkaa. Tarjonta oli kuitenkin alusta alkaen kunnianhimoisen laaja yhdistelmä mainos- ja digitoimiston palveluita. Lisää ja uutta opeteltiin asiakkaiden markkinointitarpeiden mukaan.
Redland-nimi syntyi 2008, kun muutimme nykyiseen toimitilaan Punavuoreen ja koffinpunaiseen 1800-luvun varastorakennukseen. Fuusioiduimme yhteistyökumppanin kanssa ensin markkinoinnin minivaltioksi. Muutamia vuosia sitten paketoimme samaan tehokkaaseen nippuun myös viestintätoimiston tärkeimmät palvelut.
Kasvoimme 16 kansalaisen kokoiseksi vaikuttavan markkinoinnin valtakunnaksi. Tiimiimme kuuluu jo 5 huipputason WP-devaajaa, ja kuudes löydettiin juuri.”
2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?
”Haluamme pysytellä mahdollisimman riippumattomana yksittäisistä julkaisujärjestelmistä ja suositella kuhunkin tarpeeseen sopivinta vaihtoehtoa. Oma CMS-alustakin rakennettiin aikoinaan, todetaksemme pian että WordPress tekee saman mutta paremmin.
Vuosien varrella olemme taivuttaneet WordPressiä niin moneen erikoisuuteen, että se on alkanut päätymään entistä useammin kustannustehokkaimmaksi ja käyttäjäystävällisimmäksi vaihtoehdoksi. Nyt asiakkaat osaavat jo itse toivoa useimmiten WordPressiä. Se on innostanut vahvistamaan WP-osaamistamme.”
3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?
”Kattavan WordPress-osaamisen lisäksi pystymme tarjoamaan tehokkaana kokonaisuutena myös kaiken muun verkkosivustolla ja sen markkinoinnissa tarvittavan. Teemme myös verkkosivuston teksti- kuva- ja videosisältöä tarpeen mukaan joko alusta lähtien tai kevyemmin stilisoiden. Tärkeintä on, että lopputuloksena on luettava, innostava ja hakukoneesta löytyvä sisältö.
Kun verkkosivustoprojekti on julkaistu, työmme painopiste siirtyy oikeanlaisen kävijävirran tavoittamiseen sivustolle. Käytämme tähän hakusanaoptimoinnin ja inbound-markkinoinnin yhdistelmän lisäksi mm. Google AdWords ja Display -mainontaa.
Autamme myös hyödyntämään uutiskirjeviestintää ja sosiaalisen median palveluita osana asiakasviestintää ja uusasiakaskampanjointia.”
4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?
”WordPress -toteutusten osalta olemme vahvimmillamme 10 – 100 tuhannen välisessä budjettihaarukassa. Lukumääräisesti useimpien asiakkaidemme verkkosivustojen ensimmäinen kehitysvaihe on tavoitettu jo 10 – 25 tuhannen budjetilla.
Yli 100 000 € budjettien sivustoja suunnittelemme etenkin käyttöliittymien, rakenteiden ja ulkoasujen puolesta.”
5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia plugareita?
”Ohjelmoijamme ovat osallistuneet viimeksi seuraaviin tapahtumiin: WordCamp Europe 2014 (Sofia), WordCamp Finland 2015 (Tampere), WordCamp Europe 2015 (Sevilla). Lisäksi ohjelmoijamme ovat aktiivisesti osallistuneet kuukausittain pidettäviin WPHelsinki-tapaamisiin. Pyrimme myös olemaan mukana keväällä 2016 Helsingissä pidettävässä WordCamp Finlandissa.
Tekemiämme lisäosia ei ole vielä julkisessa levityksessä.”
6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
”Suosittelemme asiakkaille jatkuvaa tietoturva- ja ylläpitopäivityspakettiamme. Siinä WordPress päivitetään aina kun vaarallisia haavoittuvuuksia löytyy tai vähintään parin kuukauden välin. Otamme varmuuskopiot ja tarkistamme myös liitännäisten toimivuuden päivityksen kanssa. Työmäärä eli kustannus on sivustosta riippuen 50 – 150 €/kk.”
7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?
”Oman hostingin sijaan suosittelemme hyödyntämään palvelimiin keskittyneitä ammattilaisia. Eniten hyviä kokemuksia olemme saaneet Sigmaticista. Lähtötasona kannattaa pitää heidän vaihtoehdoistaan Professional-paketin webbihotellia (15 €/kk, 20 Gt tallennustilaa, 100 Gt liikennöinti).
Mikäli sivusto on bisneskriittisempi ja/tai raskaammin liikennöity suosittelemme mieluummin omaa virtuaalipalvelinta. Sigmaticilla alkaen 40 €/kk, sis. 30 Gt tallennustilaa, 2 teratavun liikennöinti.”
8) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä, ja miksi?
”Olemme tasaisen ylpeitä jokaisesta julkaisustamme, joten nostettakoon WP-toteutuksiamme vaikka laajimmasta päästä: http://www.lumipallo.fi , http://vaasanseutu.fi ja http://www.consti.fi”
9) Vielä lopuksi: Onko jotain design-trendejä tai parhaita käytänteitä, joista toivoisitte että asiakkaat olisivat paremmin tietoisia?
”Responsiivisuus ei ole enää viime vuosina ollut uusi asia, joten mainittakoon vaikkapa:
- Hakusanaselvityksen ja sen mukaan optimoidun rakenteen ja sisällön merkitys liiketoiminnalle
- Analytiikan kehittyminen ja sitä kautta tarkempi markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta
- InBound -työkalujen ja markkinoinnin automaation kytkeminen sivustoihin
- Videokuvan entistä paremmat hyödyntämismahdollisuudet osana verkkosivustoja.”
PS. Jatkolukemiseksi sopii esimerkiksi: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa -katsaus.
1 kommentti “Mainostoimistoväriä WordPress-hakemistoon: Redland”
Kommentointi on suljettu.
Hakukonemaailma
Jes. Redlandistä kuuluu tasaisin väliajoin pelkkää hyvää. Ihme, että kesti näinkin kauan tulla vierityspalkin listauksiin :)