Ideoita ja inspiraatiota: Julkaisut-palstalla nyt kategorialuokittelu
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.
Julkaisut-palsta on kaikessa hiljaisuudessa saanut lisää kategorialuokituksia. Nyt uusia verkkopalveluita ja toimistojen referenssicaseja voi selailla useista eri näkökulmista. Caseja voi selailla teknologian tai hinnan perusteella, ja näin saada kuvaa siitä millaisia projekteja milläkin teknologialla tai budjetilla tehdään tässä maassa. Esimerkiksi voi tutkia pelkästään Drupal-teknologialla tehtyjä sivustoja, tai projekteja joiden budjetti on ollut 30 000 – 60 000 euroa.
Lisäksi projekteja voi selailla verkkopalvelun tyypin mukaan:
>> Näytä kaikki verkkokaupat
>> Näytä kaikki yrityssivustot
>> Näytä kaikki uutis- tai viihdesivustot
>> Näytä kaikki kampanjasivustot
>> Näytä kaikki julkisten organisaatioiden tai yhdistysten sivustot
>> Näytä kaikki yhteisösivustot
Tätä luokittelua on toivottu kaikkein eniten viimeisen vuoden aikana, ja nyt se on toteutettu. Myös suurin osa palstalle tänä vuonna ilmoitetuista projekteista on luokiteltu takautuvasti näihin kategorioihin, joten myös syvyyttä löytyy tarvittaessa. Esimerkiksi yrityssivustojen kategoria sisältää jo kymmenittäin hyvin monenlaisia palveluita, joten jos itsellä on yrityssivusto suunnitteilla, niin kannattaa ehdottomasti tutustua siihen mitä muut ovat tehneet.
Yhteensä pelkästään tänä vuonna (tammi-syyskuu) palstalle on julkaistu lähes 200 referenssicasea, joten kyllä tästä kokonaisuudesta jo hyvin kattavan kuvan saa kotimaisesta webin tekemisestä.
Osa kategorioista on toki melko sekalaisia. Esimerkiksi kampanjasivustot-kategoria listaa hyvin monenlaista projektia, mutta toisaalta sekin antaa katsauksen ainakin siihen mitkä toimistot tässä maassa tekevät eniten kampanjatyyppisiä saittiprojekteja.
Kategoriakohtaiset listaukset eivät muutenkaan ole ollenkaan hassumpi paikka hakea sopivia kumppanikandidaatteja. Esimerkiksi verkkokauppa-referenssien listaus antaa paljon tietoa siitä mitkä firmat tässä maassa verkkokauppoja tekevät. Kovin täydellistä kuvaa markkinasta tällä tavalla tuskin saa, mutta ainakin aktiiviset toimijat erottuvat edukseen.
Ensisijaisesti Julkaisut-osiota kannattanee käyttää ideoiden ja inspiraation löytämiseen. Tuoreiden julkistuksien selailu paljastaa kuitenkin paljon siitä millaisia konsepteja, palveluita ja sisältöjä tässä maassa juuri nyt eniten tarjotaan.