Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti

Valtiovarainministeriön HILMA-palvelussa on otettu testikäyttöön chattibotti joka osaa vastailla julkisia hankintoja koskeviin kysymyksiin. Botti käyttää lähdeaineistonaan hankinnoissa opastavaa käsikirjaa, mutta taustalla on myös jokin isoihin kielimalleihin perustuva tekoälymoottori. Näin botti osaa antaa varsin järkeviä vastauksia, mutta myös osaa linkittää lähteisiin ja ajoittain botti jopa osaa lainata suoraan lähdeaineistoa.

Artikkeli

Botti on kenen tahansa testattavissa, mutta edellyttää tunnuksia HILMA-palveluun. Rekisteröityminen on kuitenkin ilmaista ja onnistuu helposti. Jos tällaiset botit kiinnostavat, on tämä Hankintavälkky ehdottomasti tutkimisen arvoinen, koska vastaavia käyttötapauksia on monilla muillakin organisaatioilla.

Lähdeaineistona toimiva opas on toki kattava ja laadukas kokonaisuus, ja tällaista aineistoa ei kaikilta varmasti löydy. Jatkossa hankintavälkyn lähdeaineistoja on tarkoitus myös laajentaa, mutta toistaiseksi aineistona on vain tuo yksi opas. Botilta voi kuitenkin kysyä periaatteessa mitä tahansa, mutta se ei vastaa aivan mihin tahansa. Esimerkiksi kysyttäessä hyvistä hankintakonsulteista, se totesi, että ei halua antaa suosituksia, mutta opasti kyllä hieman eteenpäin ostajaa, kertoen mitä kannattaisi arvioida hankintakonsultin valinnassa.

Jos ei jaksa rekisteröityä, voi myös katsoa lyhyen videon chatbotin toiminnasta, jossa allekirjoittanut kyselee botilta muutamia kysymyksiä.

Vastaavia toteutuksia on varmasti työn alla jo monessa paikassa. Konseptihan on hyvin luonteva isoille tietosivustoille tai asiointipalveluihin, joilla on jo olemassa jokin iso opastava aineisto, jota voi hyödyntää botin pohjana.

Tällainen opastava botti on kuitenkin järkevä lähinnä silloin, kun se opastava aineisto on jo olemassa. Todennäköisesti harvan sivuston kannattaa tuottaa laajaa opasta vain saadakseen tällaisen botin. Sisältöjä kun pitää myös päivittää, eikä botin aineisto saa olla jokin erillinen aineisto, joka vaatii lisätyötä ylläpidolta.

Voi myös kysyä, että eikö tässä ole kyse lähinnä hieman fiksummasta ja tuttavallisemmasta hakukoneesta. Mikä on siis hakukoneen ja botin ero jatkossa?

Sivuston päälle liimattava botti on ehkä helppo ratkaisu teknisestä näkökulmasta, mutta konseptihan ei ole mikään erityisen käyttäjäystävällinen. Sivustojen reunassa ”leijuvat” älybotit ovat kuitenkin varmaan se seuraava askel. Moni haluaa varmasti testailla tällaisia botteja ennen kuin laittaa koko sivustonsa konseptia uusiksi.

Todennäköisesti tällainen vitsikkäästi nimettävä botti jää välikauden ratkaisuksi. Kunhan Google yhdistää hakukoneensa tulossivuihin järkevät tekoälyn tuottamat vastaukset, tulee sama malli todennäköisesti yleistymään myös sivustoilla.

Pilotointi on silti usein arvokasta, erityisesti jos oma palvelu on sellainen jossa keskustelevaa hakemista ja opastusta aidosti tarvitaan. Ainakin julkishallinnon asioinnissa on helppo nähdä tällaisten toimintojen hyödyt, ainakin jos se lähdemateriaali on jo olemassa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun