Frontti on kova juttu vuonna 2012

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

”Fronttidevauksesta” on tullut parin viime vuoden aikana yllättävän kuuma juttu web-alalle. Mediatalot ja toteuttajafirmat rekrytoivat kilpaa osaavia HTML+CSS+JavaScript -tekijöitä, ja yhä useammin myös asiakkaat ovat huolissaan toteuttajatiimin riittävästä ”pintaosaamisesta”.

Fronttikehityksen tärkeydestä on tietysti puhuttu aina web-alalla, mutta 2000-luvulla se ei koskaan kovin tärkeäksi asiaksi noussut. Nyt mobiilibuumin ja tablettien myötä ”frontista” on tullut kaikkien huolenaihe. Sivuston laadukas toiminta eri päätelaitteissa on noussut niin isoksi asiaksi, että laadukkaan loppukäyttäjälle näkyvän käyttöliittymän toteutuksesta ollaan valmiita maksamaan ihan toisella tavalla kuin aiempina vuosina. Myös hakukoneoptimoinnin parempi ymmärtäminen on edesauttanut käyttöliittymätoteutuksen arvon sisäistämistä.

Toisaalta käyttöliittymätoteutus on mennyt myös yhä haasteellisempaan suuntaan. Vakiintuneita tapoja tehdä asioita ei tahdo syntyä samaa tahtia kuin mitä vaatimukset kasvavat. Ohjelmistosuunnittelijat eivät myöskään ole edelleenkään kiinnostuneita ottamaan enemmän vastuuta käyttöliittymätasosta. Harvassa ovat ne koodarit, jotka jaksavat testata eri selaimilla ja hioa sivupohjan tai nappulan toimivuutta myös tablet-maailmaan ja mobiiliin asti.

Erikoistuneita käyttöliittymäosaajia siis kaivataan, mutta edelleen kaikki tapahtuu tiiviissä yhteistyössä projekteissa ohjelmistosuunnittelijoiden ja visuaalisten suunnittelijoiden kanssa. Käyttöliittymätoteuttajilta tarvitaankin yhä enemmän kommunikaatiotaitoja ja kykyä toimia ”liimana” eri osaamisalueiden välissä – vertauskuvallisesti ja käytännössä myös.

Työtä näyttää käyttöliittymätoteuttajille riittävän, mutta helppoa ei ole hommasta tulossa vieläkään. Erityisen hyvää tässä trendissä on kuitenkin se, että kerrankin alalla halutaan panostaa asiaan johon panostaminen näkyy hyvin suoraan loppukäyttäjän kokemassa laadussa.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

4 kommenttia on “Frontti on kova juttu vuonna 2012”

  1. Front-dev minusta edustaa hyvin graafikon ja ohjelmoijan välimaastoa. Hommia varmasti riittää koska vaatimustaso on noussut erittäin korkealle. Sen grafiikan ja koodaamisen lisäksi pitää osata esim. responsive designin toteuttamista.

    Hyvä artikkeli!

  2. Timo Kiviluoma

    Osaavista käyttöliittymäsuunnittelijoista on mielestäni devaajiakin isompi pula. Ammatti on pitkälti käsityöläisammatti, työn käytännöt oppii ainoastaan oikeiden projektien kautta. Kuitenkaan koulutuksen merkitystä ei voi väheksyä, päätelaitteiden määrän kasvu ja toiminnallisuuksien moniuloitteisuus vaatii aika vahvaa kykyä abstraktiin ajatteluun ja taustojen tuntemista.

  3. Ilari Mäkelä

    Mielestäni pelkkä geneerinen fronttidevaaminen ei ole riittävä osaamisalueena vaan kyseisten kehittäjien pitää myös hallita alusta/alustoja, mille designia toteutetaan. Jos näin ei ole niin toteutusketju on ”graafikko -> fronttidevaaja -> devaaja -> ulkoasu sivuilla” sen sijaan, että se olisi ”graafikko -> fronttidevaaja -> ulkoasu sivuilla”. Näitä ns. geneerisiä fronttidevaajia kyllä löytyy, mutta todellisia osaajia, jotka osaavat oikeasti teemata ulkoasun toimivaksi eri julkaisujärjestelmien päälle, ei sitten löydykkään enää niin paljoa.

  4. Julkaisujärjestelmät ovat viime aikojen kehityksessä suurin riippakivi. Niissä MVC-malli on usein liian sirpaleinen, jotta niiden päälle voisi fiksusti alkaa toteuttamaan käyttäjäystävällistä SPA:ta (Single page application).

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun