Fruugolla syysflunssaa ilmassa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Mediapool tunnetaan jatkossa Alfons Digitalina.

Salaperäinen digimedia-alan jättiläinen, Fruugo*, on ollut viime päivät huhujen kohteena. Tiettävästi useat työntekijät ovat ilmaisseet varovaisen kiinnostuksensa palata takaisin vanhalle työnantajalle. Myös huhut YT-neuvotteluista ovat saaneet vahvistuksen useasta lähteestä.

fruugo-screenshot-2008-11-04

Taneli Tikka kirjoitti blogissaan jo muutama päivä sitten pitkän listan erilaisia Fruugoon liittyviä huhuja*. Vierityspalkille näistä väitteistä todettiin, että mukana on myös asiavirheitä. YT-neuvotteluista Vierityspalkille on kuitenkin tullut tietoja jo useasta lähteestä. Oletettavasti YT-neuvottelut koskettavat merkittävää osaa henkilöstöstä ja täten tiedossa on irtisanomisia, lomauttamisia ja osa-aikaistuksia.

Myös ArcticStartup kirjoitti Fruugon ympärillä pyörivistä huhuista ja arvioi yhtiön kuluttavan rahaa jopa miljoona euroa kuukaudessa. Täten kulutustason laskeminen lienee ensisijainen syy YT-neuvotteluihin, ei niinkään ongelmat esimerkiksi tuotekehityksessä.

Samaan aikaan Erto on ilmaissut huolensa* siitä, että it-alalla on käynnistetty useita YT-neuvotteluja varsin hätäisin perustein. Esimerkiksi Arctic Startup toteaa Nokian YT-neuvotteluista että asialla on myös kääntöpuolensa. Osaavaa väkeä vapautuu markkinoille ja osaajapula helpottaa etenkin pienemmissä yrityksissä.

Fruugoa voi myös pitää jokseenkin erityistapauksena, koska yhtiön kulutusvauhti on herättänyt jo aikaisemminkin keskustelua. Jos strategiana on ollut listautuminen tai yritysosto vuoden-kahden sisällä julkistuksesta, niin pelkästään tämän tavoitteen siirtäminen vuodella eteenpäin voi olla johtanut nyt käynnissä oleviin YT-neuvotteluihin.

Digimedia-alan rekrytointihan tuntuu käyvän edelleen ihan samalla tahdilla kuin ennen finanssikuohuntaa. Myös Tivi listasi hiljattaisessa artikkelissaan web-osaamisen yhdeksi vähiten suhdanneherkäksi osaamisalueeksi. Alan hyvän työtilanteen huomioiden Fruugon aikainen reagointi voi osoittautua myös järkeväksi liikkeeksi, koska jos hyvät suhteet henkilöstöön saadaan säilytettyä niin kurssin kääntäminen taas kasvuun on huomattavasti helpompaa.

Vierityspalkki toivoo Fruugon ongelmien olevien tilapäisiä ja toivottavasti tilanne saadaan hallintaan. Fruugo on suomalaisessa digimediakentässä yksinäinen sankari joka on uskaltanut tehdä asioita isommassa mittakaavassa kuin kukaan muu. Myös osaamiskeskittymänä Fruugo on ainutlaatuinen ilmiö Suomessa, joten YT-neuvottelujen toivoisi sujuvan hyvässä hengessä.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä!

1 kommentti “Fruugolla syysflunssaa ilmassa

  1. […] marraskuu 2008 asmunder Parin päivän takaisen Fruugo-artikkelin yhteydessä Vierityspalkin toimitus lähestyi myös suoraan Fruugoa pienellä kysymyssarjalla. […]

Kommentointi on suljettu.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun