Linkit ovat vuorovaikutusta ja keskustelunavauksia

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Aikaisemmin julkaistu artikkeli ”Mikä siinä linkin tekemisessä on niin vaikeaa?” sai kiitettävän määrän kommentteja ja herätteli keskustelua monissa muissakin blogeissa. Ehkä hienointa oli kuitenkin se, että Digitoday laittoi artikkelinsa* uusiksi vain tunteja alkuperäisen blogiviestin julkaisun jälkeen. Digitodayn artikkeli saikin yhtäkkiä hyvin kattavan linkkikokoelman ja nyt liikennettä ohjataan suoraan kaikkiin kilpailussa pärjänneisiin blogeihin. Hienoa, että Digitodaynkin julkaisujärjestelmästä löytyi se linkkityökalu!

Digitodayn artikkeliin ilmestyi palautteen seurauksena hyvin kattava linkitys

Tässä vielä kertauksena myös Vierityspalkin lukijoille ammatti-/teknologiasarjan tulokset ”Blogit Kunniaan 2008*”-kyselystä:

  1. Pölli Tästä – Jari Parantainen (264)
  2. Pinseri (259)
  3. Kari Haakana* (257)
  4. WAUTSI!* (208)
  5. Toista Maata (179)
  6. Luksus* (170)
  7. Opeblogi (150)
  8. Absolut* (149)
  9. Eurootikko* (107)
  10. Strategy of Giving (64)
  11. Starupbin* (40)

Ainakin edellä mainitut blogit linkittävät reilusti lähteisiinsä ja muutamien blogien sisältö onkin jopa hyvin pitkälti linkkejä oman erityisaihepiirin kannalta tärkeimpiin juttuihin.

Linkittämisen tärkeydestä lähtikin hyvä keskustelu liikkeelle ja linkittämisen puolesta esitettiin useita, loistavia argumentteja. Tässä tiivistettynä käytyä keskustelua:

Miksi linkitetään?

  1. Parempaa palvelua lukijoille
  2. Hakukoneet arvostavat
  3. Linkit ovat vuorovaikutusta ja keskustelunavauksia.

Parempaa palvelua lukijoille linkittämällä kohteisiin ja lähteisiin

Erityisesti Petteri nosti ansiokkaasti esiin palvelunäkökulman. Lukijoiden kannalta olisi aina arvokasta jos tarjottaisiin mahdollisuus mennä suoraan tiedon lähteille ja hakea lisää tietoa aiheesta. Itse asiassa moni sivusto pönkittää suoraan Googlen liiketoimintaa kun ei halua linkittää lähteisiinsä ja artikkelissa mainittuihin organisaatioihin. Verkossa ”lukijoiden” käsite on myös laajempi, koska artikkelin elinkaari on pidempi ja ensimmäisten päivien jälkeen artikkelin asema verkossa voi muuttua uutisartikkelista arvokkaaksi tietoartikkeliksi. Hyvässä verkkotoimittajassa on myös ripaus tietosanakirjafriikkiä.

Parempia sijoituksia hakukoneissa ja enemmän liikennettä Googlesta

Hakukoneiden ja linkittämisen suhteesta kirjoitti Marko Pyhäjärvi ihan oman artikkelinkin ja tässä poiminta kyseisestä jutusta*:

Hakukoneet rakastavat blogeja joissa on paljon sisääntulevia linkkejä, mutta ne arvostavat kovasti myös ulospäin linkittäviä blogeja.

Erityisesti johonkin aihepiiriin keskittyneiden artikkeleiden kohdalla tämä on varsin toimivaa. Jos kirjoittaa ilmastonlämpenemisestä niin kannattaa linkittää muihin ilmastonlämpenemisestä kertoviin ajankohtaisiin artikkeleihin sekä ajattomiin tietolähteisiin.

Polojärvi jatkaa aiheesta toteamalla myös yhteisöltä tulevan takaisinlinkityksen olevan merkittävä tekijä joka toimii erityisesti blogien kanssa. Näinhän se on. Kyllä Helsingin Sanomienkin sisältöihin linkitettäisiin enemmän jos HS.fi itse ymmärtäisi linkittää ulospäin.

Linkitys koko webin runkona ja sosiaalisen median ensimmäisenä tasona

Ylipäätään on hämmentävää miten paljon verkkomediat vouhottavat sosiaalisesta mediasta, kommentoinnista, keskusteluista, arvostelupalveluista, kilpailuista ja monista muista jutuista – ilman että ovat ottaneet linkittämistä osaksi sisällöntuotantostrategiaansa. YouTube ja kumppanitkin saavat liikennettä isoilta mediayhtiöltä vain sallimalla oman palvelunsa upottamisen osaksi artikkeleita.

Esimerkiksi blogeille linkitys on tapa huomioida muita blogeja, eli eräänlainen keskustelunavaus joka ei välttämättä johda mihinkään, mutta tarjoaa mahdollisuuden reagoida. Tämän puuttuminen isoilta mediayhtiöiltä takaa vaikeuksia myös sosiaalisen median ’korkeampien tasojen’ hyödyntämiseen.

Onko jotain tehtävissä tilanteelle?

Petteri esitti jo oman toimenpidelistansa tilanteen parantamiseksi:

  1. Sanomalehtien liitto* ehdottaa jäsenilleen skuuppiin linkittämiseen liittyvää käytäntöä
  2. STT lisää tyylikirjaansa*, että uutisen perään tulee aina linkki lähteeseen ja/tai kyseessä olevaan organisaatioon”

Mitä sanotte, olisiko näillä jotain vaikutusta tilanteeseen?

[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

8 kommenttia on “Linkit ovat vuorovaikutusta ja keskustelunavauksia”

  1. Marko Pyhäjärvi on bloggaamisesta kirjoittava hakukoneoptimoija, Marko Polojärvi taas apinan raivolla (ja apinan käytöstavoilla) varustettu black hat -hakukoneoptimoija. Bottom line: muuten hyvä juttu, mutta kunhan vinkkasin pikkumokasta.

  2. Totta turiset! Ja syvin anteeksipyyntö Pyhäjärven Markolle. Onneksi linkki sentään meni oikein…

  3. links for 2008-06-04 · Pohdiskeleva Liftari

    […] Linkit ovat vuorovaikutusta ja keskustelunavauksia « Vierityspalkki.fi Vierityspalkki kertaa varsin ansiokkaasti, miksi kuuluu linkittää: se on hyvää palvelua ja pohjimmiltaan koko verkon perusrakennetta. Itsekin olen kirjoitellut aiheesta aikojen saatossa paristi. (tags: linkittäminen internet blogimerkintöjä) […]

  4. Juha Söderholm

    Joo suomalaiset on linkkipihtareita. Paljon linkkejä ei saa muullla tavoin kun tekemällä jotain älyttömän yberiä tai suututtamalla koko jengin.

  5. Marko Pyhäjärvi

    Ei se mitään, nimet tahtoo mennä välillä sekaisin kun ovat kovasti samanlaisia :)

    Hyvää yhteenvetoa, Perttu. Tuo Digitodayn kilpailu osoitti juuri sen että meillä suomalaisilla on vielä paljon opittavaa bloggaamisen ja ”linkkirakkauden” suhteen.

    Loistava kommentti Juhalta. Linkkejä tahtoo tosiaan saada vain radikaalein keinoin, kuten herättämällä paheksuntaa. Se valitettavasti ei yleensä johda kestävään kasvuun vaan on ”lyhyemmän ajan ilmiö”.

    Perinteiset mediatalot ja sanomalehdet tuntuvat pelkäävän että lukijat häviävät jos sallitaan vapaa likittäminen ja paluuviittaukset, kun lopputulos on oikeasti toisin päin. Ulospäin linkittäminen vahvistaa asemaa verkossa.

  6. […] heinäkuu 2008 PerttuT Aikaisemmin kirjoitettu artikkeli linkittämisestä vaatii ehdottomasti jatkoa sille, että miten linkkejä sitten tulisi tehdä ja käyttää. […]

  7. […] elokuu 2008 PerttuT Aikaisemmin huomion kohteena ollut Digitoday on viime aikoina ryhtynyt linkittämään uutisistaan ulospäin erittäin […]

  8. […] elokuu 2008 PerttuT Kesällä käyty keskustelu linkittämisen haasteista jatkuu. Digitoday on omistanut viimeisimmän lukijakyselynsä aiheelle ja […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun