Google on uusi shoppausassistentti

Perttu Tolvanen

Taloussanomat kirjoitti hiljattain mielenkiintoisen jutun tärkeästä aiheesta. Artikkelissa ja videossa Suomen Googlen maajohtaja Petri Kokko alleviivaa ostokäyttäytymisemme muutosta viime vuosina. Yhä useammin ‘googletamme’ ennen ja jälkeen tärkeän ostoksen.

Petri Kokko, Google Suomi

Erityisen merkittävää tämä on kalliiden ostosten kohdalla ja tämän ovat ainakin matkatoimistot huomanneet. Perheen lomareissuissa puhutaan tuhansista euroista ja jos kohde ja palveleva toimisto valitaan yhä useammin verkon avulla, niin matkatoimistojenkin on syytä olla verkossa varsin aktiivisia. Samalla logiikalla verkko ja hakukoneet ovat isoja juttuja myös asuntovälittäjille, autokaupoille, rakennusfirmoille, kodinkonekauppiaille ja monille palvelurityksille. Lopullinen päätös ei ehkä tapahdu sen keskustelupalstan vinkkien perusteella, mutta ne sekalaiset verkkosivustot kyllä sanelevat ne pari viimeistä vaihtoehtoa joiden välillä se lopullinen päätös tehdään.

Googlella on toki myös intressiä päästä laskuttamaan siinä kohtaa kun yritykset kisaavat pääsystä siihen parin viimeisen vaihtoehdon joukkoon. Tästäkin huolimatta Suomen Googlen maajohtaja Petri Kokko puhuu asiaa kun sanoo verkonkäytön täsmentävän ja nopeuttavan valintaprosessia esimerkiksi autokaupassa. Autoa valitseva kuluttaja siis käyttää verkkoa oppiakseen lisää haluamastaan autoluokasta, automerkeistä ja erilaisista vaihtoehdoista. Tämän seurauksena esimerkiksi auton ostoprosessi nopeutuu ja kuluttaja on paljon valmiimpi tekemään päätöksiä siinä vaiheessa kun astelee autoliikkeeseen.

Merkittävää muutosta tämä tuo esimerkiksi siihen, että autokauppias ei enää joudu perustelemaan liikkeen tai merkin valintaa samalla tavalla kuin aikaisemmin vaan kuluttaja on todennäköisesti autoliikkeessä jo valmis neuvottelemaan sopivasta hinnasta ja varustetasosta. Autoliikkeelle tämä muutos tarkoittaa sitä, että verkossa kisa käydäänkin siitä, että kuluttaja ylipäätään saadaan valitsemaan oman liikkeen merkki siihen parin-kolmen viimeisen vaihtoehdon joukkoon. Verkossa ei siis välttämättä yritetä saada kävijää ostamaan autoa, vaan ainoastaan tarjotaan mahdollisimman laadukkaat vertailumahdollisuudet ja houkutellaan kuluttaja sinne kivijalkaliikkeeseen jossa osaava myyjä voi sopivalla hinnalla ja varustepaketilla saada kaupan hoidettua.

Googlen maajohtaja heittää myös mielenkiintoisen tutkimustuloksen, jonka mukaan tarjoamalla kattavia vertailumahdollisuuksia kuluttajille voidaan myös kasvattaa keskimääräisen ostoksen arvoa. Tutkimusten perusteella kun verkkoa käyttävät kuluttajat ostavat kalliimpia tuotteita. Esimerkiksi autokauppaan sovellettuna tämä voisi tarkoittaa sitä, että mitä enemmän kuluttaja tutkii ja vertailee, niin sitä kalliimpaan ja varustellumpaan malliin hän lopulta päätyy. Ei välttämättä ihan huono teoria.

Aiheet: pohdinnat

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Marko Pyhäjärvi says:

    Kuluttajat siis hakevat verkosta vertaisarvioita (peer review) tuotteista ostopäätöstä tukemaan, eikö vain? Tämän vuoksi blogit ovat vahvoja markkinointivälineitä. Bloggaaja nähdään oman niche-markkinan kokeneena asiantuntijana ja hänen sanaa voi luottaa. Toki väärin käytettynä blogilta ja kirjoittajilta menee uskottavuus, mutta valjastamalla blogi markkinointikoneeksi, pääsee myyjä lähemmäs kuluttajaa. Toki tässä kohtaa pitää muistaa että päiväkirja-tyyppiset blogit ovat eri asia kuin kaupalliset blogit.

  2. tekstiurakoitsija says:

    Jep. Mä en osta oikeastaan mitään googlaamatta, enkä tee oikeastaan mitään kalliimpia ostoksia muuten kuin verkon kautta. Mulla on ikää 25-vuotta ja mun muoremmat sukulaiset ovat tämän suhteen vielä mahdottomampia.

  3. Antti Leppänen says:

    Kyllä se niin on että tuo Interweb helpottaa kuluttajan elämää todella paljon. Ja jos oikein osaa muotoilla hakunsa, voi löytää sen omasta mielestään tärkeän tiedon / ominaisuuden / kommentin joka sitten vaikuttaa tuotteen tai palvelun hankintapäätökseen. Oli se sitten tuotteen ostaminen tai ostamatta oleminen.

    Itsekin googletan kyllä kaikki mitä olen hankkimassa, varsinkin jos hankintahinta alkaa lähestymään edes puolta kuukausipalkasta. Onpa siitä tullut kotona jopa kommenttiakin, että pitääkö kaikki vertailla ja tutkia niin pirun tarkkaan aina =D

    Lisäksi, jos koen saaneeni rahoilleni vastinetta ja hyvää palvelua esimerkiksi liikeessä asioidessani kirjoitan siitä omaan blogiini hyvillä mielin. En halua alkaa ylistämään jotain liikettä, mutta haluan tuoda esille neutraalilla tavalla oman mielipiteeni.

  4. Wautsi! says:

    Tiedän kyllä yhden joka ei Googleta vaan ostaa suit-sait-sukkelaan silmät ummessakin jos vain jokin tuote on “ihana”. Sen prinsessan kanssa minulla on myös sormus ja muutama lapsi jotka kovaa vauhtia oppivat saman kuluttamisen tavan :)

  5. Fast & Loud says:

    Blogeilla on puolensa tiedonhaun aikansa. Joku on arvioinut tuotteen, mutta kuka arvioi arvioijan? Miksi tyytyä yhden henkilön vapaamuotoiseen tekstiarvioon, kun käytössä on myös ns. strukturoituja arvioita? (lue: tuote arvioidaan ennalta annetun asteikon mukaan)

    Käyttötavaroita ostettaessa esimerkiksi Amazon.com on oiva apuväline, päätitpä ostaa tuotteen sieltä tai et. Kyseinen sivusto on maailman suurin tuote-arviotietokanta, jossa kävijät voivat arvioida arvioita. Parhaimmiksi arvioidut kommentit nousevat kärkeen, joten lukija tietää, miten muut ovat suhtautuneet tekstiin.

    Konversiosta kyllästymiseen asti jauhavat nettimarkkinointiblogit, esim. Ideacafe, saavat tutkimustuloksista hieman pohtimista. Jos asiakas on tiedonhakureissulla ja haluaa karsia vaihtoehtoja, ei voi millään mitata, tapahtuuko nettikäynnin aika konversio, ts. siirtyykö tuote joukkoon, josta asiakas tekee lopullisen päätöksen. Nettikäynneistä ilman ostoa on varmasti hyötyä, ennen kaikkea big ticket-tuotteiden myynnissä. Kalliita tai monimutkaisia tavaroita ei varmasti osteta heti ensi istumalta. Mutta myös suhjun ostamisessa asiakas saattaa käyttää huomattavasti aikaa päätöksentekoon, joten tämä pitäisi nettimarkkinoinnin mittaamisessa (ja ennen kaikkea siitä bloggaamisessa!) ottaa huomioon. Matala konversioaste ei välttämättä kerro huonosta markkinoinnista, vaan siitä, että sama asiakas käy usean kerran nettisivuilla tutustumassa tuotteeseen edistääkseen ostopäätöstään.

  6. shovi says:

    Fast & Loud, aivan varmasti suurempia hankintoja ei tehdä ihan samalta istumalta. Tämän vuoksi onkin käsitteet ‘vierailu’ ja ‘kävijä’. Web-analytiikassa kävijä on yhden ja saman selaimen käyttäjä, kun taas vierailu on saman selaimen tekemä käynti verkkosivustossa. Konversio lasketaan siis kävijöiden konversiosta, ei vierailujen konversiosta. Näin ollen konversioprosentti on melko luotettava, käytännössä luotettavin mittari verkkosivun tehokkuuden arvioinnissa, olettaen että tavoitteet eli virallisemmin KPI:t on määritelty oikein.

  7. auringonkukkametsa says:

    Kyllä, kuulun itsekin siihen joukkoon, joka kuuklettaa ennen ja jälkeen isompien ostosten. Tarkistan yleisesti, mitä kyseisestä tuotteesta sanotaan, mistä tuotetta voi ostaa sekä mitä blogeissa (mm. Kulutusjuhlassa) tuotteesta mainitaan.