Musiikkiväki puntaroi digiajan arvoketjuja ja ansaintamalleja

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.

Musiikkiala kaipaa kipeästi arvoketjun uudelleen arvioimista: vanhat uskomukset on hylättävä ja asiakaskokemus ja asiakassuhde nostettava kunniaan, todistivat Janne Airo ja Timo Poijärvi tänään musiikkialan toimijoille järjestetyssä Musiikki ja Media -seminaarissa. Airo on sapattivapaalla tehtävästään Playground Music Scandinavialla ja Idean Enterprises – yhtiössä nyt työskentelevällä Poijärvellä on levy-yhtiötausta.

Poijärvi kertoi Ideanin tutkimusten osoittavan, että ihmisten keskeisimpiä tarpeita on saada hetki itselle (”zone out”), luoda yhdessä (co-create) ja pitää hauskaa. Hauskan pitäminen on oman identiteetin rakentamista ja musiikki digitaalisen talouden tärkeintä käyttövoimaa.

*YouTube-upotus poistettu toimimattomana*

Uudenlaisena toimijana ja levy-yhtiöiden haastajana seminaarissa esittäytyi Sellaband.com*, saksalainen verkkoyhteisö, jossa kerätään yleisöltä rahoitus albumin tuottamiseen.

Entinen Sonyn Benelux-maiden levymerkeistä vastaava levy-yhtiöpomo, hollantilainen Johan Vosmeier innostui kuullessaan pari vuotta sitten Pim Betist – nimiseltä musiikin ystävältä idean konseptista, jossa fanit rahoittaisivat juuri sellaisen musiikin kustantamista, josta he itse pitävät. Sonyltä mukaan lähti Vossmeijerin kollega Dagmar Heijmans.

Yhteisön jäsenet, fanit, sijoittavat kymmenen dollarin osuuksia bändeihin, joihin uskovat, ja ne bändit, jotka keräävät 5000 sijoittajaa, pääsevät studiolle ammattilaisten kanssa äänittämään. Vajaan kahden vuoden aikana tavoitteen on saavuttanut 21 artistia. Kahdeksan albumia on jo julkaistu ja loppuja äänitetään.

Liiketoimintamallissa on useammanlaista tulovirtaa: sen lisäksi, että Sellaband ottaa siivun tuotettujen albumien myynnistä, se sijoittaa fanien rahat turvatilille mutta pitää itse korot, myy mainoksia nettisivuille ja tekee strategisia kumppanuussopimuksia musiikin jakelusta livetapahtumien oluen myyntiin.

Sellabandissa artisteja rahoittavat neljän tyyppiset ihmiset: ensinnäkin yhtyeen jäsenten sukukaiset ja tuttavat, toiseksi ne, jotka pitävät musiikin ystävien yhteisrahoitusta loistavana uutena tapana tuottaa uusia albumeja julkaisuun, kolmenneksi ”kylmäverisesti laskelmoivat sijoittajat”, jotka odottavat saavansa tuottoa sijoitukselleen ja neljänneksi musiikkiteollisuuden ammattilaiset, jotka haluavat näin pysyä jyvällä siitä, mitä Sellabandissa tapahtuu.

Sellaband aikoo avata toimiston Britanniassa, laajentaa jakelu- ja jälleenmyyntiverkostoaan ja päästä 36:een breikattuun artistiin tämän vuoden aikana.

Sulake Dynamoidin viestintäjohtaja Matti Kari pitää Sellabandin konseptia kiinnostavana, mutta kysymykseen, voisiko IRC-galleria lähteä tarjoamaan vastaavaa mahdollisuutta rahoittaa artisteja yhteisöllisesti, hän suhtautuu epäilevästi. Ks. Tuhatsanaa.netissä julkaistu videohaastattelu: Pin Ionin Matti Kari aloitteleville bändeille: käyttäkää aikaa netissä promoamiseen*

(edit 19.5. lisätty linkit) Katso myös Digitoday: Sellaband muuttaa musadiggarin sijoittajaksi* ja Yle Pop: Kuinka musiikilla ansaitaan tulevaisuudessa*

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomana.)

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

3 kommenttia on “Musiikkiväki puntaroi digiajan arvoketjuja ja ansaintamalleja”

  1. Kiitos uutisoinnista! Pari täsmennystä, seminaari oli osa Musiikki & Median kevätseminaarisarjaa, itse päätapahtuma nimeltään Musiikki & Media järjestetään Tampereella 23.-25-10.2008. Lisätietoja vaikkapa täältä: musiikkimedia.fi.

    Ja Sellabandin kotimaa on Hollanti, ei Germaania.

    Mutta kaikenkaikkiaan hienoa että väkeä oli niin paljon paikalla, ja että keskustelu jatkuu verkossa näin aktiivisena!

    Kimmo

  2. Heip!

    Vosmeijer heitti vielä seminaarin päätteeksi lyhyen haastattelun:

    [*Linkki poistettu toimimattomana.]

  3. Kimmo Wikipedian mukaan Sellaband on kuin onkin saksalainen firma, joka pitää päämajaansa hollannissa. Vosmeijerilta pitänee tiedustella, miksi näin. Onnea ja yleisömenestystä syksyn seminaarille, toivottavasti pääsen itsekin mukaan.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun