Musiikkiväki puntaroi digiajan arvoketjuja ja ansaintamalleja

Tuija Aalto

Musiikkiala kaipaa kipeästi arvoketjun uudelleen arvioimista: vanhat uskomukset on hylättävä ja asiakaskokemus ja asiakassuhde nostettava kunniaan, todistivat Janne Airo ja Timo Poijärvi tänään musiikkialan toimijoille järjestetyssä Musiikki ja Media -seminaarissa. Airo on sapattivapaalla tehtävästään Playground Music Scandinavialla ja Idean Enterprises – yhtiössä nyt työskentelevällä Poijärvellä on levy-yhtiötausta.

Poijärvi kertoi Ideanin tutkimusten osoittavan, että ihmisten keskeisimpiä tarpeita on saada hetki itselle (“zone out”), luoda yhdessä (co-create) ja pitää hauskaa. Hauskan pitäminen on oman identiteetin rakentamista ja musiikki digitaalisen talouden tärkeintä käyttövoimaa.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=cqF-F3fcadI&hl=en]

Uudenlaisena toimijana ja levy-yhtiöiden haastajana seminaarissa esittäytyi Sellaband.com, saksalainen verkkoyhteisö, jossa kerätään yleisöltä rahoitus albumin tuottamiseen.

Entinen Sonyn Benelux-maiden levymerkeistä vastaava levy-yhtiöpomo, hollantilainen Johan Vosmeier innostui kuullessaan pari vuotta sitten Pim Betist – nimiseltä musiikin ystävältä idean konseptista, jossa fanit rahoittaisivat juuri sellaisen musiikin kustantamista, josta he itse pitävät. Sonyltä mukaan lähti Vossmeijerin kollega Dagmar Heijmans.

Yhteisön jäsenet, fanit, sijoittavat kymmenen dollarin osuuksia bändeihin, joihin uskovat, ja ne bändit, jotka keräävät 5000 sijoittajaa, pääsevät studiolle ammattilaisten kanssa äänittämään. Vajaan kahden vuoden aikana tavoitteen on saavuttanut 21 artistia. Kahdeksan albumia on jo julkaistu ja loppuja äänitetään.

Liiketoimintamallissa on useammanlaista tulovirtaa: sen lisäksi, että Sellaband ottaa siivun tuotettujen albumien myynnistä, se sijoittaa fanien rahat turvatilille mutta pitää itse korot, myy mainoksia nettisivuille ja tekee strategisia kumppanuussopimuksia musiikin jakelusta livetapahtumien oluen myyntiin.

Sellabandissa artisteja rahoittavat neljän tyyppiset ihmiset: ensinnäkin yhtyeen jäsenten sukukaiset ja tuttavat, toiseksi ne, jotka pitävät musiikin ystävien yhteisrahoitusta loistavana uutena tapana tuottaa uusia albumeja julkaisuun, kolmenneksi “kylmäverisesti laskelmoivat sijoittajat”, jotka odottavat saavansa tuottoa sijoitukselleen ja neljänneksi musiikkiteollisuuden ammattilaiset, jotka haluavat näin pysyä jyvällä siitä, mitä Sellabandissa tapahtuu.

Sellaband aikoo avata toimiston Britanniassa, laajentaa jakelu- ja jälleenmyyntiverkostoaan ja päästä 36:een breikattuun artistiin tämän vuoden aikana.

Sulake Dynamoidin viestintäjohtaja Matti Kari pitää Sellabandin konseptia kiinnostavana, mutta kysymykseen, voisiko IRC-galleria lähteä tarjoamaan vastaavaa mahdollisuutta rahoittaa artisteja yhteisöllisesti, hän suhtautuu epäilevästi. Ks. Tuhatsanaa.netissä julkaistu videohaastattelu: Pin Ionin Matti Kari aloitteleville bändeille: käyttäkää aikaa netissä promoamiseen

(edit 19.5. lisätty linkit) Katso myös Digitoday: Sellaband muuttaa musadiggarin sijoittajaksi ja Yle Pop: Kuinka musiikilla ansaitaan tulevaisuudessa

Aiheet: Musiikki, pohdinnat, tapahtumat

Tagit:

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcstaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa
  1. Kimmo Pekari says:

    Kiitos uutisoinnista! Pari täsmennystä, seminaari oli osa Musiikki & Median kevätseminaarisarjaa, itse päätapahtuma nimeltään Musiikki & Media järjestetään Tampereella 23.-25-10.2008. Lisätietoja vaikkapa täältä: http://musiikkimedia.fi.

    Ja Sellabandin kotimaa on Hollanti, ei Germaania.

    Mutta kaikenkaikkiaan hienoa että väkeä oli niin paljon paikalla, ja että keskustelu jatkuu verkossa näin aktiivisena!

    Kimmo

  2. Tuija Aalto says:

    Kimmo Wikipedian mukaan Sellaband on kuin onkin saksalainen firma, joka pitää päämajaansa hollannissa. Vosmeijerilta pitänee tiedustella, miksi näin. Onnea ja yleisömenestystä syksyn seminaarille, toivottavasti pääsen itsekin mukaan.