Ilmiöt ja trendit vuonna 2007: netti-tv kasvoi, Suomi kuhisi Facebookista
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ruoan verkkokauppa jämähti kolmeen prosenttiin.
Vierityspalkin toimitus teki katsauksen viime vuonna kirjoitettujen artikkeleiden aiheisiin ja koosti porukalla listan asioista joilla oli eniten vaikutusta Suomen digimedia-alaan vuonna 2007. Listan tärkeysjärjestys on valittu erityisesti Suomen digimedia-alan näkökulmasta.
- Netti-tv:n nousu, erityisesti Ylen elävä arkisto ja Areena keräsivät huomiota, ansaitusti. Vuosi 2008 tuonee entistä enemmän videomuotoista sisältöä ja tämä muuttaa varmasti myös webin tekemisen luonnetta Suomessa. Kola-Olli viimeistään myös havahdutti siihen, että kaikki ilmiöt eivät tapahdu enää mediayhtiöiden kontrollissa.
- Satama* täytti 10 vuotta hyvien bileiden merkeissä, muuttui Trainers’ House:ksi, myi Hollannin toimistonsa ja profiloi itsensä digimedian ulkokehälle. Tämän kaiken vaikutukset Suomen digimedia-alaan ovat vielä arvonnassa, mutta vuosi 2008 varmasti valottaa asioita tämänkin osalta.
- Rahat ja osaajat vaihtoivat omistajia. Uusia firmoja syntyi ja vanhat saivat rahoitusta ja mainetta. Apaja* keräsi komeimman 1,75 miljoonan euron potin. Gyllene Skor* sekä Ego Beta* keräsivät osaajia useista toimistoista (erityisesti Satamasta). Fjord* laajensi ja kasvatti osaamistaan. Sulake osti IRC-gallerian. Jaiku* nousi tietoisuuteen ja päätyi lopulta Googlen ostoskoriin. Jaiku erityisesti vei Suomea kertaheitolla digimedian maailmankartalle. Tästä pisteet kaikille ketkä projektiin ovat osallistuneet.
- Printtimedia siirtyi verkkomedian tarkkailusta verkkomedian tekemiseen. Taloussanomat.fi ja Uusisuomi.fi olivat vuoden näkyvimmät ilmiöt, mutta alan konserneissa kävi vuoden aikana monenlaista liikehdintää. Tästä epäilemättä pääsemme raportoimaan 2008 lisää.
- Kansainväliset yhteisösaitit tunkeutuivat Suomeen. Koko nettiaktiivinen Suomi kuhisi syksyn Facebookista ja Myspace* on paikallistamassa saittiaan kovaa vauhtia.
Mielipiteitä? Kommentteja? Web 2.0 ei päässyt listalle. Miksi? Mitkä asiat pääsisivät listan sijoille 6-10?
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]
19 kommenttia on “Ilmiöt ja trendit vuonna 2007: netti-tv kasvoi, Suomi kuhisi Facebookista”
Kommentointi on suljettu.
Zache
Wikipedian luoetteloon internetin tapahtumista 2007 oli(n) näemmä poimittu näistä Jaiku ja Yle Areena. Lisäksi digimedian kannalta merkittäviä oli myös nettiradioiden aukeaminen jälleen, podcastien siirtyminen radioiden peruskauraksi ja Irc-gallerian meneminen Sulakkeelle.
asmunder
Sulakkeen IRC-Gallerian osto kuuluisi ehdottomasti tosiaan listalle. Oli erityisen mielenkiintoista nähdä, kuinka suuresti asia uutisoitiin ”perinteisissä” medioissa. Monta pykälää mittavammin, kuin yksikään vastaava alan kauppa tätä ennen.
PerttuT
Sulake ja irc-galleria lisätty. Nettiradioiden uudelleenaukeaminen oli ehdottomasti täpärin listalta putoaja.
Hannu Ripatti
Vaikka yritysten herääminen todenteolla digiaikaan ei ehkä näy sinällään vierityspalkin kirjoituksissa niin pidän sitä ehdottomasti tarkeimpänä asiana. Yritykset ovat huomanneet että nyt on viimeistään pakko ajatella digimediaa bisneksen kannalta. Digimedia ei ole enää ”kiva juttu” vaan bisnestä johon suhtaudutaan sen vaatimalla vakavuudella.
Hyvä niin. Tuskin kukaan meistä kaipaa uutta kuplaa.
Harto
Mielenkiintoinen toteamus, ettei web 2.0 päässyt listalle, vaikka listalla on kaksi suomalaista sekä kaksi ulkomaista web 2.0 -palvelua. Eli kyllä se on aika hyvin edustettuna. :-)
Tommi
Web 2.0 on mielestäni jotenkin aika väsynyt termi. Webbi on yhä webbi. Tämä on vähän samanlainen homma, kun 2003, kun ”Uusmediasta” tehtiin tarkoituksella ”Digimedia”:
[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]
”Alaa luonnehtivana terminä käytettiin kuumimman nousukauden keskellä sanaa ”uusmedia”. Termi vakiintui yleisesti kuvaamaan alan ilmiöitä. Uusmedia on kuitenkin jo kieliasultaan epämääräinen – ”uudempi” media on vaikea rajata, koska teknologia kehittyy jatkuvasta ja aikaisemmin tuoreista ratkaisuista tuleekin nopeasti osa normaalia toimintaa. Tässä tutkimuksessa tämä 1990-luvun puolivälissä syntynyt asiantuntijapalvelusektori nimetäänkin uudelleen digitaalisen median palveluliiketoiminnaksi, tai lyhyemmin digimediaksi. ”
Web 3.0 on jo tulossa, eli netti kehittyy. Mutta näinhän se on kehittynyt jo vuosia, eihän tässä mitään uutta ole :)
Fast & Loud
Tässä on mahdollisesti vuoden 2008 Suomen digimediaan eniten vaikuttava tapahtuma:
Kuluttajaviraston ja Tietosuojavaltuutetun 15.1.2008 julkaisemat ”Kerro kaverille-markkinoinnin pelisäännöt” rajaavat viraalimarkkinointia rajusti. Vaikka kyseessä ovat ohjesäännöt, eikä laki, vastaajan ennakkosuostumuksen vaatiminen ja arvontojen kieltäminen on iso asia. Ääritapauksessa Suomesta loppuu viraalimarkkinointi kokonaan. On mielenkiintoista nähdä miten asia kehittyy käytännössä, mutta jos omistaisin viraaleihin keskittyvän suunnittelufirman, olisin varmasti huolissani.
Linkki lehdistötiedotteeseen:
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]
Zache
Fast & Loud on kyllä missannut jotain. Kerro kaverille spämmäys ei ole kyllä viraalimarkkinointia nähnytkään ja sen kieltäminen on ihan pätevä veto kun firmat eivät ole tajunneet itse sitä lopettaa.
Fast & Loud
Oletko Zache ihan varma asiastasi? Vai voitko esimerkiksi nimetä kolme menestyksekästä viraalikampanjaa, joissa ei olisi ollut digitaalisia kerro kaverille -toimintoja missään muodossa? Siis ei mitään kisoja, kilpailuita tai arvontoja, joihin olisi voinut kavereitaan kutsua.
Fast & Loud
Edellisestä viestistä jäi vielä uupumaan tämä lainaus Korkeapaineen sivuilta:
”Kyseinen linjaus vaikuttaa myös Korkeapaineen teknisesti toteuttamiin viraalimarkkinointikampanjoihin. […] Olemme ottaneet yhteyttä tietosuojavaltuutettuun, jotta asiaan saataisiin selkeitä vastauksia ja tulkinnanvaraa jäisi mahdollisimman vähän.”
Zache
Siinä kolme ja joo, valitsin ihan tarkoituksella jotain muuta kuin kaupallista shaissea.
* Eduskuntavaalien alla tehty Lex Karpela -masinointimainos
* Oikeutta eläimille-järjestön ennen joulua tehty lihatuotannon vastainen kampaja
* Nyt suomenkin uutisissa oleva Tasmin Titllen klassisen musiikin mainostus
… kun kerran kuitenkin kysyt seuraavaksi kaupallista esimerkkiä niin toistetaan mantraa: Radioheadin Rainbow-levyn markkinointi.
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]
Tommi
Aika hurja homma, jos ”kerro kaverille”-juttu kielletään Suomessa. Rajaa todella rankasti nettimarkkinoinnin mahdollisuuksia. Jättää samalla kysymyksen ilmaan: mitä jos viraalia lähetetään kv. palvelimilta suomalaisille? Kuka rikkoo tuolloin lakia ja mitä lakia? Entä miten käy mediasaittien ”vinkkaa kaverille” -toiminnoille? Ovatko nekin luvanvaraisia?
Fast & Loud
Ei nyt ruveta halkomaan hiuksia tässä, mutta eivätkö Oikeutta eläimille -järjestön kampanja (josta on tähän mennessä tehty 49 rikosilmoitusta) ja In Rainbowsin lanseeraus ole ihan perus-PR -markkinointia? Siis sitä, että tempauksella saadaan juttu ilmaiseksi mediaan ja jengi saa sitä kautta tietoa. Vai kiirikö sana noista hiljakseen ihmiseltä toiselle? Copy-guru Joe Sugarman teki 60-luvulla amerikkalaisen hiihtokeskuksen puolesta tiedotteen, jonka mukaan moottorikelkat ovat siellä naisilta kielletty. Siitähän nousi hirveä kohu, ja hiihtokeskus pääsi kaikkiin medioihin. Mutta ei kai sitä voi viraalimarkkinoinniksi kutsua?
Katso esimerkiksi Fast Companyn juttu, jossa viraalimarkkinointia käytettiin käsitteenä ensimmäisen kerran:
http://www.fastcompany.com/magazine/06/virus.html
”Rule 3: Let the behaviors of the target community carry the message”
Tästähän viraalimarkkinoinnissa on pohjimmiltaan kyse: miten saada tieto, markkinointiviesti, suosittelu jne. siirtymään viruksen lailla kuluttajalta toiselle. Ja juuri tätä varten monet toimijat tekevät kertomisen kuluttajalle helpoksi tarjoamalla kerro kaverille -toimintoa kampanjasivuilla. Siksi mielestäni on perusteltua väittää kerro kaverille -toiminnon rajoituksen vaikuttavan merkittävästi Suomen digimediaan: toimistojen hommat saattavat vähentyä ja kuluttajille tulee entistä vähemmän kaverivinkkauksia sähköpostiin. Quod erat demonstrandum.
Ilkka Kauppinen
Blogit tunkeutuivat viimeinkin todenteolla Suomeen?
Yakima
Haluaisin tuoda keskusteluun mukaan ne asiat, jotka muuttivat oikeasti eniten digimedia-alaa vuonna 2007.
1. Suurten ja keskisuurten yritysten internet-platformin uudistushankkeet kautta linjan.
2. Yritysten yhteisöhankkeiden käynnistämisvimma.
3. Mainostoimistoalan raju myllerrys, kun kuluttajat siirtyivät todenteolla verkkoon. vt. MTL uusi tutkimus mediapanostuksista.
donitsi
Kysymys: Mikä v***n digimedia-ala?
Väärä vastaus: No siks ku ei oo enää kuulia puhuu uusmediasta.
Oikea vastaus: Niinpä niin, sellainen Suomessa taitaakin olla eikä mitään sen enempää. Tyypit, jotka kelaa Jaikua, Sulaketta tai IRC-Galleriaa ”digimediana”, on pihalla kuin lumiukot. Luckily I’m not with stupid! :)
Harto
Tommi:
Web 2.0 OLI jotakin uutta. Se oli selvä kehitysvaihe, joka palautti standardit kunniaan ja kirkasti uudestaan, mistä netissä oikeastaan on kyse. Itse ainakin kiitän paljosta ”Web 2.0:aa” – enpä haluaisi enää takaisin 90-luvun webbiä. Toki se jo nyt on kulunut termi (hyvä niin!) ja voidaan keksiä jokin uusi, mutta varotaan heittämästä lasta pesuveden mukana.. Miten olisi ”more usable web”?
Donitsi:
Kyllä kai ”digimedia” käy siinä missä jokin muukin sana. Kritiikki jää huteraksi, jos ei edes esitetä vaihtoehtoa. Ollaan tyytyväisiä, kun päästiin ”uusmediasta” eroon.
Ilkka Kauppinen:
Eiköhän blogit ole olleet Suomessa todenteolla jo useamman vuoden? :-)
Lasse Rintakumpu
Yhteisösaittien tulo oli merkittävää, mutta toivoa sopii, että (varsinkin) Facebook madaltaa ihmisten kynnystä muiden *hyödyllisempien* verkkosovellusten ja sosiaalisen median käyttöön.
Digimedia-ala vuonna 2008: isoimmat trendit Suomessa « Vierityspalkki.fi
[…] rantautuminen Suomeen ja käyttömäärien hurja kasvu todettiin vuosi sitten tehdyssä katsauksessa alkaneen vuoden 2007 aikana. Vuonna 2008 käyttömäärät kasvoivat entisestään ja palveluiden […]